Gehuil van Ibn Baz...

Shishani

moderator
Staff member
كان رحمه الله كثيراً ما يبكي عند سماع القرآن الكريم ، أَيَّاً كان صوت التالي ، أو حسن ترتيله من عدمه.
وكان يبكي إذا سمع شيئاً من السنة النبوية. .

1. Hij huilde veel tijdens het luisteren naar de nobele Qur'an, hoe de stem van de lezer (qâri') ook was... En hij huilde wanneer hij iets van de Sunnah nabawiyyah hoorde.
 

Shishani

moderator
Staff member
وقد رأيته أكثر من مرة يبكي عندما يسمع سيرة أحد العلماء في تراجمهم في البداية والنهاية ، أو في تهذيب التهذيب ، أو في سير أعلام النبلاء. .

2. Ik zag meerdere keren hoe hij huilde wanneer hij de biografie hoorde van één van de 'Ulamaa (geleerden) uit (de boeken van) hun biografiëen, in al-Bidâyah wan-Nihâyah, of Tahdhîb at-Tahdhîb, of Siyar a'lâm an-nubalâ.
 

Shishani

moderator
Staff member
وكان يبكي - أيضاً - إذا سمع بأخبار الاضطهاد ، والتعذيب التي تمر بالمسلمين في بعض البلاد..

3. Ook huilde hij wanneer hij het nieuws hoorde over de vervolging en de kwelling van moslims in bepaalde landen.
 

Shishani

moderator
Staff member
أما طريقة بكائه فكان يبكي بصوت خافت جداً ، ويُرَى التأثر على وجهه ، أو يرى الدمع يُهْراق من عينيه ، وكان لا يحب رفع الصوت بالبكاء.

4. Wat betreft zijn gehuil: hij huilde met een zeer zachte stem. Het verdriet (of kwetsbaarheid) was zichtbaar op zijn gezicht. De tranen vloeiden van zijn ogen. En hij hield er niet van om de stem te verheffen tijdens het huilen.
 

Shishani

moderator
Staff member
وكان يبكي كثيراً إذا تكلم عن شيخه سماحة الشيخ محمد بن إبراهيم رحمه الله تعالى - بل إنه كان لا يستطيع مواصلة الكلام عنه.

5. Hij huilde veel wanneer hij over zijn shaykh, de edele shaykh Muhammad ibn Ibrâhîm (moge Allâh de Verhevene hem genadig zijn) sprak. Hij was zelfs niet in staat verder te spreken (door het gehuil).
 

Shishani

moderator
Staff member
وكان كثير البكاء إذا سمع شيئاً يتعلق بتعظيم القرآن ، أو السنة ، وأذكر أنني كنت أقرأ عليه في كتاب =القول القويم+ للشيخ العلامة حمود التويجري رحمه الله ومر أثناء القراءة كلام للشيخ حمود حول تعظيم السنة فالتفتُّ فإذا دموع سماحة الشيخ تتحادر على خديه.

6. Hij huilde veel wanneer hij iets hoorde met betrekking tot de verheerlijking (ta'dhîm) van de Qur'ân of de Sunnah. Ik herinner mij wanneer ik het boek "al-Qawl al-qawîm" van ash-shaykh al-'allâmah Hamoed at-Tuwaydjirî (moge Allah hem genadig zijn) hem voorlas. Tijdens het lezen kwamen we de woorden van shaykh Hamoed over de verheerlijking van de Sunnah tegen. Ik keek om en zag dat tranen van de edele shaykh stroomden over zijn wangen.
 
Top