Belangrijk advies: Islam is de Religie van rechten

Mabsoot

Amir
Staff member
Belangrijk advies: Islam is de Religie van rechten
Ken de rechten (van anderen) op jou en jouw rechten, voordat het te laat is!


Door broeder Abu Abdillah Ameer Abbas ibn Ali

www.turntoislam.com
(vertaald vanuit het Engels)

Bismillah ar-Rahmaan ar-Rahiem
assalaamoe 'alaykoem wa rahmatoellaahi wa barakaatoeh

Mijn meest geliefde broeders en zusters in Islaam, Allaah heeft ons gezegend met de grootste zegening en die is de Dien (religie) van Islaam. Het is een zuivere pad vol met perfectie en schoonheid.

Wanneer we de Islaam binnentreden, moeten we elke deel van Islaam accepteren.

De ongelovigen hebben hun eigen wetten, eigen levenswijze, een eigen cultuur en een eigen manier van handelen. Soms verkiezen moslims eerder de wegen van de ongelovigen, vooral wanneer het gaat over omgang met mensen, familie, op werk.

We zijn moslims, onze wegen zijn anders dan de wegen van de ongelovigen. Dat is waarom we geduld moeten hebben. We moeten in iedere situatie trachten de islam te gebruiken, we moeten kijken naar wat de islam ons te zeggen heeft. Islam is onze levenswijze. Islam betekent totale onderwerping aan Allah en al de rechten weten die de islam ons leert. Dat is onze Shariah. Onze wetten.
Wij moeten enkel en alleen rekenschap afleggen aan Allah.

2:208 O jullie die geloven, treedt de Islam binnen, volledig, en volgt niet de voetstappen van de Satan. Voorwaar, hij is voor jullie een duidelijke vijand.

Wanneer mensen de Islaam vinden, of ze nu van een niet-islamitisch achtergrond zijn of opgevoed zijn als moslims, gaan ze vaak concentreren op veel dingen, maar negeren ze ook heel belangrijke aspecten van Islaam.
We moeten oprechtheid hebben in onze intenties om Allaah tevreden te maken, door het zoeken naar kennis, dat juist begrijpen volgens de Qoer'aan en de Soennah en het begrip van de vroege moslims, en onszelf altijd proberen te verbeteren. Weet dat onze overtuigingen, karakter en manieren met elkaar te maken hebben.


35:28 Alleen Zijn dienaren die kennis bezitten, vrezen Allah.

Wees de beste

De moslims zijn de besten van de mensen, omdat Islaam de Dien (religie) is die rechten geeft.

3:110 Jullie zijn de beste gemeenschap die uit de mensen is voortgebracht, (zolang) jullie tot het goede oproepen en jullie het verwerpelijke verbieden, en jullie in Allah geloven. En als de Lieden van de Schrift zouden geloven, zou dat beter voor hen zijn, onder hen zijn er gelovigen, maar de meesten van hen zijn begaan zware zonden.


We zijn Allaahs dienaren; we kunnen gehoorzame dienaren of ongehoorzame dienaren zijn.
De gehoorzame dienaar vervult alle rechten van Allaah. De ongehoorzame dienaar is de opstandige onwetende.
De profeet Moehammad (sallallaahoe 'aleyhi wa sallam) zei: "de sterke moslim is beter dan de zwakke moslim."
Dit is een bewijs voor ons zodat we ons best doen.

6:162 Zeg: "Voorwaar, mijn salaah (gebed), mijn aanbidding, mijn leven en mijn sterven zijn opgedragen aan Allah, Heer der Werelden.

Het is overgeleverd dat Moe'aadh bin Djabal heeft gezegd, “Ik reed achterop bij de Profeet op een ezel, en hij zei tegen mij:
“O Mu'aadh, weet jij wat het recht van Allaah is op zijn dienaren en wat het recht
van de dienaren is op Allaah?” Ik antwoordde, “Allaah en Zijn Boodschapper weten
het het best.” Hij zei, “Het recht van Allaah op de dienaren is, dat zij Hem (alleen)
aanbidden en geen deelgenoten aan Hem toekennen. Weet jij wat hun recht op Hem is?”
Ik antwoordde: "Allaah en Zijn Boodschapper weten het best."
Toen zei hij: "hen niet te straffen (als zij dat doen, d.w.z Hem alleen aanbidden)."

