khooshoo' tijdens het gebed ( VeryIMPoRtAnT)

moslimmm

'Abdel'aziz
Khoeshoo' tijdens het gebed

(door sheikh Moh'ammed Saalih' al-Moenadjid)

Alle lof is voor Allah, de Heer der werelden, Die gezegd heeft in Zijn Boek: “…en sta voor Allah in ootmoed (nederigheid).” [Soerat Al-Baqarah (2), aayah 238] En Die wat het gebed betreft gezegd heeft: “…En voorwaar, dat is zwaar, behalve voor de ootmoedigen.” [Soerat Al-Baqarah (2), aayah 45] Vrede en zegeningen zijn voor de leider van de vromen, de leider van al-Khaashi'oen #, Moh'ammed, de boodschapper van Allah, en voor zijn familie en metgezellen.

# al-Khaashi'oen: de ootmoedigen, de ware gelovigen, degenen die Allah gehoorzamen met volledige overgave, Zijn Bestraffing vrezend en zij geloven in Zijn Belofte en in Zijn Waarschuwingen.

As-Salaah (het gebed) is de grootste van de praktische pilaren van de Islaam en khoeshoo' tijdens het gebed is vereist door de Sharie'ah. Iblies [satan (moge Allah hem vervloeken)] doet beloftes om de zonen van Adam te misleiden en te verleiden. Hij (moge Allah hem vervloeken) zegt: “Daarna zal ik zeker tot hen komen, van voor hen en van achter hen en van hun rechterzijde en van hun linkerzijde…” (Soerat Al-A'raaf (7), aayah 17)

Eén van zijn meest belangrijkste complotten is om de mensen van het gebed af te leiden door alle mogelijke middelen en hen dingen in te fluisteren tijdens het gebed om hen het genot van deze aanbidding te ontnemen en zo verlies van beloning te veroorzaken voor deze aanbidding. Aangezien khoeshoo' als eerste van de aarde zal verdwijnen, en wij in de laatste der tijden leven, zijn de woorden van Hoedhayfah (moge Allah tevreden met hem zijn) op ons van toepassing: “Het eerste dat jullie zullen kwijtraken van jullie religie is khoeshoo', en het laatste dat jullie zullen kwijtraken van jullie religie is het gebed. Er zijn mensen die het gebed verrichten en in hen zit er geen goedheid. Er zal een tijd komen waarbij je de moskee binnengaat en je vindt niemand die khoeshoo' heeft.” (al-Madaaridj, 1/521)

Khoeshoo' betekent kalmte, helderheid, rustigheid, waardigheid en nederigheid. Wat een persoon deze khoeshoo' doet hebben, is vrees voor Allah (taqwa) en het besef dat Hij alles ziet. [Tefsier Ibn Kathier, Daar al-Sha'b editie, 6/414. Khoeshoo' betekent dat het hart in nederigheid en onderwerping voor de Heer staat. (al-Madaaridj, 1/520)]

De plaats van khoeshoo' is het hart, en de resultaten zijn zichtbaar in het fysieke lichaam. De persoon die werkelijk khoeshoo' voelt voor Allah, is een persoon die niet langer de liefde voelt voor fysieke begeerten; zijn hart is puur en gevuld met het licht van de grootheid van Allah (Verheven en Geprezen is Hij). Zijn eigen zelfzuchtige begeerten zijn gestorven vanwege de vrees en ontzag welke zijn hart hebben gevuld, tot het overstroomt zodat zijn fysieke functies gekalmeerd raken.

“Khoeshoo' in het gebed gebeurt wanneer een persoon zijn hart leeg maakt voor het gebed en zich erop concentreert, zodat al het andere verdwijnt en hij het verkiest boven al het andere. Alleen dan vindt hij gemak en vreugde in het gebed, zoals de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: “…en mijn vreugde komt van het gebed.” (Tefsier Ibn Kathier, 5/456. De h'adieth is in Moesnad Ah'mad, 3/128, en Sah'ieh' al-Djaami', 3124)

Eén van de voordelen van khoeshoo' is dat dit het gebed gemakkelijker maakt voor een persoon. Allah vertelt ons: “En vraag (Allah) om hulp door middel van geduld en het gebed. En voorwaar, dat is zwaar, behalve voor de al-Khaashi'oen.” [Soerat Al-Baqarah (2), aayah 45]

