hadiths

Umm Haroun

Junior Member
salaam aleikoum warahamtoullahi wabarakatouh,

om dit forum wat activer te maken stel ik voor al je een hadith weet zeg maar op :)
vergeet de bron er niet bij te schrijven insha'Allah.
 

Hajar

Active Member
Staff member
Aboe Hamzah Anas bnoe Maalik, de bediende van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) overlevert dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Niemand van jullie gelooft (waarlijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst. '' (al-Boechari en Moeslim)

Uitleg
‘Niemand van jullie gelooft’ betekent hier dat niemand volmaakte geloof bezit, totdat hij voor zijn moslimbroeder wenst wat hij zichzelf toewenst qua religieuze en wereldse zaken.

Wat leert deze overlevering ons?
- Imaan fluctueert, zo bestaat er Imaan die volmaakt is maar ook bestaat er een Imaan die onvolmaakt is. Het is dan ook de overtuiging van Ahloe-Soennah wal Djamaacah dat de imaan toeneemt en afneemt.

- De moslims moeten elkaar het goede toewensen.

- Een moslim mag een ander niet toewensen wat hij zichzelf niet toewenst. Als hij zich niet hieraan houdt, neemt zijn imaan af. De Profeet (vrede zij met hem) heeft zelfs verklaard dat deze persoon geen imaan bezit.

- Het aanhalen en versterken van de relaties van de moslims onderling.

- Het zich houden aan deze overlevering zorgt ervoor dat een moslim zijn broeder niet benadeelt in zijn bezit, eerbaarheid en familie. Hij zou het namelijk ook niet willen dat een ander dit hem zou aandoen.

-De moslimgemeenschap moet als één geheel optreden waarbij zij elkaar ondersteunen.

Moslims dienen elkaar op een zachtmoedige wijze aan te spreken.

(bron: al-yaqeen.com)
 

Khadya

Junior Member
Assalamoehaljkoem,

Ik hoop insALLAH dat ALLAH onze imaan zal vergroten......AMIEN YA RABI!!!!!!!

Wahaljkoem oe salaam
 

Umm Haroun

Junior Member
Anas, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet heeft gezegd: 'Kennis vergaren is een plicht voor elke moslim.' (Moesliem)
 

Umm Haroun

Junior Member
Al-Boechari heeft op gezag van Aboe Hoerayrah overgeleverd dat de Profeet salallahoe alayhi wa sallam zei: "Moessa had een geschil met Adam. De eerste zei tegen de laatste:'Omdat je gezondigd hebt, ben jij de schuld dat de mensen niet in het paradijs kunnen wonen en dat zij tot ellende voorbeschikt zijn.' Adam antwoordde: 'Zelfs jij Moessa, die Allah uitgekozen heeft om Zijn boodshap te dragen en Zijn redevoering te houden! Jij verwijt me iets wat Allah reeds voor de schepping bepaald had?' De Profeet salallahoe alayhi wa sallam zei: "Zo weerlegde Adam het argument van Moessa."
 

Umm Haroun

Junior Member
Overgeleverd van Mu'aadh dat hij heeft gezegd: 'Ik zat eens achter de Profeet op een ezel die ³Ufair werd genoemd, toen hij tegen mij zei: "O Mu'aadh, weet jij wat het recht van Allah is ten aanzien van de dienaren,en wat het recht van de dienaren ten aanzien van Allah is?" Ik antwoorde: 'Allah en Zijn Boodschapper weten het best.' Hij zei: "Het recht van Allah ten aanzien van de dienaren is: dat zij Hem aanbidden en niets als deelgenoot aan Hem toekennen.Het recht van de dienaren ten aanzien van Allah is: dat Hij wie niets als deelgenoot aan Hem toekent niet zal bestraffen." Ik zei: 'O boodschapper van Allah, zal ik de mensen met dit nieuws verblijden?' Hij antwoordde: "Verblijd hen hier niet mee, anders zullen zij erop vertrouwen."
(Boekharie)
 

Umm Haroun

Junior Member
Degene die het gebed achterwege laat, mag niet erven en van hem mag niet geërfd worden. Dit is te lezen in de hadith die overgeleverd is door Oessama ibn Zayd, waarbij de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Een moslim erft de ongelovige niet, en de ongelovige de moslim niet" (Boekharie en Moesliem).
 

Umm Haroun

Junior Member
'Abdullah bin Mas'ud verhaalt dat de Boodschapper van Allaah zei:
"Waarlijk, de meest geliefde spraak (woorden) bij Allaah zijn de woorden van de dienaar: 'Subhanak Allahumma wa bihamdik wa tabarak asmuk wa ta'ala jadduk wa la ilaha ghayruk'.

De meest gehaate spraak bij Allaah is dat wanneer een man tegen een andere man zegt: "Vrees Allaah!" dat hij antwoord: "Maak je zorgen over jezelf!"

['Silsilat al-Ahadith as-Sahihah'; # 2598]


De boodschapper van Allah heeft gezegd:
"Dat ik zeg "Geprezen is Allah, alle lof aan Allah, er is geen god dan Allah en Allah is de Grootste", is meer geliefd bij mij dan al hetgene waarover de zon schijnt." .
"Soebh'aana Allahie wal-h'amdoe liellaahie wa laa ielaaha iella Allaahoe wallaahoe Akbar".

Moesliem 4/2072
 

Bint_Shishaan

New Member
Abu Hurairah radiallaahu anhu heeft overgeleverd dat RasuluLLaah sallalahu 'alayhi wa sallam heeft gezegd :
"Hij die voor een weduwe en een arme zorgt, is als een strijder omwille
Allah... (Boehaarie en Moeslim)




“Niemand heeft een volledig geloof totdat hij of zij voor zijn broeder
of zuster wenst wat hij of zij voor zichzelf wenst”.
 

