De dood, Het graf, Het hiernamaals,...

Umm Haroun

Junior Member
De dag in de graf, koud en eenzaam!?



Gewassen en naakt onder een symbolische wit doek wordt je gedragen van de Moskee naar je graf. De hele tocht lang zullen de aanwezigen de (shahadaat) blijven oproepen.
Eenmaal aangekomen bij jouw graf zullen alle aanwezigen zwijgen en een iemand zal nog een paar (Ayat) uit de heilige Quran reciteren, en gezamelijk zullen zij om jouw vergiffenis aan Allah vragen
Schep voor schep zal er zand van het grond waarvan je bent gemaakt door de Schepper op je gegooid worden.
Langzaam zal je verdwijnen onder de grond met niets anders dan je daden, op de achtergrond horend wegsleurende voetstappen...
Plots voel je je weer levend en wil je opstaan en stoot je je hoofd tegen de grond, telleurstellend besef je dat het te laat is...
Je denkt bij jezelf waarom heb ik niet nagedacht over deze dag, en waarom heb ik me zelf niet voorbereidt op deze eenzame dag..... die nog lang niet afgelopen is.........

Daar komen ze dan de 2 engelen van allah Monkir en Monakir, deze 2 engelen zullen jou 4 vragen stellen die je in de praktijk makkelijk zou kunnen beantwoorden.
Maar nee hoor op deze dag zullen deze antwoorden uit je hart moeten komen, en owee als je een van deze fout beantwoordt. Zij zullen jou hiervoor straffen met een knuppel waarin alle kracht van het universum zit, en daarmee slaan. Zo hard dat je kilometers dieper de grond inzakt... En de aarde zal jou dan vragen waarom je deze daden op haar rug hebt gezondigd.
Na deze afstraffing zal jouw graf krimpen en krimpen todat je helemaal geen ruimte hebt om te bewegen, hierbij zal elke dood begraven persoon een metgezel krijgen in zijn graf.
Als jij goed ben geweest zal deze metgezel heel lichtvol zijn, en zal schijnen met (Nor).... Hierbij krijg jij een beeld van de entree van het Paradijs te zien. MAAR ben jij SLECHT geweest dan zal jij een onvoortstelbaar vuile, vieze, lelijke, onuitstaanbare, exotische, uitheemse wezen met jou in de graf krijgen die jouw zal treiteren met vele scherpen voorwerpen, kortom heel afschuwlijk....... Samen met dit wezen zal jij een beeld voor je krijgen naar een plek in HEL........ Al schreewend en huilend moet jij wachten op de Dag des Oordeels, wachtend op de vonnis van Allah swt.

Is deze dag aangebroken dan zullen wij allemaal rijzen vanuit de grond waarbij sommige van ons zullen lijden in de graf.... Allemaal gelijk en even oud zullen wij zonder kleding of enig beschermend voorwerp wachten tot Allah swt zal dalen met zijn (Arsch) macht en troon....
Allah zal ons een vraag stellen, Ik ben de koning en waar zijn de andere koningen.... Allemaal, ik jij en Bush Pamela anderson wij zullen allemaal met open monden zwijgen en kijken naar deze wonderbaarlijke vertoning.... God zal de zon laten dalen tot ongeveer 10 meter boven ons, de bergen worden zand het water wordt vuur... alles zal worden verwoest door de hitte, de goede moslims en moemin zullen een beschermend kap over zich heen krijgen, de andere gelovigen zullen verdrinken in hun eigen zweet... keer op keer want de echte dood is voorbij....

Wij vragen Allah om vergiffenis en flikken alles daarna weer nog een keer, dat is spelen met de God allemachtig.
Dit is ten strengste verboden, veel van onze broedres en zusters vooral weten dit nog niet, Vergeet niet : Wij komen van Allah en tot Hem is onze terugkeer.



Wees in de wereld alsof je een vreemdeling
of reiziger bent... Als het avond word verwacht dan niet dat het weer ochtend wordt... En als het ochtend word verwacht dan niet dat het weer avond word... Gebruik je gezondheid voordat je ziek bent en je leven voordat je ziek bent en je leven voordat je dood gaat.
 

Umm Haroun

Junior Member
De dood van de mensen in de Hel
Door Imam an-Nawawee
Hoe zullen de mensen in de hellevuur eindigen?

Gaat iemand dood in de Hel? Is er een saheeh hadieth die hierover gaat of niet? Als het waar is, wat is dan de oorzaak van de dood en wie zal het overkomen?

Het is overgeleverd in saheeh Muslim dat Aboo Sa’eed al-Khudree(moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: “De Profeet van Allah heeft gezegd: ‘Wat betreft de mensen van de Hel, zij zijn haar bewoners, en zij zijn daarin niet levend en niet dood. Er zijn mensen die het zullen betreden door hun zondes- of fouten – dus Allah zal hun daar één keer dood laten gaan, tot ze worden zoals (steen)kool, en Hij zal dan toestemming geven voor voorspraak(voor hen). Ze zullen groep voor groep gebracht worden bij de rivieren van het Paradijs. Dan zal er gezegd worden: ‘O mensen van het Paradijs! Giet water over hun heen.’ Dan zullen ze groeien als zaden(e.g., de zaden van kruiden en aromatische planten, of er werd verteld, kleine planten die groeien tussen het gras, of het kan tarwe betekenen).’”

De geleerden hebben gezegd: “Wat er bedoeld wordt met mensen van de Hel zijn de kaafier bewoners, die er helemaal nooit uit zullen komen en nooit zullen sterven.”

Allah zegt(interpretatie van de betekenis):

وَالَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ نَارُ جَهَنَّمَ لَا يُقْضَى عَلَيْهِمْ فَيَمُوتُوا وَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُم مِّنْ عَذَابِهَا كَذَلِكَ نَجْزِي كُلَّ كَفُورٍ
“Maar degenen die ongelovig zijn, voor hen is er het vuur van de Hel en er is geen beschikking(om dood te gaan) voor hen bepaald, zodat zij zouden sterven. En de straf zal voor hen niet worden verlicht. Zo vergelden wij iedere zeer ongelovige.” [Faatir 35:36]

Wat betreft de zondaars tussen de mensen die geloven in de Eenheid van Allah, die grote zonden(kabaa’ir) hebben gepleegd, zij zullen worden bestraft in dezelfde graad als hun zonden voor een periode die vastgesteld is door Allah, dan zullen zij een minder pijnlijke dood sterven opdat zij niets meer zullen voelen, voor een periode die vastgesteld is door Allah. Dan zullen ze dood naar buiten gebracht worden, veranderd in (steen)kool en vervoerd als bagage, en ze zullen gegooid worden in de rivieren van het Paradijs en het levenswater zal over hun heen gegoten worden. Dan zullen ze groeien, eerst zoals tarwe, maar dan snel, zoals kruiden. Dan zullen ze sterker worden en volledige gevormd, en ze zullen worden gebracht naar hun huizen in het Paradijs.

En Allah weet het beste.
 

Umm Haroun

Junior Member
Vraag: Zijn er tekenen die erop wijzen dat het leven van een persoon goed beëindigde?
Antwoord:

Geprezen zij Allah.

Ten eerste: een goede eind...

Een goede eind betekent toen een persoon vóór zijn dood werd begeleid om
van dat weg te blijven waar de Heer niet van houdt en dat de persoon berouw heeft getoond voor zijn zonden, en die zich richt op het doen van goede daden omwille van Allah, en dan overlijdt in deze goede staat.

Eén van die indicaties is de saheeh hadith overgeleverd door Anas ibn Maalik
(moge Allah tevreden over hem zijn) die zei; de boodschapper van Allah, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd; "Wanneer Allah iets goed wil voor zijn dienaar, gebruikt hij hem, " zij zeiden, "Hoe gebruikt Hij de dienaar dan?" Hij zei, "Hij begeleidt hem om goede daden te doen voor dat hij overlijdt," [Imam Ahmad,
11625; al-Tirmidhi, 2142] geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in
al-Silsilah al-Saheehah, 1334.

De boodschapper van Allah, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd; "Wanneer Allah goed wil voor zijn dienaar, maakt Hij zijn dienaar zoet." Hij werd gevraagd, "Wat is deze zoetigheid?" Hij zei, "Allah begeleidt hem om rechtvaardige daden te doen voordat hij sterft, dan neemt hij zijn ziel terwijl hij in deze staat is." [Hadith Ahmad, 17330; geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in al-Silsilah al-Saheehah, 1114.]

Er zijn tekenen van een goede eind, sommige tekenen worden gezien door de
stervende persoon zelf als hij sterft, en sommige tekenen worden gezien door
mensen om hem heen.

Ten tweede: Wat betreft de tekens van een goede eind die verschijnen aan een
stervende persoon, dit zijn dingen die hem blije tijdingen geven, als hij
stervende is, dat Allah tevreden over degene is.

Allah zegt: Voorzeker zij, die zeggen: "Onze Heer is Allah (alleen)," en daarin
standvastig blijven, op hen zullen de engelen nederdalen (ten tijde van hen
sterven) (de engelen zeggen): "Vreest niet, noch treurt; maar verheugt u over
het paradijs dat u wordt beloofd. [Fussilat 41:30]

Deze goede boodschap zal komen tot de ware gelovigen terwijl ze sterven
zie tafseer Ibn Sa'di, 1256. Dit wordt ook vermeld door de hadith Bukhari 6507 en Muslim 2683.

De moeder der gelovigen Aicha (moge Allah tevreden zijn over haar) ze heeft gezegd: De boodschapper van Allah, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd; "Degene die houdt om Allah te ontmoeten, Allah houdt om diegene te ontmoeten, en degene die haat om Allah te ontmoeten, Allah haat om degene te ontmoeten." Ik zei, "O profeet, bedoel je het haten van de dood, want iedereen haat de dood?" hij zei "Nee dat is het niet; maar wanneer een gelovige het goede nieuws krijgt van de barmhartigheid en tevredenheid van Allah, en zijn paradijs, degene zal dan houden om Allah te ontmoeten, en wanneer een ongelovige het slechte nieuws krijgt, van de toorn en straf van Allah, degene zal dan haten om Allah te ontmoeten, en Allah haat hem om te ontmoeten."

Al-Nawawi (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd; wat deze hadith
betekend is dat de liefde en haat die hier genoemd zijn, is dat deze gebeurtenis
naar voren komt bij een persoon wanneer men binnen gaat in een andere stadium waar berouw niet wordt geaccepteerd, waarbij de stervende persoon wordt verteld van zijn situatie en zijn lot wordt getoond.

Er zijn vele tekenen van een goede eind, welke de geleerde (moge Allah tevreden over hun zijn) opnoemen die zijn voortgekomen uit de teksten 'hadiths' die daarover gaan.

Deze tekens omvatten het volgende:

1- het opnoemen van de shaahadah tijdens het sterven, omdat de Profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd, "Een persoon die als laatste woorden Laa ilaaha ill-Allaah opnoemt zal het Paradijs binnengaan." [Abu Dawood, 3116;
geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in saheen Abi Dawood, 2673.]


2 - Stervend met zweet op het voorhoofd, omdat al-Buraydah ibn al-Husayb (moge Allah tevreden over hem zijn) heeft gezegd: Ik heb de boodschapper van Allah, salla Allahu alaihi wa salaam, horen zeggen, "De gelovige sterft met zweet op zijn voorhoofd." [Ahmad, 22513; al-Tirmidhi, 980; al-Nasaa'i, 1828. geclassificeerd als saheeh door Al-Albaani in saheeh al-Tirmidhi.]

3 - Sterven op de nacht of dag van vrijdag, omdat de boodschapper van Allah, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd: "Elke moslim die overlijdt op dag van vrijdag of op de nacht van vrijdag, zal Allah beschermen tegen de straf (fitnah) van het graf." [Ahmad, 6546; al-Tirmidhi, 1074. Al-Albaani zei deze hadith is hasan of saheeh.]

