De Betekenis van ''Muhammadu rRasulullah

Aboeyunus

Super Moderator
معنى محمد رسول الله
debetekenisvanmuhammadudr9.gif


Deze getuigenis (Mohammad is de Boodschapper van Allah) houdt het volgende in:

الإيمان بأنه مرسل من عند الله، فنصدقه بما أخبر، ونطيعه فيما أمر
، ونترك ما نهى عنه وزجر، ونعبد الله بما شرع


geloven dat hij gestuurd is door Allah, hem geloven in wat hij bericht, hem gehoorzamen in wat hij beveelt, nalaten van wat hij verbiedt en het aanbidden van Allah volgens hetgeen hij heeft voorschreven..
.


الإيمان بأنه مرسل من عند الله، فنصدقه بما أخبر، ونطيعه فيما أمر
، ونترك ما نهى عنه وزجر، ونعبد الله بما شرع


geloven dat hij gestuurd is door Allah, hem geloven in wat hij bericht, hem gehoorzamen in wat hij beveelt, nalaten van wat hij verbiedt en het aanbidden van Allah volgens hetgeen hij heeft voorschreven..


يقول الشيخ أبو الحسن الندوي في كتاب النبوة ما نصه
" الأنبياء عليهم السلام كان أول دعوتهم ، وأكبر هدفهم في كل وزمان وفي كل بيئة ، هو تصحيح العقيدة في الله تعالى ، وتصحيح الصلة بين العبد وربه ، والدعوة إلى إخلاص الدين لله ، وإفراد العبادة لله وحده ، وأنه النافع والضار ، المستحق للعبادة والدعاء والالتجاء والنسك ( الذبح ) وحده ، وكانت حملتهم مركزة موجهة إلى الوثنية في عصورهم ، الممثلة بصورة واضحة في عبادة الأوثان والأصنام ، والصالحين المقدسين من الأحياء والأموات
"


Sheikh Abul-Hasan An-Nadwi zegt in zijn boek An-Nubuwwah het volgende:''Het eerste wat de profeten predikten en hun grootste doel op elke plaats en in elk milieu, was het corrigeren van het geloof in Allah en het corrigeren van de band tussen de dienaar en zijn Heer.Daarbij riepen ze op tot exclusieve toewijding van het geloof aan Allah en het richten van de aanbidding aan hem alleen. Zij maakten aan de mensen kenbaar dat Hij degene is die schade berokkent of profijt bezorgt. Hij is degene die het verdient om aanbeden en aangeroepen te worden, men moet zijn toevlucht tot Hem alleen zoeken en als men een offer brengt dan dient hij dat voor Allah alleen te doen. Verder concentreerden de Profeten hun campagnes en richtteb zij deze op de veelgoderij in hun tijd. Deze afgoderij bleek duidelijk uit de aanbidding van afgoden, beelden, vromen en al dan niet dode heiligen.'
 

Aboeyunus

Super Moderator
Allah roept Zijn Boodschapper
article_salla.gif
op en zegt:

قُل لاَّ أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلاَ ضَرًّا إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَاْ إِلاَّ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

Zeg (O Mohammad) : ' Ik bezit voor mijzelf geen nut en geen schade, behalve wat Allah wil. En als ik het onwaarneembare kende, dan zou ik het goede vermeerderd hebben en zou het kwaad mij niet hebben getroffen. Ik ben niets dan een waarschuwer en een verkondiger van verheugde tijdingen voor een gelovig volk.''
(Surah Al-A'raf: 188)


De Profeet
article_salla.gif
zelf heeft gezegd:

لا تطروني كما أطرت النصارى ابن مريم فإنما أنا عبد فقولوا عبد الله ورسوله

''Looft mij niet overdreven, zoals de Christenen de zoon van Maryam (Jesus) overdreven loofden.Ik ben slechts een dienaar. Zegt daarom: Dienaar van Allah en Zijn Boodschapper.''
(overgeleverd door Al-Bokhari)

Met loven wordt hier bedoeld het excessief en buitensporig prijzen; wij aanbidden hem dan ook niet naast Allah, zoals de Christenen dit hebben gedaan met 'Isaa de zoon van Maryam, waardoor zij Shirk pleegden. Echter, de Profeet heeft ons geleerd om te zeggen: 'Mohammad de Dienaar van Allah en Zijn Boodschapper.'
Wat betreft het prijzen van hem zoals dit is overgeleverd in de Quraan en de Soennah; hiertoe wordt men wel aangespoord...
 

Aboeyunus

Super Moderator
Echte liefde voor de Profeet
article_salla.gif
ligt in het volgen van hem door, bijvoorbeeld, het aanroepen van Allah alleen en niemand anders behalve Hem. Ook al betreft het een Boodschapper of een heilige.

De Profeet
article_salla.gif
heeft gezegd:

إذا سألت فاسأل الله وإذا استعنت فاستعن بالله


''Als je (iets) vraagt, vraag het dan aan Allah. En als je om hulp vraagt, vraag dan Allah om hulp.''

(Authentiek en goed, overgeleverd door At-Tirmidhi.)

Als de Profeet
article_salla.gif
getroffen werd door verdiet of bezorgheid dan zei hij:

يا حيُّ يا قيّوم برحمتك أستغيث

''O Levende, O Zelfstandige, bij uw Barmhartigheid zoek ik hulp.''
(Goed, overgeleverd door At-Timidhi)

Een dichter die omschrijft oprechte liefde en zegt:

ورحم الله الشاعر حين قال في صدق المحبة
لو كان حبك صادقاً لأطعته , إنَّ المحب لمن يُحبُّ مطيع


Als jouw liefde echt was, dan zou jij hem gehoorzamen; Voorwaar, de liefhebber gehoorzaamt zijn geliefde.

Enkele tekenen van echte en oprechte liefde is het liefhebben van de oproep(Da'wah) tot Tawheed, waarmee hij zijn prediking is begonnen, het liefhebben van degenen die oproepen tot Tawheed, en afkeer hebben van Shirk en van degenen die dit prediken.

. Einde
.
 
Top