De band tussen Ibraahiem en Ismaa'iel

Shishani

moderator
Staff member
Genomen van een forum:

Salamo 'Alaykum wa Rahmatullaah wa Barakatu,

InsjAllaah verkeert ieder van jullie in goede staat, innerlijke geloof en gezondheid. Zo'n 3 jaar geleden had ik een lezing gehoord, die gegeven werd door een broeder van wie ik de naam spijtig genoeg niet weet. Ik had toen aantekeningen gemaakt en die heb ik nog steeds alhamdulilaah. Het onderwerp van deze lezing was 'de opvoeding', en de lezinggever maakte hierbij gebruik van onderstaande vers. Ik dacht, laat ik mijn aantekeningen met de anderen delen want persoonlijk vind ik het toch een erg mooi stukje masjallaah. Barakallaahu feekoum.

Salamo 'Alaykum wa Rahmatullaah wa Barakatu,
Moge Allaah jullie belonen met janatulFirdous,
Fi Amanillah,

Umm Ismaa'eel
__

De band tussen Ibraheem ('alayhisallam) en Ismaa'eel.

Bismillaahi Rahmani Rahim.

Allaah zegt in de Qur'an het volgende:

(Toen hij (Ismaa'eel) de leeftijd bereikt had waarop hij hem (Ibraheem) kon helpen, zei hij:
"O mijn lieve zoon, voorwaar, ik heb in een droom gezien dat ik jou zal offeren, zeg mij hoe jij daarover denkt."
Hij zei: "O mijn lieve vader, doe wat u is bevolen, U zult vinden dat ik, als Allaah het wil, tot de geduldigen behoor.")

(QS37:102)

We kennen allen het verhaal van Ibraheem ('alayhisallam) en Ismaa'eel ('alayhisallam), maar hebben we echt stilgestaan bij deze ayah. Deze ayah omvat de hele opvoeding, maar we brengen deze niet in praktijk en dat is de oorzaak van onze opstandige en ongehoorzame kinderen. Insjallaah zal ik de lessen die we uit dit vers kunnen trekken één per één bespreken.

1) Het samenzijn. Het vers begint met het volgende (Toen hij de leeftijd bereikt had waarop hij hem (Ibraheem) kon helpen). Zijn zoon, Ismaa'eel, hielp zijn vader, Ibraheem. Ze waren samen en brachten samen de tijd door. Wanneer zijn wij, de kinderen, echt bij onze ouders? En wanneer maken de ouders tijd om echt bij hun kinderen te zijn? Wanneer wordt er tijd vrij gemaakt om een band op te bouwen. Een zeer belangrijk punt in deze band tussen Ibraheem en Ismaa'eel is dat er sprake was van vriendschap tussen beiden. Er was werkelijke vriendschap tussen vader en zoon. Kunnen wij dat ook zeggen van onze relatie met onze ouders? Is er bij ons ook sprake van vriendschap? Zeg niet dat dit niet mogelijk is omwille van de grote leeftijdsverschillen. We moeten hierbij namelijk opmerken dat er een grote leeftijdsverschil was tussen deze twee - Ismaa'eel was dertien jaar oud en Ibraheem was tachtig jaar. Subhanallaah.

2) Communicatie en dialoog. Dit vers gaat verder met het volgende (Qala), wat betekent, (Hij zei). Ibraheem praatte met zijn zoon en omgekeerd. Tegenwoordig zien we dat wij dit missen in onze maatschappij. Er vindt helemaal geen communicatie plaats tussen ouder en kind. En juist dit is zo ongelofelijk belangrijk. Dialoog en communicatie is wat wij nodig hebben. Allaah heeft het woord Qala (in verschillende vormen) duizendzeshonderd keren vermeld in de Qur'an. Hij zei, Wij zeiden, jullie zeiden.