4 - Sterven als een vechter omwille van Allah omdat Allah zegt: En denkt niet over degenen, die terwille van Allah zijn gedood, als doden. Neen, zij zijn levend en bij hun Heer worden hun gaven geschonken. [Aal 'Imraan 3:169]

En de profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd: "Degene die is vermoord omwille van Allah is een martelaar, en degene die sterft omwille van Allah is een martelaar." [Muslim, 1915$

5 - Het overlijden tijdens een plaag, omdat de profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd: "De plaag is een martelaarschap voor elke moslim."
[Bukhari 2830; Muslim, 1916.]

6 - Overlijden door een buikziekte. De profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd; " ...en degene die sterft vanwege een buikziekte is een martelaar. " [Muslim, 1915.]

7 - Overlijden van een persoon die wordt verpletterd door een omgevallen muur of bij het verdrinken. De profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd; "...en degene die sterft door verplettering door een omgevallen muur, of degene die verdrinkt..." [Bukhari, 2829; Muslim, 1915.]

8 - Als een vrouw sterft tijdens de bevalling, of wanneer ze zwanger is.
De Profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd, "Een vrouw die overlijdt met kind is een martelaar." Al-Khattaabi zei, "dat betekend dat als ze sterft met de baby nog in haar buik." [Awn al-Ma'bood; hadith Abu Dawood (3111)]

De boodschapper van Allah, salla Allahu alaihi wa salaam, vertelde ons over de martelaren en eentje daarvan was, "Een vrouw die sterft met de kind in haar buik bereikt martelaarschap, en haar kind zal haar door zijn navelstreng naar het Paradijs slepen." [Imam Ahmad 17341; saheeh door al-Albaani in Kitaab al-Janaa'iz, p. 39.]

9 -Sterven door brandwonden, pleuris en tuberculose. Abu'l-Awaam, de beheerder van Bayt al-Maqdis voegde aan de lijst toe van de 5 soorten van martelaren.. De Profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd,tuberculose en degene die brandend sterven zijn martelaren." Hasan saheeh door Al-Albaani Saheeh al-Targheeb wa'l-Tarheeb, 1396.

10 - Sterven tijdens het verdedigen van iemands geloof, van iemands zijn rijkdom of van iemand zijn leven, omdat de Profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd; "Degene die wordt vermoord tijdens het verdedigen van zijn rijkdom is een martelaar; en degene die wordt vermoord terwijl hij zijn geloof verdedigd is een martelaar; en degene die wordt vermoord tijdens het verdedigen van zichzelf is een martelaar." [al-Tirmidhi, 1421.]

11 - Doodgaan tijdens het bewaken van de grenzen van de islam omwille van Allah. Muslim (1913) Salmaan al-faarisi (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft
gezegd; de boodschapper van Allah, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd; "Het bewaken van de grenzen van islam voor een dag of een nacht is beter dan vasten en bidden snacht de gehele maand, en als hij sterft terwijl hij bezig is met deze taak, hij zal deze beloning ontvangen voor deze grote goede daad (voortdurend), en hij wordt gespaard bij het vragen in het graf."

12 - Een van de tekenen van een goed eind is het sterven terwijl je bezig bent
met een goede daad, omdat de profeet, salla Allahu alaihi wa salaam, heeft gezegd: Degene die Laa ilaaha ill-Allaah zegt, en zoekend naar de tevredenheid van Allah, en als dat zijn laatste daad is, zal hij het paradijs betreden.
Degene die liefdadigheid geeft en als dat het laatste daad is zal hij het
Paradijs binnengaan." [Imam Ahmad, 22813 saheeh verklaard door Al-Albaani in Kitaab al-Janaa'iz, p. 43. zie Kitaab al-Janaa'iz door al-Albaani p. 34]

Allah weet het beste

We vragen Allah om een goede einde, Allahoemma amien.

--------------------------------------------------------------------------------
 

Umm Haroun

Junior Member
waarom dan , wanneer de ziel van de stervende zijn keel bereikt. En gij
> ziet toe op dat ogenblik zijn Wij dichter bij hem dan gij, maar gij ziet dit
> niet. (al-waqi'a(56): 83-85)
> Als iemand sterft, komt de Engel des Doods om zijn ziel te nemen, ongeacht
> wie hij is. De stervende persoon ziet hem, hoort hem en spreekt met hem,
> maar niet met zijn ogen, zijn oren of zijn tong. Hoe gaat dat dan? Dat weet
> ik niet precies. Alles wat ik weet is, dat als hij naar een andere wereld
> overgaat hij op een manier ziiet, hoort en spreekt, die wij levenden niet
> kunnen waarnemen. Hiervan zijn vele gevallen overgeleverd:
>
> Ibn Abi'd-Doenya vertelde, dat op de dag dat Oemar ibn' Abdoe'l-Aziz stierf,
> hij tegen degenen bij hem zei: "Zit bij mij." Toen ze bij hem zaten, zei
> hij: "Ik ben degene, die U bevolen hebt, en die U niet gehoorzaamd heeft. U
> verbood mij iets en ik kwam daarentegen in opstand." Hij zie diet driemaal.
> Toen zei hij: "Maar er is geen god dan Allah." Toen hief hij zijn hoofd op
> en staarde. Zij zeiden: "U kijkt heel indringend Amier Al-Moe'minien." Hij
> antwoorde: "Ik zie een verschijning die geen mens of djin is." Daarna stierf
> hij.
>
> Fadala ibn Dinar zei: "Ik was tijdens het stervensuur van Mohammed ibn Wasi'
> bij hem. Hij begon te praten en zei: "Welkom bij de engelen van mijn Heer!
> Er is geen kracht of macht behalve van Allah!" Ik rook de zoetste geur die
> ik ooit heb geroken." Toen werden zijn ogen glazig en hij stierf.
>
> Waarom ga ik zo ver in het verleden, naar de tijd van de eerste moslims
> terug? Ik was zelf aanwezig toen iemand in onze eigen tijd stierf. Ik was
> bij mijn grootmoeder toen zij stierf. Het was de tijd van het ochtendgebed.
> Zij had pijn en snakte naar lucht, kreunde van de intense pijn, maar ondanks
> dat, herhaalde ze met grote vreugde: "Allah! De dood is zoet!" en sprak elke
> paar minuten de shahada uit. Toen was alles voorbij.Dit is waar onze taak,
> de taak van degenen, die nog in leven zijn, begint.
>
> Nadat de ziel genomen is, en als het een zuivere ziel is, dan wordt hij
> begroet door zijn familie die in het Hiernamaals is en die de Tuinen
> bewonen, zij komen de ziel juichend en met grote vreugde begroeten. Zij
> vragen de ziel over de toestand van degenen, die nog in deze wereld leven.
>
> Daarna dragen de engelen de ziel van de ene hemel naar de volgende, to hij
> in aanwezigheid van Allah( Alle eer is aan Hem en moge Hij geprezen zijn!)
> komt. Dan keert de ziel zich om en ziet dat het lichaam gewassen en gekleed
> wordt en dat het begraven wordt. De ziel zegt: "Neem mij voorwaarts! Neem
> mij voorwaarts!" of "Waar nemen jullie mij naar toe?" Maar de mensen kunnen
> het niet horen.
>
> Als het lichaam int het graf is gezet, plaats de ziel zich tussen het
> lichaam en het lijkkleed, op deze manier kan de onedrvraging plaatvinden.
> Daarna hoort de ziel de voetstappen vand e laatste mensen verdwijnen, die
> bij de begrafenis waren en de aarde is over hem gespreid. De aarde weerhoudt
> de engelen echter niet om hem te benaderen. Zelfs als er een steen voor hem
> was uitgehold en hij daarin was geplaatst en de opening met lood verzegeld
> was, zou dat de engelen nog niet weerhouden om hem te benaderen. De hardste
> stoffen kunnen de doorgang van de zielen niet tegenhouden. Zij houden zelfs
> djins niet tegen. Allah( moge Hij verheerlijkt zijn!) heeft de aarde en de
> stenen net zo voor de engelen gemaakt, als Hij lucht voor de vogels heeft
> gemaakt.
>
> Het graf dijt uit en strekt zich voor de ziel, en ook voor het lichaam uit.
> Het lichaam is in een graf van de kleinste afmeting en toch dijt het uit,
> vanwege de ziel, zover als het oog reikt.
>
> Voor details en voor de bevestiging van wat ik nu heb gezegd
> citeer ik een aantal betrouwbare hadiths van de Boodschapper van Allah( moge
> Allah hem zegenen en hem vrede geven). Hij zei:

>
> Als een gelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten en over te
> gaan naar de Volgende wereld, dan dalen engelen uit de hemelen af met
> gezichten die stralen als de zon en zitten om hem heen in een menigte zover
> het oog reikt. Dan komt de Engel des Doods en zit bij zijn hoofd en zegt:
> "Goede ziel, kom naar buiten naar de vergeving en het genoegen van Allah! En
> de ziel verschijnt, zoals een druppel water uit een waterzak stroomt en de
> Engel pakt het vast. Als hij het gepakt heeft, laten de andere engelen het
> geen moment in zijn hand. Zij nemen het en plaatsen het in een geparfumeerd
> kleed en de geuren daarvan lijken op de zoetste geur van muskus, die op
> aarde gevonden kan worden.
>
> Dan dragen zij hem naar boven en telkens als zij langs een groep engelen
> komen, vragen die: "Wie is deze goede ziel?" en de engelen met de ziel
> antwoorden: "Die en die, de zoon van die en die," en zij gebruiken de
> mooiste namen waarmee de mensen hem in deze wereld hebben genoemd. Zij
> brengen hem naar de laagste hemel en vragen of er een poort voor hem geopend
> kan worden. Die wordt voor hem geopend, en de engelen ven elke hemel, die
> dicht bij Allah staan, begleiden hem naar de volgende hemel tot hij de hemel
> bereikt, waar Allah, de Grote, is. Allah, de Almachtige en Majesteitelijke
> zegt: "Schrijf het boek van Mijn slaaf in illiyum(één van de hoogste
> hemelen) in en breng hem terug naar de aarde. Ik heb hen daaruit geschapen
> en Ik breng hen daar weer naar toe en Ik breng hen daaar weer uit voort."
>
> Zijn ziel wordt dan weer naar zijn lichaam toegebracht en twee engelen komen
> naar hem toe. Zij laten hem zitten en zeggen tegen hem: "Wie is jouw Heer?"
> Hij antwoordt: "Mijn Heer is Allah." Zij vragen hem: "Wat is jouw
> godsdienst?" Hij antwoordt: "Mijn godsdienst is islam." Zij vragen hem: "Wie
> is deze man, die onder u was gestuurd?" Hij antwoordt: "De Boodschapper van
> Allah." Zij vragen hem: "Hoe ben je deze dingen te weten gekomen?" Hij
> antwoordt: "Ik las het Boek van Allah, gelooofde er in en verklaarde dat het
> waar was. Dan verklaart een Stem uit de hoogte: "Mijn slaaf heeft de
> waarheid gesproken, spreidt daarom de tapijten van de Tuin voor hem uit en
> open de poort van de Tuin voor hem!" Dan komt er wat van de geur en het
> parfum van de Tuin bij hem, zijn graf breidt zich uit, zover het oog reikt,
> een man met prachtige kleding en een zoete geur komt naar hem toe en zegt:
> "Verheug je in dat wat je pleziert, want dit is de dag die je beloofd is."
> Hij vraagt: "Wie ben je? Je hebt een uiterlijk, dat veel goeds voorspelt."
> Hij antwoordt: "Ik ben je goede daden." Dan zegt hij: "O Heer, laat het
> Laatste Uur spoedig slaan, zodat ik bij mijn familie en mijn bezittingen kan
> zijn!"
>
> Als een ongelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten en naar de
> Volgende Wereld overgaat, komen engelen met zwarte gezichten en ruig haar en
> kleding uit de hemel naar beneden en zitten in grote menigte om hem heen,
> zover het oog reikt. Dan komt de Engel des Doods en gaat bij zijn hoofd
> zitten en zegt: "Slechte ziel, kom naar buiten voor de wraak en de woede van
> Allah!" De ziel verdeelt zich over het hele lichaam en wordt uit het lichaam
> getrokken zoals eeen pin uit natte wol wordt getrokken. Dan neemt de engel
> hem over. Als hij hem te pakken heeft, laten de andere engelen het geen
> moment in zijn handen. Zij nemen hem en wikkelen hem in een ruig behaard
> kleed waar een stank vanaf komt, zoals de ergste stank van een lichaam in
> deze wereld.
>
> Dan nemen zij hem naar boven en telkens als zij voorbij een groep engelen
> komen, vragne deze: "Wie is die slechte ziel?" en de engelen met de ziel
> antwoorden: "Die en die, de zoon van die en die," en zij gebruiken de ergste
> benamingen die de mensen hem op deze wereld hebben gegeven. Dan brengen zij
> hem naar de laagste hemel en vragen of de poort voor hem geopend lan worden.
> Deze gaat niet open."
>
> De Boodschapper van Allah( moge Allah hem zegenen en hem vrede geven),
> reciteerde toen:
>
> "de poorten van de hemel zullen niet worden geopend, noch zullen zij in
> het paradijs komen, tot een kameel door het oog van een naald gaat."
> (al-a'raf (7):40)

