De Positie van de vrouw in de Islaam

Aboeyunus

Super Moderator
De Positie van de vrouw in de Islaam

Door : Shaikh Ibn Baz (Rahimahullah)

Bron: Majmoo' Fataawaa wa Maqaalaat Mutanawwi'ah

De positie van de moslim vrouw in de Oemmah is zeer nobel en verheven en de invloed van de moslimvrouw op het leven van elke moslim is enorm.

De moslimvrouw is de eerste lerares in het opbouwen van een rechtschapen gemeenschap, dit natuurlijk onder de voorwaarde dat zij de leiding volgt van de Qur'an en de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem). Dit omdat het gehoor geven aan de Qur’aan en de Soennah iedere moslim –man of vrouw- verwijdert van misleiding in iedere vorm….


Het geheim van haar grote belang ligt hem in de zware last en verantwoordelijkheid die zij dient te dragen. Zij draagt verantwoordelijkheden waarvan een aantal niet eens door de man zou kunnen worden gedragen. Dit is waarom het zo belangrijk is dat een persoon dankbaarheid, vriendelijkheid en goede gezelschap verschuldigd is aan zijn moeder. Wat dit betreft heeft zij voorrang over de vader.


Eens kwam er een man naar de Profeet (vrede zij met hem) en vroeg: “O Boodschapper van Allah! Wie heeft het meeste recht op mijn goede gezelschap?” Hij (vrede zij met hem) antwoordde: “Je moeder!” De man vroeg: “En daarna?” Hij antwoordde: “Je moeder!” De man vroeg: “En daarna?” Hij antwoordde: “Je moeder!” De man vroeg: “En daarna?” Hij antwoordde: “Je vader!” [Overgeleverd door al-Bukhaaree (nr.5971) en Muslim (7/2), van Abu Hurayrah radiallaahu ‘anhu].

Hieruit valt op te maken dat de moeder driemaal zoveel recht heeft op haar kind’s vriendelijkheid en goede gezelschap dan de vader.

Met betrekking tot de vrouw staat het vast dat zij bijdraagt tot rust en sereniteit van de ziel, dit wordt duidelijk gemaakt in de volgende Edele Vers uit de Koraan

Allah subhanahu wa ta'ala zegt:

“En het behoort tot Zijn Tekenen dat Hij van jullie eigen soort echtgenoten heeft geschapen, opdat jullie rust bij haar vinden en Hij bracht tussen jullie liefde en barmhartigheid. Voorwaar, daarin zijn Tekenen voor een volk dat nadenkt.” [Soerah Roem 30:21].

...En vergeet 'Aa’ieshah (moge Allah tevreden met haar zijn) niet en haar ongelofelijke bijdrage, zelfs de grootste Sahaabah (metgezellen) kwamen naar haar om kennis op te doen over de overleveringen van de Profeet (vrede zij met hem) en veel van de Sahaabiyaat (vrouwelijke metgezellen) leerden van haar over de verscheidene vrouwenaangelegenheden.

En ik twijfel er niet aan dat mijn moeder een grote invloed op mij had en verheven boven mij is. Zij spoorde mij aan te gaan studeren en steunde mij hierin. Moge Allah haar vermeerderen in beloning en haar belonen met de beste beloning voor datgene wat zij voor mij heeft gedaan.

Ook bestaat er geen twijfel over, dat het huis waarin vriendelijkheid, liefde en zorg heersen, dit naast de correcte Islamitische Tarbiyah (opvoeding), een grote invloed zal hebben op de man. Dit zorgt ervoor dat hij, met de Wil van Allah, succesvol zal zijn in zijn zaken, ongeacht of dit nu het opdoen van kennis is, het drijven van handel, het verdienen van een inkomen enz.

Ik vraag Allah om ons succesvol te maken en te leiden naar datgene waar Hij van houdt en waar Hij tevreden mee is en moge Allah’s zegeningen en vrede zijn met onze Profeet Mohammed, met zijn familie, zijn metgezellen en zijn volgelingen.

Vertaald door een Zuster
 

young muslimaah

servant of allah
:salam2:
mashallah, dit is echt super geweldig ik zou maar zeggen ga door met het goede werk. zo te zien hebben jullie dankzij allah ook een nederlandse forum gemaakt dat vindt ik helemaal super van jullie.

:wasalam:
 

Aboeyunus

Super Moderator
:salam2:
mashallah, dit is echt super geweldig ik zou maar zeggen ga door met het goede werk. zo te zien hebben jullie dankzij allah ook een nederlandse forum gemaakt dat vindt ik helemaal super van jullie.

:wasalam:

Salaam alaikom,

Welkom op de Nederlandse Forum Young Muslimaah.
Wij zijn Allah dankbaar dat Hij ons de gelegenheid heeft gegeven om ook hier op deze site te kunnen uitnodigen naar de Islaam, omdat er al eerder een duitste en franse forum was en geen nederlandse. Walaakin alhamdolilah ik hoop dat er meer broeders en zuster hier zullen komen.

Wa salaam alaikom
 

Miryam

New Member
Assalaamou alaikoem,

ja geweldig vind ik de site! Ik ben er subhanaAllaah, via youtube gekomen (link bij een filmpje). Het is niet een hele bekende site, maar met de tijd zal dat inshaAllaah wel veranderen. In elk geval keep tha good work coming!

ps: ik vind de topic; Books een hele goeie! Dan kun je namelijk, die dunne boekjes zijn et meestal, gwn opslaan en dan heb je het gwn op je schijf zitten. Is toch wel handig.. dus als je meer books hebt, zet die er dan wel op he!



Wasalaamou alaikoem
 

soumsabar

New Member
Assalaamou alaikoem,

ja geweldig vind ik de site! Ik ben er subhanaAllaah, via youtube gekomen (link bij een filmpje). Het is niet een hele bekende site, maar met de tijd zal dat inshaAllaah wel veranderen. In elk geval keep tha good work coming!

ps: ik vind de topic; Books een hele goeie! Dan kun je namelijk, die dunne boekjes zijn et meestal, gwn opslaan en dan heb je het gwn op je schijf zitten. Is toch wel handig.. dus als je meer books hebt, zet die er dan wel op he!



Wasalaamou alaikoem


Assalaam aliakoum

Ik vind ook geweldig dat dit bestaat. Ben er net als jij via youtube gekomen.

wasalaamoe alaikoum
 

Ine1

New Member
**verwijderd**

Als je zo iver moslims denkt, wat doe je dan op deze site? Als gast hoor je je beter te gedragen.
Dat er moslim terroristen zijn, die je bedoeling hebben om zoveel mogelijk mensen te doden, wil nog niet zeggen dat alle moslims er zo over denken.
De moslims die ik ken vertonen heel wat meer respect voor anderen. Heel wat meer respect, iets wat jij totaal niet hebt.
 
Top