na boeren alhamdoullilah??bidah??

Umm Haroun

Junior Member
salaam aleikoum warahamtoullahi wabarakatouh,

ik heb een vraagje ivm boeren...is alhamdoullilah zeggen na het boeren bidah??gelieve met bewijs..baraka Allah ou fiek
 

Sunny_Moslima

New Member
salaam aleikoum warahamtoullahi wabarakatouh,

ik heb een vraagje ivm boeren...is alhamdoullilah zeggen na het boeren bidah??gelieve met bewijs..baraka Allah ou fiek

uuh.. ik zeg bij boeren astagfirullah en bij niezen alhamdulillah. Bij niezen staat de bewijs in dat dou3a boekje en van boeren......? dat weet ik niet....:hijabi:
 

nizar83

Junior Member
selemu aleikum,

ik weet by niezen in elk geval zeker dat wy moslims het volgende horen te zeggen : al haqq wa al hamdulah..pas dan mag iemand die je gehoort heeft zeggen : rahimak allah wata3ala wabarakatu.

by boeren, zeg ik in elk geval beiden, starfirallah wal hamdulah.
beter iets teveel zeggen dan te weinig denk ik dan maar haha..

allah o a3lam

wa selemu aleikum
 

Umm Haroun

Junior Member
asalaam aleikoum warahmatoullahi wabarakatouh,

idd bij het niezen hoor je dat te zeggen..
maar ik dacht na het boeren iets te zeggen dat dat bidah was alleen vind ik er niks over...maar als ik het vind met bewijs insha'Allah zal ik het hier posten...mja broeder maarja mss zeg je dan dingen dat bidah zijn en bidah leidt naar dwaling en dwaling leidt naar de hel maar Allah ou alem moest iemand iets vinden post maar insha'Allah en als ik iets moest vinden zal ik het ook plaatsen insha'Allah!!

asalaam aleikoum warahmatoullahi wabarakatouh
 

agawaat

New Member
salaam alikum wa'rahmatoellah oe barakatoeh


De Profeet (sallahoe `aleihie was sallem) zei (meestal) op de choetbah van Djoemoe'ah (vrijdagmiddagpreek):

“En hierna, voorzeker de beste woorden zijn de Woorden van Allaah en de beste leiding [1] is de leiding van Mohammed en de slechtste zaken (in de godsdienst) zijn de bid’ah (toevoegingen) [2]en elke bid’ah is een dwaling!”


Wees gewaarschuwd voor de kleine toegevoegde zaken, want kleine bid’ah’s worden groot. Zo is het met elke bid’ah gegaan die tot deze natie is toegevoegd, in het begin was het iets kleins en leek het op de Waarheid waardoor iedereen die er instapte misleid werd. Daarna kon men er niet meer uitkomen en werd het als iets prachtigs gezien en gepraktiseerd (alsof het) van de religie is. Maar (in werkelijkheid) ging het de Rechte Weg tegen (waardoor) het buiten de Islaam trad!"

"Elke toevoeging is een innovatie, en elke innovatie is een dwaling en iedere dwaling leidt tot de hellevuur!"

Alle lof zij Allah, de Heer der werelden. Allah's zegeningen en
vrede zij met de profeet Moh'ammed (saw), zijn familie en metgezellen
en iedereen die hun voetstappen volgt tot aan de laaste dag. Voorts:


Gapen

Aboe Hoerayrah heeft overgeleverd dat de profeet (saw) heeft gezegd: "Gapen is van de Shaytaan en als iemand van jullie gaapt, laat hem het zo veel mogelijk onderdrukken, want als iemand van jullie (tijdens het gapen) 'haa' zegt (d.w.z. geluid maakt tijdens het gapen), dan zal de Shaytaan hem uitlachen." Sah'ieh Al-Boekhaarie.

