Sheych Ibn Baaz!

Shishani

moderator
Staff member
Dit is alleen om de tijd te verdrijven

Over de Imaam, de Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - moge Allah hem genadig zijn - vertelt Sa'd ad-Daawoed:
"De Shaykh was erg zorgvuldig in het besteden van zijn tijd;

Als hij met de auto reisde om een lezing te geven of om (slechts) een bijeenkomst bij te wonen, werd er een aantal boeken aan hem voorgelezen, (zozeer dat) ik niet weet hoeveel boeken er aan hem zijn voorgelezen, waarbij hij daarin profijtvolle notities maakte. En wanneer hij over dit (alles) werd gevraagd, zei hij (simpelweg):
"Dit is alleen om de tijd te verdrijven."


Mawaaqif Madhie-ah fie Hayaat al-Imaam ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - blz. 194-195
Bron: Fatwa-Online.com eFatwa.com
Vertaald vanuit het Engels door: Ridouane Mallouki
__________________________________________

In haar Droom zag ze Twee Paleizen gemaakt van Glas...

Over de Imaam, de Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - moge Allah hem genadig zijn - vertelt een vrouw:
"Een vrouw had 12 jaar geleden een droom tijdens (de maand) Ramadaan, dat ze het Paradijs binnentrad via een enorme poort en twee glazen paleizen zag.

De twee paleizen waren nog niet compleet gebouwd, (maar) van de buitenkant kon je zien wat er binnen was. Binnen de twee paleizen waren weelderige vloerbedekkingen die nog niet waren uitgespreid, maar aan één kant van het paleis waren opgestapeld.

Toen zei ze:
"Het eerste paleis was voor ash-Shaykh Ibn Baaz en het andere was voor ash-Shaykh Ibn ‘Oethaymien..."


Al-Imaam Ibn Baaz - doeroes wa mawaaqif wa ‘ibar - blz. 97
Bron: Fatwa-online.com
Vertaald vanuit het Engels door: Ridouane Mallouki
__________________________________________

De Shaykh was zo zorgvuldig betreffende het besteden van zijn tijd...

Over de Imaam, de Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - moge Allah hem genadig zijn - vertelt zijn zoon Ahmad dat hij zijn tijd zo erg waardeerde dat:
"Hij was zo zorgvuldig betreffende het besteden van zijn tijd, zozeer dat elke seconde van zijn tijd een grote waarde had; zelfs wanneer hij in de auto zat, was hij bezig met één of ander aspect van kennis, ofwel (notities) dicteren of luisteren."

Zijn zoon Ahmad vertelde verder dat:
"Een aantal boeken aan de Shaykh in de auto werden voorgelezen, en daaronder waren de volgende:
* Madjmoe' Fataawaa ash-Shaykh Mohammad ibn Ibraahiem - moge Allah hem genadig zijn;
* Ighaathatoel-Lahfaan van Ibn al-Qayyim - moge Allah hem genadig zijn;
* Al-Iqnaa' van Ibn al-Moendhir - moge Allah hem genadig zijn;
* Kitaab Marwiyyaat al-La'n fies-Soennah.

En dit was naast een aantal andere kleinere teksten."


al-Imaam Ibn Baaz - doeroes wa mawaaqif wa ‘ibar - blz. 13
Bron: Fatwa-Online.com eFatwa.com
Vertaald vanuit het Engels door: Ridouane Mallouki
__________________________________________

De Shaykh hechtte veel waarde aan zijn tijd...

Over de Imaam, de Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - moge Allah hem genadig zijn - is verteld dat hij zoveel waarde hechtte aan zijn tijd dat:
"Wanneer hij iets verzocht van degene aan de andere kant van de telefoon, en gevraagd werd om te wachten voor een antwoord, hij zijn tijd doorbracht door Allah te verheerlijken (het zeggen van "Soebhaanallah") en Allah vergeving te vragen (het zeggen van "Astaghfiroellah")."


Al-Imaam Ibn Baaz - doeroes wa mawaaqif wa ‘ibar - blz. 14
Bron: Fatwa-online.com
Vertaald vanuit het Engels door: Ridouane Mallouki
__________________________________________

O Shaykh, hij spreekt zelfs over u en belastert u

Over de Imaam, de Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - moge Allah hem genadig zijn - vertelt dr. Naasir ibn Misfir az-Zahraanie:
"Een aantal studenten van de kennis kwam bij de Shaykh klagen over een bepaalde persoon. Zij legden zijn fouten uit en een aantal dwalingen die hij heeft. Dus vroeg de Shaykh zijn assistent om notities te maken, zodat hij deze persoon kon berispen en adviseren.

Terwijl de assistent notities nam, voegde één van de studenten toe: "O Shaykh, hij spreekt zelfs over u en belastert u."

