Het vasten van `aashoera - Woensdag 07-01-2009

Shishani

moderator
Staff member
Het vasten van `aashoera - DINSDAG 06-01-2009 - inshaaAllaah

Het vasten van `aashoera (10de dag van moeharrem)
http://www.ahloelhadieth.com/index.php?option=com_content&task=view&id=191&Itemid=1

بسم الله الرمن الرحيم

Aanstaande Dinsdag 06-01-2009 zal de dag van `aashoera plaatsvinden en niet op woensdag zoals eerder aangegeven, dit naar aanleiding van de officiele beslissing van de Hoge Raad van Saoedie-Arabie (met als hoofd Shaych Saalih al-Lehiydaan).


Dat betekent dat maandag de 9de van moeharrem is, en dinsdag de 10de, en woensdag de 11de.

Wij raden een ieder aan om deze dag te vasten.

- Op gezag van ibn `Abbaas (radiallahoe `anhoema): de Profeet (salallahoe `alayhie was sallem) vaste de dag van `aashoera en heeft opgedragen om deze dag te vasten. (overgeleverd door Boecharie en Moslim)

- En ook op gezag van ibn `Abbaas (radiallahoe `anhoema): de Profeet (salallahoe `alayhie was sallem) heeft gezegd:

“Als ik nog aanwezig ben het volgend jaar, dan zal ik de negende (van moeharrem) vasten.” (overgeleverd door Moslim).

- En op gezag van abie Qataadah (radiallahoe `anhoe): de Profeet (salallahoe `alayhie was sallem) werd gevraagd over het vasten van `aashoera en zei hierover:

“Het vergeeft de zonden van het afgelopen jaar” (overgeleverd door Moslim)



Alleen de dag van `aashoera vasten?
http://www.ahloelhadieth.com/index.php?option=com_content&task=view&id=190&Itemid=30

Vraag: Is het toegestaan om alleen de dag van `Aashoera vasten?

Antwoord: Het is toegestaan om alleen de dag van `Aashoera te vasten, maar het beste is om een dag ervoor of een dag erna te vasten. En dit is de vastgestelde soennah van de Profeet (salallahoe `alayhie was sallem) die heeft gezegd:

“Als ik nog aanwezig ben het volgend jaar, dan zal ik de negende (van moeharrem) vasten.”[1]

En ibn `Abbaas (radiallahoe `anhoema) heeft gezegd: “M.a.w. samen met de tiende dag van moeharrem.”

En bij Allaah is al het succes en moge Allaah gebeden en zegeningen over onze Profeet (salallaahoe ‘alayhie was sallem) en zijn familie en zijn metgezellen sturen.

Het permanente comité voor islamitisch onderzoek en fataawa

Voorzitter: Shaych `Abdoel-`Aziez bin Baaz
Vervangend voorzitter: Shaych `Abdelrazzaq al-`Afiefie
Lid: Shaych `Abdoellaah bin Ghudayan

Arabische bron: fataawa al-ladjnah ad-da`imat lil-buhuth al`ilmiyyah wal ifta, 2de druk, deel 10, pagina 401, fatwa nummer 10962
 
Top