`Ubayd ibn `Umayr

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

Een welgekend verhaal, dat ik toch nog even wilde plaatsen ...

`Ubayd ibn `Umayr​
Geboren in de tijd van de Profeet (salla Allaahu alayhi wa sallam).

Vermaner van Mekka in zijn tijd.

Hij nam zijn kennis o.a. van `Umar ibn al-Khattaab, `Ali ibn Abi Taalib, `A'isha Umm al-Mu'minien, `Abdullah ibn `Abbaas.

Ibn `Umar woonde zijn zittingen bij en huilde vanwege zijn vermaningen.

Volgens Ibn Hibbaan overleed hij in het jaar 68 Hidjra.


Zijn verhaal:

Al-Idjliyy zei dat Abi `Abdullah zei:

"Er was een hele mooie vrouw in Mekka, en ze had een echtgenoot. Op een dag keek ze naar haar gezicht in de spiegel [haar schoonheid bewonderend], draaide zich om en vroeg aan haar man:

'Denk je dat er iemand is die naar dit gezicht zal kijken zonder erdoor verleid te worden?'

Hij antwoordde: 'Ja.'

Ze vroeg: 'Wie is die persoon?'

Hij antwoordde: '`Ubayd ibn `Umayr.'

Ze vroeg: 'Geef me toestemming om hem te gaan verleiden.'

Hij zei: 'Ik geef je toestemming.'

Dus ging ze naar hem toe alsof ze één van de mensen was die een fatwa zocht. Dus ging hij met haar naar een kant van al-Masdjid al-Haram.

Daar toonde ze hem haar gezicht, dat zo mooi was als de volle maan.

Hij zei tegen haar: 'O dienares van Allah! Vrees Allah!'

Zij zei: 'Ik voel me aangetrokken tot jou. Dus vervul mijn behoefte.'

Dus zei hij: 'Oké, ik ga je iets vragen. Als je bewijst oprecht te zijn, zal ik jouw zaak [van het vervullen van jouw wens] bekijken.'

Ze zei: 'Je zal over geen enkele zaak vragen behalve dat ik de waarheid zal spreken.'

Dus vroeg hij: 'Vertel me, als de engel des doods komt om jouw ziel weg te nemen, zal het je dan plezieren dat ik deze behoefte van jou vervuld heb?'

Ze antwoordde: 'Bij Allaah, nee.'

Hij zei: 'Je hebt de waarheid gesproken. Vertel me, als je begraven bent en opgezet wordt voor de ondervraging [door de twee engelen], zal het je dan plezieren dat ik deze behoefte van jou vervuld heb?'

Ze antwoordde: 'Bij Allaah, nee.'

Hij zei: 'Je hebt de waarheid gesproken. Vertel me nu, als de mensen de boeken met hun daden krijgen, en je niet weet of je jouw boek met daden met je rechterhand of linkerhand zal aannemen, zal het je dan nog plezieren dat ik deze behoefte van jou vervuld heb?'

Ze antwoordde: 'Bij Allah, nee.'

Hij zei: 'Je hebt de waarheid gesproken. Vertel me nu, als je over de Siraat zou lopen en niet weet of je het wel of niet veilig over zal steken, zal het je dan nog plezieren dat ik deze behoefte van jou heb vervuld?'

Ze antwoordde: 'Bij Allaah, nee.'

Hij zei: 'Je hebt de waarheid gesproken. Vertel me nu, als de weegschalen gebracht worden, en jij wordt naar voren gebracht en je weet niet of jouw schaal met daden zwaar of licht zal zijn, zal het je dan nog plezieren dat ik deze behoefte van jou vervuld heb?'

Ze antwoordde: 'Bij Allah, nee.'

Hij zei: 'Je hebt de waarheid gesproken. Vertel me nu, als je voor Allah staat om ondervraagd te worden, zal het je dan nog plezieren dat ik deze behoefte van jou vervuld heb?'

Ze antwoordde: 'Bij Allaah, nee.'

Hij zei: 'Je hebt de waarheid gesproken. [Dus] Vrees Allaah, o dienares van Allaah! Allaah heeft jou gezegend en gunsten aan jou verleend.'

Toen keerde ze terug naar haar echtgenoot en hij vroeg aan haar: 'Wat is er gebeurd?'

Ze zei: 'Jij bevindt je in valsheid en wij waren zeker dwaas [door ons over te geven aan dingen die niet baten].'

Ze keerde zich af en wijdde zich aan gebeden, vasten en handelingen van aanbidding.


Ma'rifa at-Thiqah 2/118

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
 
Top