Enkele stukken over Al Djannah... (het Paradijs)

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

De hoogste plaats in het Paradijs

De hoogste plaats in het Paradijs is bestemd voor slechts één persoon en wordt al-Wasielah genoemd. En met de Wil van Allah zal deze plaats toekomen aan de uitverkoren Profeet en de beste onder de schepselen: Mohammed (vrede zij met hem). Ibn Kathier zegt in zijn boek ‘an-Nihaayah’: “Er is gesproken over de hoogste plaats in het Paradijs: al-Wasielah. Daar zal de Boodschapper van Allah verblijven.” Als bewijs hiervoor voerde hij de volgende overlevering aan van Djabier ibn cAbd Allah waarin hij overlevert dat de Profeet (vrede zij met hem) zei:
“Degene die na de oproep (tot het gebed) het volgende zegt: “Allaahoemma Rabba haadhihi d-dacwati taamah was salaatil qaa’imah aati Mohammadan al-Wasielati wal Fadielah wabcathhoe maqaaman mahmoedan alladhi wacadtah.”
(O Allah, Heer van dit volledige oproep en het gebed dat zo gaat plaatsvinden, schenk Mohammed al-Wasielah en al-Fadielah (aanzien) en breng hem in een verheven positie die U hem heeft beloofd.) maakt aanspraak op mijn bemiddeling op de Dag der Opstanding.” {al-Boechari}

Ook noemde Ibn Kathier als bewijs de overlevering van cAmr ibnoel cAas waarin hij zegt: “Ik hoorde de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zeggen: ,,Als jullie de Moe’addhin horen zeg hem dan na. Vraagt vervolgens om zegeningen voor mij. Want wie één keer om zegeningen voor mij vraagt: Allah zal hem dan tien maal prijzen (in een hoogstaande gezelschap van Engelen). En vraagt Allah, de Verhevene vervolgens voor mij al-Wasielah. Want wie voor mij aan de Allah al-Wasielah vraagt komt in aanmerking voor mijn voorspraak.” {Moeslim}
De metgezellen vroegen aan de Profeet (vrede zij met hem): “Wat is al-Wasielah?”
Hij antwoordde: ,,De hoogste plaats in het Paradijs die slechts bestemd is voor één persoon en ik hoop dat ik die persoon ben.” {Ahmad}
Aboe Sacied overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei:
“al-Wasielah is een rang bij Allah waarboven geen hogere rang is. Vraagt Allah voor mij dan ook al-Wasielah.” {Ahmad}

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe​
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

Het binnentreden van het Paradijs

De blijdschap van de gelovigen kent ongetwijfeld zijn gelijke niet wanneer zij groep na groep met een warm onthaal worden geleid naar het Paradijs, totdat zij daar aankomen, haar poorten voor hen opengaan en de engelen hen van harte feliciteren vanwege hun veilige aankomst. Dit na alle leed en gruwelijkheden die zij hebben moeten doorstaan. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:
“En degenen die hun Heer vreesden zullen in menigten naar het Paradijs worden gevoerd, totdat, wanneer zij bij haar zijn aangekomen en haar poorten geopend zullen worden, en haar bewakers tot hen zullen zeggen: ,,Salaamoen cAlaykoem. (Tibtoem) Gelukzaligheid komt jullie toe, treedt binnen, eeuwig verblijvend.” {Soerat az-Zoemar: ayaah 73}
Met ‘tibtoem’ wordt verwezen naar de goedheid van de daden, uitspraken en overtuigingen van deze mensen. Dit allemaal heeft ertoe geleid dat hun harten en zielen puur waren en daarom zijn gerechtigd tot het binnentreden van het Paradijs.

wa salamu alaykoum wa rahmatullah
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

De eersten die het Paradijs binnen zullen treden

De allereerste persoon die het Paradijs zal binnentreden is onze Boodschapper, Mohammed (vrede zij met hem) en de allereerste gemeenschap die het Paradijs zal binnentreden is zijn gemeenschap. De allereerste van deze gemeenschap na de Profeet (vrede zij met hem) die het Paradijs zal binnentreden is Aboe Bakr as-Siddieq (moge Allah tevreden met hem zijn).
In zijn boek ‘an-Nihaayah’ heeft Ibn Kathier overleveringen naar voren gebracht die hier betrekking op hebben. Zo overlevert Anas ibnoe Maalik dat de Profeet (vrede zij met hem)
zei: “Ik zal de eerste zijn die op de Poort van het Paradijs aanklopt.” {Moeslim}
Anas overlevert ook dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Ik zal bij de Poort van het Paradijs aankomen en vervolgens vragen of er voor mij geopend wordt. De Bewaker zal dan zeggen: “Wie ben jij?” Ik zal vervolgens antwoorden: ,,Mohammed.” Hij zal dan zeggen: “Ik heb de opdracht gekregen om voor niemand anders eerst te openen dan voor jou.” {Moeslim}
Aboe Hoerayrah overlevert dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Wij zijn de laatste
(die de Boodschap hebben ontvangen), maar de eersten op de Dag des Oordeels. Wij zijn de eerste van de mensen om het Paradijs binnen te treden.” {al-Boechari en Moeslim}
Aboe Hoerayrah overlevert dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Djibriel (vrede zij met hem) kwam naar mij toe en hij liet mij de Poort van het Paradijs zien waardoor mijn gemeenschap naar binnen zal treden.” Hierop zei Aboe Bakr: “O Boodschapper van Allah, ik wenste dat ik met jou was zodat ik dit ook kon zien.” Waarop de Boodschapper (vrede zij met hem) zei: ,,Waarlijk jij Aboe Bakr, jij bent de eerste die het Paradijs zal binnentreden van mijn gemeenschap.” {Aboe Daawoed}

