Klein stukje over het gebed..

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Salaat

"Bismillaahir Rahmaanir Rahiem; AI Hamdu-Ullaahi Rabbil'Aalamien; Was-salaatu wassalaamu 'alaa Rasuulihiel Kariem" I
("In naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle. Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden. Vrede en zegeningen zij met de Edele Boodschapper.")
Allah Subhana wa ta' Ala openbaart in de heilige Quraan surah 51 vers 56:
"Wa ma khalaq-tul djinna wal insa illaa li ya' buduun ".
("En ik heb de djinn en de mensen alleen geschapen om Mij te dienen.")
Elk schepsel heeft de kans zich te ontwikkelen en te streven naar een doel. Allah (soebhanahoe wa ta´ala) is de kern en bron van alle Kracht en Goedheid en onze vooruitgang is afhankelijk van de mate waarin we onze wil met de Zijne in overeenstemming brengen. Dat is de bedoeling van "Hem dienen."
In het woord dienen zit ook de betekenis van aanbidden en leren kennen. Allah (soebhanahoe wa ta´ala) heef de aanbidding of de diensten van de mensen niet nodig, omdat daarvoor de engelen zijn.
Als alle mensen zich verzamelen om Zijn Bestaan te ontkennen kunnen zij Hem daarmee geen schade toebrengen of Zijn Licht verminderen. Noch wordt Hij (soebhanahoe wa ta´ala) er beter van als alle mensen zich voor Hem op hun aangezicht werpen.
Maar volgens bovenstaande Quraanvers heeft Hij (soebhanahoe wa ta´ala) ons met dat doel geschapen. Hij (soebhanahoe wa ta´ala) vraagt geen onderhoud van ons, maar schenkt de mensen vanuit Zijn grenzeloze Goedheid elke dag wat zij nodig hebben. Alleen Allah (soebhanahoe wa ta´ala) geeft jou de garantie dat je de lucht die je inademt ook kan uitademen
Het Islamitische gebed is daarom een direct gebed, gericht tot de Schepper. Het is geen gebed waarin iets gevraagd wordt van Hem, maar een lofprijzing van het begin tot het eind. Aan deze lofprijzing dienen lichaam, spraakvermogen, intelligentie en ziel in gelijke mate deel te nemen.
Een van de dingen die men zich afvraagt bij het Islamitische gebed is, wordt dat nu geen sleur, geen automatische robotachtige handeling omdat het steeds op tijd moet. Logischerwijs is dat natuurlijk een individuele kwestie. Elke daad die wij verrichten om in leven te blijven en om het leven, dat aan ons is toevertrouwd, te onderhouden, kan een sleur zijn, maar kan ook steeds opnieuw vervuld zijn van grote creativiteit en enthousiasme. Als we hongerig en moe aan tafel gaan zitten dan is het ook geen sleur om weer te gaan eten. Onze ziel heeft ook voedsel nodig en minstens even regelmatig als de maag
Het is niet voldoende als het gebed uit lippendienst bestaat, Allah (soebhanahoe wa ta´ala) zegt in de heilige Quraan 4:43:
"...totdat u weet wat u zegt... "
Dit slaat nog meer op die mensen die tijdens hun gebed nog steeds aan hun wereldse zaken blijven denken. "...totdat u weet wat u zegt..., betekent dus dat men zich bewust moet zijn van elk woord en elke handeling tijdens het gebed en dat men weet in wiens tegenwoordigheid men zich bevindt.
Bij de Salaat liet de Heilige profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) eens bewust een vers van de heilige Quraan weg, tijdens Zijn recitatie als voorganger, Hij (sallallahoe aleihi wa sallam) vroeg na het beëindigen en het geven van de vredesgroet aan de mensen in de Moskee wat Hij (sallallahoe aleihi wa sallam) weggelaten had. Slechts één man kon Hem antwoord geven, waarop Hij (sallallahoe aleihi wa sallam) zei: "Dit is zoals de kinderen van Israël zich gedroegen, daarom sprak God door een van Zijn Profeten. "Zeg tegen je volk: jullie plaatsen je lichamen voor Mijn (soebhanahoe wa ta´ala) Aangezicht en tonen Mij jullie tongen, maar jullie verbergen je harten voor Mij (soebhanahoe wa ta´ala); dat is vergeefse moeite!"
" Degenen die nederig zijn in hun gebeden. " (H.Q.23:2)
Overwinning of succes kan in deze wereld komen, maar het is zeker en blijvend in de komende wereld. In de tweede regel wordt gewezen op de ernst en toewijding die tijdens het gebed in acht genomen moet worden.


Bron : Al Islaam.NL​
 
Top