de ander herinneren aan je gunsten voor hem is een grote zonde!!

moslimmm

'Abdel'aziz
De ander herinneren aan je gunsten voor hem is een grote zonde

Bismilehi rahmenie rahiem

Allah(swt) zegt:

O jullie die geloven! Maak jullie liefdadigheid niet ongeldig door er over op te scheppen of door te kwetsen.

Allah(swt) zegt hier dus dat je iemand anders die je met iets hebt geholpen niet moet herinneren aan de door jou geleverde hulp met als doel iets te krijgen van diegene of om die persoon te kleineren etc. want zo maak je je liefdadigheid ongeldig .

Het op scheppen over het door jou geboden hulp is dus verboden door Allah, maar toch doen vele van ons het zonder er over na te denken , maar inchallah zullen wij dit niet meer doen wanneer we te weten komen wat de bestraffing is hier voor .
Een van de bestraffingen die door Allah aan een zo een persoon gegeven wordt is dat Allah zijn blik niet op zo een persoon richt en die persoon kan niet van zijn zonden gereinigd worden.

Er wordt overgeleverd dat de profeet van Allah(3sws)heeft gezegd:
Er zijn 3 soorten mensen waar Allah zijn blik niet op zal richten.
Ze zullen niet gereinigd worden en een pijnlijke bestraffing zal hen opgelegd worden, op de dag des oordeels:
- Degene die lange kleren draagt die over de grond slepen uit uiterlijk vertoon
- Degene die niet ophoud om met verwijten de anderen te herinneren aan zijn gunsten
- Degen die zijn koopwaar verkoopt door gebruik van leugenachtige eden (praatjes/beloftes).
(overgeleverd door muslim en verschillende andere overleveraars)

In een andere versie wordt overgeleverd dat de boodschapper(3sws) van Allah heeft gezegd:
3 personen zullen geen recht hebben op het paradijs
- Degen die ongehoorzaam is aan zijn ouders
- De verstokte alcoholicus
- Degene die onophoudelijk de anderen herinnert aan zijn gunsten
( overgeleverd door Malik, Aboe Dawoed, ibn Majah, en ibn Hibban)


sta even stil bij de boven staande hadiths en weet wat opschepperij etc. voor nare gevolgen kan hebben.
Wees op je hoede en haal de woede van Allah niet over je heen.

Ibn sirin(radhiyalahoe3anh) heeft een man tegen een ander horen zeggen:
• Ik ben goed voor jou en ik heb dit en dat voor jou gedaan!
Toen heeft ibn sirin gezegd:

• Zwijg! Dat zal beter zijn voor jou, want je moet niets goeds verwachten voor een daad die je steeds maar in herinnering brengt
( overgeleverd door At-Thirmidhi)



Nogamaals beste broeders en zusters kijk naar de bovengenoemde ahadiths en weet dat je al je goede daden ongeldig kan maken door er over op te scheppen etc.

En onthoud dat een mens niks voor de ander kan betekennen zonder de wil van Allah (swt).
Wanneer iets bestemd is om te gebeuren bij iemand dan zal dat ook gebeuren met jou hulp of zonder jou hulp.


Subhanekallahoema wabihamdik ach hadoe an la illaha illa ant as taghfieroeka wa toeboe ilayk.

Wa selemoe3aleikoem wr wb

www.moslimsinalmere.nl www.iciu.nl
 

MashaAllah

Islam is mijn macht
ya Allah vergeef ons als we iets misdaan hebben.

ik heb een paar mensen een keer zoietshoren zeggen. Als iemand iemand anders een keer heeft geholpen dan moet hij dit niet herinneren. ik ken zo iemand, de persoon heeft zijn familielid geholpen bij verbouwing. op een dag hadden ze ruzie, en die persoon zegt ik heb jou geholpen met je huis enz. DUS dit mag niet!?!

Moge allah swt al de moslim mensen vergeven.

asalamu alaykum
 
Top