Sahieh al-Boechaarie, Boek 93: Eenheid, Uniekheid van Allaah [Tawhied]


Allaah (Soebhaanahoe wa Ta'aalaa) heeft rechten over ons.

Geloven dat Hij onze Heer is, de Enige Schepper van al dat bestaat. (Tawhied ar-Roeboebiyyah)
Hem alleen aanbidden. (Tawhied al-'Ibaadah [al-Oeloehiyyah])
Geloven in de Uniekheid van Zijn Namen en Eigenschappen. (Tawhied al-Asmaa was-Sifaat)
Hoop hebben in Hem alleen.
Liefde hebben voor Hem alleen.
Angst hebben voor Hem alleen.
Alleen Hem gehoorzamen.
Zijn profeten en boodschappers volgen.
Geloven in de Boeken die Hij openbaarde.
Geloven in alle takken van het geloof.
Oordelen met Zijn Sharie'ah (wetgeving) alleen en niet oordelen met onze begeerten.

We vragen niets van Hem, behalve dat Hij ons het recht heeft beloofd tot het Paradijs en Rechtvaardigheid door Zijn Genade.

7:156 en Mijn Barmhartigheid omvat alle dingen.

Allaah heeft veel beloften gemaakt voor heel de mensheid en de djinn in de Qoer'aan.

39.20. Maar voor hen die hun Heer vrezen zijn woningen boven elkaar gebouwd, waaronder rivieren stromen. Dit is Allah's belofte en Allah breekt Zijn belofte niet.

3:9 Voorwaar, Allah verbreekt de belofte niet.



Van de rechten van Allaah is dat Hij ons bevolen om de profeet Moehammad (sallallaahoe 'aleyhi wa sallam) te gehorzamen.

9:24 Zeg: "Als jullie vaders en jullie zonen en jullie broeders en jullie echtgenotes en jullie familie en de bezittingen die jullie verworven hebben en de handel waarvan jullie verlies vrezen en de huizen die jullie behagen, jullie dierbaarder zijn dan Allah en Zijn Boodschapper en het strijden op Zijn Weg, wacht dan tot Allah met Zijn beschikking komt. En Allah leidt het zwaar zondige volk niet"


De profeet (sallallaahoe 'aleyhi wa sallam) heeft het recht gevolgd te worden, want hij was de Boodschapper van Allaah.

geloven in hem
hem gehoorzamen
hem volgen
van hem houden
hem respecteren
oordelen met zijn sharie'ah (wetgeving)
de salaam (vrede) zenden over hem
vasthouden aan zijn soennah en de innovaties (bid'ah) vermijden

3:31 Zeg (O Mohammed): Als jullie van Allah houden, volg mij dan: Allah zal van jullie houden en jullie zonden vergeven. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig".

3:32 Zeg: "Gehoorzaamt Allah en de Boodschapper, maar als jullie je afwenden: voorwaar, Allah houdt niet van de ongelovigen".


Van de rechten van Allaah en de profeet Moehammad (sallallaaho 'aleyhi wa sallam) is dat we de rechten van zowel de moslims als de niet-moslims, de dieren en het milieu vervullen... Alles heeft rechten!

De moslims, moge Allaah iedereen verenigen op de Waarheid, hebben rechten t.o.v. elkaar.

48:29. Mohammed is de boodschapper van Allah. En zij, die met hem zijn, zijn hard tegen de ongelovigen en zachtmoedig onder elkander.


Aboe Hoerayrah (moge Allaah tevreden zijn met hem) overleverde: de Boodschapper van Allaah (sallallaahoe 'aleyhi wa sallam) zei:

“(Ik zweer) bij Degene in Wiens Hand mijn ziel is! Jullie zullen Djannah (het paradijs) niet binnentreden totdat jullie geloven, en jullie zullen niet geloven totdat jullie van elkaar houden. Zal ik jullie niet op de hoogte stellen van datgene wat, als jullie het doen, jullie van elkaar zullen houden? Verspreid de groet onder jullie (door het zeggen van assalaamoe 'aleykoem aan elkaar)." [Muslim]

Wanneer we de salaam geven betekent het veel meer dan gewoon een "islamitische hallo".
Ten eerste, het betekent moge de vrede van Allaah met jou zijn, want as-Salaam is een van de Unieke namen van Allaah.
Deze groet betekent bescherming, het betekent eenheid. De meest belangrijke betekenis is dat het wil zeggen dat wij al de rechten, die de moslims verdienen, kennen, begrijpen en vervullen. Wij houden van elkaar, haten en oordelen alleen omwille van Allaah. Niet door onze eigen begeertes en ideeën.