> Dan zegt Allah, de Almachtige en Majesteitelijke: "Schrijf zijn boek in
> Sijdjin in, in de diepste aarde." Daarna wordt de ziel naar beneden
> gegooid."
>
> Daarna reciteerde de Profeet (vrede zij met hem):
> "En wie iets met Allah vereenzelvigt, het is alsof hij van een hoogte
> valt en de vogels hem wegrukken of de wind hem wegblaast naar een afgelegen
> plaats." (al-hadj (22):31)

> Dan keert zijn ziel naar zijn lichaam terug en twee engelen komen naar hem
> toe en zeggen tegen hem: "Wie is uw Heer?" Hij antwoordt: "Helaas, helaas,
> ik weet het niet!" Dan klinkt een Stem uit de hoogte en zegt: "Mijn slaaf
> heeft gelogen, spreidt dus de tapijten van het Vuur voor hem uit en open de
> poort van het Vuur voor hem!" Daarna komt er hete wind naar hem toe, zijn
> graf wordt zo nauw voor hem, dat zijn ribben samengeperst worden en een man
> met een afschuwelijke uiterlijk en kleding en een vieze lucht komt naar hem
> toe en zegt: "Wees bedroeft over de rekening, die je in schande hebt
> gebracht, want dit is de dag die je beloofd werd." Hij vraagt: "Wie ben
> jij?" Je hebt een uiterlijk, dat kwaad voorspelt." Hij antwoordt: "Ik ben je
> slechte daden." Dan zegt hij: "O Heer, laat het Laatste Uur niet komen:
>
> Allah, de Verhevene zegt in zijn Almachtige Boek over de woorden die de twee
> engelen bij de ondervraging van de dode persoon in het graf gebruiken:
> "Allah verstrekt degenen, die geloven in het tegenwoordige leven en het
> Hiernamaals met het bevestigende woorde en Allah laat de onrechtvaardigen
> dwalen. En Allah doet wat Hij wil. (Ibrahiem (14):27).
 

Umm Haroun

Junior Member
"Iedere ziel zal de dood proeven." (al-imran
> (3):185)
> Wat is de dood? Is het totale vernietiging? Of is het eenvoudig de scheiding
> van de ziel van het lichaam? En als de ziel van het lichaam gescheiden is,
> wat gebeurt er dan met elk van hen? Wat gebeurt er met de mens zelf, de
> eigenaar van het tijdelijke lichaam en de eeuwige ziel? Wordt zijn
> bewustzijn beëindigd als het lichaam sterft? Of blijft zijn bewustzijn
> doorleven in de eeuwige ziel? Voelen de doden op dezelfde manier plezier en
> pijn als de levenden dat doen? Kan het bewustzijn van een levend persoon,
> wiens ziel in het lichaam ingesloten is vergeleken worden met het bewustzijn
> van een dode wiens de ziel van het lichaam bevrijd is?
>
> Het antwoord op de laatste vraag is natuurlijk, nee! De levenden zijn zich
> bewust en de doden zijn zich bewust. Maar er is een verschil en er is geen
> enkele manier om dat te vergelijken. Dood is een zuivere vernietiging. Het
> is eerder een verplaatsing van de ene naar de andere wereld. Als een dode
> man de zegening of de straf van het graf voelt, betekent dat niet dat hij
> levend in zijn graf ligt, dat hij veodsel, kleding en dergelijke nodig
> heeft. Het betekent ook niet dat zijn ziel in alle delen van het lichaam
> aanwezig is, zoals hij dat wzs in deze wereld. De ziel keert naar het
> lichaam terug, maar op een manier die anders is dan in deze wereld, opdat de
> dode ondervraagd en in het graf getest kan worden.
>
> We kunnen enig begrip van de dood krijgen, door het met de slaap te
> vergelijken, dit is immers "kleine dood"; maar er is uiteraard een
> natuurlijke ongelijkheid tussen deze twee. In de slaap verlaat de ziel van
> de mens het lichaam door de neusgaten en reist tot hij in aanwezigheid is
> van de Heer van de Troon is. Als de slaper zich in reine staat bevindt,
> knielt zijn ziel voor zijn Schepper. Dan mag hij de wereld van de dromen
> binnegaan of de zielen van de overleden mensen te ontmoeten, maar wat hij
> eigenlijk zal ontmoeten is een pagina uit Allah's kennis van het
> Onzichtbare, dat zowel het goede als het slechte wat hij voor een bepaalde
> mens heeft bepaald, bevat. Als de slaper oprecht, vrijgevig en zuiver is en
> iemand, die zichzelf tijdens de waaktoestand niet met domme dingen bezig
> houdt, dan zal de ziel naar hem terugkeren en het hart de waarheid meedelen,
> die Allah, de Grote en Majesteitelijke, hem heeft laten zien. Als dit
> gebeurt, wordt het een waarachtige droom genoemd. In de slaap kan de ziel
> ook vrij over de wereld reizen en de zielen ontmoeten van mensen, die nog in
> leven zijn en kennis van hun verkrijgen. Iets daarvan is waar en iets is
> niet waar. Het gedeelte wat niet waar is, is een normale droom of geklets
> van de ziel.
>
> Ook als de slaper een leugenaar is en van onwaarheden houdt, dan reist zijn
> ziel tijdens zijn slaap naar de hemel en beweegt zich vrijelijk over de
> wereld en ontmoet andere zielen en krijgt ware informatie over het
> Onzichtbare. Maar als de ziel naar het lichaam terugkomt, ontmoet hij
> Sheitan halverwege en die vermengt de waarheid met onwaarheid zoals hij doet
> als de persoon wakker is. Als de slaper wakker wordt is hij verward en
> beneveld over datgene wat Allah, de Almachtige en Majesteitelijke hem heeft
> laten zien en daarom begrijpt hij, het niet, hij herinnerd zich alleen wat
> Sheitan hem heeft laten zien. Dit zijn verwarrende dromen.
>
> als bewijs hiervoor noemen wij wat Allah de Grote in soera az-Zoemar heeft
> gezegd:
>
> "Allah neemt de zielen van de mensen op wanneer zij sterven en ook van hen
> die niet sterven tijdens hun slaap. Dan houdt Hij die, die Hij ten doden
> heeft opgeschreven en zendt de overigen tot een bepaalde tijd (in het
> lichaam) terug." (az-Zoemar(39):42)
>
> In de toestand van de slaap verlaat de ziel niet volledig het lichaam, zoals
> hij dat wel bij de dood doet, maar verblijft in het lichaam en verlaat dit
> niet om vrijelijk door de hemelen te bewegen. Wij kunnen het met een straal
> of een draad vergelijken waarvan het einde aan het lichaam verbonden blijft.
> De straal van deze ziel strekt zich uit tot de hemel en keert dan weer terug
> naar het lichaam als de slaper wakker wordt. Het lijkt op stralen van de
> zon. Het lichaam van de zon is in de hemel naar zijn stralen zijn op aarde.
> De 2 gevallen zijn niet precies hetzelfde, maar het is een manier om het
> duidelijker te maken.
>
> In het geval van de dood, blijft het lichaam op de grond terwijl de ziel
> zich in tussenruimte tussen de 2 werelden bevindt. Een tussen ruimte is iets
> wat 2 dingen scheidt: hemel en aarde, of deze wereld en de Volgende Wereld.
> Met andere woorden het is de periode tussen de dood en de opstanding. De
> zegen of de straf van de tussenruimte zijn niet gelijk aan de zegen en de
> straf van de Volgende Wereld. Het is iets dat gebeurt tussen deze wereld en
> de Volgende Wereld. Ondanks het feit dat de ziel zich in de tussenruimte
> tussen de 2 wereldenbevindt en het lichaam nog in de aarde is, zijn de 2 nog
> steeds verbonden. Daarom ondergaan beiden de zegen of de straf.
>
> Wij hebben de situatie met de slaap vergeleken, maar er is natuurlijk een
> verschil. In de slaap verblijft de ziel in het lichaam. Het verschijnt als
> een straal naar de hemel zodat de slaper een droom heeft waarin hij zich of
> gelukkig of ellendig voelt. Hij ervaart ofwel zegen ofwel straf zijn slaap.
>
> In de dood verblijft de ziel hoofdzakelijk in de tussenruimte en niet in
> het lichaam. Als Allah, de Grote, de ziel wil zegenen of straffen, dan
> verbindt Hij de ziel met het lichaam. Het is in de hemel maar tegelijkertijd
> kijkt hij naar en is hij verbonden met het lichaam in de grond. De ziel is
> op meer dan één plaats op dezelfde tijd. Een bewijs hiervoor is dat de
> Boodschapper(vrede en zegeneingen met hem) Moesa (vrede en zegeningen met
> hem) op de Nacht van de Miraadj in gebed op zijn graf zag staan en hij zag
> hem ook in de 6de en 7de hemel.
>
> Desondanks ondergaan lichaam en ziel tegelijkertijd de zegeningen of de
> straf. Op andere momenten overkomt het alleen de ziel. Een dode kan zijn
> bewustzijn enige tijd verliezen maar de zegeningen of de straf gaan door.
> Dit hangt af van Allah, de Grote wil en het hangt af van de daden van de
> overledene.
>
> Iemand uit de vroegere tijd dacht, dat als zijn lichaam maar tot as verbrand
> werd en een deel van de as in zee gestrooid werd en een ander deel op droog
> land tijdens een winderige dag, dat hij dan van de straf van het graf gered
> was. Maar Allah beval de zee om de as te verzamelen en de as die op het land
> was gegooid ook en zei toen: "Sta op!" en de man ontdekte dat hij voor Allah
> stond. Allah ondervroeg hem: "Waarom heb je dit gedaan?" Hij antwoorde: "Uit
> vrees voor U mijn Heer, maar U bent degene die het, het beste weet." Dit was
> de reden waarom Allah het hem vergaf.
>
> Die daad kon de straf of de zegening van het graf niet voorkomen, die effect
> hebben op de delen die niet meer betsaan. Als een rectvaardig man in een
> viir verbrandt, dan zal zijn portie zegeningen zijn lichaam en ziel nog
> steeds bereiken en zal Allah het vuur koel en vredig voor hem maken. Voor de
> zondaar wordt de koele lucht als vuur en hete wind. De elementen van het
> universum gehoorzamen hun Heer, Organisator en Schepper. Hij laat hen zich
> gedragen op de manier die Hij wil. Alles gehoorzaamt aan zijn wil in een
> nederige onderwerping aan zijn verkondiging.
 

Umm Haroun

Junior Member
De kleine tekenen





1 De zending van de profeet saw en zijn dood:



De profeet saw heeft zijn metgezellen meegedeeld dat zijn zending een bewijs is van het naderende Uur. In de verzameling van Al Boecharie en Moeslim staat dat Sahl Ibn Sa’d gezegd heeft: Ik heb gezien dat de boodschapper van Allah saw zijn 2 vingers strekte, namelijk de wijs- en de middenvinger, en zei: De afstand tussen mij en het Uur is niet groter dan die tussen deze 2 vingers.



Imaam Al Qurtubi heeft gezegd: De profeet saw is het eerste voorteken van het Uur, want hij is de profeet van het einde der tijden. Er komt geen Profeet meer tussen hem en de Dag van de Opstanding.



