Zij die andere uitnodigen naar de Islaam en niet bewapend zijn met voldoende kennis.

Aboe Abdoellah!

Junior Member
Salaam ‘Alaikoem wa Rahmatoellaahi wa Barakaatoehoe

In de Naam van Allaah de Barmhartigste de Genadevolste

Voorwaar, alle lof is aan Allaah. Wij prijzen Hem aan en vragen Hem alleen om hulp en vergiffenis. Wij zoeken toevlucht bij Allaah tegen het kwaad in onszelf en tegen (het uitvoeren van) onze slechte daden. Wie geleid wordt door Allaah kan nooit misleid worden. Maar wie afdwaalt, kan door niemand anders geleid worden. Ik getuig dat er niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allaah, als Enige, zonder deelgenoten aan Hem toe te schrijven. En ik getuig dat Mohammed Zijn Dienaar en Boodschapper is. Allaah Ta'ala zegt:

O jullie die geloven! Vrees Allaah zoals hij gevreesd dient te worden, en sterf niet anders dan als moslims! (Soerah Ali-Imraan 3: vers 102)

Weet, moge Allaah je leiden naar gehoorzaamheid jegens Hem, dat el-Haniefiejah de religie van Ibrahiem is. Bedoelende dat je Allaah aanbidt en de religie puur voor Hem maakt, zoals Hij Ta’ala zegt: En Ik heb de djinn en de mens slechts geschapen om Mij te aanbidden.

Als je bevestigt dat Allaah je geschapen heeft met het doel Hem te aanbidden, weet dan dat aanbidding geen aanbidding genoemd wordt behalve wanneer het gepaard (samengaat) gaat met Tauwhied, precies zoals het gebed geen gebed genoemd wordt wanneer het niet gepaard gaat met reinheid (Taharah). Dus wanneer Shirk (afgoderij) zich in de aanbidding sluist dan maakt het (de aanbidding) ongeldig, zoals el-hadeth (een van de zaken die taharah verbreken) de reiniging ongeldig maakt.

Dus als je weet dat wanneer Shirk zich in de aanbidding sluist het vernietigt en alle daden ongeldig maakt en degene die het doet voor eeuwig in het Hellevuur zal doen verblijven dan realiseer je jezelf dat de meest belangrijke verplichting die men moet nakomen is: het kennen van dit feit, zodat Allaah je moge redden van dit raster. (Dit raster is) het begaan van vereenzelviging van partners met Allaah (Shirk), waarover Hij, de Allerhoogste zegt:

Voorwaar, Allaah vergeeft niet dat er deelgenoten aan Hem toegekend worden (in aanbidding), maar Hij vergeeft daarbuiten wat Hij Wil, voor wie Hij Wil. En wie deelgenoten aan Allaah toekent (in aanbidding) is daadwerkelijk ver afgedwaald (van de Waarheid) (Soerah An-Nisaa Vers: 116)

En wat hierna komt, voorzeker de beste woorden zijn de Woorden van Allaah. En de beste leiding is de leiding van Mohammed. En de slechte zaken (in de godsdienst) zijn de toevoegingen, want elke toevoeging is een innovatie, en elke innovatie is een dwaling, en iedere dwaling leidt naar het Hellevuur. En wat hierna komt, Allaah de Meest Verhevene zegt:

En vrees een beproeving die niet uitsluitend degenen die onrecht plegen onder jullie zal treffen. En weet dat Allah hard is in de bestraffing. (Soerah Al-Anfaal 6: Vers 25)

Moge Allaahs Zegen en Vrede met hem Mohammed, Zijn familie, Zijn metgezellen en een ieder die hen met volledige oprechtheid en overgave volgt tot aan de Dag der Opstanding zijn.

Wasalaam ‘Alaikoem wa Rahmatoellaahi wa Barakaatoehoe
 

Aboe Abdoellah!

Junior Member
De vier vraagstukken.

--------------------------------------------------------------------------------

Weet moge Allaahs Barmhartigheid met jou zijn, dat het verplicht is voor elke moslim om vier vraagstukken te kennen.

(De eerste) De Kennis.

Wat inhoudt: kennis over Allaah, kennis over Zijn Profeet en kennis over het Islaamitische geloof aan de hand van (het kennen van) de bewijsvoering hiervoor…

(De tweede)

(Naar deze kennis) te handelen.

(De derde)

Hiernaar uitnodigen.

