Hadith vd Dag !

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

In deze topic is het de bedoeling da we elke dag n hadith gaan plaatsen inscha'Allah...
Ik zal inscha'Allah hieronder al de 1ste plaats;

Naar een overlevering van Aboe Dharr Jundub Ibn Junaad en Aboe Abdurrahmaan Mu'ath Ibn Jabal, moge Allah met hen tevreden zijn, heeft de Profeet saws gezegd: "Vrees Allah waar je ook bent, en reageer op een ondeugdzame handeling met een deugdzame daad want zo neem je het kwaad weg en wees aardig tegen je medemens". [overgeleverd door Termidhi]​


De uitleg van de hadith: Deze hadith is een aanbeveling van de Profeet saws aan zijn metgezellen en aan de moslims van alle tijden en plaatsen, zodat zij geluk vinden in het tegenwoordige leven en in het hiernamaals.

Toen Aboe Dharr zich in Makkah tot de Islam bekeerde, gaf de Profeet saws hem de opdracht naar zijn mensen toe te gaan zodat Allah met zijn aanwezigheid hen voordeel zou doen.

Maar toen de Profeet saws merkte dat Aboe Dharr bij de Profeet in Makkah wilde blijven en inzag dat hij dat niet aankon, zei de Profeet saws tegen hem: 'Vrees Allah waar je ook bent' want dat is veel belangrijker dan het verblijf in Makkah. Dit is een aanbeveling aan alle moslims, zo ook aan Mu'ath zodat hij de opdrachten van Allah volgt en nalaat wat ongeoorloofd is, want Hij, de Verhevene, is de Alziende en is op de hoogte van zijn daden, waar hij zich ook bevindt. Tevens is het een aanbeveling aan Mu'ath om de mensen te behandelen zoals hij door hen behandeld wil worden, zoals hen niet te benadelen, hen tot het goede aan te zetten en met een vriendelijk gezicht tegemoet te treden zodat de zielen liefdevol dicht bij elkaar komen, want dat is een degelijke samenkomst en houvast.

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
 

moslimmm

'Abdel'aziz
goed idee oegtie om deze topic te openen hopelijk zullen we er veel aan hebben.

hieronder is mij hadith van de dag te vinden:)

at_tabrani heeft overgeleverd:''in de tijd van de profeet(vzmh) was er een hypocriet die de gelovigen lastig viel. sommigen van hen(de gelovigen) zeiden'' laten we de hulp van de profeet tegen deze hypocriet inroepen'' de profeet(vzmh) zei: ''waarlijk men moet mijn hulp niet inroepen maar die van allah (swt).

leerpunt(en):

-je mag niemand als intermediar naast allah(swt) plaatsen zelfs de profeet (vzmh) niet.
-je mag niemand om n gunst vragen of aanroepen buiten allah(swt)
-wie dit wel doet begaat grote shirk
-......
 

MashaAllah

Islam is mijn macht
Een gesprek met een roker

Mijn broeder,

Vang je bij het opsteken van een sigaret aan met de naam van Allah?

Prijs je Allah wanneer je klaar bent met je sigaret?

Is er ander eten of drinken, behalve sigaretten, dat je met je schoeisel uitdooft?

Zou het je verblijden als jij je zoon of dochter ziet roken?

Is het aanbevolen om het vasten te verbreken met een sigaret?

Als er van jou wordt gevraagd om al het voedsel in de categorieën goedaardig en kwaadaardig onder te brengen, onder welke categorie zou je sigaretten dan onderbrengen?

Behoort roken tot de prijzenswaardige eigenschappen die jij graag wenst door te geven aan je kinderen?

Als een praktiserende moslim jou ziet eten of drinken met je linkerhand, dan zal hij jou adviseren over te gaan op je rechterhand, maar waarom doet hij dat niet als hij jou ziet roken met je linkerhand?

Valt het schenken van een sigaret aan je broeder onder de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Geeft elkaar geschenken, dan zullen jullie van elkaar houden”?

Bestaat er ander eten of drinken waarvan op de verpakking staat dat het dodelijk is?

Heb je wel eens de moeite genomen om de houdbaarheidsdatum van een pakje sigaretten te achterhalen? Weet je trouwens wat een sigaret betekent voor jouw persoonlijke houdbaarheidsdatum?