De profeet saw vertelt ons dat zijn dood één van de eerste tekenen is. Tegen ‘Awf Ibn Maalik heeft hij gezegd: Voor het beslissende Uur aangebroken is, moet je je aan de volgende 6 gebeurtenissen verwachten: mijn dood, vervolgens de inname van Jeruzalem, daarna zullen jullie door een epidemie getroffen worden die lijkt op epizoötie die de schapen treft, daarna een overvloedige rijkdom die ervoor zal zorgen dat een mens die 100 dinar gekregen heeft niet tevreden zal zijn, dan zal er een verbond komen tussen jullie en de Romeinen – Banie Asfar ; die jullie zullen verraden en zij zullen jullie aanvallen met een leger van 80 vaandels, en elk van die vaandels zal 12 000 mannen verzamelen.



De dood van de profeet saw was één van de rampen die een grote indruk gemaakt hebben op de moslims van het verleden en van de toekomst. Op de dag van zijn overlijden werd alles zwart voor de ogen van de metgezellen.



Anas Ibn Maalik zei: De dag dat de Gezant van Allah saw Medina binnengegaan is, werd de hele stad verlicht, en op de dag van zijn dood is ze duister geworden. We hadden de profeet saw nog maar pas begraven of we herkenden onze harten haast niet meer.



De dood van de profeet saw bracht inderdaad het allergrootste ongeluk dat de moslims ooit meegemaakt hebben. Volgens ‘Ataa Ibn Abie Rabaah heeft de profeet saw gezegd: Als één van jullie door tegenslag getroffen wordt, dan moet hij mijn dood gedenken want dat is de allergrootste tegenslag.



2 De inname van Jeruzalem:



De inname van Jeruzalem is één van de kleine tekenen van het Uur. Het is één van de 6 gebeurtenissen die vermeld worden in de hadith van ‘Awf Ibn Maalik.



Jeruzalem is inderdaad ingenomen door kalief ‘Omar Ibn Al Khattaab in het jaar 16 van het hidjratijdperk. Hij heeft de stad gevrijwaard van zij die niet de ware boodschap van Jezus en Mozes gevolgd hebben, en hij heeft er een moskee gebouwd naast de Al Aqsa moskee.



3 Een epidemie die lijkt op epizootie waardoor de schapen getroffen worden:



Dit teken wordt ook vermeld in de hadith van ‘Awf Ibn Maalik met de 6 gebeurtenissen.



Dit heeft inderdaad plaatsgevonden ten tijde van het kalifaat van ‘Omar Ibn Al Khattaab, net na de inname van Jeruzalem. In dat jaar (18H) werd Palestina getroffen door een cholera-epidemie. 25 000 mensen kwamen om, waaronder ‘Oebeyda Ibn Al Djarraah die een betrouwbare was in deze gemeenschap.



4 Een overvloed aan geld:



Aboe Hoerayra heeft overgeleverd dat de profeet saw gezegd heeft: Het Uur zal niet slaan vooraleer geld overal overvloedig aanwezig is. De mens zal naar iemand op zoek zijn om zijn aalmoes te aanvaarden, maar het enige antwoord dat hij zal te horen krijgen, zal luiden: Ik heb dat niet nodig. (Hadith: Al Boecharie, hoofdstuk Problemen fitan. Zie samenvatting van de sahieh van Al Boecharie hadith nr.2198)



Geld was inderdaad overvloedig aanwezig ten tijde van de metgezellen. Door hun veroveringen hadden ze het bezit van de Perzen en de Romeinen onder elkaar verdeeld. En onder het bewind van ‘Omar Ibn ‘AbdoelAziz was geld nog in grotere hoeveelheden beschikbaar, want in die tijd hield een mens zijn aalmoes klaar, maar hij vond niemand die deze wou aannemen.



De profeet saw deelt ons mee dat geld aan het einde der tijden in overvloed aanwezig zal zijn. Dat zal waarschijnlijk zo zijn wanneer kalief Al Mahdi komt. Deze zal geld uitdelen zonder te rekenen. De aarde zal haar schatten tevoorschijn brengen en de mensen zullen gelukkig zijn met de zegeningen van de aarde die Allah zal geven. Men zal hen geld ter beschikking stellen, echter , ze zullen weigeren omdat ze weten dat veel geld zorgt voor conflicten en ellende.



Volgens Djaaber Ibn ‘Abd Allah heeft de boodschapper van Allah saw gezegd: Aan het einde er tijden zal er een kalief zijn die goederen zal uitdelen zonder te tellen.



Volgens Aboe Hoerayra heeft de Gezant van Allah saw gezegd: De aarde zal haar ingewanden overgeven en kolommen van goud en zilver zullen tevoorschijn komen. De moordenaar zal zich tegenover deze schatten geplaatst zien en hij zal zeggen: Door jou heb ik vermoord; degenen die zijn familierelaties verbroken heeft zal zeggen: Door jou heb ik het contact met mijn naasten verbroken; de dief zal zeggen: Door jou hebben ze mijn hand afgehakt. Dan zullen ze weggaan zonder er iets van te nemen.

5 Problemen zullen opduiken –Al Fitna-



Volgens Aboe Moesa Al Ach’ari heeft de Gezant van Allah saw gezegd: Vooraleer het Uur zal slaan zullen problemen ontstaan die zo duister zijn als de duisternis van een zwarte nacht. De mens zal ’s ochtends als een gelovige opstaan en ’s avonds zal hij zien dat hij niet-gelovig –kaafir- is, en hij zal ’s avonds gelovig zijn en de ochtend van de volgende dag niet-gelovig. (Tijdens deze problemen) zal degene die neerzit er beter aan toe zijn dan degene die rechtstaat, degene die rechtstaat zal er beter aan toe zijn dan degene die voortgaat, degene die voortgaat zal er beter aan toe zijn dan degene die loopt. Wanneer ze uitgebarsten zijn, vernietig dan jullie bogen, snijd hun koorden door en sla op jullie sabels met stenen. Als iemand bij één van jullie naar binnen dringt, wees dan als de beste van Adams zonen.



Degene die neerzit is degene die zich ervan onthoudt deel te nemen aan de problemen. Degene die rechtstaat is degene die oproept om het vuur van de problemen aan te wakkeren. Degene die loopt is degene die rechtstreeks deelneemt aan het conflict. De beste van Adams zonen (toespeling op Abel die, voordat hij door zijn broer Kaïn vermoord werd, zei) Als jij je hand naar mij uitstrekt om mij te doden, ik, ik zal mijn hand niet naar jou uitstrekken om jou te doden, want ik vrees Allah, de Heer van het Universum.



Imaam An Nawawi heeft gezegd: Deze hadith wordt als bewijs gebruikt door mensen die zien dat de beste oplossing in tijden van conflicten is: niet deelnemen aan de strijd.



Deze problemen zullen uit het Oosten komen. Salim Ibn ‘Abd Allah hield eens een preek voor de inwoners van Irak waarin hij zei: O inwoners van Irak! Jullie stellen te veel vragen over onbelangrijke dingen en ondertussen begaan jullie zware zonden. Ik heb mijn vader ‘Abd Allah Ibn ‘Omar horen zeggen: Ik heb de boodschapper van Allah saw horen zeggen: De problemen zullen van die kant komen – en hij wees met zijn hand naar het Oosten – daar zullen de 2 horens van de duivel naar buiten komen.



6 De slag bij Saffine



De profeet saw heeft gezegd: Het Uur zal niet komen vooraleer 2 grote legers die voor dezelfde zaak vechten tegenover elkaar zullen gevochten hebben in een bittere oorlog.



Deze fitna heeft inderdaad plaatsgevonden, want de metgezellen zijn ruzie gaan maken. Aan de ene kant stond Ali met zijn troepen, en aan de andere kant Moe’aawiya met zijn troepen.



7 De Khawaaridj



Eén van de tekenen van het Uur was dat er een sekte ontstond die al-khawaaridj heette. Ze behoorden tot het leger van ‘Ali, maar zij zijn hem afvallige geworden toen hij met Moe’aawiya overeengekomen was rechters aan te duiden om het conflict te beëindigen – tahkiem-. Ze verschansten zich in een stad nabij Al Koefa, nl. Haroera. Ze geloven o.a.

- wie een zware zonde begaat is niet-gelovig en hij zal voor eeuwig in de hel verblijven

- ‘Ali en Moe’aawiya zijn niet-gelovigen en ook vele metgezellen



Ze stonden het zichzelf toe het bloed van de moslims te vergieten en ze richten enorme schade aan. Ze beweren kennis te hebben, doen veel inspanningen voor de soorten aanbidding en ze zeijn niet op de hoogte van een heleboel regels uit het Boek van Allah.



Eén van hun vertegenwoordigers is door de profeet saw beschreven en deze heet Dhoel-Khoewaycira.



De profeet saw heeft over hen gezegd: Ze verwijderen zich van de godsdienst zoals een pijl zich door een prooi boort.



Ibn Mas’oed heeft overgeleverd dat de boodschapper van Allah saw gezegd heeft: Aan het einde der tijden zullen onverstandige jongelingen verschijnen die de mooiste uitspraken zullen verspreiden. Ze reciteren de Koran, maar hij zal niet verder komen dan hun strotten (dwz ze denken er niet over na in hun hart.) Ze zullen zich van de godsdienst verwijderen zoals een pijl die zijn prooi doorboort.



Een versie zegt: Het betreft een volk uit het Oosten. Als een groep verdwijnt, duikt een andere weer op. Hun laatste zal de Antichrist voorstellen.



8 De komst van valse profeten



Een ander voorteken van het Uur is dat bedriegers en leugenaars zullen optreden die beweren dat ze profeten zijn. Er zijn er ongeveer 30. Volgens Aboe Hoerayra heeft de profeet saw gezegd: Het Uur zal niet slaan vooraleer bedriegers en leugenaars gezonden zijn. Het zullen er ongeveer 30 zijn en elk van hen beweert een gezant van Allah te zijn.



De profeet saw heeft ons ook ingelicht dat 27 valse profeten onder wie 4 vrouwen zullen verschijnen. Volgens Hoedhayfa heeft de profeet saw gezegd: In mijn gemeenschap zijn 27 bedriegers en leugenaars, onder wie 4 vrouwen. Ik ben echter het Zegel van de Profetie, na mij komt er geen enkele profeet meer.



De laatste valse profeet is de Antichrist, de éénoog. Djaaber heeft de boodschapper van Allah saw de volgende woorden horen zeggen: Voor het Uur komt zal er een bepaald aantal bedriegers komen. Onder hen de meester van Al-Yamaama, de meester van Sanaa, de meester van Himyar, en uiteindelijk de Antichrist. Deze laatste zal onmiskenbaar het grootste verderf zaaien.
 

Umm Haroun

Junior Member
*Zelfs een sok neem je niet mee naar je graf*
Assalaamoe alaykoum warahmatoelah wabarkatoehoe,

Ik heb een deze dagen een waargebeurd verhaal gehoord, dat ik met jullie wilde delen. Een broeder vertelde hoe een van zijn vrienden zijn vader verloor. Het ging op deze manier, voordat zijn vader stierf vroeg hij aan zijn zoon, hij eiste bijna, dat wanneer hij kwam te overlijden, zijn zoon hem met een oude sok zou moeten begraven. De vader bleef dat maar herhalen (wasiyya) en de zoon stemde in. Daarna overhandigde de vader zijn zoon een brief die hij pas mocht openen als zijn vader stierf. Een aantal jaren daarna stierf de vader en de jongen herinnerde zich wat hij moest doen. Nadat zijn vader was gewassen ging de jongen op zoek naar een oude sok en wilde zijn vader dat aanttrekken. De man die de goesl (wassing) had verricht keek de jongen aan of hij gek was geworden. Hij verbood hem om de sok aan te laten trekken aangezien zijn vader alleen met zijn doodskleed mocht worden begraven. De jongen bleef zeuren maar de man bleef bij zijn standpunt. Verslagen ging de jongen naar huis en had het gevoel dad hij had gefaald. Thuis herinnerde hij zic de brief van zijn vader en hij opende het. Toenhij het las moest hij zo hard huilen en drong iets tot hem door. In de brief stond: "en zoon, het is jou zeker niet gelukt mij die sok te laten aatrekken? Zo zie je maar weer, zelf een oude versleten sok neem je niet mee je graf in. Het enige wat je mee neemt zijn jouw daden en die bepalen jouw lot. Weet dat helemaal niets jou zal helpen in het hiernamaals en weet dat zelfs een oude sok niet erin kan..
 

