Twijfelachtige zaken

Nadiine_

New Member
De Profeet (salla allaho aleihi wa sallam - vrede zijn met hem) heeft gezegd:
"Verlaat datgene waar je over twijfelt voor datgene waar je niet over twijfelt."

Overlevering: At-Tirmidhi en An-Nasaa'i


KFC halal?
Onderwerp: KFC halal? - lees en huiver (voor een aantal van ons; zeer pijnlijk)

KFC hoort al jaren bij de Amerikaanse traditie. Veel mensen eten regelmatig, dag in dag uit, bij KFC maar weten deze mensen wel wat ze daadwerkelijk eten?

Tijdens een recente studie over KFC aan de Universiteit van New Hampshire, kwamen de onderzoekers schokkende feiten tegen. Ten eerste, is het iemand opgevallen dat ze recent de naam gewijzigd hebben?

Kentucky Fried Chicken is KFC geworden, Weet men wel waarom? Er werd gedacht dat de reden voor naamsverandering te maken had met de 'FRIED' voedsel zaak. Nee dat is dus niet het geval!!

De echte reden waarom ze het nu KFC noemen is omdat ze het woord kip niet meer mogen gebruiken. Waarom? Omdat KFC geen echte kippen gebuikt, maar genetische gemanipuleerde organismen. Deze zogenaamde 'kippen' worden in leven gehouden doormiddel van slangetjes in hun lichamen om het bloed en voeding door hun lichaam te pompen. Ze hebben geen bek, geen veren, en geen voeten. Hun botstructuur is dramatische gekrompen zodat ze meer vlees produceren. Dit is natuurlijk geweldig voor KFC het scheelt natuurlijk een hoop geld in de productie kosten, er hoeven geen veren geplukt te worden en geen bek of poten verwijdert te worden. De overheid heeft hun opgelegd al de menukaarten te veranderen, ze mogen nergens meer het woord kip noemen. Als je goed oplet zal je dit wel opvallen, luister/ kijk maar eens naar hun reclames, ik garandeer je je zal het woord kip niet meer horen of zien. Dit is een heel verontrustende zaak.

Ik hoop dat mensen zich realiseren wat er zich afspeelt en laat andere mensen dit ook weten, vertel dit aan zoveel mogelijk mensen. Samen kunnen we er misschien voor zorgen dat KFC weer echte kip gaat gebruiken in plaats van genetische gemanipuleerde organismen.

Deidre Williams
Mis Tech, Boston/Hingham
Boston (617) 626-1295
Hingham (781) 740-1600 ext.112



Uit het Parool:

Halal vlees blijkt vaak 'onrein'
MICHIEL COUZY

AMSTERDAM - Veel winkels en restaurants in Amsterdam die pretenderen dat hun producten halal zijn, kunnen dit niet waarmaken. Moslims die denken dat ze 'rein' vlees kopen, komen bedrogen uit.

Dit zegt Ben Ali Salah, adviseur van Halal Correct Certification, een bedrijf dat keuringen uitvoert en certificaten afgeeft.

Volgens de islamitische wet mogen moslims alleen vlees eten dat halal is. Dit moet afkomstig zijn van een 'rein' dier dat door een moslim is geslacht onder het uitspreken van heilige woorden. Veel Amsterdamse slagers, supermarkten en snackbars melden op de ramen dat zij halal producten verkopen. Ali Salah geeft aan dat dit niet altijd klopt.

''Er is sprake van wildgroei. Als ik langs alle islamitische slagers ga, kan ik van driekwart aantonen dat die niet halal is.''

Yasmin van Hamersveld van Halal Voeding en Voedsel Keuringsdienst onderschrijft dit. ''Er wordt meer halal vlees verkocht dan uit de slachterijen komt. Het gebeurt geregeld dat consumenten voor de gek worden gehouden.''

Volgens Ali Salah zetten veel zaken vanwege marketing het woord 'halal' op de ramen. ''Het is big business. Profiteurs verschuilen zich achter definities. Ze zeggen dat ze iets heel anders verstaan onder halal.''

Van Hamersveld vermoedt dat handelaren ook onbewust onrein vlees als halal verkopen. ''Winkeliers weten er wel eens onvoldoende van af. Halal is geen beschermd woord. Feit is wel dat er ruim met dit begrip wordt omgegaan.''

Volgens Ali Salah is het voor veel moslims een ramp als zij onrein vlees eten. ''Zij zijn erg zuinig op hun rituelen. Dit tast hun moraal aan. Ze weten niet meer zeker of hun gebed nog wordt geaccepteerd.''

Hij pleit voor ingrijpen van de overheid. ''Wij kunnen niet terecht bij de Voedsel- en Warenautoriteit. De overheid moet dit in goede banen leiden.'' Van Hamersveld vindt dat moslims zelf moeten controleren. De overheid kan niet bepalen wat halal is.

KFC Amsterdam, misleidend

Om met de deur in huis te vallen: het certificaat wat bij de KFC's hangt is, in mijn optiek, misleidend. Ik concludeer dit na een onderzoekje wat ik heb gedaan nav de geruchten die er de ronde deden over KFC.

Na veel gebel en zelfs een bezoek aan een KFC filiaal heb ik een nummer en naam kunnen achterhalen van de persoon die de communicatie rondom het 'halal-certificaat' heeft verzorgd. Het gaat om een man die in het hoofdkantoor van de KFC werk te Amsterdam (dhr van Rooyen 020-311 68 11).

Hij vertelde me dat de leverancier van hun producten het certificaat heeft dat bewijst dat hun producten halaal zijn. Nu heb ik deze instantie, die deze certificaten uitgeeft, benaderd en schrok ik enigzins van hun reactie. Deze instantie 'Control Office / Quality Control Islamic Foof' te Den Haag (070-346 97 95) vertelde mij dat hij bekend is met dit fenomeen.

Hij vertelde me dat het enige wat hij me kan garanderen is dat de leverancier van KFC voldoet aan hun eisen om het certificaat te krijgen MAAR wat de KFC doet tussen het moment van afnemen en moment van afleveren aan de klant is niet bekend. En daarom is het certificaat ongeldig omdat het NIET aan KFC is uitgegeven maar aan de leverancier.

De persoon van de instantie in Den Haag (het zijn Syriers) vertelde mij dat er in de toekomst wellicht ook KFC certificaten zullen worden uitgegeven maar dat is op dit moment niet aan de orde. En daarom heeft het certificaat GEEN enkele waarde in zijn ogen.

Dit probleem loopt ook al in de UK en daar is deze instantie al bezig om het management van KFC duidelijk te maken dat het ophangen van deze certificaten misleidend is. Hij vertelde me dat in de toekomst eventueel certificaten worden uitgedeeld maar wanneer dit gaat gebeuren is niet bekend.

Tot slot: de man van KFC te Amsterdam vertelde me dat alleen de kipstukken (bouten, wings), crisy's en crispy burger van de halal-leverancier af kwamen. De Filets (Colonel en Zinger) komen NIET van deze leverancier af en zijn dus zowiezo NIET halaal. Maar toen ik een medewerkster vroeg of alles halal is zei ze volmonding ''JA'!​
 
Top