Ruzie tussen man en vrouw

MashaAllah

Islam is mijn macht
Salam Oealaikoem wa rahmatoellah wa barakatoe,

beste broeders en zuster

ik heb onlangs een discussie gehad met een paar vrouwen op een site,
ik zag dat ze over hun mannen aan het praten waren. ruzie tussen de man. En wie er dan kookt.
Yarabi,
de ene zegt dat ze dan niet kookt voor haar man, en dat hij maar zelf moet zien wat hij eet. de andere zegt dat haar man altijd zelf kookt als hij van het werkt komt. de andere zegt dan weer dat hij maar naar de snack moet gaan.

ik vond het zo erg dat ik het niet kon om niet te reageren.
ik zei: mensen, jullie behandelen jullie mannen niet zoals het hoort.
ook al ben je kwaad, kook voor je man en vraag hem om je te vergeven.

maar algauw reageerden ze kwaad. ze zeiden dat de man zelf naar de vrouw moet komen om vergiffenis te vragen. en dat de man niet beter dan de vrouw is.
ik vind dit zo erg omdat de man hele dag werkt en nog zo moet lijden.
ze vroegen mij om hadtih over man en vrouw te plaaten, dat de vrouw haar excuses moet aanbieden aan de man.

kan iemand mij hierbij helpen?

als ik fout ben moga allah swt mij dan vergeven.

Probeer mij te corrigeren als ik fout ben beste broeders en zusters.

allah yahdee al muslimeen ajma3een.
 

nizar83

Junior Member
aselemu aleikum

broertje fout heb je het zeer zeker niet..

het gaat hier niet om wie gelijk is of meer waard is dan de ander..het gaat hier om de rechten van een vrouw over haar man..en de rechten van de man over zyn vrouw.

en wolahi wie hieraan twijfelt zal ik inshallah overspoelen met saheeh ahadeeth over dit onderwerp, de vrouw moet wanneer de man thuiskomt hem verwennen..dat is simpelweg 1 van haar taken..als haar man tevreden is met haar..dan is ALLAH ta3ala tevreden met haar...dit kan dus haar ticket na het paradijs zyn inshallah.

ik raad een ieder aan om veel over dit onderwerp te lezen zowel dams als heren zodat we beiden wetenw elke rechten we hebben over mekaar...maar nog belangrijker zodat we beide weten welke plichten we hebben over mekaar..want nudaags schreeuwt iedereen maar om zn rechten, en vele vergeten hun plichten

lees inshallah de volgende 2 boeken die echt 110 % nuttig zyn, de ideale moslimvrouw en de ideale moslimman beide uitgegeven door uitgevery noer en geschreven door muhammed ali al hashimi.

beide geslachten kunnen en zouden beide boeken moet lezen, ik ben zelfs met de boek over de ideale moslimvrouw begonnen...dit als jongen zynde..

allah yahdee ma aglak en ik hoop dat we meer over nemen van onze perfecte religie, en minder overnemen van de nonsens westerse cultuur..

waar dames in autofabrieken werken, en de mannen thuis koken en de hond verzorgen...de wereld op zn kop--mashallah
 

MashaAllah

Islam is mijn macht
salam oealaikoem wa rahmatoellah wa barakatoe,

Agie Nizar, kan je mij aub iets dan opzoeken en hier plaatsen? of me doorsturen.
ik weet wat onze plichten zijn jegens onze mannen, maar de andere vrouwen geloven het nog niet. ze zeggen dat ze hun mannen niet gaan slijmen. dus wou ik dan een hadith op die site plakken zodat ze het met hun eigen ogen kunnen lezen.
En moge ALLAH swt ze dan de rechte pad in leiden.

U Zuster.

Asalamu alaykum.
 

nizar83

Junior Member
aselemu aleikum

ik zal er inshallah meer plaatsen, by deze de ahadeeth (overleveringen) die ik nog uit mn hoofd ken.

er is een hemelsbreed verschil tussen de wetten die ALLAH ta3ala voor ons heeft gemaakt die geluk na de mensheid brengen en de ongeschikte wetten van de mensen die alleen maar lijden veroorzaken.

de profeet salalahu wa3alayhi weselem zei ´´ als ik iemand moest bevelen te buigen voor een ander, dan zou ik de vrouw hebben bevolen voor haar man te buigen´´ overgeleverd door at-tirmidhi

de profeet salalahu wa3alayhi weselem zei ´´ iedere vrouw met wie de man tevreden is als ze sterft, zal het paradijs binnengaan´´ overgeleverd door boucharie en moslim

mohammed salalahu wa3alayhi weselem verzekerde de opstandige en oproerige vrouw dat de engelen haar zouden vervloeken totdat ze naar haar man teruggaat.