Umm Haroun

Junior Member
Het Paradijs


Als we ons afvragen wat ons voornaamste doel is in dit wereldse leven, dan zullen velen van ons als antwoord: gelukkigheid in het wereldse leven. Daar is waar iedereen (of de meesten van ons) naar streeft, we zitten op school, om later een goede baan te krijgen, om geld te verdienen, om gelukkig te zijn... Maar laten we niet vergeten dat dat niet alles is, en dat er veel meer van ons wordt verwacht. Alles in dit wereldse leven vergaat.

Een mooi voorbeeld waar we veel van kunnen leren is dat van de kameel van de Profeet . Zij heette AL-Qaswaae, en stond bekend als het snelste rijdier temidden van de rijdieren van de sahaba. Niemand van de sahaba twijfelde er ooit over om de kameel van de Profeet in te halen. Op een dag kwam er een oude man met een ezeltje, en die haalde met alle gemak al-Qaswaae in... De Profeet zei hierop: "Allah heeft vastgesteld dat er niets in deze wereldse leven zal rijzen, of ooit zal het weer dalen." Dit geldt voor alles, na gezondheid komt ziekte, na rijkdom komt armoede, na een leuk uitje, ben je moe en na het leven komt de dood...

Gelukkigheid in het wereldse leven is dus niet volmaakt, je hebt eigenlijk geen garantie en er volgt vaak iets negatiefs...In het paradijs zal het insha Allah anders zijn, daar heb je andere maatstaven, andere soorten blijdschap en gelukkigheid, en waaronder dat daar wel geldt, dat dat je uiteindelijke doel is, en dat het eeuwig zal zijn. Laten we eens wat dichterbij gaan...laten we ons eens oorstellen hoe het paradijs eruit zal zien. Hoe ziet die plek er nou uit, waar we zo hard voor werken en waar we zo erg naar streven?? De Profeet heeft ons een aantal beschrijvingen gegeven, waar we veel uit kunnen halen...in ieder geval genoeg om ons leven ervoor op te offeren.

Stel je eens voor....

Het einde van de dag des oordeels is nabij...alles is geweest, iedereen weet wat zijn eindbestemming zal zijn, voor de moslims, de godsvrezende mensen op het aardse leven, is het zwaarste voorbij, hen staat een eeuwig leven vol verassingen te wachten. Zij zijn ook voorbij de siraat, dit is de 'brug' die boven het hellevuur loopt. Volgens een overlevering van de Profeet is deze zo hun als een haartje, en zo scherp als een zwaard, en het ligt aan je daden hoe snel je eroverheen komt!! De Profeet zegt dat er mensen zijn die in een fractie van een seconde erover heen zijn, de ander doet er wat langer over, ook zijn er die er kruipend overheen komen.....Zorg ervoor dat je ook deze siraat zo snel mogelijk voorbij bent, zorg er dus voor dat je altijd godsvrezend bent, dat je altijd gehoorzaam bent, en Allah (subhana wa ta'ala) zal Zijn hulp aan jou schenken. Goed, je bent de siraat voorbij, aan deze kant staan alleen maar moslims, iedereen die het wereldse leven goed heeft doorgebracht, we staan allemaal voor de poorten van het paradijs, maar...ze zijn gesloten!!

We gaan op zoek naar degene die de poorten voor ons zal openen, alle profeten zeggen dat ze daar niet voor bestemd zijn. Dan... komt de Profeet Mohammad hij loopt naar de poort, en klopt daarop...de engel die binnen staat, die de taak heeft deze poort te bewaken, vraagt: "Wie is daar?" De Profeet antwoordt: "Ik ben het, Mohammad ibn 3abdillah!", waarop de engel antwoordt: "Welkom Mohammad! Allah heeft mij verboden deze poort te voor iedereen te openen, behalve voor jou!" De Profeet vertelt ons dat deze poort een breedte heeft even groot als de afstand van Mekka tot Shaam (Syrie), en ondanks deze breedte, zal het erg druk worden voor deze poorten, tenslotte willen alle moslims zo snel mogelijk binnen zijn..Ook dat wordt bepaald door je daden....zullen wij tot diegenen behoren die samen met de Profeet het paradijs binnengaan..of....zij die al laatste binnentreden Doen wij wel hard genoeg ons best om het paradijs als eersten naar binnen te gaan, of kan het ons allemaal niet zoveel schelen??

Is dat niet nog een goede reden om nog meer en meer je best te doen in dit leven? De Profeet zei: "Er is een groep die het paradijs binnengaat, en hun gezichten zijn als de volle maan in een donkere nacht (van blijdschap), de groep die daarna komt, is als het licht van een planeet, en die daarna komt..." en het wordt steeds minder. Natuurlijk is je blijdschap niet te beschrijven als je als eerste, samen met onze Profeet het paradijs binnentreedt!! Wie zal dat niet willen??Ik wil dat....jij wilt dat..iedereen!! Maar werken we er wel hard genoeg voor?? Hopelijk zal deze les ons meer moed geven, en meer kracht om ons nog meer naar onze schepper te richten....
Dat was de binnenkomst, in het paradijs. De Profeet gaat door met het beschrijven: "De kammen zijn van goud...parfum zijn muskus geuren...en veranderen voortdurend." Stel je voor..als slechts een kam van goud zal zijn...waar zal de rest uit bestaan?? De Profeet gaat verder: "De bewoners van het paradijs, zijn constant bezig met tasbee7, het is een instinctief iets, zoals jullie nu ademen" Je zou je afvragen..je bent in het paradijs gekomen omdat je hier, in dit leven, hard hebt gewerkt, en Allah (subhana wa ta'ala) hebt aanbeden..moet dat in het paradijs ook?? Moeten we daar ook tasbee7 doen? Nee, maar in het paradijs is alles zo prachtig, dat je niet anders kan, dan Allah (subhana wa ta'ala) gedenken voor al deze schoonheden, net als hier, in dit leven, als je een mooi uitzicht ziet, roep je meteen : "Subhaaana Allah". Daarmee kun je het vergelijken. Maar in het paradijs veranderd alles constant, het wordt steeds mooier en mooier, waardoor je nog meer Allah (subhana wa ta'ala) gaat gedenken.... Aan de poorten van het paradijs roept Allah (subhana wa ta'ala) naar ons, en hij zegt woorden, die je alle moeite en verdriet van het aardse leven doen vergeten..Hij zegt: "O bewoners van het paradijs! Jullie zijn nu gezond, en zullen nooit meer ziek worden, jullie zijn jong, en zullen nooit meer oud worden, jullie zijn levend, en zullen nooit sterven, jullie zijn gelukkig en zullen nooit verdriet meemaken!" Hoe zou jij je voelen als Allah (subhana wa ta'ala) dit tegen jou zou zeggen..Het maakt allemaal niet meer uit, je hebt eeuwige garantie, je hebt bereikt wat je wilt, je hebt echte geluk en blijdschap bereikt! Deze woorden alleen, zijn meer dan alles van jou waard wat je in dit leven doet... Hoe kunnen mensen nog hun gebeden nalaten, in ruil voor al dit moois?? Hoe kun je nog bewust ervoor keizen zonden te begaan als je al deze dingen hebt gehoord??

Maar er is meer:

De Profeet Mousa ('alaihi asalaam) vroeg aan Allah (subhana wa ta'ala) : "O Allah, wie heeft de laagte gradatie in het paradijs?" Allah (subhana wa ta'ala) zei: "Degene die de laagste gradatie heeft, is diegene die het laatste uit het vuur komt. Elke keer als hij eruit probeert te komen, wordt hij weer teruggetrokken, hij probeert het weer, en hij wordt teruggetrokken, de derde keer komt hij eruit. Als hij eruit is zegt hij: Alhamdolillah, voor degene die mij van jou heeft gered. Daarna zeg ik tegen hem: "O mijn dienaar, ga mijn paradijs binnen. Wil jij een bezit zo groot als de machtigste koning op aarde? Je krijgt net zoveel als de machtigste koning, en dat nog een keer, en nog een keer en nog een keer, en nog een keer, en nog een keer (5x), en daarbij krijg je alles wat je hart begeert." Yaa Subhana Allah, dit is degene die het laagst staat in het paradijs, hoe zal het zijn met diegene die het hoogst staat Zo groot is de barmhartigheid van Allah (subhana wa ta'ala) !! De Profeet zei ook: "Hij met de laagste gradatie heeft een bezit, die zo groot is, dat hij er meer dan 1000 jaar ervoor nodig heeft om het helemaal te bezichtigen, hij met de hoogste gradatie, bezichtigt Allah (subhana wa ta'ala) dag en nacht." Masha Allah, dag en nacht, wat zou je nog meer willen, als je constant naar een schoonheid zit te kijken!!! En 1000 jaar, stel je voor...paleizen, rivieren, dieren, bossen, voetbalvelden (als je ervan houdt...) etc..etc...allemaal voor jou!!

De sahaba vroegen eens aan de Profeet : "Beschrijf de gebouwen van het paradijs voor ons, o Profeet van Allah." De Profeet antwoordde: "Een baksteen van goud en een baksteen van zilver, het cement is van musk, en de kiezelsteentjes zijn parels... " Stel je de geur van het paradijs eens voor...alleen het cement is al van musk...en de gebouwen...subhaana Allah... Maar de hadeeth is nog niet af...het mooiste is: "...en het plafond is de troon van de Barmhartige..." Masha Allah...dus boven al datgene, heb je nog altijd Allah (subhana wa ta'ala) naast je...wat wensen wij nog meer? Hoe kun je het nog maken jou verplichtingen niet na te komen??!!

De volgende overlevering zou je ook aan het denken moeten zetten:

"Een afmeting van een boog in het paradijs is beter dan de wereld en wat erbij hoort." De afmeting van een boog, komt ongeveer overeen met 1 meter...dus een meter, is beter dan al het goede wat we hier op aarde hebben gezien?? Alle blijdschap, alle feesten, etc... 1 vierkante meter uit het paradijs, overwint het?? En dan nog te bedenken, dat je nooit dat kleine stukje zult krijgen...maar meer.. .veel meer!!

De vrouwen in het paradijs
De Profeet zei: "Als een van nour al3ayn (Letterlijk: Licht van het Oog) een puntje van haar vinger naar buiten zou steken, lichten de hemelen en aarde daarvan op, zonder de zon en de maan." Allah (subhana wa ta'ala) zegt in Surah 55 : Ayah 30:
"Voorwaar, Wij hebben dezen tot een wonderlijke schepping gemaakt, Wij maakten haar maagden, Beminnelijk, van gelijke leeftijd."

De Profeet zei: "Als een vrouw haar paleis binnenkomt, en tegen haar man praat, zal hij het hele paradijs vergeten..." Dus al die zaken die hebben opgenoemd...vergeet hij...in een paar seconden...door zijn eigen vrouw....??

In de tijd van de sahaba kwam het eens voor dat als een briesje langs kwam, een metgezel zei dat hij daarin de geur van het paradijs rook.... Aan het begin van een slag rook ieder de geur van het paradijs op bepaalde plaatsen, als men na het gevecht naar ze op zoek ging...lagen de martelaren precies daar waar ze geur van het paradijs voordat de slag begon roken....Subhna Allah, de Profeet zegt: "De geur van het paradijs is te ruiken van een afstand van een reis van 500 jaar!" Dus de metgezellen stonden zo dicht bij het paradijs....en wij... staan wij verder dan een reis van 500 jaar van het paradijs.....