Jij beweert steeds dat roken slechts afkeurenswaardig is en niet verboden. Zelfs als dit waar zou zijn, heb je jezelf dan wel eens afgevraagd Wie Diegene is Die hierover Zijn afkeuren heeft uitgesproken; is dat niet Allah?

Jij beweert dat roken slechts een kleine zonde is. Dit terwijl je per dag meer dan twintig sigaretten er doorheen jaagt. Staat volgens jou het roken van deze twintig sigaretten dan niet gelijk aan één grote zonde?

Hoe kan je in alle tevredenheid al dit geld aan sigaretten uitgeven, terwijl je moeite ervaart in het onderhouden van je gezin?

Wie is het minst gestoord? Degene die geld uitgeeft om sigaretten te kopen om zichzelf daarmee schade te berokkenen, of degene die dit bedrag verbrand of in de prullenbak gooit?

Heb jij jouw antwoord gereed als de Heer van de dienaren op de Dag des Oordeels jou vraagt naar de reden waarom jij geen geld hebt uitgegeven aan de armen, wezen en buren die van de honger vergaan? Zal jouw antwoord dan zijn dat jij het extra geld hebt gebruikt om sigaretten te kopen?

Zijn de volgende woorden wel tot jou doorgedrongen? (interpretatie van de betekenis)

“En hij beveelt hen het goede en verbiedt hen het kwaadaardige.” (Soerat al-Acraaf: 157)

En de volgende woorden? (interpretatie van de betekenis)

“En stort jullie niet door eigen toedoen in de ondergang.” (Soerat al-Baqarah: 195)

Mijn broeder, hou jezelf niet voor de gek en stel jezelf niet hoogmoedig op als het gaat om het accepteren van de waarheid. Stel je vertrouwen in Allah en verlaat deze verdorvenheid voordat het jouw dood zal betekenen. Dan zal spijt jou namelijk niet meer baten. Mocht je erin slagen afstand te nemen van deze zonde, dan kun jij je beloning vergroten door ten minste één van je broeders hiervan af te helpen. Zie dit als een gelegenheid om een doorlopende beloning te verkrijgen. Moge Allah jou en ons rijkelijk belonen.
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

BarakAllahu fiek voor jullie bijdrage ! :)
Heel interessant, inscha'Allah zullen er morgen nog ahadith komen te staan ;)

Jullie oughty in de deen, J.

wa salamu alaykoum wr wb
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

Naar een overlevering van Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft de Profeet saws gezegd: 'Wie tot het volgen van het goede leidraad aanmoedigt heeft er net zoveel baat bij als degenen die hem daarin volgen, zonder dat hun beloning minder wordt. Maar wie tot het volgen van een dwaling oproept heeft net zoveel zonden als degenen die hem volgen, zonder dat hun zonden minder zouden zijn.' [uiteindelijke overlevering door Moesliem]

De uitleg van de hadith: De Profeet saws moedigt zijn volk aan tot het verrichten van liefdadigheden en het uit te dragen. Wie een ander aanmoedigt het goede te doen heeft enorme baat bij Allah, de Verhevene, zonder dat het een afname van de beloning betekent voor degene die de goede daad verricht. 'Wie bij een ander de liefdadigheid aanprijst heeft er net zoveel baat bij als degene die haar daden verricht'. Maar wie het verrichten van kwade daden aanprijst, daaraan bijdraagt of de opdracht daarvoor geeft heeft evenveel zonden als degenen die hem daarin volgen.

Hoe zit het dan met degenen die de opdrachten van Allah opzij hebben gezet en in plaats daarvan zelf gemaakte wetten gebruiken en de slopende goddeloze gedachtegang erkennen?

Al deze mensen hebben het boek van Allah niet gevolgd en zijn dus aan het dwalen. Zij zijn verantwoordelijk voor de zonden van veel jongeren die van het rechte pad van Allah zijn geraakt, als gevolg van hun dwalingen.

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet saws heeft gezegd: 'Een huichelaar is te herkennen aan drie tekens; Bij alles wat hij zegt, liegt hij. Als hij iets afspreekt dan komt hij zijn afspraken niet na en als hij iets beloofd dan bedriegt hij de ander'." [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]​
De uitleg van de hadith: Iedere moslim wordt in deze hadith gewaarschuwd tegen het gewend raken aan huichelachtige eigenschappen. Er wordt gevreesd dat men dan uiteindelijk zelf met huichelarij begint. Hier komt het verhaal van Tha'laba van pas, waarover Allah, de Verhevene, heeft gezegd:

'En Hij liet als gevolg huichelarij in hun harten komen tot aan de dag waarop zij Hem zullen ontmoeten, omdat zij wat zij Allah toegezegd hadden niet zijn nagekomen en omdat zij logen'. (Surah 9 : Ayah 77)
Het niet nakomen van afspraken en het liegen, hebben tot ongelovigheid bij hen geleid. De hadith is dan ook een duidelijke waarschuwing tegen de karaktertrekken die zeker tot huichelarij leiden.