Aboe Hoerayrah heeft ook overgeleverd dat de boodschapper van Allah (saw) heeft gezegd: "Niezien is van Allah swt en gapen is van de Shaytaan. Als iemand van jullie gaapt, laat hem zijn hand voor zijn mond houden. Als hij 'Ah, Ah' zegt (een geluid maakt tijdens het gapen), dan zal de Shaytaan in zichzelf lachen" Aboe Iesaa heeft gezegd: " Dit is en H'asan Sah'ieh H'adieth.(Soenen At-Tiermiedzie, nr 2746; als H'asan (goed) geclassificeerd door Albaanie in Sah'ieh Al-Djaamiw, 4130)

Aboe Sa'ied Al-Khoedrie heeft overgeleverd dat de boodschaper van Allah (saw) Heeft gezegd: "Als iemand van jullie gaapt, laat hem zijn mond bedekken zodat de Shaytaan (er) niet binnengaat." overgeleveerd door Aboe Daawoed.

Er is ook door Aboe Hoerayrah overgeleverd in een Sah'ieh H'adieth van Al-Boekhaarie dat Allah swt houdt van niezen en niet houdt van gapen. De reden waarom Allah swt niet van gapen houdt is omdat gapen normaal gesproken luiheid en overvolle maag aanduidt, We dienen het gapen dus zoveel mogelijk te vermijden en geen geluid te maken tijdens het gapen zodat de Shaytaan on niet uitlacht. We moeten proberen onze kaken op elkaar te houden en onze handen voor de mondt te houden.

Sommige mensen menen dat ze na het gapen "A'oedzoe biellaahie min as-shaytaan ar-Radjiem (Ik zoek mijn toevlucht bij Allah swt tegen de Shaytaan, de verworpene)" moeten zeggen, Sheike Sa'd Al-Shoewayrikh heeft hierover gezegd: "Ik ben nooit een verwijzing in de soennah tegengekomen die dit ondersteunt

Nu vragen jullie je zeker af waarom we nou tijdens de maand Ramadhaan toch moeten gapen, ondaks dat de Shayaateen dan vastgeketend worden. Dat het gapen van de Shaytaan is, betekent dat de Shaytaan ervan houdt om een persoon te zien die aapt omdat hij er anders uit ziet en daarom lacht hij hem uit. Het betekent niet dat de persoon Shaytaan degene is die een persoon laat gapen. Tevens is er gezegd dat het gapen aan Shaytaan toegeschreven wordt omdat gapen o.a. komt door de volheid van de maag, wat luiheid veroorzaakt. An-Nawawie (moge Allah swt hem genadig zijn) heeft gezegd: "Gapen wordt toegeschreven aan de Shaytaan omdat het opwellingen en begeerten bevordert, die voorkomt uit de zwaarheid van het lichaam, buitensporige ontspanning en een overvolle maag. Wat hier mee bedoeld wordt, is een waarschuwing tegen de zaken die hiertoe leiden: o.a. het te veel eten. 70


70: Aboe karima Miqdad Ibn Madikarib vertelde dat hij de profeet saw hoodre zeggen: "Niemand vult een slechter van dan zijn maag. Er zijn maar een paar happen nodig voor een persoon om zijn rug recht te houden. Maar als hij zijn maag wenst te vullen dan mnoet hij hem in 3 delen verdelen en eenderde met voedsel vullen, eenderde met water en eenderde leeg laten om gemakkelijk te kunnen ademhallen." (Imaam At-Thiermiedzie heeft deze overlevering vermeld en gezegd dat ze authentiek is).



Het is authentiek overgeleverd dat de Profeet (sallalaahoe `alayhie was sallem) heeft gezegd:


“Wie aan deze zaak van ons (de islaam) iets toevoegt, wat er niet bij hoort, zal (van hem) deze toevoeging niet van worden geaccepteerd.” [2]


En in een andere authentieke overlevering, heeft hij (sallalaahoe `alayhie was sallem) gezegd:


“Houd je vast aan mijn Soennah (leiding) en de weg van de Rechtgeleide Khaliefen na mij, houd je er stevig aan vast. En kijk uit voor nieuwe toegevoegde zaken, want elke nieuwe toegevoegde zaak is een innovatie, en elke innovatie is dwaling.” [3]


Deze twee overleveringen bevatten sterke waarschuwingen tegen innovaties in de religie, en ernaar te handelen. Dit is de reden dat Allaah -Heilig is Hij- in Zijn Duidelijke Boek zegt:


“En wat de Boodschapper jullie geeft, neem het. En wat hij jullie verbied, onthoud je daarvan.” [Soerah al-Hadied 59:7]
 
Top