Op dat moment vroeg de Shaykh zijn assistent om te stoppen met het noteren, omdat hij vreesde dat er gezegd zou kunnen worden dat de Shaykh wraak zocht voor zichzelf."


Mawaaqif Madhie-ah fie Hayaat al-Imaam ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - blz. 204
Bron: Fatwa-online.com
Vertaald vanuit het Engels door: Ridouane Mallouki
__________________________________________

Dit is die en die die dat en dat over u heeft gezegd

Over de Imaam, de Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - moge Allah hem genadig zijn - vertelt ‘Abdoer-Rahmaan ibn Mohammad al-Baddaah:
"Er werd gezegd dat de Shaykh (Ibn Baaz van mening) verschilde met één van de Shoeyoekh van buiten Saoedi-Arabië over een aantal vraagstukken.

Toen gebeurde het dat deze (niet Saoedische) Shaykh naar Saoedi-Arabië kwam en de Shaykh (Ibn Baaz) nodigde hem uit voor de lunch bij hem thuis en eerde hem. In de bijeenkomst was een aantal studenten, die tegen de Shaykh (Ibn Baaz) zeiden:
"Dit is die en die die dat en dat over u heeft gezegd", (waarop) de Shaykh (Ibn Baaz) hen tot zwijgen bracht.

(Toen) ging hij verder met het eren van zijn gast, en op het einde van de samenkomst begeleidde de Shaykh (Ibn Baaz) hem naar de (voor)deur om afscheid van hem te nemen. Toen zei de (niet-Saoedische) Shaykh:
"Als er tegen mij gezegd zou worden dat er iemand op het aardoppervlak is die van de Vrome Voorgangers is, dan zou ik zeker zeggen dat het deze man is (d.w.z. ash-Shaykh Ibn Baaz)," - moge Allah hem genadig zijn.


Mawaaqif Madhie-ah fie Hayaat al-Imaam ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - blz. 188
Bron: Fatwa-Online.com
Vertaald vanuit het Engels door: Ridouane Mallouki
__________________________________________

Ja, ik ben ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz

Over de Imaam, de Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - moge Allah hem genadig zijn - vertelt Saalih ibn Raashid al-Hoewaymil op het gezag van één van de betrouwbare (mensen):
"...Dat op een dag, één van de (haddj) pelgrims die uit één van de Sovjetstaten kwam, het verblijf van de Shaykh (Ibn Baaz) in Minaa binnentrad, en toen hij hem zag, vroeg hij:
"Bent u ash-Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz?"

En de Shaykh antwoordde op de meest nederige wijze:
"Ja, ik ben ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz."

Dus begroette de pelgrim hem en omhelsde hem, en kuste zijn (voor)hoofd en zei:
"Bij Allah, ik bad altijd dat Allah mij niet zou laten sterven voordat ik u heb gezien (ontmoet)."


Mawaaqif Madhie-ah fie Hayaat al-Imaam ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - blz. 12-13
Bron: Fatwa-Online.com eFatwa.com
Vertaald vanuit het Engels door: Ridouane Mallouki
__________________________________________

Waar is ash-Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz, en wanneer zal hij arriveren?

Over de Imaam, de Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - moge Allah hem genadig zijn - vertelt dr. Mohammad ibn Sa'd ash-Shoeway'ir:
"Tijdens de haddj (bedevaart) van 1406 H. (1986 na Chr.) kwam de eerste officiële groep pelgrims naar Saoedi-Arabië vanuit het Communistische China, en samen met deze groep kwamen enkele geleerden die ash-Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz bezochten om hem te begroeten. Het hoofd van de groep was een erg oude man die gestudeerd had in al-Azhar (Universiteit). Hij leidde de groep van deze geleerden, die in totaal met z'n zevenen waren, om ash-Shaykh Ibn Baaz te begroeten. Nadat hij de verzameling van mensen begroette, richtte het hoofd van de groep zich tot mij en vroeg me:
"Waar is ash-Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz, en wanneer zal hij arriveren?"

Dus zei ik tegen hem:
"Daar, hij is degene die u zojuist heeft begroet."

Maar deze oude man geloofde me niet, en in vloeibaar Arabisch eiste hij:
"Ik wil hem nu zien." Dus zei ik tegen hem:
"Daar is hij," hem (ash-Shaykh Ibn Baaz) aanwijzend. Dus stond hij op uit zijn groep en stelde zich voor een tweede keer voor aan ash-Shaykh Ibn Baaz om hem te begroeten.

Toen informeerde ik de Shaykh over het enthousiasme van deze oude man, dus ging de Shaykh staan om hem te omhelzen. Ik zag de oude Chinese man zich genegen vastklemmen aan de borst van de Shaykh en huilen, zeggende:
"Alle lof is aan Degene Die mij heeft toegestaan om u te zien. We hoorden in China altijd over u, dat u de Moslims hoop geeft en hun "redder" bent en hen steunt."