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
 

JongeVrouw

New Member
--------------------------------------------------------------------------------

Salam oe3alaikoem wr wb,

Ik ben op zoek naar een hadieth die vertelt dat het haram is om 2 geliefdes uit elkaar te halen.(Dat de ouders tegen het meisje zijn d.m.v roddels)

Ik hoop Insha' Allah dat jullie mij verder kunnen helpen!! Ik zou jullie ongelofelijk dankbaar zijn!

Hoop snel wat van iemand te horen!

Djazak' Allah oe gayran..

Wa3alaikoemoe selaam wr wb.
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
--------------------------------------------------------------------------------

Salam oe3alaikoem wr wb,

Ik ben op zoek naar een hadieth die vertelt dat het haram is om 2 geliefdes uit elkaar te halen.(Dat de ouders tegen het meisje zijn d.m.v roddels)

Ik hoop Insha' Allah dat jullie mij verder kunnen helpen!! Ik zou jullie ongelofelijk dankbaar zijn!

Hoop snel wat van iemand te horen!

Djazak' Allah oe gayran..

Wa3alaikoemoe selaam wr wb.

walaykoum salaam wa rahmatullahi wa barakatoehoe wa maghfiratuh oughty

De specifieke hadith waarnaar jij vraagt heb ik niet terug gevonden, maar insha Allaah heb je toch iets aan de volgende ahadieth;

"We waren met de Profeet saws toen een man opstond en weg ging. Meteen sprak er een man vernederend over hem. De Profeet saws zei tegen hem, 'Reinig de ruimte tussen je tanden.' Hij vroeg, 'Waarom moet ik de ruimte tussen mijn tanden reinigen? Ik heb geen vlees gegeten.' Hij zei, 'Je hebt je broeders vlees gegeten.'" (Ge- classificeerd als saheeh door Al-Albaanie).​

"Wie gelooft in Allah en de Laatste Dag, laat hem goede dingen zeggen of laat hem anders stil blijven." (Overgeleverd door Al-Boekhaarie, hadieth 6135).​


Weet je soms iets meer door wie het is overgeleverd ?

Wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

Aboe Malik al-Haris ibn ‘ءsim al-Asj’ari(Allahs welbehagen zij met hem)heeft gezegd: De booschapper van Allah (Allahs zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd:

"Reinheid is het halve geloof. Alhamdolilah (Allah zij geprezen) maakt de weegschaal vol, en Subhanallah (Glorie zij aan Allah) vullen de ruimte tussen hemel en aarde. Het gebed is een licht, liefdadigheid is een bewijs, geduld is een lichtgloed en de Qor’an is een argument dat voor of tegen je spreekt.
Iedereen begint zijn dag en verkoopt daarbij zijn ziel...
Ofwel men bevrijdt zichzelf, ofwel men richt zichzelf te gronde...​

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

Aboe Hoerayrah overlevert dat de Profeet heeft gezegd:


“Elke been van de mens moet elke dag dat de zon opkomt liefdadigheid verrichten. Het brengen van rechtvaardigheid tussen twee mensen is liefdadigheid. En een man helpen met zijn rijdier, hem erop helpen of voor hem zijn bagage erop laden is liefdadigheid. En een goed woord is liefdadigheid. En elke stap die je neemt (naar de moskee) om het gebed te verrichten is liefdadigheid. En iets schadelijks van de weg verwijderen is liefdadigheid.”

(Overgeleverd door al-Boekhaari en Moeslim)​

Uitleg​

‘Elke been van de mens moet elke dag dat de zon opkomt liefdadigheid verrichten.’ Met andere woorden, elk deel van het gebeente van de mens moet liefdadigheid verrichten.