Hier volgen een aantal rechten dat de Qoer'aan en de Soennah vestigt tussen de moslims:

Antwoorden op de salaam.
(De profeet Moehammad beval om de salaam te verspreiden, niet alleen aan degenen die we kennen van de moslims, maar iedereen.)
Wanneer een moslim niest en "alhamdoelillaah" zegt, moet de andere moslim die dat hoort antwoorden met "yarhamoekoellaah".
Wanneer een moslim een persoon uitnodigt als een gast is het verplicht om voor die persoon om te gaan.
Wanneer een moslim sterft, is het verplicht voor de moslims om zijn begrafenis bij te wonen en de persoon als een moslim begraven.
Wanneer een moslim help nodig heeft, moeten we hem helpen.
Iemands eer redden.
Geen leugens verspreiden over mensen.
Niet aan ghiebah (rodel) doen.
Aardig en rechtvaardig zijn.

"De Profeet (sallallaahoe 'aleyhi wa sallam) zei: Wie geen genade heeft voor anderen zal geen genade ontvangen van Allah" (Overgeleverd door Djarier bin 'Abdoellaah in Boechaarie en Moeslim)

Zacht zijn.
Respectvol zijn.
Steun verlenen.
Liefdadigheid geven aan de armen - een grote verplichting
Steun geven aan de armen, de weeskinderen, de behoeftigen
Elkaar niet verlaten of negeren (hadjr)
Advies geven.
Nederig genoeg zijn om advies te zoeken en te accepteren.
Verzoenen.
Alle problemen oplossen door het samenkomen op en terug te keren naar de Qoer'aan en de Soennah.

Er zijn meer rechten dan de hier opgesomde, en al die (rechten) zijn door de wijsheid en perfectie, de Islaam.
Onze ouders, buren, vrouwen, mannen, kinderen, broers, zussen, wetten hebben allemaal rechten.

Er zijn rechten voor zowel de mannen als vrouwen, jong en oud, zelfs een ongeboren kind heeft rechten die Islaam geeft! Zelfs de doden hebben rechten die Islaam geeft! Dit zijn de rechten die als wij ze niet vervullen wij Allaah en Zijn Boodschapper niet gehoorzamen.

9:71 En de gelovige mannen en de gelovige vrouwen zijn elkaars helpers, zij roepen op tot het behoorlijke en verbieden het verwerpelijke en zij onderhouden de salaah (gebed) en geven de zakaah (aalmoezen) en zij gehoorzamen Allah en zijn Boodschapper. Zij zijn degenen die Allah zal begenedigen. Voorwaar, Allah is Almachtig, Alwijs.

Er zijn ook dingen die van ons gedrag en karakter komen. De vele dingen die we leren, zijn een deel van ons karakter.
Bijvoorbeeld wanneer we iemand vragen om doe'aa te doen voor ons, zouden we doe'aa doen voor hen ook. Wanneer we iemand vragen "hoe gaat het?", moet dit meer verdergaand zijn. We moeten klaar zijn om alle steun te geven, de hulp dat zij nodig hebben en niet alleen vragen hoe het gaat met en persoon. We moeten echte liefde hebben voor onze medemoslims.

Wat Allaah en de profeet en 'Aa'isha zeiden is voldoende om een algemene waardering van de profeets waardevolle manieren uit te drukken:
"En waarlijk, jij (Muhammad) bent met een verheven karakter." (68:4)

De profeet zei: "Waarlijk, ik ben slechts gestuurd om al-akhlaaq (zuivere omgangsmanieren voor mijzelf en anderen) te volbrengen." (Al-Baihaqie (1/192) en Ahmad (2/381) As-Sahiehah door al-Albaanie (45).

Dus een echte moslim is iemand die weet dat echte gehoorzaamheid aan Allaah het behouden van alle rechten is.

