Enkele uitspraken van de metgezellen van onze profeet saws

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi ta3ala wa barakatoehoe


Ibn ul-Qayyim [Ra7imahu Allah] heeft gezegd:
"Weet dat muziek en zang bepaalde kenmerken hebben die het hart verzwakken.Ze veroorzaken dat er huichelarij ontspruit zoals water planten laat ontspruiten.Het leidt het hart af van het overpeinzen en begrijpen van de Qur'aan en verhindert het naleven van de Qur'aan.Dit is zo omdat Qur'aan en muziek nooit samen in het hart kunnen bestaan; ze zijn immers tegenstrijdig aan elkaar.De Qur'aan verbiedt het nastreven van ijdelheden en verplicht het onder controle houden van de nafs (ego); zijn wensen, lusten en verlokkingen naar het slechte.Maar muziek doet het tegenovergestelde; het prikkelt en windt de nafs op en verleidt hem tot iedere schaamteloze lust en wens...."

Ibn 'Uyaynah heeft gezegd:
"Toen Muhammad ibn al-Munkadir dichtbij de dood was, werd hij bezorgd en ongerust dus riep hij Abu Haazim bij zich en zei:
"Inderdaad Allaah zegt in soerah az-Zumar 39:47:
Het zal voor hen duidelijk worden,van Allaah,wat zij niet verwachten.
En ik ben bang dat dat wat ik niet verwacht voor mij zal verschijnen."Hierna begonnen zij allebei te huilen."

Hassan al-Basri heeft gezegd:
"O Zoon van Adam! Je zult geen ware imaan bereiken totdat je niet meer let op fouten van anderen die je zelf ook hebt, en totdat je die fout van jezelf corrigeert. En als je dat gedaan hebt, zul je weer een andere fout vinden die je nog niet gecorrigeerd hebt. Als je dat doet zul je het erg druk metjezelf hebben. En de meest geliefde dienaar van Allaah is degene die zoals deze persoon is."

Abu Hafs zei tegen Abu 'Uthmaan an-Naysaboeri:
'Als jij zit met de mensen, wees dan een waarschuwer voor jouw hart en ziel, en laat het feit dat zij zich om jou heen hebben verzameld jou niet misleiden, want zij houden jouw uiterlijk in de gaten, terwijl Allaah jouw innerlijk in de gaten houdt...'
(Tah-dhieb Madaaridj as-Saalikien)

Hasan al-Basri:
In dit leven is een gelovige net als iemand in een gevangenis; hij probeert zichzelf vrij te kopen en zelfs dan voelt hij zich nog niet veilig (of zijn daden wel of niet van hem geaccepteerd zullen worden) totdat hij Allah de Verhevene en Meest Geeerde zal ontmoeten.
(Jami'ul- Ulum wal-Hikam. p.269)


'Omar (Radiya-Allahoe 3anhoe ) heeft gezegd: "Hou jullie aan de
herdenking van Allah, want dit is de genezing, en blijf weg van de
herdenking van de mensen, want dit is de ziekte!"

Az-zoehd van Hannaad 2/537


Talq ibn Habieb heeft gezegd:

"Waarlijk, de rechten van Allah zijn veel groter dan dat de dienaar
ooit kan vervullen, en waarlijk, de zegeningen van Allah zijn veel
meer dan dat geteld kan worden. Maar wees echter berouwvol in de
ochtend en de avond."
(Siyar A'laam an-Noebalaa. - Deel 4, Pag. 622)


Ibn Shoebroemah heeft gezegd:

"Ik ben verbaasd over de mensen die zorg dragen voor zichzelf door
voedsel te eten uit angst om dood te gaan, maar zichzelf niet
beschermen tegen zondes uit angst voor het Vuur."
(Uit Siyar A'laam an-Noebalaa. - Deel 6, Pag. 348)


Wa salamu alaykoum wa rahmatullahi ta3ala wa barakatoehoe
 
Top