‘…Elke dag dat de zon opkomt.’ Dit betekent dat elk deel van het gebeente iedere dag dat de zon opkomt liefdadigheid dient te verrichten, als dankbetuiging aan Allah, de Verhevene, voor de gift van gezondheid en het instandhouden ervan. Liefdadigheid verrichten is niet alleen maar bezittingen uitgeven, maar er zijn ook andere manieren, zoals:



‘Het brengen van rechtvaardigheid tussen twee mensen is liefdadigheid.’ Met andere woorden, je ziet twee mensen ruziën en je oordeelt rechtvaardig tussen hen. Dit behoort overigens tot de beste liefdadigheden, dit op basis van de volgende vers uit de Koran:


“Er is geen goeds in veel van hun heimelijke gesprekken, behalve wie aanmaant tot liefdadigheid of het goede of verzoening tussen de mensen.”

(Soerat an-Nisaa’: 114)


‘En een man helpen met zijn rijdier, hem erop helpen of voor hem zijn bagage erop laden is liefdadigheid.’ Het behoort ook tot liefdadigheid dat jij jouw broeder helpt met zijn rijdier, door hem te helpen met opstappen, zodat hij hierop kan zitten als hij daartoe niet zelf in staat is. Of je laadt voor hem zijn spullen, ofwel bagage op het rijdier. Dit is tevens een weldaad en Allah houdt van weldoeners.



‘En een goed woord is liefdadigheid.’ Het goede woord is elk woord dat jou dichter bij Allah brengt, zoals de tasbieh, tahliel, takbier, tahmied, het goede aanbevelen en het slechte verbieden, het reciteren van de Koran, het opdoen van Islamitische kennis etc. Dus elk goed woord is liefdadigheid.



‘En elke stap die je neemt (naar de moskee) om het gebed te verrichten is liefdadigheid. En iets schadelijks uit de weg ruimen is liefdadigheid.’ Al-Boekhaariy en Moeslim verhalen in een overlevering op autoriteit van Aboe Hoerayrah ا dat als iemand thuis de Woedoe’ (de kleine wassing) op de beste wijze verricht en vervolgens uit huis gaat naar de moskee -en dat het gebed de enige reden is waarvoor hij erop uittrekt- hij geen één stap zet, of Allah zal hem daarmee in graad verheffen en zal (ook) daarmee een slechte daad voor hem uitwissen.



En iets schadelijks van de weg verwijderen is liefdadigheid.’ Iets schadelijks houdt alles in wat een weggebruiker kan hinderen zoals water, stenen, glas of doornen enz, ongeacht of dat op de grond of ergens op ligt. Als er bijvoorbeeld ergens boomtakken hangen die de mensen hinderen en jij deze vervolgens op de een of andere manier verwijdert, dan is dit een daad van liefdadigheid.


Wat leert deze overlevering ons?


  • -> Ieder mens dient elke dag dat de zon opkomt evenveel liefdadigheid te verrichten als het aantal beenderen. Er wordt gezegd dat er driehonderd zestig beenderen zijn. En Allah weet het het best.

  • -> Alles wat een dienaar dichter bij Allah brengt, waaronder de daden van aanbidding en het op de beste wijze behandelen van Allah Zijn schepselen, is een daad van liefdadigheid. En wat de Profeet in deze overlevering genoemd heeft, zijn hier slechts voorbeelden van. In een andere overlevering wordt het volgende vermeld: “Het volstaat om daarvoor in de plaats (het verrichten van liefdadigheid voor alle beenderen) twee Rakcah te verrichten van adh-Doehaa (vrijwillig gebed dat kort na de zonsopgang wordt verricht).”

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
 

moslimmm

'Abdel'aziz
al-moeflies!

Salaam oea3alaykom ,

In een hadieth die overgeleverd is door aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) gezegd: 'Weten jullie wie Al-moeflies is (degene die falliet is), zij (de metgezellen) zeiden: 'degene die geen dirham en geen goederen heeft.'

hij zei: 'Al-moeflies van mijn oemmah komt op de Dag des Oordeels met (beloning van) het gebed, vasten, zakaat terwijl hij een persoon uitgescholden heeft en over een andere gesproken heeft, en het geld van een andere niet op de juiste manier benuttigd en heeft het bloed van een andere laten vloeien en heeft een andere persoon geslagen. Aan een ieder wordt er een deel van zijn goede daden gegeven totdat hij geen goede daden meer heeft..

Dus bij deze; vergeef me als ik ooit over jou heb geroddeld bewust of onbewust of welk vorm van onrecht dan ook jou ooit heb aangedaan Ohibokumfillah Moge Allah al je zondes vergeven en je in rangen doen verhogen, Ameen
 
Top