Aboe Hoerayrah meldde dat de Boodschapper van Allaah zei: terwijl iemand langs het pad wandelde vond hij er een doornige tak. Hij duwde de tak aan de kant, en Allaah keurde (deze handeling) van hem goed en schonk hem (als teken van waardering) vergiffenis". (Muslim)

SoebhaanAllaah, dit is onze Islaam! We moeten levendige dienaren van Allaah zijn in deze wereld! Een moslim is niet egoïstisch. Egoïstische moslims zijn degenen die de islamitische rechten niet kennen. We moeten de Islaam gebruiken om sterkere moslims te zijn. Een sterke moslim is degene die evenwichtig en vol met wijsheid is. Basierah (inzicht kennis) komt door het begrijpen van de Dien.

3:85 En wie er een andere levensbeschouwing dan de Islam zoekt: het zal niet van hen aanvaard worden en hij behoort in het Hiernamaals tot de verliezers.


Vrees dus Allaah wanneer het aankomt op de rechten dat de Islaam ons beveelt te respecteren!

Vrees Allaah van niet luisteren en gehoorzamen van Allaah (Soebhaanahoe wa Ta'aalaa).
Vrees Allaah van niet luisteren en gehoorzamen van de profeet Moehammad (sallallaahoe 'aleyhi wa sallam).
Vrees Allaah van de rug toekeren naar de waarheid dat van de Qoer'aan en de Soennah is.
Vrees Allaah van denken dat jij het betr weet, wees nederig en heb rahmah (genade).
Vrees Alaah door niet vast te houden aan je gevoelens en ideeën.
Vrees Allaah van oordelen zonder kennis of begrip.
Vrees Allaah van niet hebben van geduld.

De profeet zei:
"Degene die geen rahmah voor anderen heeft zal van Allaah geen rahmah ontvangen."
(Jarier ibn 'Abdullaah in Sahieh Muslim (2319)

Al deze dingen zijn gerelateerd aan onze Aqeedah, Imam Bukhari schreef in zijn boek Kitab Tawheed de hadith over de Genade naast de hadith over het recht da tAllah heeft over zijn dienaren

Overgeleverd door Djarier bin 'Abdoellaah:
De Boodschapper van Allaah zei: "Allaah zal niet genadig zijn met degenen die niet genadig zijn met de mensheid."

Overgeleverd door Oesaamah ibn Zayd:
We waren met de Profeet toen plots een boodschapper van één van zijn dochters kwam die hem vroeg om mee te gaan en haar (één van de dochters) zoon te zien die aan het sterven was. De profeet zei (tegen de boodschapper) "ga terug en zeg tegen haar dat wat Allaah neemt van Hem is, wat Hij geeft van Hem is, en alles heeft bij Hem een vastgelegde termijn (in deze wereld). Beveel haar dus om geduldig te zijn en te hopen voor Allaahs beloning." Echter zond zij weer de boodschapper naar de Profeet, zwerende dat hij moet gaan naar haar. De profeet stond up en zo ook Sa'd ibn 'Oebaadah en Moe'aadh ibn Djabal (en gingen naar haar). Toen het kind gebracht werd naar de Profeet was zijn adem belemmerd in zijn borstkas alsof het in een huid van water was. Daardoor werden de ogen van de Profeet vol met tranen, waarop Sa'd tegen hem zei "o Boodschapper van Allaah! Wat is dit?". De Profeet zei "dit is genade dat Allaah in de harten van Zijn dienaren heeft geplaatst, en Allaah schenkt Zijn genade aan die slaven van Hem die genadig zijn (met anderen)."
(Zie hadieth no. 373, vol. 2).

Vrees Allaah van hebben van hoogmoed.

De Profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam heeft gezegd:

Degene die een greintje trots in zijn hart bezit, zal niet naar het Paradijs kunnen gaan.
Eén van de metgezellen zei: '0 boodschapper van Allah! Sommige personen dragen mooie kleren en schoenen.'
De profeet Salla Allahoe Alaihi Wa Sallam zei:Allah is Mooi en houdt van mooi. Trots betekent de waarheid verwerpen door eigendunk/trots en anderen als laag beschouwen.
(Moeslim)

We zijn allen de zonen en dochters van Aadam.
Wie zijn wij als sommige profeten van Allaah kleine zonden en fouten maakten in het oordelen en dan Allaah vroegen voor vergiffenis?

