de bruidschat

Imad

Junior Member
Shaikh Ibn Uthaymien - De Bruidsschat van één Riyal

[yt]EBlxWLEd5Ek[/yt]

één Riyaal is ongeveer 1/4 van een euro
 

Imad

Junior Member
Assalamoelaikoem warahmatullahi wbarakatuh,

In het bovenstaande korte filmpje beschrijft shaikh ibn Uthaymien moge Allah barmhartig met hem zijn de bruidschat die een vader vroeg voor zijn dochter. De bruidschat was 1 riyaal, minder dan een euro. Dit is een vader die tevreden is met de toekomstige echtgenoot en zijn kind graag wil laten trouwen omwille van Allah en niet omwille van het geld.

Laat mij jullie een echtgebeurd verhaal vertellen. Deze broeder ken ik persoonlijk en heb persoonlijk met hem gepraat.

Het gaat om een broeder die graag wilde trouwen en een aanzoek deed bij de vader van het meisje. Iedereen was tevreden met deze broeder. Zij konden gaan trouwen onder één voorwaarde. Dat deze broeder een bedrag van 5000 euro ging betalen als mahr ( bruidschat). Dat is de voorwaarde die de vader had gesteld. Iedereen tevreden, maar één belemmering en dat was de bruidschat.

ik zei tegen deze broeder: " Is dat inclusief de trouwfeest, dan valt dat wel redelijk mee"

Deze broeder zei: " Nee dat is alleen de bruidschat. De vader zei geen cent minder"

Wat bleek is dat deze broeder het bedrag te groot vond en deze niet wilde of kon betalen. Dit is een belemmering waardoor het trouwproces niet verder kon. De broeder is opzoek gegaan naar een andere zuster.

beste broeders en zusters, wij mogen geen belemmering vormen voor onze dochters. Onze dochters willen ook graag een praktiserend broeder trouwen. Maar deze hoge bedragen zijn werkelijk onjuist als deze een belemmering vormen voor onze dochters om te trouwen.

Daarnaast belemmer je verschillende broeders die Allah vrezen en graag willen trouwen om te trouwen met jullie dochters. Dit zijn grote bedragen en verschillende broeders kunnen niet grote bedragen betalen.

Vrees Allah voor de gevolgen die het teweeg kan brengen.

Denk even na

Met wat voor bedrag liet onze profeet Vrede en Zegeningen van Allah zij met hem zijn dochter Fatima trouwen met Ali moge Allah met hen tevreden zijn?

Dit is onze profeet......en zijn dochter de beste dochter die iemand zich kan inbeelden....Denk even na

Dat is wat ik even kwijt wilde

Wassalamoelaikoem warahmatullahi wbarakatuh
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

DjazaakAllahu khair voor het filmpje,
ter aanvulling (wat ook aansluit bij jouwverhaal) heb ik hier nog enkele a7adith...

Over de bruidschat (Mahr):

"Als men een vrouw trouwt voor een bepaalde bruidschat en hij wil haar niets geven, dan wordt hij als een bedrieger gezien. Als hij sterft zonder haar recht te betalen, zal hij Allah op de Dag des Oordeels als een overspelige ontmoeten."
(Al-Bucharie)

"Gezegend is de vrouw van wie de bruidschat gemakkelijk is." (Ahmad & Al-Nisa'i)

"Op een keer kwam er een vrouw naar de Profeet (saws) en zei: " Ik heb mijzelf aan jou toegewijd voor het huwelijk." Zij verbleef een lange tijd daar, tot een man zei: " O Boodschapper van Allah! Als jij haar niet wilt, huw dan haar aan mij uit." De Profeet (saws) zei: "Wat heb je als bruidschat aan te bieden?" De man antwoordde: "Ik heb niets anders dan een izâr (onderkleed)." De Profeet (saws) zei: "Als je haar een izâr geeft, dan heb jij geen Izâr om te dragen, zoek iets anders." Hij zei: "Ik heb niets." De Profeet (saws) zei: "Probeer iets te vinden, zelfs al is het een ring van ijzer." Maar de man kwam met niets terug. De Profeet (saws) zei: "Ken je iets van de Qor'aan uit je hoofd?" De man zei: "Ja, ik ken die en die", en noemde zo een aantal Soerât. Toen zei de Profeet (saws): "Ik trouw jullie samen voor datgene wat je uit de Qor'aan kent." (Al-Bucharie & Muslim)

Aboe Salamâ overleverde dat hij aan 'Aisha vroeg: "Hoeveel heeft de Profeet (saws) als bruidschat gegeven?" Zij zei: "De bruidschat die de Profeet (saws) aan zijn vrouwen gaf was slechts twaalf Uqiyyahs en een nash." Zij zei: "Weet je hoeveel een nash is?" Ik zei: "Neen." Zij zei: "Het is gelijk aan een halve Uqiyyah." Ik zei dat dit vijfhonderd dirham was." (Muslim)

Ibn' Abbas heeft ook overgeleverd: "Toen 'Ali met Fatimah trouwde, vroeg de Profeet (saws) hem haar iets te geven, maar 'Ali zei: "Ik heb niets om te geven." 'De Profeet (saws) zei: "Waar is je mantel?" (Aboe-Da’woed & An-Nasa’i )

Anas overleverde dat de bruidschat die aan Oem Salim werd gegeven toen zij Aboe-Talha trouwde, zijn acceptatie van de Islam was. (An-Nasa'i)

'Omar vermaande de mensen door te zeggen: "Overdrijf de bruidschat van de vrouw niet, als het een deugd in het wereldlijke leven zou zijn of een devotie in het aangezicht van Allah, dan zou de Profeet (saws) het doen." Toen zei hij: "Ik heb nooit iets anders gehoord dan dat de Profeet (saws) niet meer dan twaalf uqqiyyah als bruidschat aan zijn vrouwen gaf, en hij ontving hetzelfde bedrag als hij zijn dochters ten huwelijk gaf." (At-Tirmidhie & Ahmad)

wa salamu alaykoum wr wb
 

nizar83

Junior Member
aselemu aleikum

als je hart echt geleid wordt door islam en schoon is van nonsens, dan is een jongen die moslim is, islam leeft, en ALLAH vreest het beste duurste mooiste wat je voor je dochter kan wensen en willen, en vice versa voor de ouders van een jongen.

helaas botst cultuur te vaak met religie, en zyn wy mensen te vaak bezig met wereldse dingen die slechts tydelijk zyn, wat ik als advies geef aan alle jongens en dames die inshallah willen trouwen...

DOE WAT ALLAH ta3ala van je vraagt, wat mohammed salalahu wa3alayhi weselem ons geleerd heeft te doen via zyn sunnah...als dat overeen komt met wat je ouders willen..hamdulilaah ..als dat botst met wat je ouders willen, dan hebben zy geen reden jou te stoppen, dame of jongen, en heb jy geen reden te kappen met iets ondanks dat het je ouders zyn die het misschien niet met je eens zyn.

het tevreden houden van ALLAH staat bovenaan!
 
Top