n goede en n slechte vriend..

moslimmm

'Abdel'aziz
Een goede vriend en een slechte vriend...
In de Naam van Allah, de Barhmatige, de Genadevolle

Abu Mousa Alash'ari, radiyAllahu 'anhu, heeft overgeleverd: "De Profeet sallAllahu 'aleihi wasalam heeft gezegd: 'Een goede vriend en een slechte vriend zijn te vergelijken met een verkoper van muskus en een (ijzer)smid. Bij de koopman die muskus verkoopt, koop je wat; zo niet dan heb je tenminste van zijn heerlijke geur genoten, maar een smid kan je kleren verbranden of een verschrikkelijke geur veroorzaken'. [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]


Wat leert deze hadith ons?
De Profeet sallAllahu 'aleihi wasalam geeft hier een heel duidelijk voorbeeld over het vergezellen van goede vrienden en het vergezellen van slechte vrienden. De goede vriend is te vergelijken met een muskus (parfum) verkoper. Je koopt wat van zijn parfum of tenminste (als je niets koopt) geniet je van de lekkere geur die hij bij zich draagt. Zo is de goede vriend, dankzij hem zal je een goede daad verrichten; mischien spoort hij je aan om mee te gaan naar de moskee, leert hij je wat over de islaam of houd hij je verre van slechte daden. Maar als dit alles niet plaatsvind, dan geniet je tenminste van zijn goede geur; je zult tenminste genieten van zijn goede gedragsomgang en manieren, glimlach of geniet je van de goede woorden die hij uit.

In tegenstelling tot de slechte vriend, zoals de (ijzer)smid, wanneer je met hem bent is de kans groot dat hij een gaatje brand in je kleding door de vonkjes die zich verspreiden. Dat wil zeggen dat hij je mischien mee neemt naar een slechte plaats, jou slechte verhalen verteld of zal aansporen tot een zonde. Maar als dat alles niet plaatsvind, dan zal je tenminste zijn verschrikkelijke geur ruiken. De geur van zweet en verbrand ijzer; je zult tenminste zijn slechte manieren ondervinden, en je zult tenminste zijn lelijke uiterlijk moeten aanschouwen.


Conclusie:

Men moet goed uitkijken wie hij als vriend neemt, want hij zal automatisch goede manieren overnemen van de goede vriend en ongetwijfeld slechte manieren overnemen van de slechte vriend.

Als we vandaag de dag om ons heen kijken dan zien we dat niet alleen slechte manieren worden overgenomen, maar dat men de slechte vriend in veel zaken als voorganger en voorbeeld neemt.

Want wanneer je sommige van de jongeren vraagt; wat is de reden dat je begon met roken? Dan zal hij antwoorden: "omdat mijn vrienden dat ook deden". Wanneer je vraagt; wat is de reden dat je deze 'slechte' woorden gebruikt? Dan zal hij antwoorden: "ik hoorde mijn vrienden deze 'slechte' woorden de hele dag herhalen, en daarom heb ik automatisch dit taalgebruik overgenomen."

Laat een ieder dus goed uitkijken wie hij te vriend neemt, en met wie hij zijn tijd doorbrengt. Want waarlijk er zijn mensen naar het Paradijs geleidt door middel van goed gezelschap en een goed voorbeeld, en waarlijk er zijn mensen naar de Hel geleidt door middel van slecht gezelschap en een slecht voorbeeld.

-----------------------------------------------------------------------------------------
Uitleg; Gebasseerd op de uitleg van Sheikh Ibn 'Othaymien bij het boek Riyaad As-Saalihien.
Wat leert deze hadith ons?; Uitgelicht, samengesteld en bewerkt door Naasihun Amien.
Het is dus niet letterlijkvertaald.

Wallahu 'alam - En Allah weet het, het beste.
Al het goede komt van Allah, en als ik een fout heb gemaakt dan komt dat van mij en van de Shaytaan.
Allah en Zijn Boodschapper sallAllahu 'aleihi wasallam zijn hier ver van verwijderd.
 
Top