Shaych 'Oemar al-Ashqar (rahimahoellaah) zei (in zijn boek ar-Roesoel war-Risaalaat): "De profeten en boodschappers kunnen streven naar een rechte beoordeling in een toestand waarin zij zich bevinden, en zij oordelen op basis van wat zij zien en horen. Ze hebben geen kennis van het ongeziene (verborgene). Ze kunnen een foute beoordeling maken, zoals gebeurde met Daawoed (David) de profeet van Allaah, die faalde (om juist te oordelen) en Allaah hielp zijn zoon Soelaymaan (Solomon) om met het correcte antwoord te komen in deze specifieke situatie.

Aboe Hoerayrah (moge Allaah tevreden zijn met hem) overleverde dat hij de profeet hoorde zeggen: (Overgeleverd door al-Boechaarie) "Er waren twee vrouwen die elk een zoon hadden. Een wolf nam de zoon van één van hen, en een (van de twee vrouwen) zei tegen de andere "de wolf heeft jouw zoon genomen". De andere zei "nee, hij nam jouw zoon". Zij gingen naar Daawoed om hem te vragen om tussen hen te oordelen; hij oordeelde in voordeel van de oudere vrouw. Daarna gingen ze naar Soelaymaan de zoon van Daawoed en vertelden hem wat gebeurd is. Hij zei "breng een mes en verdeel het kind voor hen". De jongere vrouw zei "doe dat niet, moge Allaah genade hebben met jou! Hij is haar zoon." Soelaymaan oordeelde dan in het voordeel van die jongere vrouw." (Reported by al-Bukhaari).

Toen Daawoed besefte dat hij een fout had gemaakt in het oordelen tussen twee mensen, wierp hij zichzelf neer en vroeg Allaah voor vergiffenis:


38:24. ......En Dawood bemerkte, dat Wij hem hadden beproefd, daarom vroeg hij om vergiffenis van zijn Heer en zich tot Hem wendend, viel hij in gebed neder.

38:26. (Wij zeiden): "O Dawood, Wij hebben u als stedehouder op aarde aangewezen, spreek daarom recht over de mensen naar waarheid en volg (hun) begeerten niet, anders zullen zij u van de weg van Allah afleiden." Degenen, die van de weg van Allah afdwalen zullen gewis een strenge straf ontvangen, omdat zij de Dag des Oordeels vergeten.

Allaah beval profet Daawoed ('aleyhissalaam) om recht te spreken over de mensen naar waarheid en hun begeerten niet te volgen, niet zijn "hawaa" (begeerten) geoorzamen.

Toen profeet Noeh (Noach) ('aleyhissalaam) bad voor zijn ongelovige zoon, liet Allaah hem weten dat die persoon (zijn zoon) niet tot zijn familie behoort en dat het niet goed was dat Noeh voor gebeden had (voor zijn zoon). Noeh wou vergeving van zijn Heer; hij toonde berouw en keerde terug naar Allaah:

11:47 Hij (Noach) zei: "O mijn Heer, voorwaar, ik zoek mijn toevlucht bij U tegen dat ik iets zal vragen waarover ik geen kennis heb, en als U mij niet vergeeft en mij niet begenadig dan zal ik zeker tot de verliezers behoren."


Dit is een profeet van Allaah, een profeet die 950 jaar leefde! Een profeet die mensen uitnodigde naar Islaam, naar het aanbidden van allaah alleen! Toch maakte hij een fout omdat hij geen kennis had. Hij zei nederig tegen Allaah "ik geen kennis heb,".

Wie zijn wij dan, mijn dierbare moslim broeders en zusters, om te denken dat wij genoeg kennis hebben van onze eigen toestanden/situaties?
Toen Noeh ('aleyhissalaam) doe'aa maakte voor zijn zoon, deed hij dat uit zijn persoonlijke gevoelens.

Soebhaan Allaah, en wij hebben broeders en zusters die van elkaar wegdraaien door hun gevoelens, of zij voelen dat ze op de waarheid zitten, zonder zelfs te luisteren naar de andere persoon! Ze denken niet dat Islaam nodig is om geschillen op te lossen.

Onze profeten, de beste mensen ooit geschapen, degenen die door Allaah gekozen waren voor Zijn Boodschap, konden deze kleine fouten begaan.