Er is nog een punt: Adam (as) werd toen hij geschapen werd in het paradijs gezet, velen van ons denken dat dat zijn huis en eeuwige verblijfplaats was, maar let op de volgende aya, voordat Allah (subhana wa ta'ala) Adam schiep:

"En toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen" (Surah 2 : Ayah 30)

Dus het paradijs was zijn eerste thuis, het is alsof Allah (subhana wa ta'ala) tegen ons wil zeggen, dat is waar jullie vandaan komen, dus zorg ervoor dat je daar terugkomt!! Je kunt het vergelijken met het verlangen naar je vaderland, hier in het wereldse leven...zo moeten wij ook verlangen naar het paradijs...

Tenslotte nog een mooi moment:

Allah (subhana wa ta'ala) zal de mensen van het paradijs bij zich roepen, en zegt: "O mijn dienaren, ik wil dat jullie mij komen bezoeken!" Dan komt iedereen rond de troon van Allah (subhana wa ta'ala) zitten. Allah (subhana wa ta'ala) zegt: "Vrede zij met jullie allen." Zij antwoorden: "O Allah, u bent de vrede, en de vrede komt van u, geprezen zij u, de meest bramhartige en vrijgevige." Allah (subhana wa ta'ala) zegt: "Wens iets." Zij antwoorden: "Wij wensen slechts het aanschouwen van uw gezicht..." Allah (subhana wa ta'ala) benaderd iedereen persoonlijk en zegt: "O mijn dienaar, ik ben tevreden over jou, ben jij ook tevreden over mij? Herinner je je die zonde, en die zonde, en die zonde...?" De dienaar: "Maar Allah, u had mij toch vergeven?" Allah (subhana wa ta'ala) zegt dan: "Zeer zeker, met mijn vergeving heb je jou status in het paradijs bereikt. Wens maar mijn dienaar!" De dienaar begint op te noemen: "Ik wil dat, en dat, en ook nog dat mijn Heer...en dat en dat..." Totdat de dienaar niks meer weet..dan zegt Allah (subhana wa ta'ala): "Ben je dat en dat en dat niet vergeten" Subhaana Allah...Hoe Barmhartig is onze heer Zouden wij al dit goede van ons willen laten gaan..voor een kort leven, wat wij hier doorbrengen.
 

Umm Haroun

Junior Member
Het Paradijs


Als we ons afvragen wat ons voornaamste doel is in dit wereldse leven, dan zullen velen van ons als antwoord: gelukkigheid in het wereldse leven. Daar is waar iedereen (of de meesten van ons) naar streeft, we zitten op school, om later een goede baan te krijgen, om geld te verdienen, om gelukkig te zijn... Maar laten we niet vergeten dat dat niet alles is, en dat er veel meer van ons wordt verwacht. Alles in dit wereldse leven vergaat.

Een mooi voorbeeld waar we veel van kunnen leren is dat van de kameel van de Profeet . Zij heette AL-Qaswaae, en stond bekend als het snelste rijdier temidden van de rijdieren van de sahaba. Niemand van de sahaba twijfelde er ooit over om de kameel van de Profeet in te halen. Op een dag kwam er een oude man met een ezeltje, en die haalde met alle gemak al-Qaswaae in... De Profeet zei hierop: "Allah heeft vastgesteld dat er niets in deze wereldse leven zal rijzen, of ooit zal het weer dalen." Dit geldt voor alles, na gezondheid komt ziekte, na rijkdom komt armoede, na een leuk uitje, ben je moe en na het leven komt de dood...

Gelukkigheid in het wereldse leven is dus niet volmaakt, je hebt eigenlijk geen garantie en er volgt vaak iets negatiefs...In het paradijs zal het insha Allah anders zijn, daar heb je andere maatstaven, andere soorten blijdschap en gelukkigheid, en waaronder dat daar wel geldt, dat dat je uiteindelijke doel is, en dat het eeuwig zal zijn. Laten we eens wat dichterbij gaan...laten we ons eens oorstellen hoe het paradijs eruit zal zien. Hoe ziet die plek er nou uit, waar we zo hard voor werken en waar we zo erg naar streven?? De Profeet heeft ons een aantal beschrijvingen gegeven, waar we veel uit kunnen halen...in ieder geval genoeg om ons leven ervoor op te offeren.

Stel je eens voor....

Het einde van de dag des oordeels is nabij...alles is geweest, iedereen weet wat zijn eindbestemming zal zijn, voor de moslims, de godsvrezende mensen op het aardse leven, is het zwaarste voorbij, hen staat een eeuwig leven vol verassingen te wachten. Zij zijn ook voorbij de siraat, dit is de 'brug' die boven het hellevuur loopt. Volgens een overlevering van de Profeet is deze zo hun als een haartje, en zo scherp als een zwaard, en het ligt aan je daden hoe snel je eroverheen komt!! De Profeet zegt dat er mensen zijn die in een fractie van een seconde erover heen zijn, de ander doet er wat langer over, ook zijn er die er kruipend overheen komen.....Zorg ervoor dat je ook deze siraat zo snel mogelijk voorbij bent, zorg er dus voor dat je altijd godsvrezend bent, dat je altijd gehoorzaam bent, en Allah (subhana wa ta'ala) zal Zijn hulp aan jou schenken. Goed, je bent de siraat voorbij, aan deze kant staan alleen maar moslims, iedereen die het wereldse leven goed heeft doorgebracht, we staan allemaal voor de poorten van het paradijs, maar...ze zijn gesloten!!

We gaan op zoek naar degene die de poorten voor ons zal openen, alle profeten zeggen dat ze daar niet voor bestemd zijn. Dan... komt de Profeet Mohammad hij loopt naar de poort, en klopt daarop...de engel die binnen staat, die de taak heeft deze poort te bewaken, vraagt: "Wie is daar?" De Profeet antwoordt: "Ik ben het, Mohammad ibn 3abdillah!", waarop de engel antwoordt: "Welkom Mohammad! Allah heeft mij verboden deze poort te voor iedereen te openen, behalve voor jou!" De Profeet vertelt ons dat deze poort een breedte heeft even groot als de afstand van Mekka tot Shaam (Syrie), en ondanks deze breedte, zal het erg druk worden voor deze poorten, tenslotte willen alle moslims zo snel mogelijk binnen zijn..Ook dat wordt bepaald door je daden....zullen wij tot diegenen behoren die samen met de Profeet het paradijs binnengaan..of....zij die al laatste binnentreden Doen wij wel hard genoeg ons best om het paradijs als eersten naar binnen te gaan, of kan het ons allemaal niet zoveel schelen??

Is dat niet nog een goede reden om nog meer en meer je best te doen in dit leven? De Profeet zei: "Er is een groep die het paradijs binnengaat, en hun gezichten zijn als de volle maan in een donkere nacht (van blijdschap), de groep die daarna komt, is als het licht van een planeet, en die daarna komt..." en het wordt steeds minder. Natuurlijk is je blijdschap niet te beschrijven als je als eerste, samen met onze Profeet het paradijs binnentreedt!! Wie zal dat niet willen??Ik wil dat....jij wilt dat..iedereen!! Maar werken we er wel hard genoeg voor?? Hopelijk zal deze les ons meer moed geven, en meer kracht om ons nog meer naar onze schepper te richten....
Dat was de binnenkomst, in het paradijs. De Profeet gaat door met het beschrijven: "De kammen zijn van goud...parfum zijn muskus geuren...en veranderen voortdurend." Stel je voor..als slechts een kam van goud zal zijn...waar zal de rest uit bestaan?? De Profeet gaat verder: "De bewoners van het paradijs, zijn constant bezig met tasbee7, het is een instinctief iets, zoals jullie nu ademen" Je zou je afvragen..je bent in het paradijs gekomen omdat je hier, in dit leven, hard hebt gewerkt, en Allah (subhana wa ta'ala) hebt aanbeden..moet dat in het paradijs ook?? Moeten we daar ook tasbee7 doen? Nee, maar in het paradijs is alles zo prachtig, dat je niet anders kan, dan Allah (subhana wa ta'ala) gedenken voor al deze schoonheden, net als hier, in dit leven, als je een mooi uitzicht ziet, roep je meteen : "Subhaaana Allah". Daarmee kun je het vergelijken. Maar in het paradijs veranderd alles constant, het wordt steeds mooier en mooier, waardoor je nog meer Allah (subhana wa ta'ala) gaat gedenken.... Aan de poorten van het paradijs roept Allah (subhana wa ta'ala) naar ons, en hij zegt woorden, die je alle moeite en verdriet van het aardse leven doen vergeten..Hij zegt: "O bewoners van het paradijs! Jullie zijn nu gezond, en zullen nooit meer ziek worden, jullie zijn jong, en zullen nooit meer oud worden, jullie zijn levend, en zullen nooit sterven, jullie zijn gelukkig en zullen nooit verdriet meemaken!" Hoe zou jij je voelen als Allah (subhana wa ta'ala) dit tegen jou zou zeggen..Het maakt allemaal niet meer uit, je hebt eeuwige garantie, je hebt bereikt wat je wilt, je hebt echte geluk en blijdschap bereikt! Deze woorden alleen, zijn meer dan alles van jou waard wat je in dit leven doet... Hoe kunnen mensen nog hun gebeden nalaten, in ruil voor al dit moois?? Hoe kun je nog bewust ervoor keizen zonden te begaan als je al deze dingen hebt gehoord??

Maar er is meer:

De Profeet Mousa ('alaihi asalaam) vroeg aan Allah (subhana wa ta'ala) : "O Allah, wie heeft de laagte gradatie in het paradijs?" Allah (subhana wa ta'ala) zei: "Degene die de laagste gradatie heeft, is diegene die het laatste uit het vuur komt. Elke keer als hij eruit probeert te komen, wordt hij weer teruggetrokken, hij probeert het weer, en hij wordt teruggetrokken, de derde keer komt hij eruit. Als hij eruit is zegt hij: Alhamdolillah, voor degene die mij van jou heeft gered. Daarna zeg ik tegen hem: "O mijn dienaar, ga mijn paradijs binnen. Wil jij een bezit zo groot als de machtigste koning op aarde? Je krijgt net zoveel als de machtigste koning, en dat nog een keer, en nog een keer en nog een keer, en nog een keer, en nog een keer (5x), en daarbij krijg je alles wat je hart begeert." Yaa Subhana Allah, dit is degene die het laagst staat in het paradijs, hoe zal het zijn met diegene die het hoogst staat Zo groot is de barmhartigheid van Allah (subhana wa ta'ala) !! De Profeet zei ook: "Hij met de laagste gradatie heeft een bezit, die zo groot is, dat hij er meer dan 1000 jaar ervoor nodig heeft om het helemaal te bezichtigen, hij met de hoogste gradatie, bezichtigt Allah (subhana wa ta'ala) dag en nacht." Masha Allah, dag en nacht, wat zou je nog meer willen, als je constant naar een schoonheid zit te kijken!!! En 1000 jaar, stel je voor...paleizen, rivieren, dieren, bossen, voetbalvelden (als je ervan houdt...) etc..etc...allemaal voor jou!!

De sahaba vroegen eens aan de Profeet : "Beschrijf de gebouwen van het paradijs voor ons, o Profeet van Allah." De Profeet antwoordde: "Een baksteen van goud en een baksteen van zilver, het cement is van musk, en de kiezelsteentjes zijn parels... " Stel je de geur van het paradijs eens voor...alleen het cement is al van musk...en de gebouwen...subhaana Allah... Maar de hadeeth is nog niet af...het mooiste is: "...en het plafond is de troon van de Barmhartige..." Masha Allah...dus boven al datgene, heb je nog altijd Allah (subhana wa ta'ala) naast je...wat wensen wij nog meer? Hoe kun je het nog maken jou verplichtingen niet na te komen??!!

De volgende overlevering zou je ook aan het denken moeten zetten:

"Een afmeting van een boog in het paradijs is beter dan de wereld en wat erbij hoort." De afmeting van een boog, komt ongeveer overeen met 1 meter...dus een meter, is beter dan al het goede wat we hier op aarde hebben gezien?? Alle blijdschap, alle feesten, etc... 1 vierkante meter uit het paradijs, overwint het?? En dan nog te bedenken, dat je nooit dat kleine stukje zult krijgen...maar meer.. .veel meer!!