(De vierde)

Geduld hebben met de last die (deze uitnodiging jou kan) bezorgen. De argumentatie (vanuit de Qor’aan en de Soennah voor deze vier vraagstukken) is deze Uitspraak van de Meest Verhevene:

In de Naam van Allaah de Barmhartigste de Genadevolste:

Bij de tijd! Voorwaar, alle mensen zijn in verbeuring (verlies ten gevolge van schuld en zonde). Behalve degenen die geloven (in Allaah) en goede daden verrichten en elkaar aansporen tot Waarheid en elkaar aan sporen tot geduld. (Soerah Al-Asr)

Iemaam ash-Saaafie’ie rahiemehoellaah heeft hierover gezegd: Als Allaah geen ander bewijs voor Zijn schepping had neergezonden belhalve dit Hoofdstuk (Soerah), dan zou het voldoende voor hen zijn geweest!’’

door Shaychoel-Islaam Mohammad bin Abdoel Wahhaab rahiemehoellaa
 

Aboe Abdoellah!

Junior Member
Het geven van Da'wah zonder Kennis

Vraag:

Welke van de twee is beter: 1) Zich vrijmaken voor het geven van da'wah, of 2) Zich vrijmaken voor het zoeken van kennis?

Antwoord:

Het zoeken naar kennis is beter en een prioriteit, met de mogelijkheid dat de student van kennis da'wah kan geven terwijl men kennis zoekt. En het is niet mogelijk om da'wah te geven terwijl hij geen kennis heeft. Allaah (soebhaanahoe wa ta'aala) zegt:

Zeg (O Mohammed): Dit is mijn weg; Ik nodig uit naar Allaah met zekere kennis.... [Soerah Yoesoef 12: Vers 108]

Dus hoe kan da'wah gegeven worden terwijl hij geen kennis heeft. En niemand heeft ooit da'wah gegeven zonder kennis, en degene die dat gedaan heeft zonder kennis, zal nooit slagen.

door Shaych Mohammed Ibn Saalih al-Othaymien rahiemehoellaa
 

Aboe Abdoellah!

Junior Member
Salaam ‘Alaikoem wa Rahmatoellaahi wa Barakaatoehoe

OP gezag van Amr Ibn Absah As-Sullemie (radie Allaahoe `anhoe).

Ik was in AL-Djaahilieyyah en zag dat de mensen in dwaling zaten en op niets noemswaardig waren en afgoden aanbaden. Toen hoorde ik dat er een man in Mekkah verhalen vertelde. Ik stapte op mijn rijdier. Bij mijn aankomst (in de stad Mekkah), was daar de Boodschapper van Allaah ondergedoken voor zijn overheersende volk. Toen ik bij hem binnen wist te komen,
zei ik tegen hem: Wat ben jij?
Hij zei: Ik ben Profeet!
Toen zei ik: En wat is een profeet?
Hij zei: Allaah heeft mij gestuurd!
Waarop ik zei: En waarmee heeft Hij jouw gestuurd?Hij zei:

Hij heeft mij gestuurd voor (om uit te nodigen) naar het versterken van de familiebanden, en het verbreken van de afgoden, en om Allaah één te maken (d.w.z. alléén Allaah te aanbidden en niets met Hem vereenzelvigen) (Overgeleverd door Moslim in zijn Sahieh deel 6 hadieth nr. 294)

Wat was het begin van de da’’wah van de Profeet Mohammed Ibn Abdoellaah. Waar begon hij mee? Het antwoord op deze vraag is Inshaa Allaah heel makkelijk. De da’wah van de Profeet was gedurende de eerste 13 jaar in Mekkah voornamelijk gericht op het uitnodigen naar de Tawhied (Eenheid van Allaah). Handelingen zoals Salaah, Zakaat, Siyaam (vasten), Hadj, Djihaad enz. zijn pas later verplicht gesteld! De profeet begon met de uitnodiging naar de Tawhied van Allaah omdat dit her eerste en meest essentiële fundament van de Islaam is waarop alle andere fundamenten geboud worden!

Wanneer de Porfeet Sallalahu 'alaihi wasalam één van zijn afgezanten naar een volk stuurde om hen uit te nodgen naar de Islaam, gaf hij hem het blindende advies om eerst met de Tawhied te beginnen, omdat dit het fundament is waarop de Islaam in zijn geheel is gebouwd! Lees maar! Overgeleverd door Ibn Abbaas (radie Allaahoe `anhoe): Toen de Profeet Sallalahu 'alaihi wasalam Moe’aadh (radie Allaahoe `anhoe) naar Jemen stuurde, zei hij tegen hem:

Voorzeker zul jij een volk van Ahloel-Kitaab (Mensen van het Boek Joden en Christenen) tegenkomen, laat dan het éérste waar je hen naar uitnodigt zijn: de getuigenis van Laa ilaaha illallaah.’’

En in een andere overlevering van deze hadieth:

….het geloof in de Eenheid van Allaah (Tawhied).

(Overgeleverd in Sahieh Al-Boechaarie nr. 1456, 1496, 2448, 4347, 7371 en in Shaieh Moslim nr. 19)

Was-Salaam ‘Alaikoem wa Rahmatoellaahi wa Barakaatoehoe
 

Aboe Abdoellah!