Imad

Junior Member
Assalamoelaikoem warahmatullahi wbarakatuh,

Teneerste wil ik reageren op zuster Umm Haroun. specifiek aangaande de hadieth waarin wordt gezegd dat een moslim niet van een niet moslim behoort te erfen. Daarbij heb jij zuster Umm Haroun naar voren gebracht dat wij als moslims niet mogen erfen van hen die niet bidden. Iemand die niet bid, maar het gebed erkent is een moslim en geen ongelovige. Degenen die geen moslims zijn, zijn zij die het gebed nalaten vanwege het niet erkennen van dit gebed.

Ik weet dat er geleerden zijn die van mening verschillen omtrent het nalaten van het gebed.

Dat even ter verduidelijking, zodat mensen niet zonder duidelijke kennis voor ongelovige bestempeld worden.
 

Imad

Junior Member
ASsalamoelaikoem warahmatullahi wbarakatuh,

Het is belangrijk om je vast te houden aan het geloof in Allah. Neem geen deelgenoten naast Hem. Hij die deelgenoten naast Hem neemt en dood gaat, zal nooit vergeven worden. De hel is zijn bestemming voor altijd. Hou daar rekening mee.

Hij die in Allah gelooft en slechte daden verricht, laat hem dan tauwba verrichten. Onze profeet heeft ons onderwezen dat Allah van hen houdt die berouwvol tot hem terugkeren.

Hij die slechte handelingen verricht en niet vergeven wordt voor deze handelingen en de hel binnentreed zal daar niet voor altijd verblijven, tenminste als hij geen deelgenoten naast Allah heeft genomen.

Ma wie wil nou de Hel binnentreden, al is het maar voor een paar minuten.

Moge Allah ons beschermen tegemn de hel, amien

Beste broeders en zusters
 

Bint_Shishaan

New Member
"Een persoon die zijn broeder ‘o ongelovige' noemt, heeft een daad verricht waarbij deze daad van ongeloof op één van hen terugkeert. Als het was zoals hij zei, dan is de koefr van de man bevestigd. Maar als het niet zo was, dan keert het terug op hem [d.w.z. op degene die takfier verrichtte op zijn broeder]."

(Moeslim & at-Tirmidhie)







"Als iemand een ander van zonden beschuldigt door hem een faasiq of een verderfelijke persoon te noemen, of hem van koefr beschuldigt, keert deze beschuldiging terug op hem als zijn metgezel (degene die beschuldigd wordt) onschuldig is."

(Al-Boekhaarie)
 

Umm Haroun

Junior Member
Assalamoelaikoem warahmatullahi wbarakatuh,

Teneerste wil ik reageren op zuster Umm Haroun. specifiek aangaande de hadieth waarin wordt gezegd dat een moslim niet van een niet moslim behoort te erfen. Daarbij heb jij zuster Umm Haroun naar voren gebracht dat wij als moslims niet mogen erfen van hen die niet bidden. Iemand die niet bid, maar het gebed erkent is een moslim en geen ongelovige. Degenen die geen moslims zijn, zijn zij die het gebed nalaten vanwege het niet erkennen van dit gebed.

Ik weet dat er geleerden zijn die van mening verschillen omtrent het nalaten van het gebed.

Dat even ter verduidelijking, zodat mensen niet zonder duidelijke kennis voor ongelovige bestempeld worden.



salaam aleikoum,

er zijn hierover idd verschillende meningen..
jij volgt mss een andere mening dan mij ghair insha'Allah..
kvind het wel goed dat je dit zegt natuurlijk..maar zet int vervolg mss een bewijs ofzo bij..
de hadith die ik geplaatst is is sahieh(betrouwbaar)

wa salaam aleikoum warahamtoullahi wabaraktouh
 

Imad

Junior Member
Assalamoelaikoem warahmatullahi wbarakatuh,

Het bewijs dat jij geleverd hebt is geen bewijs voor de woorden die gij daaraan hebt gekoppeld. Laat ik dit verduidelijken insha Allah.

Jij hebt het volgende geschreven:

Degene die het gebed achterwege laat, mag niet erven en van hem mag niet geërfd worden.

dit zijn jouw woorden. En vervolgens zeg jij

Dit is te lezen in

Dit zijn weer jouw woorden en jouw conclusie, vervolgens komt de hadieth.

de hadith die overgeleverd is door Oessama ibn Zayd, waarbij de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Een moslim erft de ongelovige niet, en de ongelovige de moslim niet" (Boekharie en Moesliem)

degene die het gebed achterwege laat is niet gelijk aan een ongelovige. Er zijn vele jongeren die het gebed achterwege gelaten hebben, maar die Allah mischien wel meer lief hebben dan jij en ik.

Als jij hen vraagt om terug te keren tot het gebed, dan krijg je te horen:
" Insha Allah. Moge Allah mij leiden"​

Soms bidden zij en soms bidden zij niet. Luiheid en dunya spelen een rol

Zij zijn meegenomen in het wereldse Dunya. Dit geeft aan dat zij het gebed erkennen en dus niet ontkennen. Er is dus een groot verschil tussen hen en een ongelovige die het gebed noch Allah Subhanahu wat3ala erkent.

Moge Allah hen vergeven en hen doen terugkeren op zijn pad, amien

Wassalamoelaikoem warahmatullahi wbarakatuh,

Imad
 
Top