De vrouwen in het paradijs
De Profeet zei: "Als een van nour al3ayn (Letterlijk: Licht van het Oog) een puntje van haar vinger naar buiten zou steken, lichten de hemelen en aarde daarvan op, zonder de zon en de maan." Allah (subhana wa ta'ala) zegt in Surah 55 : Ayah 30:
"Voorwaar, Wij hebben dezen tot een wonderlijke schepping gemaakt, Wij maakten haar maagden, Beminnelijk, van gelijke leeftijd."

De Profeet zei: "Als een vrouw haar paleis binnenkomt, en tegen haar man praat, zal hij het hele paradijs vergeten..." Dus al die zaken die hebben opgenoemd...vergeet hij...in een paar seconden...door zijn eigen vrouw....??

In de tijd van de sahaba kwam het eens voor dat als een briesje langs kwam, een metgezel zei dat hij daarin de geur van het paradijs rook.... Aan het begin van een slag rook ieder de geur van het paradijs op bepaalde plaatsen, als men na het gevecht naar ze op zoek ging...lagen de martelaren precies daar waar ze geur van het paradijs voordat de slag begon roken....Subhna Allah, de Profeet zegt: "De geur van het paradijs is te ruiken van een afstand van een reis van 500 jaar!" Dus de metgezellen stonden zo dicht bij het paradijs....en wij... staan wij verder dan een reis van 500 jaar van het paradijs.....

Er is nog een punt: Adam (as) werd toen hij geschapen werd in het paradijs gezet, velen van ons denken dat dat zijn huis en eeuwige verblijfplaats was, maar let op de volgende aya, voordat Allah (subhana wa ta'ala) Adam schiep:

"En toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen" (Surah 2 : Ayah 30)

Dus het paradijs was zijn eerste thuis, het is alsof Allah (subhana wa ta'ala) tegen ons wil zeggen, dat is waar jullie vandaan komen, dus zorg ervoor dat je daar terugkomt!! Je kunt het vergelijken met het verlangen naar je vaderland, hier in het wereldse leven...zo moeten wij ook verlangen naar het paradijs...

Tenslotte nog een mooi moment:

Allah (subhana wa ta'ala) zal de mensen van het paradijs bij zich roepen, en zegt: "O mijn dienaren, ik wil dat jullie mij komen bezoeken!" Dan komt iedereen rond de troon van Allah (subhana wa ta'ala) zitten. Allah (subhana wa ta'ala) zegt: "Vrede zij met jullie allen." Zij antwoorden: "O Allah, u bent de vrede, en de vrede komt van u, geprezen zij u, de meest bramhartige en vrijgevige." Allah (subhana wa ta'ala) zegt: "Wens iets." Zij antwoorden: "Wij wensen slechts het aanschouwen van uw gezicht..." Allah (subhana wa ta'ala) benaderd iedereen persoonlijk en zegt: "O mijn dienaar, ik ben tevreden over jou, ben jij ook tevreden over mij? Herinner je je die zonde, en die zonde, en die zonde...?" De dienaar: "Maar Allah, u had mij toch vergeven?" Allah (subhana wa ta'ala) zegt dan: "Zeer zeker, met mijn vergeving heb je jou status in het paradijs bereikt. Wens maar mijn dienaar!" De dienaar begint op te noemen: "Ik wil dat, en dat, en ook nog dat mijn Heer...en dat en dat..." Totdat de dienaar niks meer weet..dan zegt Allah (subhana wa ta'ala): "Ben je dat en dat en dat niet vergeten" Subhaana Allah...Hoe Barmhartig is onze heer Zouden wij al dit goede van ons willen laten gaan..voor een kort leven, wat wij hier doorbrengen.
 

Umm Haroun

Junior Member
Een ontmoeting met Allah

Ibn al Qayyim (moge Allah tevreden met hem zijn) beschrijft dit grote moment tussen de Awliya (in dit geval, de mensen van het Paradijs) en Allah terwijl zij Zijn glorieuze Gezicht zien. Lees het en stel het jezelf voor, dat je tussen hen zit. Moge Allah jou en mij tot hen doen behoren.

Ibn al Qayyim heeft gezegd:

En als je vraagt over de Dag van Vermeerdering (in beloning) en het bezoek van De Almachtige, De Prijzenswaardige en het aangezicht van Zijn Gezicht - vrij van elke vergelijking of gelijkenis met wat dan ook.

Een uitspraak terug te leiden naar de waarachtige Profeet , en zo zal het dus gebeuren, luister op de Dag dat de roeper zal roepen:

'O mensen van het Paradijs! Jullie Heer - Verheerlijkt en Verheven - nodigt jullie uit om Hem te bezoeken, dus haast je om Hem te bezoeken!'
Zij zullen zeggen: 'Wij horen en gehoorzamen!'
Totdat, wanneer zij zich haasten naar hun afgesproken plaatsen, om eindelijk de wijde valei te bereiken waar zij allen zullen ontmoeten.
En niemand van hen zal het verzoek van de roeper afwijzen.
De Heer - Verheerlijkt en Verheven - zal bevelen dat Zijn Kursi daar wordt gebracht.
Dan, verschijnen er kanselen van licht... En ook kanselen van Parels... kanselen van Edelstenen... kanselen van Goud... En kanselen van Zilver.
De laagste van hen in rang zullen zitten op lakens van Musk! en zullen niet zien wat is gegeven aan degenen op de stoelen boven hen.
Wanneer ze comfortable zitten en geborgen op hun plaatsen, en de roeper roept:

'O mensen van het Paradijs! Jullie hebben een afspraak met Allah, in welke Hij jullie wenst te belonen!'
Dus zullen zij zeggen:
'En wat is de beloning? Heeft Hij onze gezichten niet al schijnend gemaakt, onze (weeg)schalen zwaar gemaakt, ons in het Paradijs toegelaten... en ons verwijderd van het Vuur (bij het Vuur vandaan gehaald)?'
En wanneer (en terwijl) zij zo zijn...
Schijnt er plotseling een licht dat het hele Paradijs omvat!
Dus heffen zij hun hoofden, en aanschouwen: De Onweerstaanbare! (Al-Jabbar)
Aanschouw: De Onweerstaanbare - Verheven is Hij en Heilig zijn Zijn namen - is bij hen gekomen van boven hen en heeft erge indruk op hen gemaakt. En zegt: 'O mensen van het Paradijs! Vrede zij met jullie!'
Dus, deze groet zal niet worden beantwoord met iets beters dan: 'O Allah! U bent Vrede, en van U komt Vrede! Verheerlijkt bent U, O bezitter van Majesteit (Grootsheid) en Eer!'
Dus de Heer - Verheerlijkt en Verheven - zal naar hen lachen en zeggen: 'O mensen van het Paradijs! Waar zijn degenen die Mij gehoorzaamden, zonder Mij ooit te hebben gezien? Dit is de Dag van Vermeerdering!'
Dus, zij zullen allen hetzelfde antwoord geven: 'Wij zijn tevreden, dus wees tevreden met ons!'
Dus, Hij zal zeggen: 'O mensen van het Paradijs!
Als Ik niet tevreden met jullie was, dan zou Ik jullie niet tot de bewoners van Mijn Paradijs hebben gemaakt! Dus, vraag van Mij!'
Dus, zij zullen allen hetzelfde antwoord geven: 'Laat ons Uw Gezicht zien, opdat wij het kunnen aanschouwen!'
Dus, De Heer - Machtig en Groots - zal zijn bedekking verwijderen...
...en zal indruk op hen maken en zal hen bedekken met Zijn Licht welke, als Allah - De Verhevene - niet had gewild dat het hen niet zou verbranden - het hen zou hebben verbrand.
En er zal niet een persoon in deze bijeenkomst worden uitgezonderd of zijn Heer - De Verhevene - zal tot hem spreken en zeggen:
'Herinner jij je de dag dat jij dit en dat deed?'
...En Hij zal hem herinneren aan enkele van zijn slechte daden in het wereldse leven, dus zal hij (de persoon) zeggen:
'O Heer! Zul jij mij niet vergeven?'
Dus, Hij zal zeggen: 'Natuurlijk!...
Natuurlijk! Jij hebt deze positie niet bereikt (in het Paradijs) behalve door Mijn vergiffenis.'

Hoe zoet is deze toespraak voor de oren. En hoe gekoeld zijn de oprechte ogen bij het zien van Zijn Nobele Gezicht in het Hiernamaals.

Gezichten zullen op die Dag verlicht zijn. Naar hun Heer zullen zij zien. [Al-Qiyaamah: 22-23]

Ibn al Qayyim al-Djawziyyah
(uit: Haadi al-Arwaah ilaa Bilaad il-Afraah, p. 193)

En Allahoe Alim
 

Umm Haroun

Junior Member
*De dood (al mauwt)*
*De dood (al mauwt)*

O' mens, die streeft naar beroemdheid, fortuin en opwinding, vergeet niet dat je straks alleen en eenzaam zal zijn in de duisternis van het graf.

O' mens, die graag in een glanzende auto wil rijden, vergeet niet dat jij op een dag horizontaal als passagier vervoerd zal worden.

O' mens, die gek is op dure en mooie kleding, vergeet niet dat je uiteindelijk niet meer dan een wit doodskleed zal dragen.

O' mens, die alles opoffert om in grote dure huizen te wonen, vergeet niet dat het graf straks je huis wordt.

O' mens, die gulzige hapjes en lekkernijen verslindt, vergeet niet dat je op een dag een maaltijd zult zijn voor mieren en maaien.

Waarom dan, wanneer de ziel van (de stervende) zijn keel bereikt. En gij ziet toe - op dat ogenblik. Zijn Wij dichter bij hem dan gij, maar gij ziet dit niet. Waarom dan, als gij niet onderdanig zijt, Breng gij haar niet terug indien gij waarachtig zijt?
(Qor'aan 56:83-87)

En de bezwijming des doods komt waarlijk, dit is hetgeen gij wilde ontvluchten.
(Qor'aan 50:19)

De dood is erg pijnlijk, het is zelfs het hoogtepunt van pijn dat uiteindelijk de dood veroorzaakt. Ieder mens is wel eens zo ziek geweest dat hij gedeeltelijk zijn levenskracht verliest en zich heel zwak voelt. Je voelt op zo'n moment dat je geen fut meer hebt om op te staan, bij iedere poging begint het hoofd te draaien en het wordt steeds moeilijker om kracht op te brengen om op je benen te staan. Men begint te zweten en wil het liefst in bed gaan liggen. Dit zijn momenten waarin de mens weinig energie heeft en het ook als zodanig voelt. In verhouding met doodgaan is dit nog maar een beginfase. Hoe meer levenskracht wordt ontnomen hoe erger de pijn wordt. Het wordt zo erg dat men de grens van duizeligheid overschrijdt en overgeleverd is aan pijn en scheiding van levenskracht die lanzamerhand uit het lichaam wordt getrokken. Het wordt eerst uit de voeten genomen gevolgd door de scheenbeen en dan de dijen, daarna is de borst aan de beurt.

Op dit moment gaat de spraak verloren. Wanneer de ziel uitendelijk vanuit de keel wordt genomen, gaat ook het gehoor en het gezichtvermogen verloren.