De betekenis hiervan is dat de belasting van het gebed inderdaad zwaar is, behalve voor degene die khoeshoo' hebben. (Tefsier Ibn Kathier, 1/125)

Khoeshoo' is heel belangrijk, maar het is iets dat je heel gemakkelijk verliest en iets dat je zelden ziet, vooral in onze tijd, welke het einde der tijden is. De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: “Het eerste dat zal worden opgeheven (weggenomen) van deze oemmah, zal khoeshoo' zijn, tot dat je niemand meer ziet die khoeshoo' heeft.” [Al-Haythami zei in al-Madjma', 2/136: het is overgeleverd door al-Tabaraani in al-Kabier en de isnaad is h'asan. Zie ook Sah'ieh' al-Targhieb, nr. 543. Hij zei dat het Sah'ieh' is.]

Betreffende de deugdzaamheid van khoeshoo' en als een waarschuwing voor degene die het verwaarloost, heeft de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) gezegd: “Allah heeft vijf gebeden verplicht gemaakt. Degene die de woedoe-e verricht zo als het moet, de gebeden op tijd bidt, roekoe' verricht zo als het moet en een zuivere khoeshoo' heeft; het is een belofte van Allah dat hij vergeven zal worden, maar al wie dit niet doet, heeft niet zo'n belofte – als Allah het wil zal Hij hem vergeven, en als Hij het wil zal Hij hem straffen.” [Verhaald door Aboe Dawoed, nr. 425; Sah'ieh' al-Djaami', 3242]

Khoeshoo' is een serieus en belangrijk punt, dat onmogelijk bereikt kan worden zonder de hulp van Allah. Beroofd worden van khoeshoo' is niet minder dan een rampspoed. Vandaar dat de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) de gewoonte had om in zijn doe'aa-e te zeggen: “Allaahoemma inniee a'oedhoe bika min qalbin laa yakhsha'… (O Allah, ik zoek toevlucht bij U tegen een hart zonder khoeshoo'…).” [Overgeleverd door at-Tirmidzie, 5/485, nr. 3482; Sah'ieh' Soenan at-Tirmidzie, 2769]

Degenen die khoeshoo' hebben zijn van gevarieerde niveaus. Khoeshoo' is een daad van het hart dat toeneemt en afneemt. Sommige mensen hebben khoeshoo' zo groot als de wolken in de lucht, en anderen beëindigen hun gebed zonder er iets van begrepen te hebben.

Als het gaat om bidden, worden de mensen in vijf niveaus verdeeld:

Het eerste niveau is degene die zichzelf te kort doet en onachtzaam is. Hij verricht de woedoe-e niet op een goede manier, bidt niet op de juiste tijd of doet niet zijn best om alle vereiste handelingen van het gebed te verrichten.

Het tweede niveau is degene die de uitwendige verplichtingen van het gebed in acht neemt, op tijd bidt en de woedoe-e verricht, maar hij verliest de strijd tegen zichzelf en is overmand door waswaas (influisteringen).

Het derde niveau is degene die de uitwendige verplichtingen van het gebed in acht neemt, op tijd bidt en de woedoe-e verricht, en ook tegen zichzelf vecht en tegen waswaas, maar hij is voortdurend bezig met zijn strijd tegen zijn vijand (d.w.z. shaytaan), uit vrees dat hij van zijn gebed steelt, dus is hij tegelijkertijd bezig met salaah en djihaad.

Het vierde niveau is degene die wanneer hij bidt, dat hij alle vereisten van het gebed vervult en zijn hart is volledig geconcentreerd en alert uit vrees dat hij iets verzuimt en zijn bezorgdheid is het gebed juist en perfect te verrichten. Zijn hart is diep verzonken in zijn gebed en aanbidding van zijn Heer.

Het vijfde niveau is degene die dit alles doet, maar hij neemt zijn hart en plaatst het voor zijn Heer, hij kijkt naar zijn Heer met zijn hart en concentreert zich op Hem, gevuld met liefde en aanbidding, alsof hij Hem werkelijk ziet. De waswaas en gedachten nemen af en de barrières tussen hem en zijn Heer zijn opgeheven. Het verschil tussen het gebed van deze persoon en het gebed van alle anderen is groter dan het verschil tussen de hemel en de aarde. Als deze persoon bidt, dan is hij in gedachten verzonken bij zijn Heer en tevreden met Hem.