Dat is het geloof van de meerderheid van Ahloes-Soennah, dat de profeten "ma'soem" waren. Ze vergaten nooit de Boodschap van Islaam, noch maakten ze enige fouten in het verkondigen van de openbaring aan de mensen. Islaam is compleet en perfect. Allaah beschermde de profeten tegen het begaan van grote zonden of fouten. Kleine zonden, foute beoordelingen werden gemaakt die niets te maken hadden met de boodschap van Islaam, aangezien zij mensen waren, en Allaah verbeterde die fouten.

Oemm Salamah, de vrouw van de profeet, vertelde dat hij (de profeet) een geschil/ruzie hoorde bij de deur van zijn woning, en dus ging hij naar buiten en zei tegen hen: "Ik ben slechts een mens. Er kunnen groepen naar me komen die een geschil hebben, en een van jullie kan welsprekender en overtuigender zijn dan de andere, en dus is het mogelijk dat ik denk dat hij de waarheid vertelt en ik in zijn voordeel oordeel. Wie ook een oordeel heeft in zijn voordeel, ten nadele voor zijn mede-moslims rechten, dit is dan een stuk van het Vuur - laat het hem laten of nemen."

Het is een recht van elke moslim om samen eenheid te hebben en naar een islamitische oplossing te zoeken. Het is verboden voor welke moslim dan ook om gewoonweg weg te draaien en niet te luisteren, niet en inspanning te maken om te begrijpen.

4:59 O jullie gelovigen, gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de Boodschapper en degenen onder jullie die met gezag bekleed zijn. Als jullie over iets van mening verschillen, legt het dan voor aan Allah en de Boodschapper, indien jullie in Allah en de Laatste Dag geloven. Dat is beter en een betere afsluiting.

De moslims die wegdraaien (hadjr doen) van elkaar, wanneer zij de mogelijkheid hebben om vrede te maken en Allaah en Zijn profeet Moehammad (sallallaahoe 'aleyhi wa sallam) te gehoorzamen, gaan de rechten tegen die Allaah heeft voorgeschreven voor alle moslims. Zo verdienen zij de Woede van Allaah als zij elke dag zo zijn.

Het is dus duidelijk dat wij niet (dienen te) denken, oordelen en praten met onze begeerten, maar met kennis. We dienen juiste intenties te hebben zodat wij de juist weg volgen. Wallaahi, Islaam is altijd nodig en is altijd de waarheid.

Zoals Allaah (Soebhaanahoe wa Ta'alaa) zei:

23:71 Als de Waarheid hun begeerten zou volgen zouden de hemelen en de aarde en alles wat er op hen is ten onder gaan.......


En Allaah (Soebhaanahoe wa Ta'aalaa) zei:

42:15.... zeg: "Ik geloof in elk Boek dat Allah heeft neder gezonden en het is mij geboden rechtvaardig tegenover u te handelen. Allah is onze Heer en uw Heer. Aan ons onze werken en aan u uw werken. Laat er geen twist tussen u en ons bestaan. Allah zal ons tezamen brengen en tot Hem is de terugkeer.


Daarom moeten we Allaah vrezen en Hem gehoorzamen in alle zaken. Er is nooit iets wat niet opgelost kan worden met Islaam. Ieder van ons zal opgewekt worden op de Dag des Oordeels, naakt en met niets behalve vrees en zorg voor de zonden die wij hebben verricht in dit leven.

Een echte moslim moet complete vertrouwen hebben in Allaah (Soebhaanhoe wa Ta'aalaa). Hij of zij moet alle rechten van zijn/haar religie vervullen.

Vrees Allaah in deze zaken wat betreft de rechten tussen de moslims. Gebruik altijd Islaam om het antwoord te vinden.

Islaam is het meest belangrijke wat er is in onze levens; We moeten terugkeren naar Allaah en Zijn boodschapper in alle tijden. Er is nooit een zaak waarbij wij tegen een persoon kunnen zeggen "laat ons met rust", of "hou je bezig met je eigen zaken", of "hou op, ik wil er niet over praten". Voorwaar, dit soort uitspraken hebben niets te maken met Islaam en nooit zouden ze moeten komen van een moslim. Een moslim moet altijd wensen om met de Islaam een oplossing te vinden voor alle problemen.