Junior Member
Salaam ‘Alaikoem wa Rahmatoellaahi wa Barakaatoehoe

Imaam Mohammed Ibn Ismaa’iel Al-Boekhaarie zegt (o.256H) in zijn Sahieh (1/92), "Hoofdstuk: Kennis komt voor uitspraak en handeling, zoals Allaah – de Meest Verhevene – zegt: “Dus heb kennis dat niemand het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allaah, en vraag vergiffenis voor je zondes.” (Soerat Mohammed (47), 7) Dus Hij begon met kennis vóór uitspraak en handeling."

Imaam ‘Abdoel-‘Aziez Ibn Baaz (o.1420H) zegt in Ad-Da’wah illa Allaah wa Akhlaaqoed-Doe’aat ; "Dus kennis is een essentiële verplichting in het uitnodigen naar Allaah. Dus pas ervoor op om uit te nodigen naar Allaah in onwetendheid, en pas ervoor op om te spreken over Allaah zonder kennis. Voorwaar, onwetendheid vernietigt, het bouwt niet, en het veroorzaakt verderf, geen hervorming en correctie. Dus o dienaar van Allaah, vrees Allaah en pas ervoor op om te spreken over Allaah zonder kennis, en nodig niet naar iets uit behalve na er kennis over opgedaan te hebben en inzicht verkregen te hebben over wat Allaah en Zijn Boodschapper gezegd hebben. Dus het is aan de student van kennis en de uitnodiger om kennis en inzicht te hebben in hetgeen waar zij naar uitnodigen, en de bewijzen ervan te kennen."

Al-'Allaamah Saalih Ibn Fauwzaan al-Fauwzaan zegt: “Dus de onwetende is niet geschikt om een uitnodiger te zijn. Allaah de Meest Verhevene, zegt tegen Zijn Profeet (sallahoe `alayhie was sallem): “Zeg (O Mohammed): “Dit is mijn weg, ik nodig uit naar Allaah met zekere kennis (Basierah). Ik, en degenen die mij volgen (doen dat ook).” (Soerat Youssoef (12), 108).

Basierah is kennis. En het is zeker dat de uitnodiger tegenover diegenen komt te staan die geleerden van de dwaling zijn, diegenen die hem aan zullen vallen met twijfels en lege argumenten om de waarheid te weerleggen. Allaah, de Meest Verhevene, zegt: “En redetwist met hen op de juiste manier.” (Soerat An-Nahl (16), 125)

Verder zei de Profeet (sallahoe `alayhie was sallem) tegen Moe’aadh: “Jij gaat naar een volk van de Mensen van het Boek.” Overgeleverd door al-Boekhaarie (nr. 7372) en Moeslim nr. 29) van ‘Abdoellaah Ibn ‘Abbaas. Dus als de uitnodiger niet bewapend is met voldoende kennis, dan zal hij al in de eerste fase verslagen worden, en hij zal aan het begin van de weg gestopt worden.”

Was-Salaam ‘Alaikoem wa Rahmatoellaahi wa Barakaatoehoe
 

Aboe Abdoellah!

Junior Member
Salaam ‘Alaikoem wa Rahmatoellaahi wa Barakaatoehoe

Imaam ‘Abdoel-‘Aziez Ibn Baaz (o.1420H) verklaarde: “Van de noodzakelijke of beter gezegd de verplichte etiquette en kwaliteiten die een uitnodiger moet bezitten is (dat zijn) handelen overeenstemt met hetgeen waar hij naar uitnodigt, en (hij dient) een rechtgeaard voorbeeld te zijn in hetgeen waar naar wordt uitgenodigd. Hij moet niet uitnodigen om iets te doen en het dan vervolgens zelf niet doen, en ook niet uit nodigen om iets te laten, terwijl hij er zelf mee bezig is. Dit is de toestand van de verliezers – we zoeken Allaah’s toevlucht hiervoor! Het zijn die gelovigen die uitnodigen naar de waarheid, handelen naar hetgeen zij toe uitnodigen van waarheid en zich haasten naar rechtgeaardheid en het verbodene te vermijden. Dit zijn degenen die succesvol zullen zijn en die beloond zullen worden. Allaah, de Majesteitelijke, zegt:

“O jullie die geloven! Waarom zeggen jullie dat wat jullie niet doen. Het is meest afschuwend in het zicht van Allaah dat jullie datgene zeggen wat jullie niet doen.” (Soerat Saff (16), 2-3)

Insgelijks zegt Allaah - Degene die vrij is van onvolmaaktheden -, terwijl Hij de Joden veroordeelt dat zij de mensen opdragen met goedheid en vervolgens zichzelf vergeten,

