Prachtige woorden van advies

Shishani

moderator
Staff member
---​

Mu’adh Ibn Jabal Radyallaahoe Anhoe zei tegen zijn zoon:

يا بني، إذا صليت فصل صلاة مودع لا تظن أنك تعود إليها أبدًا

“O mijn zoon, als je het gebed verricht, bid dan als de persoon die afscheid neemt. Overtuig jezelf ervan dat je nooit meer de kans krijgt om het gebed te verrichten”.

{”Sifat As-Safwah”, 1/496}.

---​

Verborgen Tranen

Muhammad b. Wâsi’ zei:

Ik heb geleefd tussen mannen die zo waren dat een van hen zou liggen naast zijn vrouw op hetzelfde kussen en zijn kant van het kussen zou doorweekt zijn met zijn tranen onder zijn wang zonder dat zijn vrouw het zelfs merkte.

Ibn Abî Al-Dunyâ, Al-Ikhlâs wa Al-Nîyah (Sincerity and Intentions) p34.

Muhammad b. Wâsi’ Al-Azadî Al-Basrî ws een van de bekende en vrome Tâbi’în. Hij deed verslag van Anas b. Mâlik – RadiyAllaahu ‘anhu – en anderen. Hij stierf in 123H, moge Allaah hem genadig zijn.
 

Shishani

moderator
Staff member
Bakr bin Muhammad Al-'Abid heeft gezegd:

قال لي داود الطائي يا بكر استوحش من الناس كما تستوحش من السبع

"Dawud At-Ta'ie zei tegen mij: "O Bakr! Wees op je hoede voor mensen, zoals je op je hoede bent voor roofdieren."

{"Rawdat Al-Uqala", 82}.

---​

Er werd aan Imaam as-Sunnah wa Qaami'ul Bida', Ahmad ibn Hanbal gevraagd: 'Geef mij een maw'dhihah (een wijze les, een advies).' Hij - rahimahullaahu rahmatan waasi'ah - zei:

'Als Allaah, de Verhevene zorg draagt voor jouw onderhoud, waarom maak jij je dan zorgen? En als Allaah werkelijk (jouw uitgave) zal compenseren, waarom dan gierig zijn? En als het Paradijs waarheid is, waarom dan uitrusten? En als het Hellevuur waarheid is, waarom dan zondes verrichten? En als de ondervraging door Munkar en Nakier waarheid is, waarom dan gezelschap? En als de Afrekening waarheid is, waarom dan verzamelen? En als alles gebeurt met al-Qadaa en al-Qadar (voorbeschikking) waarom dan angst?'

Vermeld door al-Imaam an-Nawawie in 'Sharh al-Arba'ien an Nawawiyyah (sharh al-hadieth ath-thaanie)'
 

Shishani

moderator
Staff member
Al-Sha'bie zegt:

لو أصبت تسعة وتسعين وأخطأت واحدة لأخذوا الواحدة وتركوا التسعة والتسعين

"Zelfs als iemand negen en negentig keer iets goed krijgt en één keer een fout maakt, dan zouden zij aan zijn ene fout vastklinken (hem beschuldigend) en zijn negen en negentig goede punten vergeten!"

{"Hilyah al-'Awliyah", 4/320}.

---​

Imam Bakr Bin Abdillah Al-Muzani zei:

إذا رأيت من هو أكبر منك فقل:هذا سبقني بالإيمان والعمل الصالح فهو خير مني

“Als je iemand tegenkomt die ouder is dan jij, zeg dan tegen jezelf: “Hij heeft mij ingehaald met zijn Imaan en goede daden! Hij is beter dan ik."
وإذا رأيت من هو أصغر منك فقل:سبقته إلى الذنوب والمعاصي فهو خير مني

“En als je iemand tegenkomt die jonger is dan jou, zeg dan tegen jezelf: “Ik heb hem ingehaald met mijn zonden en overtredingen! Hij is beter dan ik."


وإذا رأيت إخوانك يكرمونك ويعظمونك فقل: هذا من فضل الله علىّ لا أستحقه

“En als je ziet dat jouw broeders (of zusters) jou eren en prijzen, zeg dan tegen jezelf: “Dit is een zegen van Allah op mij, maar ik verdien het niet”.


وإذا رأيت منهم تقصيراً فقل:هذا ذنب أحدثته

“En als je ziet dat zij jou kleineren, zeg dan tegen jezelf: “Dit is het gevolg van mijn voorgaande zonde” …

{“Sifat As-Safwah”, 3/248}.
 

Shishani

moderator
Staff member
Al-Hasan Bin Arafah (Abu Ali) zegt dat Ibn al-Mubarak tegen hem zei:

استعرت قلما بأرض الشام فذهب على أن أرده الى صاحبه فلما قدمت مرو نظرت فإذا هو معي؛ فرجعت ، يا أبا علي إلى أرض الشام حتى رددته الى صاحبه

“Ik leende een pen van iemand in Shaam, en ik was van plan om het aan hem terug te geven. Toen ik in Marw (Turkmenistan) aankwam, merkte ik dat ik die pen nog bij me had! Oh Abu Ali, ik keerde toen terug naar Sham om die pen terug te geven!”

{”Tareekh al-Baghdaad”, 10/167}.
 

Shishani

moderator
Staff member
Imam Bakr Bin Abdillah Al-Muzani zei:

إذا رأيت من هو أكبر منك فقل:هذا سبقني بالإيمان والعمل الصالح فهو خير مني
“Als je iemand tegenkomt die ouder is dan jou, zeg dan tegen jezelf: “Hij heeft mij ingehaald met zijn Iman en goede daden (‘Amal As-Saalih)! Hij is beter dan mij”.

وإذا رأيت من هو أصغر منك فقل:سبقته إلى الذنوب والمعاصي فهو خير مني
“En als je iemand tegenkomt die jonger is dan jou, zeg dan tegen jezelf: “Ik heb hem ingehaald met mijn zonden en overtredingen (dhunoeb wal ma’aasi)! Hij is beter dan mij”.

وإذا رأيت إخوانك يكرمونك ويعظمونك فقل: هذا من فضل الله علىّ لا أستحقه
“En als je ziet dat jou broeders jou eren en prijzen, zeg dan tegen jezelf: “Dit is een zegen van Allah op mij, maar ik verdien het niet”.

وإذا رأيت منهم تقصيراً فقل:هذا ذنب أحدثته
“En als je ziet dat zij jou kleineren, zeg dan tegen jezelf: “Dit is het gevolg van mijn voorgaande zonde” …

{“Sifat As-Safwah”, 3/248}.
 
Top