Het is van de Sunnah om een Kunya te hebben, ook al heb je geen kinderen

Umm Haroun

Junior Member
Het is van de Sunnah om een Kunya te hebben, ook al heb je geen kinderen

Van 'Aicha - radi Allaahu 'anha - dat ze zei tegen de Boodschapper van Allaah - sal Allaahou 'aleyhie wassallam:

"Ya Boodschapper van Allaah! Al jouw vrouwen hebben een Kunya, behalve ik."

De Boodschapper van Allaah antwoordde: "Jij bent Umm 'Abdillah." [1]

As Sheikh Al Albaani vermeldt in in Noudhoum l-farayd mima fi silsilatiy Al Albani min fawa?d [volume 2 p. 398]:

"Deze hadith vormt een bewijs dat aantoont dat het toegestaan is voor degene die geen kind heeft om een Kunya te hebben. Dit is inderdaad een deel van de Islamitische Adaab die niet vergelijkbaar is met de andere gemeenschappen. Het is aan de moslims dus - man en vrouw - om hier aan vast te houden."

Hij zegt later:

"De muslimien, grotendeels de niet-arabieren onder hen, hebben deze Islamitische (arabische) gewoonte verlaten. Het is zeldzaam om tussen die mensen iemand te vinden die een kunya heeft, ook al heeft hij een aantal kinderen..."

Sheikh 'Abdel Mouhssin al 'Abbad, zegt in zijn uitleg van de '40 nawawy', bandje nummer 1, dat het toegestaan is voor degene die geen kinderen heeft om een Kunya te nemen, zoals Shaykhul Islam Ibn Taymiya, Abul 'Abbas was, ook al had hij geen kind, evenals Imam An Nawawy die Abou Zakariyya was en geen kind had.

---

[1] Hadith is sahih verklaard door shaikh al albaani in 'as sahiha' number 132.
 

Disengaged

New Member
Assalamu alaikum warahmatuAllahie,

DjazakaAllahu gairan voor deze topic. Nu had ik een vraag hierover..Zou een vrouw zich naar haar achtergrond kunnen vernoemen, dus als kunya bijvoorbeeld bintu Maymouna aannemen?

BarkAllahu fikoem.
 
salamoe'alaikoem..

Ik heb vaker over kunya's gehoord en ik zie het vee om me heen. Maar dan heb ik nog een vraagje: Hoe kies je een kunya. Is dat gewoon een naam en zet je er um voor. En ik snap eigenlijk ook niet echt waarvoor het dient:shymuslima1: , dus als iemand het uit kan leggen.

wa alaikoem salam
 

Umm Haroun

Junior Member
asalaam aleikoum warahamtoullahi,
dus bv als je een kindje hebt dat wordt je naam bv oum adam...en dan is het eigenlijk de bedoeling dat je als oum adam word aangesproken...
maar je kan dat ook gwn al vroeger nemen voor dat je een kind hebt omdat het sunnah is om een kunya te hebben dan kan je een waardevolle naam kiezen en dan kan je als oum... aangesproken worden ...maar je bent dan niet verplicht om deze naam te gebruiken bij je kind...insha'Allah Tala is het duidelijk???
 
salamoe ;alaikoem

oke, die zijn beide mooi mashallah!
Dus ik kan gewoon zelf een naam verzinnen en daar um voor zetten. Bijvoorbeeld Um Yahya ofzo.

Um Haroun, het is me wel iets duidelijker geworden barakallahoefiek.

:wasalam:
 
Top