“Dragen jullie de mensen op met goedheid terwijl jullie zelf het vergeten om het uit te voeren, en jullie reciteren het Boek! Hebben jullie dan geen verstand?” (Soerat Al-Baqarah (2), 44)

En het is authentiek overgeleverd van de Profeet(sallahoe `alayhie was sallem) dat hij gezegd heeft: "Een man zal op de Dag des Oordeels gebracht worden en hij zal het Hellevuur in geworpen worden, dusdanig dat zijn ingewanden naar buiten zullen komen en hij rond zal gaan zoals een ezel om de molensteen gaat. De mensen van het Hellevuur zullen zich dan om hem heen scharen en zeggen: "O die en die! Wat is er met jou gebeurd? Was jij niet gewoon om ons met het goede te gebieden en ons het kwade te verbieden?" Hij zal dan zeggen; "Ik gebood jullie met het goede en deed het zelf niet en ik verbood jullie het kwaad maar deed het zelf." Overgeleverd door al-Boekhaarie (6/133) en Moeslim (18/118) van Osaamah Ibn Zayd.

Dit zal de toestand zijn van degene die uitnodigt naar Allaah, die het goede gebiedt en het kwade verbiedt; terwijl hij het tegenovergestelde doet van zijn beweren, en het tegenovergestelde zegt van zijn handelingen – we zoeken daarvoor onze toevlucht tot Allaah. Daarom, van de meest belangrijke kwaliteiten en meest grote verplichtingen is dat de uitnodiger handelt naar wat hij predikt en dat hij weg blijft van wat hij verbiedt. De uitnodiger dient een uitstekend karakter en lovenswaardig gedrag te hebben, hij moet geduldig zijn en uitnodigen naar geduld. De uitnodiger dient oprecht te zijn in zijn uitnodiging en ernaar te streven om het goede aan de mensen te verspreiden en hen ver weg te houden van valsheid. Tegelijkertijd dient de uitnodiger te bidden voor leiding van anderen, door te zeggen; "O Allaah! Leidt hem, en laat hem de waarheid accepteren." Dus van de meest excellente manieren van de uitnodiger is te bidden, te verduidelijken en geduldig te zijn met de kwaadheden die deze uitnodiging teweegbrengt. Toen de Profeet (sallahoe `alayhie was sallem) geïnformeerd werd dat de stam van Daws ongehoorzaam was geworden, zei hij: "O Allaah! Geef leiding aan het volk van Daws en laat hen de Islaam accepteren." Overgeleverd door al-Boekhaarie (6/105) van Aboe Hoereirah.

Dus de uitnodiger dient dus te bidden voor leiding en de mogelijkheid om de waarheid te accepteren voor de persoon die hij uitnodigt, en hij zou geduldig moeten zijn en tot geduld moeten aanmoedigen. Hij dient niet te wanhopen, en zich niet hopeloos te voelen, en niets anders behalve het goede te zeggen. Hij dient niet ruw en streng te zijn, noch dient hij een woord te zeggen dat afkeer voor de waarheid veroorzaakt. Echter, als iemand overtreding en onderdrukking pleegt, dan dient er een andere manier aangewend te worden met zulke mensen, zoals Allaah – de Meest Verhevene – zegt;

"En redetwist niet met de mensen van het Boek behalve op een goede wijze, behalve zij die onrecht plegen." (Soerat Al-'Ankaboet (29), 46).

Dus een onrechtpleger die de uitnodiging in de weg staat met kwaad en vijandigheid en schade probeert te berokkenen, dient op een andere manier behandeld te worden. Als het mogelijk is, dient een dergelijke persoon gevangen gezet te worden, of iets gelijk daaraan, afhankelijk van zijn houding tegenover de uitnodiging. Echter, wanneer hij geen kwaad veroorzaakt, dan is het aan jou om geduldig en zelfevaluerend te zijn en hem slechts op de beste manier te beargumenteren. Als er een bepaald persoonlijk kwaad veroorzaakt wordt door een dergelijk persoon, dan dient dat kwaad met geduld verdragen te worden - zoals dat ook gedaan is door de Boodschappers en zij die hen in alle goedheid en rechtschapenheid volgden, zulk kwaad op een geduldige manier verdragen hebben."

door Shaych ‘Abdoel-‘Aziez Ibn Baaz rahiemehoellaah

Was-Salaam ‘Alaikoem wa Rahmatoellaahi wa Barakaatoehoe
 

Aboe Abdoellah!

Junior Member
Vandaag de dag beginnen velen hun verkondiging van de Islaam niet met de Tawhied en de waarschuwing voor het begaan van Shirk! Maar zij beginnen met het uitnodigen naar: Politiek, of Djihaad, of stichten van een Islamitische staat, of uitnodigen naar de Salaah!!!
 
Top