De eerste soort is strafbaar; de tweede is verantwoording schuldig; de derde is zo aan het streven dat hij niet gezien wordt als een zondaar; de vierde wordt beloond en de vijfde is dicht tot zijn Heer aangetrokken, omdat hij één van degenen is voor wie het gebed een bron van vreugde is. Al wie hun vreugde vinden in het gebed in dit leven, zullen hun vreugde vinden in het dichtbij hun Heer zijn in het Hiernamaals en zullen ook hun vreugde vinden in Allah in deze wereld. Iedereen die vreugde vindt in Allah, zal tevreden met alles zijn en iedereen die geen vreugde vindt in Allah in deze wereld, zal worden vernietigd door zijn gevoelens van leed en spijt voor wereldse zaken.” (al-Waabil as-Sayyib , p. 40)

Besef dat Allah antwoordt op je gebed

De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) heeft gezegd: “Allah de Verhevene zei: “Ik heb het gebed tussen Mijzelf en Mijn dienaar gedeeld in twee delen en Mijn dienaar zal krijgen wat hij gevraagd heeft.” Als de dienaar zegt: ‘Alle lof is voor Allah, de Heer der werelden,' dan zegt Allah: ‘Mijn dienaar heeft Mij geprezen.' Wanneer de dienaar zegt: ‘De Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle,' dan zegt Allah: ‘Mijn dienaar heeft Mij Verheven.' Als de dienaar zegt: ‘Heerser op de Dag des Oordeels,' dan zegt Allah: ‘Mijn dienaar heeft Mij verheerlijkt.' Wanneer de dienaar zegt: ‘U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp,' dan zegt Allah: ‘Dit is tussen Mij en Mijn dienaar en Mijn dienaar zal krijgen wat hij gevraagd heeft.' Wanneer de dienaar zegt: ‘Leid ons op het rechte Pad, het Pad van degenen aan wie U gunsten hebt geschonken, niet van degenen op wie de toorn rust en niet dat van de dwalenden,' dan zegt Allah: ‘Dit alles is voor Mijn dienaar en Mijn dienaar zal krijgen wat hij gevraagd heeft'.” (Sah'ieh' Moeslim, Kitaab as-Salaah, Baab woedjoob qiraa'at al-Faatih'ah fi koelli rak'ah) (De blauwe woorden zijn de vertaling van de betekenis van Soerat al-Faatih'ah (1) – de vertaler)

Dit is een geweldige en belangrijke h'adieth. Als iemand dit in gedachte houdt als hij aan het bidden is, verkrijgt hij een immense khoeshoo' en al-Faatih'ah zal een grote invloed op hem hebben. Hoe kan het ook anders, wanneer hij voelt dat zijn Heer hem toespreekt en hem geeft wat hij vraagt? Dit “gesprek” met Allah de Verhevene moet gerespecteerd worden overeenstemmend met de juiste waarde. De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: “Wanneer iemand van jullie staat te bidden, is hij in conversatie met zijn Heer, dus laat hem aandacht schenken hoe hij tot Hem spreekt.” (al-H'aakim, al-Moestadrak, 1/236; Sah'ieh' al-Djaami', 1538)

De shaytaan is onze vijand en één van de aspecten van zijn vijandschap is zijn fluisteren van insinuerende gedachten (waswaas) naar de gelovige in gebed om zijn khoeshoo' weg te nemen en hem te verwarren in zijn gebed. Waswaas is een probleem dat iedereen overkomt die zich naar Allah de Verhevene wendt met dzikr en andere vormen van aanbidding; het is onvermijdelijk, dus moet men standvastig zijn en geduldig en volharden met de dzikr en het gebed en geef niet op. Zijn volhouden zal hem beschermen tegen de plannen van shaytaan. Elke keer als de dienaar zijn gedachten naar Allah wil wenden, komen andere ideeën gluiperig in zijn gedachten. De shaytaan ligt als een rover te wachten om een aanval te beginnen: elke keer als de dienaar naar Allah wil gaan, wil de shaytaan zijn weg afsnijden. Om deze reden werd er tegen een van de selef gezegd: “De joden en de christenen zeggen dat zij geen last hebben van het probleem van waswaas.” Hij zei: “Zij spreken de waarheid, want wat moet de shaytaan doen met een huis dat al verwoest is?” (Madjma' al-Fataawa, 22/608)