behalve alleen ahadeeth staat er ook geeg in de quraan over hoe mannen ten opzichte van hun vrouwen zich behoren te gedrage en andersom.

in suraah 30 van de quraan AR ROEM verse 21 zegt ALAH ta3aa ´´dat hy voor julie echtgenotes heeft geschapen uit jezelf en dat jullie rust by hun zullen vinden en hy heeft tussen jullie genegenheid en genade geplaatst..waarlijk , in dat zyn zeker tekenen voor mensen die nadenken´´

inshallah zal ik er meer plaatsen mocht je dit willen zusje.ook raad ik je echt aan de bovengenoemde boeken te lezen wolahi..

als je tot de echte succesvolle wilt behoren, doe je wat ALLAH in van je verlangt...en niet wat de mensen van je verlangen-
 

MashaAllah

Islam is mijn macht
salam oealaikoem

bedankt voor je hadith, ik zal dat maar gauw op die site zetten.

ik doe mijn best voor mijn man. Ik probeer hem altijd gelukkig te maken.

ik zal zeker die boeken is lezen. de ideale moslimvrouw.

Jullie zuster in de de ISLAM
Asalamu alaykum
 

Abu Abdelrani

Junior Member
Salam Oealaikoem wa rahmatoellah wa barakatoe,

beste broeders en zuster

ik heb onlangs een discussie gehad met een paar vrouwen op een site,
ik zag dat ze over hun mannen aan het praten waren. ruzie tussen de man. En wie er dan kookt.
Yarabi,
de ene zegt dat ze dan niet kookt voor haar man, en dat hij maar zelf moet zien wat hij eet. de andere zegt dat haar man altijd zelf kookt als hij van het werkt komt. de andere zegt dan weer dat hij maar naar de snack moet gaan.

ik vond het zo erg dat ik het niet kon om niet te reageren.
ik zei: mensen, jullie behandelen jullie mannen niet zoals het hoort.
ook al ben je kwaad, kook voor je man en vraag hem om je te vergeven.

maar algauw reageerden ze kwaad. ze zeiden dat de man zelf naar de vrouw moet komen om vergiffenis te vragen. en dat de man niet beter dan de vrouw is.
ik vind dit zo erg omdat de man hele dag werkt en nog zo moet lijden.
ze vroegen mij om hadtih over man en vrouw te plaaten, dat de vrouw haar excuses moet aanbieden aan de man.

kan iemand mij hierbij helpen?

als ik fout ben moga allah swt mij dan vergeven.

Probeer mij te corrigeren als ik fout ben beste broeders en zusters.

allah yahdee al muslimeen ajma3een.


www.albarakka.webs.com


Assalaamoe Alaikum Wa Rahmatuhai wa Barakatuhu,
beste moslim(a)'s
:salam2:

Binnen het huwelijk hebben de man en de vrouw beiden rechten én plichten. De man heeft in het islamitisch gezin de leiding gekregen bij het nemen van belangrijke beslissingen( er kunnen immers geen 2 kapiteins op één schip varen). Dit wil overigens niet zeggen dat hij zijn vrouw niet raadpleegt of overleg met haar voert. zolang de besluiten van de man in overeenstemming zijn met de Islam, gaat de vrouw daar in principe mee akkoord. als de besluiten van de man in strijd zijn met de Islam, dan wordt de vrouw geadviseerd om hier juist niet mee in te gaan. Het woord van Allah, de meest Barmhartige, meest Genadevolle, gaat altijd boven dat van haar man.

De vrouw heeft een waardevolle positie in de Islam Haar aanwezigheid speelt een rol in het dagelijks leven van elke moslim. De moslimvrouw is immers de helft van de maatschappij, ze voedt de kinderen op, de volgende generatie. Zij is voor haar kinderen de eerste leerschool. God maakt haar dus de baas over haar kinderen.

De Heilige Profeet () heeft gezegd:
'De vrouw is de bewaker van het gezin van haar echtgenoot en ze zal op de Dag des Oordeels gevraagd worden over degenen die onder haar zorg vielen.'

In tegenstelling tot wat veel mensen beweren, garandeert de bovengenoemde aya/vers juist 'optimale bescherming' aan de vrouw. Als iedere loshandige, opvliegerige man zijn vrouw in een ruzie volgens de 1-2-3-stappen zou behandelen en de waarschuwing van Allah daarbij in zicht zou nemen, zouden vele blijf-van-mijn-lijf-huizen kunnen sluiten. De aanpak stelt hoge beschavingseisen aan de man (=beteugelen van de emoties) en behoedt de vrouw voor iedere vorm van mishandeling.

