Ghotba: Gebroken Gezinnen/opvoeding

Imad

Junior Member
Gebroken Gezinnen/oplossing

Als we een kijkje nemen in de islamitische gemeenschappen zowel hier in Nederland of buiten Nederland, zien we jammer genoeg dat veel gezinnen uit elkaar zijn gevallen. Veel huwelijken zijn beeindigt in een scheiding. Er zijn jongeren die bang zijn om een huwelijk te beginnen, uit angst voor een scheiding. Voornamelijk de zwakkeren zijn de dupe van het uitelkaar gaan van gezinnen, denk aan de kinderen.

Q: Wat zijn de Oorzaken of wat zijn de factoren die een gezin kapot maken?

Hou in de gaten dat dit een belangrijke vraag is, want een gezin is het fundament van een gemeenschap.

A: Weinig geloof, weinig schaamte en weinig goede manieren. Deze drie gaan vaak samen. Ontbreekt de een, dan ontbreekt vaak de ander. Luister naar het advies van Onze Boodschapper Vrede en Zegeningen van Allah zij met hem:

"...إذا أتاكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه"
" Als iemand naar jullie komt en jullie tevreden zijn met zijn Geloof en karakter huw hem dan..."

Onze Boodschapper heeft het hier over geloof en goede karaktereigenschappen en niet over geld, een mooie auto of een mooie woning. Hij heeft het hier ook niet over huidskleur of Oorsprong, maar heel erg duidelijk over het geloof en karakter.

"لا فرق بين عربيً ولا أعجميً إلا بالتقوى "
"Er is geen verschil tussen een arabier en niet-arabier behalve door Taqwa "

Er zijn broeders en zusters die klagen over ouders die hen niet willen laten trouwen omwille van geloof en karakter, maar naar de afkomst en wereldse zaken kijken. Dit heb ik persoonlijk gehoord en gelezen. Op een forum schreef een vrouw dat zij door de ouders van de man geweigerd is vanwege haar afkomst. Zij is bekeerd en was bang dat zij door deze afwijzing weer terug zal keren naar ongeloof. Een andere broeder is geweigerd vanwege zijn huidskleur en een ander vanwege zijn financiele situatie. Hij was niet rijk genoeg.

Onze barmhartige boodschapper die als een barmhartige gezonden is naar de gemeenschappen, heeft heel specifiek aangegeven dat Geloof en goede karakter eigenschappen de oplossing zijn voor een goed huwelijk en stabilisatie van het gezin.

Iemand die gelovig is en goede karakter eigenschappen bezit zal zijn vrouw en kinderen geen Onrecht aandoen, want hij weet dat Allah Glorieus en Verheven is Hij dit verboden heeft. In een Hadieth Qudsi zegt Allah Glorieus en Verheven is Hij:

" يا عبادي إني حرمت الظلم على نفسي ، وجعلته بينكم محرما فلا تظالموا"
" O Mijn dienaren ik heb onrechtvaardigheid op mij verboden gesteld en heb deze tussen jullie ook verboden, wees dus niet onrechtvaardig tegen elkaar"

Hij zal barmhartig zijn en met liefde zijn vrouw en kinderen behandelen, want hij weet dat zij die barmhartig zijn tegen de schepselen van Allah, Allah met hen barmhartig zal zijn. Onze boodschapper vrede en Zegeningen van Allah zij met hem zei:

الراحمون يرحمهم الرحمن ارحموا من في الارض يرحمكم من في السماء "
" De barmhartigen daar zal De Barmhartige barmhartig mee zijn. Wees barmhartig tegen hen op aarde, dan zal Degene in de Hemelen barmhartig met jullie zijn"

Wanneer iemand zijn vrouw en kinderen slaat is hij dan rechtvaardig en barmhartig bezig? Wanneer iemand zijn vrouw thuis opsluit en de toegang naar buiten ontzegt, terwijl hij bijna de hele dag buiten met zijn vrienden is, is hij dan een rechtvaardig persoon? Je kunt best je vrienden even alleen laten en met je vrouw diverse activiteiten ondernemen, zoals een wandeling door een park, inplaats van haar alleen thuis te laten. Dat zal de banden versterken. Met deze woorden adviseer ik je niet om je vrouw de boodschappen te laten doen, terwijl jij thuis zit.

Een gelovige zal zijn verantwoordelijkheid nemen jegens zijn vrouw en kinderen om hen op een zorgzame manier op te voeden en te beschermen tegen het hellevuur. Hij weet dat hij hiervoor verantwoordelijk is. Onze boodschapper Vrede en Zegeningen van Allah zij met hem zei:

"كلكم راع وكلكم مسئوول عن رعيته"
" Iedereen van jullie is een Hoeder en Iedereen van jullie is verantwoordelijk over hetgeen hij hoeder is"

En Allah Glorieus en Verheven is Hij zegt:

"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ "

Wanneer iemand zijn vrouw niet waarschuwt voor slechte kleding die zij draagt en de zondes die zij begaat, is dat iemand die haar beschermt?. Wanneer de kinderen stelen, niet bidden en een grote mond hebben tegen ouderen, zijn de kinderen dan wel goed opgevoed? Begin vroeg met het onderwijzen van je kinderen, voordat je spijt hebt wanneer zij ouder zijn.

Sommige ouders klagen waarom hun kinderen slechte manieren hebben en met de politie in aanraking komen. Ik twijvel aan de opvoeding die zij op jonge leeftijd hebben gekregen. En natuurlijk de vrienden die zij hebben en de omgeving waarin zij leven. Ik raad iedereen aan om de juiste vrienden te nemen en de juiste omgeving te zoeken waar zij hun kinderen goed kunnen opvoeden.

Sommige ontzeggen de vrouwen islamitisch onderwijs, denkend dat zij hun vrouwen tegen de hel beschermen. Wat een onzin. Ik hoor verhalen dat er groepen in Afghanistan deze ideeen koesteren. Of dit waar is kan ik niet bevestigen, maar als dit zo is, weet dan dit onjuist is. De islaam schrijft voor aan iedere moslim om kennis van het geloof op te doen.
 
Top