Toen zei één van zijn metgezellen (tegen ash-Shaykh Ibn Baaz):
"Bid tot Allah, o Shaykh, dat hij tien jaren van mijn leeftijd neemt en deze bij de uwe voegt, want datgene wat u heeft, heeft de Islaam en zijn mensen profijt gebracht, maar wat mij betreft, ik ben slechts een (simpel) mens zoals anderen van onder de kinderen van de Islaam."

Toen begon de oude Chinese man overdadig te huilen, omhelsde hem (ash-Shaykh Ibn Baaz) nogmaals en zei herhaaldelijk:
"Alle lof is aan Degene Die mij heeft toegestaan om u voor mijn dood te zien, aangezien ik hier mijn hele leven naar verlangde."


Mawaaqif Madhie-ah fie Hayaat al-Imaam ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - blz. 8-9
Bron: Fatwa-Online.com
Vertaald vanuit het Engels door: Ridouane Mallouki
__________________________________________

...Als een zegening van Allah en daarna als resultaat van het lezen van uw boek

Over de Imaam, de Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - moge Allah hem genadig zijn - vertelt ash-Shaykh Badr ibn Naadir al-Mishaarie:
"Ik herinner me toen er (eens) een brief van een Filippijnse vrouw vertaald werd en aan de Shaykh werd voorgelezen, waarin ze schreef:
"Ik was een Christen en heb daarna de Islaam omarmd, en mijn gezin heeft ook de Islaam omarmd - als een zegening van Allah en daarna als resultaat van het lezen van uw boek."

(Hierop) werd de Shaykh emotioneel geraakt (door zulk goed nieuws) en huilde."


Mawaaqif Madhie-ah fie Hayaat al-Imaam ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - blz. 13
Bron: Fatwa-Online.com
Vertaald vanuit het Engels door: Ridouane Mallouki
__________________________________________

Uitvoeren van de Soennah in al (zijn) zaken

Over de Imaam, de Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - moge Allah hem genadig zijn - vertelt Ibraahiem ibn ‘Abdil-‘Aziez ash-*!*!*!*!hrie:
"Ik was eens in het gezelschap van de Shaykh, toen iemand de Shaykh opbelde, zoekend naar een fatwaa(1). Net op dat moment begon de moe-adhdhin(2) de adhaan(3) te verrichten, dus zei de Shaykh tegen de vraagsteller:

"We zullen nu (luisteren en) de adhaan beantwoorden," en hij zette de haak van de telefoon naast zich neer.

Toen hij klaar was met het beantwoorden van (de oproep van) de moe-adhdhin en (het reciteren van) de welbekende smeekbede na de adhaan, ging hij verder spreken met de vraagsteller (die nog steeds wachtte) aan de telefoon en beantwoordde zijn vraag.

Dit laat de ijver van de Shaykh zien in het uitvoeren van de Soennah in al (zijn) zaken."


Mawaaqif Madhie-ah fie Hayaat al-Imaam ‘Abdil-‘Aziez ibn Baaz - blz. 213
Bron: fatwa-online.com
Vertaald vanuit het Engels door: Ridouane Mallouki

--------------------------------------------------------------------------------

(1) Voetnoot van de vertaler: Fatwaa: Uitspraak van een geleerde betreffende een religieus vraagstuk.
(2) Voetnoot van de vertaler: Moe-adhdhin: De oproeper tot het gebed.
(3) Voetnoot van de vertaler: Adhaan: De gebedsoproep.

__________________________________________

Hij raakte verstikt door het nieuws

Over de Imaam, de Shaykh ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz - moge Allah hem genadig zijn - vertelt dr. Naasir ibn Misfir az-Zahraanie:
"Telkens wanneer de Shaykh werd ingelicht over degenen van de geleerden die gestorven waren, vooral degenen die van onder zijn nabije vrienden en geleerden waren, werd hij diep geraakt. Hij bad dan veel voor hen, huilde zelfs en raakte verstikt door het nieuws.

Op een dag sprak hij over zijn Shaykh, al-‘Allaamah Mohammad ibn Ibraahiem - moge Allah hem genadig zijn, maar was niet in staat zichzelf te weerhouden om te huilen. Ik heb vele malen naast hem gezeten, terwijl zijn assistent voor ons de Fataawaa van ash-Shaykh Mohammad ibn Ibraahiem - moge Allah hem genadig zijn - voorlas, en in sommige gevallen weerlegde ash-Shaykh Mohammad ibn Ibraahiem - moge Allah hem genadig zijn - ash-Shaykh Ibn Baaz zelf, waarop de Shaykh glimlachte en voor hem bad en Allah vroeg om genade met hem te hebben."


Mawaaqif Madhie-ah fie Hayaat al-Imaam ‘Abdil-‘Aziez ibn Baaz - blz. 215
Bron: Fatwa-online.com
Vertaald vanuit het Engels door: Ridouane Mallouki
 
Top