Imaam al-Albaanie die 84 jaar oud werd...

Shishani

moderator
Staff member
Iemaam Mohammed Naasir ad-Dien al-Albaanie op 84 jarige leeftijd

www.ahloelhadieth.com

De hadieth van Aboe Hoerayrah (رضي الله عنه) die zei: De profeet (صلى الله عليه و سلم) heeft gezegd:

“De leeftijdsspan van mijn oemmah[1] is tussen de 60 en 70 jaar, en er zijn er weinig die dit overschrijden.”

Ibn `Oerfah zei over deze overlevering: “En ik ben van die weinigen.”

Vervolgens zegt Shaych al-Albaanie (رحمه الله) als commentaar:

“Ik zeg: ik ben ook van die weinigen, want ik ben voorbij de leeftijd van 84 jaar. Ik vraag Allah (سبحانه وتعالى) om van degenen te zijn die lang leefde met goede daden.

En daarnaast wens ik bijna de dood, vanwege hetgeen dat de moslims is overkomen aan dwalingen in de religie en de vernedering die op hen is neergedaald, zelfs van de aller laagste.

Maar hoe kan ik dit wensen, terwijl ik de overlevering van Anas sinds mijn jeugd voor mij zie. Dus ik heb geen keus behalve om datgene te zeggen wat de profeet (صلى الله عليه و سلم) ons heeft opgedragen:

“O Allah laat mij leven als het leven beter is voor mij, en laat mij doen sterven als de dood beter is voor mij.”

En om de smeekbeden te verrichten die hij (صلى الله عليه و سلم) mij heeft geleerd:

“O Allah laat ons genieten van ons gehoor, zicht en sterkte zolang u ons doet voortleven. En laat dit zo blijven tot ons dood.”

En Allah (سبحانه) heeft mij begunstigd en (mijn smeekbeden) verhoord door in al deze zaken genot te hebben. Dus hier ben ik dan, nog steeds aan het onderzoeken, verifiëren en actief aan het schrijven. En ik bid de nawaafil (vrijwillige gebeden) staand en ik rij zelf lange afstanden met mijn auto met een snelheid waarvan mijn broeders mij adviseren om dit te verlagen. Echter heb ik hier een reden voor die sommigen weten. En ik zeg dit vanwege de uitspraak van Allah:

En spreek over de gunsten van Jouw Heer. [ad-doehaa (93): 11]

Hopende op Allah (سبحانه) om mij meer van zijn gunsten te geven en dat dit allen bij mij blijft tot mijn dood. En dat Hij mij laat doen sterven als moslim op de soennah waar ik mijn leven voor heb opgeofferd door hiernaar uit te nodigen en over te schrijven. En dat hij mij samenbrengt met de martelaren en de vromen en wat een goede gezelschap zijn zij. Voorwaar Hij is de Alhorende, en degene die de smeekbeden verhoort.

Bron: Sahieh mawaarid ad-dhamaan nr. 2087.

--------------------------
[1] Voetnoot vertaler: groep, gemeenschap, natie etc.
 
Top