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe​
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

De laatste die het Paradijs binnen zullen treden

cAbd Allah ibnoe Mascoed overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “De laatste die het Paradijs zal binnentreden is een man die loopt (over de Siraat) en dan weer valt en dan weer door het Vuur wordt verschroeid. Als hij eenmaal aan de overkant is, draait hij zich om en zegt: ,,Verheven is Degene Die mij van jou heeft gered. Allah heeft mij zeker iets gegeven wat hij niemand van de eersten en de laatsten heeft gegeven.” Daarna werpt zich voor hem een boom op. Hij zal dan vragen: ,,O mijn Heer, breng mij dichter bij die boom zodat ik zijn schaduw kan opzoeken en van zijn water kan drinken.” Allah, de Verhevene, zal dan antwoorden: ,,O zoon van Adam, wellicht als Ik jou dit geef zul jij Mij om meer vragen?” Hij zal zeggen: ,,Nee, O Heer.” En hij belooft niets meer te vragen. En Allah, de Verhevene, zal hem dit niet kwalijk nemen aangezien hij datgene ziet wat hij niet kan weerstaan. Dan zal Hij (Allah) hem dichterbij brengen. Hij zal dan van zijn schaduw genieten en van zijn water drinken.
Vervolgens werpt zich een boom op die nog mooier is dan de vorige. Waarop hij zal vragen: ,,O Heer, breng mij dichter bij die boom zodat ik van zijn water kan drinken en zijn schaduw kan opzoeken. Verder zal ik U niets vragen.” Hij (Allah) zal dan antwoorden: ,,O zoon van Adam, heb jij Mij niet beloofd niets anders te zullen vragen.” Dan zal Hij zeggen: ,,Wellicht als Ik jou dit geef zul jij Mij om meer vragen?” En hij belooft niets meer te vragen. En Allah, de Verhevene, zal hem dit niet kwalijk nemen aangezien hij datgene ziet wat hij niet kan weerstaan. Dan zal Hij (Allah) hem dichterbij brengen. Hij zal dan van zijn schaduw genieten en van zijn water drinken.
Vervolgens werpt zich een boom op bij de Poorten van het Paradijs die nog mooier is dan de vorige twee. Waarop hij zal vragen: ,,O Heer, breng mij dichter bij die boom zodat ik van zijn water kan drinken en zijn schaduw kan opzoeken. Verder zal ik U niets vragen.” Hij (Allah) zal dan antwoorden: ,,O zoon van Adam, heb jij Mij niet beloofd niets anders te zullen vragen.” Dan zal Hij zeggen: ,,Wellicht als Ik jou dit geef zul jij Mij om meer vragen?” En hij belooft niets meer te vragen. En Allah, de Verhevene, zal hem dit niet kwalijk nemen aangezien hij datgene ziet wat hij niet kan weerstaan. Dan zal Hij (Allah) hem dichterbij brengen. Als hij hierbij in de buurt komt hoort hij stemmen van de bewoners van het Paradijs. Waarop hij zal vragen: ,,O Heer, laat mij het binnentreden?” Hij (Allah) zal dan vragen: ,,O zoon van Adam, Hoe kan Ik zodanig tevreden stellen zodat jij ophoudt met vragen? Zal je tevreden zijn als Ik jou ad-Doenyaa (de wereld) geef en het gelijke hiervan?” Hij zal antwoorden: ,,O Heer, drijft U de spot met Mij, terwijl U de Heer der Werelden bent?” Hierop moest Ibn Mascoed lachen en zei: “Zullen jullie mij niet vragen waarom ik lach?” Waarop zij vroegen: “Waarom lach je?” Hij antwoordde: “Zo ook moest de Boodschapper van Allah hierom lachen. Toen werd er aan hem gevraagd: “Waarom lacht u, O Boodschapper van Allah?” Waarop hij antwoordde: “Vanwege het gelach van de Heer der Werelden toen er tegen Hem werd gezegd: “O Heer, drijft U de spot met Mij, terwijl U de Heer der Werelden bent?” En Hij (Allah) zegt daarna: ,,Ik drijf de spot niet met jou, maar Ik ben tot alles wat Ik wil in staat.” {Moeslim}

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe​
 
Top