Wat de Shariah voorschrijft is een 3 stappen benadering die de man in acht moet nemen:
1) Waarschuwen, als dit niet help:
2)Weiger hun bed te delen, als dit niet helpt:
3)Sla hen LICHTJES als dit nodig is. Met slaan wordt hier bedoeld: hooguit een tik, die dus nooit pijn doet en al helemaal niet vergeleken wordt met mishandeling.
4) Tegerlijkertijd krijgt de man de waarschuwing dat zodra de vrouw terugkeert in gehoorzaamheid, dat hij haar dan verder niet onnodig mag kwellen en lastig vallen.

In de Heilige Quraan staat over de rechten van de vrouw:

-'En leef eerzaam met hen( de vrouwen)'(Soerah An-Nisaa 4:19) De man moet de vrouw beschermen en hij moet vriendelijk voor haar zijn. Hij moet haar alles geven dat haar hart zal verzachten jegens hem.

-'En zij( de vrouwen) hebben rechten ( over hun echtgenoten wat betreft levensonderhoud) overeenkomstig( aan die van hun echtgenoten) over hen( wat betreft gehoorzaamheid en respect) volgens wat redelijk is'(Soerah Al-Baqarah 2:228). De man moet de vrouw dus onderhouden van zijn middelen.

De Heilige Profeet Mohammed () heeft de mannen meerdere waarschuwingen gegeven dat ze goed voor hun vrouw moeten zijn:
1)Over geleverd door Jaabir dat de booschapper van Allah zei in zijn afscheidsrede vlak voor zijn dood: 'Vrees Allah wat betreft vrouwen'.: Met andere woorden: wees je ervan bewust dat Allah altijd alles ziet wat jullie doen, dus behandel hen goed. ( beste mensen , MashaAllah/ SubhaanAllah, De Heilige Profeet spreek zelfs in zijn afscheidsrede over de recht van de vrouw )
2)Overgeleverd door Aboe Hoerairah(ra): De booschapper van Allah zei: 'Wees vriendelijk voor vrouwen'.
3)In een andere hadieth zei de Heilige Profeet dat de beste van de mannen, degene is die goed is voor zijn vrouw.

Hiertegenover staat dat de vrouw dankbaar en gehoorzaam is aan Allah ( en de Heilige Profeet Mohammed ) en daarna aan haar man en dat ze zichzelf( haar kuisheid), het huis en de bezittingen van haar man in zijn afwezigheid beschermt. Dit is haast vanzelfsprekend iets in een goed en evenwichtig huwelijk, dat immers is gebaseerd op geven en nemen.

InshaAllah hebben jullie hier wat uit geleerd. Moge Allah ons moslims op het rechte pad leiden en (voor degene die getrouwd zijn) een goed islamitich huwelijk leiden volgens de regels

:wasalam:
 

Moslima24

New Member
Salamo 3alaikom

Wat als je de eerste stap hebt gezet na een ruzie door hem als eerste te groeten en toenadering te zoeken en de man je blijft negeren?

alvast bedankt

wa salaam
 

MashaAllah

Islam is mijn macht
Salaam oealaikoem wa rahmatoelahoe wa barakatoeh

Gewoon geduld hebben. Want hij zal dan wel snel met je terug praten.
Geduld word beloond zuster.

W.salaam
 

ValonK

New Member
assalamu alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh

maar zij die haar man niet uit haar hart wilt verwennen, zal het nooit doen. Deze discussie bestaat al eeuwenlang. Om tot een compromis te komen moeten beide partijen iets opgeven... Waarom niet samen koken?

wa salaam
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Salamu alaykoum wa rahmatullahi ta3ala wa barakatoehoe

djazaakAllaahu khairan voor alle nuttige informatie :)
Graag zou ik ivm met het slaan ve vrouw nog een kort stukje willen plaatsen;


http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert3.htm

1) --> Linda Bogaert slaat wel de nagel op de kop :

Het draait hem bijna allemaal rond AYA 34, van soera Annisa (4) :

Allah swt geeft door wat de echtenoot moet doen bij Nuschuzahoen (vrij vertaald = het soort vrouwen dat de bloed vanonder je nagels haalt, het tegenovergestelde van hoe een vrouw moet zijn = bescheiden, rustig, zelfzeker & welopgevoed). De meeste vertalingen die je zal terugvinden voor nuschuzahoen is gewoonweg "vrouw"... totaal niet juist hé

Daarbovenop zijn er 3 stappen in deze volgorde :
1. de man vermaant haar
2. de man negeert haar (in bed)
3. laat haar alleen of slaat haar licht.

Over punt 3 is er dus twijfel, omdat het werkwoord daraba verschillende betekenissen heeft. De meest gekende is slaan. Daarom dat er veel overtuigd zijn dat het hier gaat over "haar lichtjes slaan".

Wat moeten we verstaan onder "lichtjes slaan". Allahu 3alam maar men heeft me hierover eens verteld =
de man zou de vrouw mogen slaan met een siwaak (het kleine stokje waarmee men traditioneel volgens sunnah zijn tanden kuist), en bij het slaan mag men zijn elleboog niet van zijn lichaam verwijderen.
Ga maar eens na hoe hard een man dan kan slaan ?!