Denk aan hoe de selef waren wanneer zij baden en volg hun voorbeeld. “Als je één van hen kon zien wanneer hij opstond om te bidden en de woorden van zijn Meester begon te reciteren, dan dacht hij aan het feit dat hij staat voor de Heer der Werelden en raakte hij vol met overweldigende eerbied.” (Al-Khoeshoo' fi'l-Salaah door Ibn Radjab, p. 22)

Wanneer Ibn al-Zoebayr bad, was hij als een stok (d.w.z. onbeweeglijk) met khoeshoo'. Hij was eens aan het knielen toen een projectiel met een katapult naar hem werd geschoten, toen Mekkah werd belegerd, en een gedeelte van zijn kleding was weggescheurd terwijl hij aan het bidden was en hij hief niet eens zijn hoofd op.

Eén van hen werd bleek wanneer hij woedoe-e voor het gebed deed, en er werd tegen hem gezegd: “Wij zien dat je verandert wanneer jij woedoe-e doet.” Hij zei: “Ik weet voor Wie ik ga staan.”

En zo zijn er nog vele mooie voorbeelden waar wij veel van kunnen leren.

De beloning die genoteerd wordt, is in verhouding tot de mate van khoeshoo', zoals de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: “Een dienaar kan bidden maar er wordt niets (door de engelen bij zijn goede daden) genoteerd, behalve een tiende, of een negende, of een achtste, of een zevende, of een zesde, of een vijfde, of een kwart, of een derde, of de helft (van het gebed).” (Overgeleverd door imaam Ah'mad; Sah'ieh' al-Djaami', 1626)

De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: “Herinner je de dood in je gebed, degene die de dood herinnert tijdens zijn gebed, is verbonden met het correct bidden. En bidt het gebed van degene die niet denkt dat hij nog een gebed zal bidden.” (al-Silsilat al-Sah'ieh'ah door al-Albaani, 1421. Het was overgeleverd door al-Soeyooti dat al-Haafiz ibn Hadjar deze h'adieth classificeerde als h'asan.)

De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) adviseerde Aboe Ayyoeb (moge Allah tevreden met hem zijn) ook: “Als je opstaat om te bidden, bidt een afscheidsgebed.” (Overgeleverd door Ah'mad, 5/412; Sah'ieh' al-Djaami', nr. 742) Dit betekent het gebed van iemand die denkt dat hij geen ander gebed meer zal bidden.

De persoon die bidt zal zonder twijfel sterven en er zal één gebed zijn laatste gebed zijn, dus laat hem khoeshoo' hebben in het gebed dat hij aan het verrichten is, want hij weet niet of dit zijn laatste gebed zal zijn.

Tot slot vragen we Allah ons te laten behoren tot degenen die khoeshoo' hebben en ons berouw te aanvaarden; Amien.

Alle lof is voor Allah, de Heer der Werelden.
 

nizar83

Junior Member
aselemu aleikum

shukran voor je post broertje, boordevol info en echt salaah is kwestie v meer dan leven en dood...

als je het met concentratie en overgave verricht ..ofwel ghushoo3 dan zul je eeuwige inwoner van het paradys zyn inshallah..

verricht je het als een hypocriet, en dus heel rap en ongeconcentreerd dan zul je een eeuwige inwoner van de helzyn a3oodi billah, tenzy ALLAH azza wajall zn genade schenkt aan je.

de shaytaan die ons tydens elke salaah van onze ghusjoo3 probeerd af te houden heet GHUNZUB...moge ALLAH ta3ala hem van ons weghouden .amin

er is een du3a die de profeet salalahu wa3alayhi weselem zei vlak voor het gebed die ervoor zorgt dat deze ghunzub JE MET RUST LAAT en EEN paar blokjes om zal gaan lopen..weg van jou..zodat je inshallah je gebed vol overgave en concentratie kunt verrichten.

¨ ALLAHUMA BA3ID BAYNI WA BAYNA GATAYAYA KEMMA BA3ATA BAYNA AL MASHRIQI WAL MAGRHEB, ALLAHUMA NAQINI MIN GATAYAYA KEMMA YUNAQQA ATTAWBUL ABYAD MINNA DENNESS, ALLAHUMA IGSILNI MIN GATAYAYA BIL MAA-I WA TELJIE WAL BARAD´

als je kijkt onder mn naam zul je een video vinden die ik een tudje geleden gepost hebt in het engels van dr ibrahim dremali die exact dit onderwerp behandeld in zn video,.

echt een must voor elke muslim

aselemu aleikum
 
Top