Uit de volgende overlevering blijkt dat de ziel niet meteen ergens anders naar toe wordt gebracht:
Aboe said Al Hudri zei, ik hoorde de boodschapper van Allah zeggen: De overledene weet wie hem wast, naar het graf draagt en in het graf legt. (Djamie'oes Sagier)

Aboe Said al Hudri vertelde, de boodschapper van Allah zei:
De begravene hoort de voetstappen van degene die zijn graf verlaten. (Djamie'oes Sagier)

Wanneer de mens begraven is komen twee engelen die de mens ondervragen:

Aboe hoeraira vertelde dat de boodschapper van Allah zei: Wanneer een overledene begraven is, komen twee engelen die een zwarte
gezicht hebben en ogen als (de kleur van) de hemel, genaamd Moenkar en Nakir.
Zij vragen (aan de overledene): "Wat kan je zeggen over die persoon (profeet Mohammed)?
" Als de (overledene) persoon een moslim is, zal hij zeggen:" Hij is een schepsel en een
gezant van Allah. Ik getuig dat er geen God is behalve Allah en ik getuig dat Mohammed Zijn gezant is".
De engelen zullen zeggen:" Wij wisten dat je dit ook (tijdens je leven) in de wereld zei". Hierna zullen
zij zijn graf 70 arsjin (0,68m) in de lengte en in de breedte verruimen en zijn graf zal verlicht worden.
Hierna zal tegen hem gezegd worden "slaap". Hij zal zeggen: "Ik wil naar m'n familie terugkeren en hen
hierover inlichten". De engelen zullen zeggen: "Slaap als een bruid of bruidegom die alleen gewekt wordt
door de liefde van zijn familie". Hij zal in deze toestand blijven tot de wederopstanding.
Indien de overledene een hypocriet is, zal hij (op de vraag van de engelen) antwoordden: "Ik hoorde
het van de mensen dat hij (Mohammed) een profeet was, ik sprak hun alleen maar na, of hij werkelijk een
profeet was of niet, weet ik niet". De engelen zullen zeggen: "Wij wisten dat je dit (tijdens je leven)
ook zei". Er zal hierna tegen de aarde gezegd worden:" Wees zo krab mogelijk voor hem", de aarde zal hem
zodanig persen dat zijn botten aan de zijkanten inelkaar zullen gaan. en hij zal in deze toestand blijven
tot de wederopstanding. (Tirmizi)

Wij weten natuurlijk niet exact wat voor slaaptoestand de overledene krijgt, wanneer we bijv. slapen treden onze geesten een totaal andere wereld binnen en toch kunnen we soms bij het kleinste geluid wakker worden. Misschien is de doodstoestand zoiets dergelijks, maar dan is er zonder terugkeer naar het lichaam, want die begint te ontleden. Allah de Almachtige zegt het volgende:
Allah neemt de zielen van de mensen op wanneer zij sterven en ook van hen die niet sterven tijdens hun slaap. Dan houdt Hij, die Hij ten dode heeft opgeschreven en zendt de overigen tot een bepaalde tijd (in het lichaam) terug. Hierin zijn stellig tekenen voor een volk dat nadenkt.
(Qor'aan 39:42)


Allah is degene die macht heeft over de zielen, de zielen van degenen die Hij ten dode heeft opgeschreven, worden niet meer naar de aarde toegestuurd. De zielen van wie de levensduur nog niet voltooid is, worden teruggestuurd. Eigenlijk is iedere slaap die wij ervaren een tijdelijke dood. Het enige verschil met de ware dood is dat het lichaam voor een veel langere periode wordt gescheiden en uiteindelijk zich gaat ontbinden.
Deze scheiding is het begin van de doodstermijn en is een pijnlijke ervaring.

De dood is de eerste verblijfplaats van het hiernamaals, er zijn een aantal fases waar we door heen moeten gaan.
De profeet Mohammed(vzmh) zei het volgende hierover:
Het graf is één van de verblijfplaatsen van het hiernamaals, wie daar is gered zal (het verder) makkelijk krijgen. Wie niet (van de kwelling) wordt gered, zal het verder moeilijk krijgen.
(Djamie'oes Sagier)

Nu laten we het graf aan het woord, die zegt:

O mens, ik ben de plaats van duisternis, eenzaamheid en angst. Ik zit vol met wormen en maaien. Weet je niet dat ik de vrienden van elkaar scheid, de kinderen wees maak en de vrouwen weduwe. Wie naar mij komt, moet al zijn bezittigen achterlaten en zijn daden meenemen. Wie naar naar mij komt, wordt uitgekleed en ontleed en weer aangekleed (met een nieuwe lichaam). Wanneer je mij moet verlaten, zul je je uit mij uitgraven als een sprinkhaan die uit een ei boven de aarde komt. Waarom bereid jezelf niet voor op de dag waaraan je niet kan ontkomen ?

Het graf kan een stukje van het paradijs worden of een stukje van de hel. Dit is totaal afhankelijk van de daden die de overledene hier op aarde heeft verricht. Allah (s.w.t.) bepaalt uiteindelijk hoe de toestand en de omgeving van de overledene zal worden.

De profeet zei: Het graf is of één van de tuinen van het paradijs of één van de putten van de hel. (Ihyaoel ulum)

De profeet Mohammed zei:
Het Paradijs is dichterbij dan je schoenveter en hetzelfde is het geval met de Hel. (Boechari)

Een sahaba (metgezel van de profeet) zei: "De profeet zocht na ieder gebed zijn toevlucht tot Allah tegen de kwelling in het graf". (Nasai djanaiz 115)

Het graf is een verblijfplaats tot de Dag der Opstanding. Gelijk bij de geboorte begint de dood de mens te volgen totdat het op een dag de mens pakt. Vele mensen denken dat zij niets van hun bezitting naar het graf kunnen meenemen. De profeet Mohammed (vzmh) leert ons dat er wel degelijk iets mee naar het graf gaat, hij zei:

Drie dingen zullen de gestorvene (achter)volgen; twee daarvan zullen terugkeren en één daarvan zal bij hem blijven. Zijn familie, zijn bezit en zijn daden zullen hem (achter)volgen. Zijn familie en zijn bezit zullen terugkeren, terwijl zijn daden bij hem zullen blijven. (Boechari en Moeslim)

Uit de volgende overlevering blijkt dat de doden ons kunnen horen:
Ibni Omar verhaalde dat de profeet na de veldslag bij Badr bij de kuil ging staan waarin de (gesneuvelde) vooraanstaande personen van Qoraysh werden gegooid, hij zei tegen hen: "Ondervinden jullie nu waar jullie Heer jullie voor waarschuwde (kwelling in het graf)". Hierop vroegen enkele mensen die bij de profeet stonden: "Spreekt u tot de doden?" De profeet antwoordde: "Zij kunnen beter als jullie horen, maar zij kunnen niets terugzeggen." (Boechari)

De doden spreken dus in het graf maar wij kunnen ze niet horen. Zij die er gestraft worden, kunnen er zelfs schreeuwen. De volgende hadith die Djabir overleverde verteld dat dieren hun kunnen horen: De doden maken zeker de kwelling van het graf mee, de dieren kunnen hun stem horen.

Profeet Mohammed (vzmh) heeft de gelovigen heel vaak gewaarschuwd tegen de kwelling in het graf. Hij heeft de mensen aangespoord om vaak Doea's (smeekbeden) te verrichten om niet in de graf gestraft te worden. Ook gelovige mensen kunnen er gekweld worden. Hieronder volgen enkele hadiths die ons waarschuwen tegen bepaalde handelingen die voor kwelling in het graf kunnen zorgen:
(een deel van) De kwelling in het graf is vanwege de gebeden die niet aanvaard worden door urine. (doordat men na het urineren zich niet goed reinigt en er zich urine aan de kleding bevindt). (Nesai, Sehv, 68)

De profeet zei:
Bescherm jezelf tegen urine, de oorzaak van de kwelling in het graf is meestal daarom. (Djamioe's sagier)

Roddelen is een oorzaak voor de kwelling in het graf.
(Boechari)
De toestand van een overledene schijnt zo kwetsbaar te zijn dat hij zelfs gevoelig is voor het gehuil na zijn nabestaanden:

De overledene ondervindt zeker pijn dood het gehuil van een levende. (Djamioe's sagier) Uit een andere overlevering leren we dat de toestand van de mens in het graf zo zal blijven tot de wederopstanding.

What makes them smile??
 

Umm Haroun

Junior Member
De uiterlijke kenmerken van de bewoners van de Hel

Abu Huraira heeft overgeleverd dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam - Allah's zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: "De hoektanden van een kaafir zijn zo groot als een berg Uhud en de dikte van zijn huid als de afstand van een driedaagse reis of 42 keer een voorarm dikte. De afstand tussen de schouders van een ongelovige in de Hel is ook gelijk aan een driedaagse reis gereden door een snelle rijder. Het zitvlak van een kaafir is zo groot als de afstand tussen Mekka en Medina (ong. 500 km)."

Overlevering: Al-Bucharie & Muslim




Fouten die moslims maken (door Aboe Ismail)


- Het zeggen van astaghfiroellah nadat men een boertje gelaten heeft; hier bestaat nl geen bewijs voor in de Qor’aan of soennah.

-Het zeggen van a’oedoe billaahie mina sshaitaanie razjiem nadat men gaapt, aangezien hier ook geen bewijs voor bestaat. Men dient enkel en alleen zijn hand voor zijn mond te doen.

- Voor mensen opstaan wanneer zij de woonkamer binnenkomen om ze te begroeten. Dit dient volgens sommige geleerden slechts gedaan te worden voor bijv. geleerden, rechtvaardige leiders, ouders, mensen die je een dienst bewezen hebben etc.

- Spot drijven met Allah, Zijn profeten, Boeken of de religie. Degene die zich hieraan schuldig maakt treedt buiten de Islaam, of hij dit nou als grapje bedoelde of niet.

- Het afsluiten van bijeenkomsten met soerat al Faatih’ah; ook hier
bestaan nl geen bewijs voor in de soennah. De profeet salla llaahoe alaihi wa sallam heeft ons nl de volgende doe’a geleerd bij het verlaten van bijeenkomsten: ‘soebh’aanak Allaahoemma wa bih’amdiek, ash hadoe an laa ilaaha illaa Ent astaghfiroeka wa atoeboe ilaik.”

- Sommigen komen op vrijdag de moskee binnen en

wachten met het verrichten van de twee rak’at tah’ijaatoel masjied omdat ze de moe’addhin na willen zeggen. Dit is fout aangezien ze hierdoor een gedeelte van de vrijdagpreek missen en hierdoor verkiezen zij een soennah daad (nl de 2 rak’aat) boven een verplichte daad (het luisteren naar de vrijdagspreek).

- Het zeggen van ‘insha Allah’ (zoals: o Allah vergeef mij indien U wilt) bij het maken van doe’a, dit is niet correct, aangezien men vastberaden moet zijn bij het maken van doe’a en ‘amien’ zegt i.p.v inshaALlah.

- Sommigen vegen nadat men bij de woedoe’ over het hoofd geveegd heeft ook over de nek, terwijl dit nergens in de shar’ beschreven staat.

- Men denkt vaak dat men bij het verrichten van de kleine wassing de geslachtsdelen moet wassen, terwijl dit slechts verricht dient te worden na een toiletbezoek.

- Mensen reageren nadat men ‘jarh’amoekAllah’ tegen ze gezegd heeft bij het niezen met: ‘jahdiena wa jahdiekoemoellaah’, terwijl men echter moet zeggen: ‘jadiekoem oellaahoe wa joeslih’ baalakoem’

- Sommige vrouwen verrichten de wassing met nagellak op, terwijl dit de wassing ongedaan maakt. Het is nl een voorwaarde bij de wassing dat men het water laat doordringen tot aan de nagels.
Sommige vrouwen ruilen hun oude goud in voor nieuw goud, dit doen zij door bij de goudhandelaar hun oude goud in te leveren en ze betalen er nog wat extra’s bij, waarna ze nieuw goud krijgen. Dit is ribaa, men dient nl eerst het oude goud te verkopen, het geld te ontvangen en vervolgens pas het nieuwe goud te kopen.

- Sommige vrouwen dragen bij het rouwen om hun verleden man slechts zwarte of witte kleren, dit is niet correct, aangezien er nergens in de Islaam een specifieke kleur staat voorgeschreven voor wanneer men aan het rouwen is.

- Ook denken sommigen dat het verboden is voor een vrouw die in haar rouwperiode zit om naar buiten te gaan om haar benodigdheden te kopen of de telefoon op te nemen, ook dit is incorrect, aangezien hier geen bewijs voor bestaat.

- Sommigen stellen de bedevaart uit, ondanks dat zij er fysiek en financieel toe in staat zijn, omdat zij denken dat dit slechts verplicht is voor oudere mensen, dit is alweer een foutieve gedachte, aangezien het voor eenieder die hier financieel en fysiek toe in staat is verplicht is.

- Het verheffen van de stem bij het reciteren van de Qor’aan in de moskee, terwijl anderen ook bezig zijn met reciteren of bidden. Dit stoort namelijk andere mensen.
 
Top