De voortreffelijkheid van Tawheed

Hajar

Active Member
Staff member
unbenannt1kopiepr4.gif

Door Shaikh Muhammad bin Jameel Zainoo die een van de meest hedendaags geleerde is in de Islam. Hij was een student van Shaikh Al-Albaanee, die veel waardevolle stukken heeft geschreven over de Islam.
Bron/vertaald uit: The Methodology of the Saved Sect.

1) Allah de verhevene heeft gezegd: "Degene die geloven en niet hun geloof met onrecht mengen: zij zijn degenen die veiligheid toekomt en zij zijn de rechtgeleiden." (Surah 6: Ayah 82)

Abdullah ibn Mas’ood, heeft gezegd: “Toen deze vers werd geopenbaard, begonnen sommige Moslims te treuren en zeiden: “ Welke van ons doet niet aan onrecht (dhulm) tegen zijn ziel?’’ De boodschapper van Allah zei: “Het is niet dat, echter het is Shirk, heb je niet gehoort wat Luqman tegen zijn zoon heeft gezegd: ''O mijn zoon, ken Allah geen deelgenoten toe: voorwaar, het toekennen van deelgenoten (aan Allah) is zeker een geweldig onrecht.” [31:13] [Bukhari & moslim]

Deze vers geeft blije tijdingen voor de gelovigen, degene die alleen Allah kiezen voor aanbidding en degenen die hun geloof niet vermengen met shirk. Het is beter dat zij zich hier ver van houden, zodat ze volledige veiligheid hebben van de straf van Allah in het hiernamaals en dat zij recht geleiden zijn in deze wereld.

2) De profeet zei: “ Al-Imaan bestaat uit 60 en nog wat vertakkingen. De meest waardevolle vertakking is de uitspraak (van): 'Laa ilaaha illa Allah’; de laagste vertakking hiervan is het verwijderen van een (hinderend) obstakel van de weg’’. [Muslim]

3) Shaikh 'Abdullaah Khayaat benoemde in zijn boek getiteld: Daleel ul-Muslim Fil I'tiqaad wat-Tat-hee. “Wegens de aard van de mensen en tengevolge van zijn tekortkoming aan onfeilbaarheid, zullen zijn voeten uitglijden en zal hij in ongehoorzaamheid naar Allah vallen. Wanneer hij van de mensen van tawheed is, zuiver van de smetten van shirk, en hij alleen Allah aanbid, en hij is oprecht in het zeggen van 'La ilaaha illa Allah’ zal het de grootste factor voor zijn geluk zijn en een boetedoening voor zijn zonden en het verwijderen van zijn slechte daden, zoals in de Hadith van de Boodschapper van Allah staat beschreven:
“Degene die getuigt dat niemand het recht heeft aanbeden te worden behalve Allah, zonder partner of deelgenoten en dat Mohammed Zijn slaaf en Boodschapper is, en dat ‘Isa de slaaf van Allah is en zijn Boodschapper en een woord dat Allah aan Maryam verleende en een geest die door Hem gecreëerd werd, en dat het Paradijs echt is en dat de Hel echt is, zal het recht hebben om door Allah toegelaten te worden tot het Paradijs, dit in overeenstemming met zijn daden. ” [Bukhari & Muslim]

Voorwaar, 'Laa ilaaha illa Allah', waarmee de moslim zijn getuigenis aflegt, is de fundering die noodzakelijk is voor zijn toegang tot het Paradijs, de plaats van troost, zelfs wanneer enige van zijn acties defecten en tekortkomingen hadden. Zoals het in de Hadith Qudsie staat, Allah, de verhevene, zegt: " O zoon van Adam, als je tot Mij kwam met zonden, die bijna zo groot als de aarde waren en als je Mij onder ogen zou komen, zonder mij deelgenoten toe te schrijven, dan zou Ik je vergiffenis geven bijna zo groot als dat. " [Hasan - Tirmidhi & ad-Diyaa]
Betekenis: Als een van jullie tot Mij komt met een gelijkwaardige hoeveelheid van de aarde vol van zonde en ongehoorzaamheid, maar je sterft op tawheed, dan zal Ik je zonden vergeven.

Het is overgeleverd van de Profeet (sws) dat hij zei: "Wie Allah ontmoet zonder iets aan Hem geassocieerd te hebben, zal het Paradijs binnengaan. En wie Hem ontmoet en aan Hem partners associeert zal het Vuur binnengaan" [Muslim]
Al deze overleveringen tonen duidelijk de Voortreffelijkheid van Tawheed, voor het is dat waardoor het geluk van de slaaf wordt bereikt en het beste middel voor de boetedoening van zijn zonden en de verwijdering van zijn fouten.
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
BarakAllahu fieki oughty :)
Wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
 
Top