3) Liefde tonen. Dit vers gaat verder, met het volgende: (Hij zei: Ya bunayya) wat betekent (O mijn lieve zoon). En Isma'eel ('alayhisallam) antwoordde zijn vader met (Ya abati) wat betekent (O mijn lieve vader). We zeggen wel vaak dat wij van onze kinderen houden en dat wij van onze ouders houden, maar we tonen het niet. Deze liefde die wij claimen te hebben is niet zichtbaar. Het komt niet tot uiting in ons gedrag, niet in onze daden en ook niet in onze manier van spreken. Indien dat wel zou zijn, zouden we onze woorden zorgvuldig uitkiezen en elkaar aanspreken met de liefste woorden. Het is niet voldoende om zelf zeker te zijn dat je van je ouders of je kinderen houdt, maar toon dit ook werkelijk en laat hen zien èn weten dat je inderdaad van hen houdt.

4) Naar de mening vragen. Vervolgens zegt Ibraheem ('alayhisallam) tegen Ismaa'eel: (O mijn lieve zoon, voorwaar, ik heb in een droom gezien dat ik jou zal offeren, zeg mij hoe jij daarover denkt). Ga naar voor jezelf, als je een ouder bent. Heb jij ooit aan je kinderen gevraagd naar hun mening? Heb jij hen ooit gevraagd wat zij van een beslissing vinden? Doen wij weleens de moeite om naar de mening te vragen? Dit is iets dat erg belangrijk is maar nauwelijks gebeurt. Ibraheem ('alayhisallam) kon dit geval evengoed voor zijn zoon verzwijgen. Hij had hem hierover niet op de hoogte moeten brengen. Hij kon overgaan tot gedrag zonder hem hierover te verwittigen of te vragen. Maar neen, daar koos hij niet voor. Hij koos ervoor om naar zijn mening te vragen. Hij was een vader die gaf om de mening van zijn zoon. Zo ook moeten wij onze kinderen betrekken bij de keuzes die we maken en hen hierover inlichten.

5) Gehoorzaamheid (aan Allaah). Daarop antwoordde zijn zoon Ismaa'eel ('alayhisallam): (O mijn lieve vader, doe wat u is bevolen. U zult vinden dat ik, als Allaah het wil, tot de geduldigen behoor). Subhanallaah. Ismaa'eel reageerde meteen en gehoorzaamde meteen. Er was geen moment dat hij twijfelde aan de beslissing van Allaah. Er was geen moment dat hij aarzelde om Allaah's Bevelen gehoorzaam te zijn. Neen, wij (als ouders) moeten onze kinderen al op vroege leeftijd aanleren om Allaah gehoorzaam te zijn. De liefde voor Allaah en de liefde om Hem te gehoorzamen moet hen aangeleerd worden via de ouders. En als zij dan, met de wil van Allaah, Hem vervolgens gehoorzaam zullen zijn, dan zullen zij logischerwijze hun ouders ook gehoorzaam zijn. Natuurlijk, enkel in datgene wat toegestaan en niet in tegenspraak is met de wetten van Allaah. Want er is geen gehoorzaamheid aan een schepsel, wanneer dit ongehoorzaamheid aan de Schepper betekent. Wanneer wij onze kinderen volgens de islaam opvoeden, zal Allaah baraka (zegeningen) schenken aan dit gezin.

6) Vertrouwen. En dan, als laatst, is er ook nog het vertrouwen dat sterk aanwezig is. Ismaa'eel ('alayhisallam) vertrouwde zijn vader volledig. Indien de voorgaande adviezen in acht worden genomen en indien een vader op deze wijze omgaat met zijn zoon, zal het resultaat hiervan vertrouwen zijn insjallaah, wat belangrijk is in een gezonde en sterke relatie. Net zoals Ismaa'eel het volste vertrouwen had in zijn vader en vooral in zijn Heer, Allaah.

Al het goede dat overeenkomt met de Waarheid is afkomstig van Allaah, en al het slechte dat niet overeenkomt met de Waarheid is afkomstig van mij en de shaytan.

Wa Allaahu a'lem.
 
Top