Allaah heeft ons de Qoer-aan en de Soennah gegeven, en heeft ons betrouwbare 'Oelamaa (geleerden) gegeven die ons kunnen helpen om op de juiste weg te zij en de juiste beslissingen te nemen zodat we de beste leiding hebben. De beste leiding is de leiding van Islaam.
Dit is omdat als wij altijd streven naar de waarheid van Islaam wij zullen slagen en bij zullen zijn. Dit is ons recht en het recht van anderen op ons.

We moeten weten dat Islaam de perfecte waarheid is, dat naar welke richting de Qoer-aan en de Soennah ons ook wijzen het altijd het beste zal zijn voor ons, zelfs al kennen wij het niet. Daarom moeten wij genoeg geduld hebben om te leren en 'het begrijpen' te zoeken van kennis. De enkele voorbeelden reeds vermeld van de geliefde profeten van Allaah zijn hier bewijs voor.

Onthoud dus altijd dat alles verbonden is met onze geloof in Allaah (Soebhaanahoe wa Ta'aalaa). Als wij falen in de rechten van de moslims, rechten van onze buren, falen wij in de rechten van het gehoorzamen van onze geliefde profeet Moehammad (sallallaahoe 'aleyhi wa salam) en de grootste rechten wat gehoorzaamheid aan Allaah is.

Een moslim kan nooit niet bang zijn van zelfs kleine zonden, omdat die zonden effect kunnen hebben op onze geloof in Allaah de Allerhoogste, vooral als wij geen aandacht besteden aan hen. Als het verbeteren van fouten ons niet kan schelen, hebben we geen echt geloof en vertrouwen in Allaah.

Sahl ibn Sa'd (radiyallaahoe 'anhoe) vertelde dat de Boodschapper van Allaah zei: "Pas op voor zonden die als klein beschouwd worden, het is net als mensen die zich vestigen in het midden van een vallei. Iemand brengt een stok van brandhout en een andere brengt ook een stok totdat zij in staat zijn om hun brood te bakken. Evenzo zullen de zonden die als klein beschouwd worden, en voor dewelke een persoon rekenschap zal afleggen, hem vernietigen." [Overgeleverd door Ahmad (5/331)]

Als we welke onenigheden dan ook hebben, is dan het recht van onze moslim broeders en zusters om ons te vragen om de problemen op te lossen d.m.v. Islaam, door te verenigen en dingen bespreken op een manier zodat de Waarheid duidelijk wordt.

Dit zal de moslims verenigd laten blijven, op de waarheid laten zijn en eenieder tegenhouden van het hebben van haat of slechte gevoelens tegenover elkaar. Het zal ons allen laten komen naar de waarheid en de echte en perfecte antwoorden van Islaam laten ontdekken.

4:135 O jullie die geloven. Wees standvastig ten aanzien van de gerechtigheid, als getuigen omwille van Allah. Zelfs tegenover jullie zelf of de kinderen en de verwanten, of het nu een rijke of een arme is (waartegen getuigd moet worden), want Allah kent hun belangen beter. Volgt niet de begeerte om niet rechtvaardig te zijn. En indien jullie verdraaien of je afwenden, dan voorwaar: Allah weet wat jullie doen.

Rechtvaardigheid is een recht dat Allaah verplicht maakt voor alle moslims om ernaar te streven.

Een echte dienaar van Allaah weet dat door rechtvaardig en eerlijk te zijn, de rechte van een moslim te vervullen, Allaah onze rechten zal vervullen! Zowel in deze wereld als de volgende.
Allaah zegent en houdt van de moslims die verenigen onder Islaam, en Allaah hate degenen die hun rug toekeren en geen vrede wensen te maken. Dit kan nooit ontkend worden.

Gaan we Zijn geliefde dienaren zijn? Of gaan we de arrogante dienaren zijn die bestraffing tegemoet gaan op de Dag des Oordeels?

We zullen op de hoogte zijn van alle rechten die we niet hebben gegeven! We zullen weten over de rechten die we niet gaven aan Allaah door Hem niet te gehoorzamen. Door het begaan van shirk en koefr. Aan de profeet Moehammad door het niet volgen van zijn Soennah, of aan de moslims die ons smeekten om te luisteren naar heen, en te verenigen volgens de Qoer-aan en de Soennah omdat we te onwetend, arrogant en ongeduldig waren. Koppig en bij onze standpunten blijvend om geen waarde te hechten aan hun woordne!