Een andere overtuiging is dat na punt 2 (negeren in bed) er een voortzetting van deze stap moet zijn in de richting van = het huis tijdelijk verlaten om zo de gedachten op een rijtje te zetten & terug een consensus te bereiken tussen beide partners.



2)

Geschreven door: Abdullah Haselhoef
Blijkbaar leeft bij velen de overtuiging dat slaan van vrouwen in de Islam is toegestaan. Maar laten we onszelf eerst de volgende vragen voorhouden: Komt het slaan van vrouwen alleen voor bij moslims? Komt het ook bij andersgelovigen voor? Zijn andersgelovigen er in geslaagd om vrouwenmishandeling volledig uit de samenleving te verbannen. Op welke wijze kun je het slaan van vrouwen voorkomen en hoe zou je dat volgens de Islam kunnen aanpakken?
De profeet sprak ooit zijn afschuw uit over het slaan en zei: 'Hoe is het mogelijk dat iemand zijn vrouw slaat zoals je een wilde kameel slaat en vervolgens met haar wil slapen?'
En van Aisha (de vrouw van de profeet) weten we dat de profeet zelf nooit zijn vrouwen, dienaren of andere mensen geslagen heeft. Metgezel Abu Masud al-Badri vertelt over slaan het volgende verhaal: 'Ik was mijn dienaar met een zweep aan het slaan. Toen hoorde ik een stem achter me, "Pas op Abu Masud", maar ik herkende de stem niet, want de stem was gekleurd door intense boosheid. De profeet zei:" Pas op Abu Masud, pas op Abu Masud, pas op Abu Masud; want zeer zeker God heeft meer macht over jou dan jij over je dienaar." Vanaf die dag heb ik nooit meer mijn dienaren geslagen.'
De Quraan behandelt het onderwerp slaan van vrouwen als volgt (4.34): 'Mannen zijn de beschermers en onderhouders van hun echtgenotes omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten in [fysieke] kracht en omdat zij van hun rijkdommen zullen besteden [aan hun vrouwen]. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die vroom zijn en heimelijk bewaren hetgeen God onder haar hoede heeft gesteld. En degenen die zich slecht gedragen: wijst haar [eerst] terecht en [als dat niet helpt] laat haar in haar bedden alleen en [als laatste en ook afgeraden] geef haar een lichte tik [in plaats van haar te slaan]. Als zij hun gedrag veranderen, zoekt geen weg tegen haar[door oude koeien uit de sloot te halen of het herkauwen van ruzies]. Waarlijk, God is Verheven, Groot.'
Vervolgens is er, als bovengenoemde stappen tot verzoening tussen man en vrouw niet helpen, de volgende richtlijn (4.35): 'En als gij een breuk tussen hen vreest, stelt dan een scheidrechter [bemiddelaar] van zijn familie en van haar familie aan. Indien zij verzoening wensen zal God deze tussen hen tot stand brengen. Voorzeker, God is Alwetend, Alkennend.'
De Islam probeert het slaan van vrouwen te voorkomen door:





De voorbeeldfunctie van de profeet Mohammed, die zijn vrouw nooit geslagen heeft.

Het inbouwen van een 'stappenplan' door bijvoorbeeld eerst het gesprek aan te gaan

Over te gaan tot seksuele onthouding (voor mannen vaak een reden snel tot inkeer te komen) Want je mag niet met je vrouw slapen zolang je ruzies niet hebt bijgelegd.

Als dat niet helpt, wordt er gedoogd dat er symbolische lichte tik toe met een miswak (een tandenborstel van hout van ongeveer 20 x 1 cm) vanuit de pols (dus niet vanuit de elleboog of schouder) en niet in het gezicht of op intieme gedeelten wordt gegeven.

Islam heeft voor alle situaties regels ook voor die situaties die absoluut ongewenst zijn binnen een gezin. Het feit dat Islam hier regels voor heeft betekent niet dat men hiertoe wordt opgeroepen om zijn vrouw te slaan, integendeel. Deze regels en adviezen zijn juist bedoelt om agressieve en communicatie-arme mannen in het gareel te houden en vrouwen tegen hen in bescherming te nemen.
In de Quraan staat trouwens nergens dat vrouwen als zij geslagen en mishandeld worden dit lijdzaam moeten ondergaan. In sommige gevallen is het raadzaam om verzet te plegen. Het is mijns inziens een legitieme grond voor echtscheiding als een man zijn handen niet thuis kan houden.

[email protected]
Abdullah Haselhoef​

Wa salamu alaykoum wa rahmatullahi ta3ala wa barakatoehoe
 
Top