Getuigenis "Moehammad is Boodschapper van Allaah"

Shishani

moderator
Staff member
Mohammad is de Boodschapper van Allah

www.hasanaat.nl

Dit is het tweede gedeelte van de verklaring van de Shahaadah. Het is het geloof dat Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - de definitieve en laatste Boodschapper van Allah is. Het betekent dat:

Alles dat Allah ons over Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - heeft verteld waar moet zijn

لَقَدْ جَآءَكُمْ رَسُولٌ منْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِٱلْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ

Voorzeker, er is een Boodschapper Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - tot jullie gekomen uit jullie eigen midden, d.w.z. jullie kennen hem heel goed. Zwaar voor hem is jullie lijden. Vurig wenst hij Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - het goede voor jullie om rechtgeleid te zijn, om berouw aan Allah te tonen en Hem te smeken jullie zonden te excuseren en vergeven, opdat jullie het Paradijs zullen binnenkomen en gered worden van de bestraffing van het Hellevuur, voor de gelovigen is hij liefdevol en barmhartig
(Soerah at-Tawbah 9:128)

يٰأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ إِنَّآ أَرْسَلْنَاكَ شَاهِداً وَمُبَشراً وَنَذِيراً * وَدَاعِياً إِلَى ٱللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجاً مُّنِيراً

O Profeet Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam, Wij hebben jou gezonden als een getuige en als een brenger van blijde tijdingen en als een waarschuwer. En als een oproeper tot Allah d.w.z. niets dan Allah te aanbidden, met zijn toestemming, en als een verlichtende lamp middels je instructies uit de Qor-aan en de Soennah
(Soerah al-Ahzaab 33:45-46)

قُلْ إِنَّمَآ أَنَاْ بَشَرٌ مثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَآ إِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَآءَ رَبهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحاً وَلاَ يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبهِ أَحَدَا

Zeg O Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam: Voorwaar, ik ben slechts een mens zoals jullie. Het is aan mij geopenbaard dat jullie Ilaah d.w.z. God Eén Ilaah d.w.z. Allah is. Wie dan hoopt op de ontmoeting met zijn Heer Allah: Laat hem goede daden verrichten en laat hem bij de aanbidding van zijn Heer Allah niet één deelgenoot toekennen
(Soerah al-Kahf 18:110)

أَكَانَ لِلنَّاسِ عَجَباً أَنْ أَوْحَيْنَآ إِلَىٰ رَجُلٍ منْهُمْ أَنْ أَنذِرِ ٱلنَّاسَ وَبَشرِ ٱلَّذِينَ آمَنُوۤاْ أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِندَ رَبهِمْ

Is het voor de mensen iets verwonderlijks, dat wij aan een man uit hun midden Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - openbaarden: "Waarschuw de mensen voor de komst van de bestraffing in de Hel en verkondig verheugende tijdingen aan degenen die geloven in de Eenheid van Allah en in zijn Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam: er is een eervolle plaats bij hun Heer Allah."
(Soerah Yoenoes 10:2)

قُل لاَّ أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَلاَ ضَرّاً إِلاَّ مَا شَآءَ ٱللَّهُ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ ٱلْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ ٱلْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ ٱلسُّوۤءُ إِنْ أَنَاْ إِلاَّ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

Zeg O Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam: "Ik heb geen macht om voor mijzelf iets van nut te verwerven of schade af te wenden, behalve wat Allah wil. En als ik al-Ghayb het onwaarneembare kende, dan zou ik het goede vermeerderd hebben en zou het kwade mij niet hebben getroffen. Ik ben niets dan een waarschuwer en een verkondiger van verheugende tijdingen voor een gelovig volk."
(Soerah al-A'raaf 7:188)

Dat we Allah moeten aanbidden zoals onderwezen door Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam -

De gehoorzaamheid aan Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - is een Bevel van Allah:

وَمَآ آتَاكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَٱنتَهُواْ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلْعِقَابِ

En wat de Boodschapper Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - jullie geeft, neemt dat; maar wat hij jullie verbiedt, onthoudt je daarvan. En vreest Allah: voorwaar, Allah is hard in de bestraffing
(Soerah al-Hashr 59:7)

De betekenis van het bovenstaande Vers is zeer goed uitgelegd in de volgende overlevering, Overgeleverd door ‘Alqamah: ‘Abdoellah ibn Mas'oed - moge Allah tevreden zijn met hem - zei:

"Allah vervloekt die vrouwen die tatoeages uitvoeren en die zichzelf laten tatoeëren, en die vrouwen die het haar uit hun gezichten verwijderen en zij die kunstmatige spleten tussen hun tanden maken om er mooier uit te zien waarmee ze Allah's schepping veranderen." Zijn uitspraak bereikte een vrouw van Banie Asad genaamd Oemm Ya'qoeb die (naar ‘Abdoellah) kwam en zei: "Ik heb vernomen dat je zulke en zulke vrouwen vervloekt." Hij antwoordde: "Waarom zal ik niet degenen vervloeken die Allah's Boodschapper vervloekte en die vervloekt zijn in Allah's Boek?" Oemm Ya'qoeb zei: "Ik heb de gehele Qor-aan gelezen en ik heb er niet in gevonden wat jij zegt." Hij zei: "Voorwaar, als je het d.w.z. de Qor-aan gelezen hebt, heb je het gevonden. Las je niet: "En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat, maar wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan." Zij antwoordde: "Ja, ik heb het gelezen." Hij zei: "Voorwaar, Allah's Boodschapper verbood deze dingen." Zij zei: "Maar ik zie je vrouw deze dingen doen." Hij zei: "Ga maar naar haar kijken." Ze ging en bekeek haar, maar kon niets zien dat haar uitspraak ondersteunde. Hierop zei hij: "Als mijn vrouw was zoals je dacht, zou ik haar niet in mijn gezelschap houden, d.w.z. ik zou van haar scheiden." [/CENTER]

مَّنْ يُطِعِ ٱلرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ ٱللَّهَ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَآ أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً

Wie de Boodschapper Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - gehoorzaamt, hij gehoorzaamt waarlijk Allah. En wie zich afkeert: Wij hebben jou O Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - niet als toezichthouder naar hen gezonden
(Soerah an-Nisaa- 4:80)

De Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - zei:

"Wie mij gehoorzaamt, hij gehoorzaamt Allah, en wie mij ongehoorzaam is, hij is ongehoorzaam aan Allah; en wie de leider die ik aanwijs gehoorzaamt, gehoorzaamt mij, en wie hem ongehoorzaam is, is ongehoorzaam aan mij."

Hij - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - zei ook:

"Al mijn volgelingen zullen het Paradijs betreden behalve zij die weigeren." Zei zeiden: "O Boodschapper van Allah! Wie zullen weigeren?" Hij - sallallahoe ‘alayhi wa sallam -zei: Wie mij gehoorzaamt zal het Paradijs betreden en wie mije ongehoorzaam is, is degene die weigert."

De zaken handelend over de aanbidding van Allah, tuchtiging, bevelen, adviezen, goedkeuringen en aanbevelingen zoals uitvoerig verteld door Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - zijn als geheel bekend als de Soennah. De Soennah is bedoeld om de correcte manier om de Dien te begrijpen te benadrukken, tegengesteld aan de wegen van afdwalingen en/of innovaties. De Soennah is een Openbaring van Allah en het is niet het idee, de gedachte of begeerte van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam:

وَمَا يَنطِقُ عَنِ ٱلْهَوَىٰ * إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحَىٰ

En hij Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - spreekt niet uit begeerte. Het is niets anders dan een Openbaring die aan hem geopenbaard wordt
(Soerah an-Nadjm 53:3-4)

Dus, in het gehoorzamen van de Soennah van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - is de gehoorzaamheid aan Allah. Er zou geen verzet moeten zijn tegen de weg van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam. Hij - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - moet als een rechter worden in alle geschillen, zoals Allah duidelijk beveelt:

فَلاَ وَرَبكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِيۤ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً ممَّا قَضَيْتَ وَيُسَلمُواْ تَسْلِيماً

Bij jouw Heer Allah, zij geloven niet totdat zij jou O Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - laten oordelen over datgene waar zij van mening over verschillen en dan in zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij het volledig aanvaarden
(Soerah an-Nisaa- 4:65)

فَلْيَحْذَرِ ٱلَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَن تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

Laten degenen die zijn d.w.z. Mohammad's - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - bevel d.w.z. zijn Soennah wettige wegen, bevelen, daden van aanbidding, uitspraken enz.; van onder de sekten ongehoorzaam zijn, oppassen dat een Fitnah beproeving hen treft of een pijnlijke bestraffing hen treft
(Soerah an-Noer 24:63)

De Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - zei:

"Hij die een daad verricht die niet overeenstemt met onze zaak, deze zal niet geaccepteerd worden."

De Soennah van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - is zeker veiliggesteld, daar Allah beloofde de Boodschap van de Islaam te redden van enige menselijke vervalsing. Het volgen van de Soennah van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - is de bevestiging van de verklaring dat Mohammad de Boodschapper van Allah is:

قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ ٱللَّهَ فَٱتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ ٱللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَٱللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

Zeg O Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam,aande gehele mensheid: "Als jullie werkelijk van Allah houden, volgt mij dan d.w.z. hetgeen mij is toevertrouwd, de Qor-aan en de Soennah: Allah zal van jullie houden en jullie zonden vergeven. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig
(Soerah Aal ‘Imraan 3:31)

Samengevat

De verklaring dat Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - de Boodschapper van Allah is, is een integraal deel van het geloof. Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - moet vertrouwd worden in alles waarmee hij ons heeft geïnformeerd over de Islaam. Hij - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - moet gehoorzaamd worden in alles wat hij heeft bevolen en we moeten wegblijven van alles dat hij verbood. De gehoorzaamheid aan Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - is een gehoorzaamheid aan Allah. Hij liet ons alles na dat naar het Paradijs leidt en waarschuwde ons tegen alles dat naar de Hel leidt.

Bron: www.understand-islam.net
 
Top