De Vrouw En Haar Uiterlijk

Aboeyunus

Super Moderator
Over het verwijderen van Lichaamshaar:

Wat is het oordeel over een vrouw die het haar van haar lichaam verwijdert?

Ze antwoordden:

Het is toegestaan voor haar om dat te doen, behalve het haar van de wenkbrauwen en op het hoofd.
Het is niet toegestaan het haar van haar hoofd of enig deel van de wenkbrauwen te verwijderen door
te scheren of op andere manieren.


[Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 5/194]
 

Aboeyunus

Super Moderator
Wat is de regelgeving over het kapsel dat sommige vrouwen hebben,
ze knippen hun haar over hun voorhoofden (pony) en ze laten een gedeelte hangen (over hun schouders) ?


Antwoord:Als de intentie hierachter is om de ongelovige vrouwen te imiteren omdat het haraam is niet-moslima's te imiteren.

De profeet salaa laahu aleyhi wa salam zei: Wie een volk imiteert behoort tot hen.
Als de intentie niet is om de niet-moslim vrouwen te imiteren maar het een nieuw kapsel is onder de vrouwen dan is het iets wat telt als zichzelf verfraaien zoals ze doet voor haar echtgenoot en ze zo verschijnt in het zicht van haar familieleden (die mahaarim zijn) om er beter uit te zien dan zien wij hier niks op tegen.

Al-Lajnah al-Daa'imah li'l-Iftaa, part 3, p. 881
 

Aboeyunus

Super Moderator
Over het krullen van stijl haar:

Vraag: Sommige vrouwelijke studenten met fijn/stijl haar proberen het dikker te maken op manieren die bekend zijn bij meiden.
Wat is de regelgeving omtrent dit wetend dat dit iets is wat westerse (ongelovige) vrouwen doen?


Antwoord:
De Geleerden zeggen: Er is niets mis met het krullen van het haar. Als een vrouw haar haren krult
op een manier waardoor ze de ongelovige vrouwen niet imiteert dan is hier niets mis mee.


Shaykh Ibn Uthaymeen in al-Fataawa al-Jaami'ah li'l-Mar'ah al-Muslimah, part 3, p. 889

Al-Lajnah al-Daa'imah li'l-Iftaa, part 3, p. 881
 

Aboeyunus

Super Moderator
Over het dragen van hoge schoenen.


Vraag: Wat is de Islamitische regelgeving betreft het dragen van schoenen met hoge hakken?


Antwoord:
Het is op z'n minst Makrooh (Afkeuringswaardig).

Ten eerste omdat het de schijn bedriegt, het is zo dat een vrouw dan lang lijkt terwijl ze dat niet is.

Ten tweede, het kan een gevaar zijn voor de vrouw mocht ze vallen.

Ten derde, het schaadt de gezondheid van de vrouw (rug, been, voet, enkel en schouderklachten) Zoals de dokters hebben vermeld.


Majmoo' Fataawa wa Maqaalaat li'l-Shaykh Ibn Baaz, 6/397
 

Aboeyunus

Super Moderator
Een vrouw die gezichtshaar en haar op benen en armen weghaalt

Vraag:

“Wat is ‘an nams’? En is het toegestaan voor een vrouw gezichtshaar weg te halen en
het haar op haar benen en armen, als zulk (soort) een afkeer veroorzaakt bij haar man?”

Antwoord:

“Alle lof behoort toe aan Allaah alleen, en moge Allaah vrede en zegeningen
zenden op onze Profeet (salallaahoe ‘alayhie was sallem) en zijn familie en metgezellen.

Vervolgens:

‘An nams’ is het verwijderen van het haar van de wenkbrauwen. Dit is niet toegestaan aangezien de Boodschapper van Allaah
(salallaahoe ‘alayhie was sallem) degene vervloekte die het haar van de wenkbrauwen weghaalde, en ook degene die het toestond
zulk haar te laten verwijderen. Het is (echter wel) toegestaan voor een vrouw om gezichtshaar en het haar op haar benen en armen weg te halen.

En bij Allaah ligt alle succes en moge Allaah vrede en zegeningen zenden op
onze Profeet (salallaahoe ‘alayhie was sallem) en zijn familie en metgezellen.”


Het Permanente Comité voor Islaamitisch Onderzoek en Fataawa
Voorzitter: Shaych Abdoel-‘Aziez Ibn Baaz
Vice-voorzitter: Shaych ‘Abdoer-Razzaaq ‘Afiefie
Lid: Shaych Abdoellaah Ibn Ghoedayyaan
 

MashaAllah

Islam is mijn macht
salaam oealaikoem wa rahmatoelahoe wa barakatoeh

Moge Allah swt u belonen broeder. djazakallahu Khairan.

ik heb een vraagje ivm die haar.

Is het toegestaan voor een moslimvrouw naar een kapper te gaan om haar haar schoon te maken voor haar man? (ze moet wel haar hijab dan dragen)

w.salaam
 

Nadiine_

New Member
je haren mag je knippen lijkt mij anders gaan je haren dood..maar zie ook geen meisjes die hun hoofd kaal scheren buiten britney spears om dan haha
 

NayaOuna

New Member
ik heb erg last van acné. omdat ik een bruine huid heb, valt het erg op dat ik acné heb. de kleur is meestal rood (rode bulten).

mijn vraag is nu:
mag je ook foundation en powder gebruiken als de kleur van je huid om acné te verbergen?
 

AichaBen

New Member
haar stylen en make up

salam alaykoum

Ik heb een vraag i.v.m het stylen van haar. Ik heb krullend haar maar soms wil ik mijn haar plat maken dus styl ik die. Maar mijn vraag was mag dit wel in de islam?

Wat make up betreft, ik zie vaak meisjes op vrijdag dat ze hun mooiste kleren aantrekken om naar de moskee te gaan, maar die gebruiken dan ook make up. Mag dit? of is het niet toegestaan?

Alvast bedankt!
 

Shishani

moderator
Staff member
Wa aleykoem assalaam warahmatoellaah.

Ik heb een vraag i.v.m het stylen van haar. Ik heb krullend haar maar soms wil ik mijn haar plat maken dus styl ik die. Maar mijn vraag was mag dit wel in de islam?
Ik heb dit gevonden:

The scholars say: there is nothing wrong with curling the hair. If a woman curls her hair in a manner that does not imitate the way that immoral kaafir women curl their hair, there is nothing wrong with that.
Shaykh Ibn ‘Uthaymeen in al-Fataawa al-Jaami’ah li’l-Mar’ah al-Muslimah, part 3, p. 889
http://islamqa.com/en/ref/20149/

Voor zover mijn kennis reikt: het is toegestaan, zolang je maar de ongelovige of immorele mensen niet imiteert.

Wat make up betreft, ik zie vaak meisjes op vrijdag dat ze hun mooiste kleren aantrekken om naar de moskee te gaan, maar die gebruiken dan ook make up. Mag dit? of is het niet toegestaan?
Het is niet toegestaan voor een vrouw om met make-up, parfum enz. naar buiten te gaan, waar vreemde mannen hen kunnen zien.
 
Top