Vandaag lijden veen moslims over de hele wereld, degenen die ons nodig hadden om hun eer en levens te beschermen! Ze lijden omdat de rechten van Allaah, zoals Tawhied en gehoorzaamheid aan Hem, en de rechten van de profeet Moehammad en de rechten die zij ons hebben bevolen m.b.t. de moslims, andere moslims niet kan schelen.

We moeten nederig zijn om naar het advies van wie dan ook te luisteren en het te accepteren, of het nu iemand van wie we houden of wie we hate, rijk of arm, man of vrouw. We moeten aardig zijn, we moeten toegankelijk zijn.

Djaabir (moge Allaah tevreden zijn met hem) vertelde: de boodschapper van Allaah (sallallaahoe 'aleyhi wa sallam) zei:
"De meest geliefde en de meest nabije van jullie voor mij op de Dag der Opstanding zal degene van jullie met de beste manieren zijn. En de meest afschuwelijke en de verste onder jullie van mij zal de hoogdravende, praatzieke zijn, en al-Moetafaihiqoen." De metgezellen vroegen hem: "o Boodschapper van Allaah, we kennen de hoogdravende en de praatzieke, maar we weten niet wie al-Moetafaihiqoen zijn." Hij antwoordde: "de arrogante mensen."
[At-Tirmidhi].

Van Aboe Hoerayrah (radiyallaahoe 'anhoe) die zei dat de Boodschapper van Allaah zei: "Twee eigenschappen zijn er niet samen in een hypocriet: goede manieren en het begrip van de religie." [Overgeleverd door at-Tirmidhie (2685)]

Voorwaar, het hebben van goede manieren kan er niet zijn tenzij een persoon de rechten op hem van Allaah en Zijn geliefde Boodschapper begrijpt.

5:8 O jullie die geloven! Wees standvastig voor Allah als rechtvaardige getuigen. En laat de haat van een volk jullie er niet toe brengen niet rechtvaardig te wezen. Wees rechtvaardig, dat is het dichtst bij Taqwa. En vreest Allah. Voorwaar, Allah weet wat jullie doen.


De mensen die vasthouden aan gevoelens en ideeën die niks met Islaam te maken hebben, en zij kennen de Sharie'ah van Allaah, gaan Allaah tegen en verdienen Zijn woede.

5:50 Zoeken zij dan de wet van de Djahiliyyah (onwetendheid)? En wie is er beter dan Allah in het oordelen over het overtuigde volk?


Houd dus vast aan de Dien van Islaam door het kennen van alle rechten. Draai nooit weg van andere moslims, of maak nooit beslissingen zonder hen te raadplegen. Heb altijd geduld en verrichten de dingen gebruik makend van de Qoer-aan en de Soennah op de weg van de vroege moslims, de Salaf as-Saalih.

Dit is de echte Islaam. Dit is het echte succes. Geef je leven over aan deze weg en je zal de gelukkigste en de meest succesvolle moslim zijn.

Ibn Taymiyyah (rahimahullah) zei: "leiding is niet bereikt, behalve met de kennis en de juiste richting is niet bereikt, behalve met geduld."

Voorwaar, door het laten van al onze persoonlijke ideeën, wensen en gevoelens, en ons best te doen om het ware pad te zoeken voor onze beslissingen in onze levens gebruikmakende van Islaam, zullen we slagen. Om dit te doen moeten we geduld hebben en we moeten we vetrouwen hebben in Allaah de Allerhoogste.

24:55 En Allah heeft degenen onder jullie die geloven en goede werken verrichten beloofd, dat Hij hen zeker op aarde als gevolmachtigden aanstelt, zoals Hij degenen voor hen als gevolmachtigden aanstelde, en dat Hij hun godsdienst die Hem voor hen behaagde zeker bevestig en dat Hij voor hen na hun vrees (door) veiligheid vervangt. Zij aanbidden Mij en zij kennen Mij in niets deelgenoten toe. Maar wie daarna ongelovig zijn: zij zijn degenen die zwaar zondig zijn.

Assalaamoe 'alaykoem wa rahmatoellaahi wa barakaatoeh.
 
Top