Anasheed, Qur'an ...

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

Deze topic heeft als bedoeling dat hier anasheed, Qur'an, en andere interessante links worden geplaatst.
Op deze manier krijgen we ook in ons NL hoekje iets omtrent audio.

1Vraagje aan jullie; hoe kan ik bestanden van iTunes hier plaatsen?
Want zou graag wat dingen met jullie delen inscha'ALLAH

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
 

MashaAllah

Islam is mijn macht
salaam oealaikoem wa rahmatoelahoe wa barakatoe,

ik heb onlangs gehoord dat sommige anachid niet toegestaan is in de ISLAM,
zoals anachid met als achtergrond geluiden van instrumenten enz.
ze zeggen dat alleen anachid zonder haram instrumenten toegestaan is?
weet er iemand hier meer over?

Allahoe Ahlam.
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
salaam oealaikoem wa rahmatoelahoe wa barakatoe,

ik heb onlangs gehoord dat sommige anachid niet toegestaan is in de ISLAM,
zoals anachid met als achtergrond geluiden van instrumenten enz.
ze zeggen dat alleen anachid zonder haram instrumenten toegestaan is?
weet er iemand hier meer over?

Allahoe Ahlam.

Walaykoum salaam wa rahmatullahi wa barakatoehoe wa maghfiratuh

Wat je gehoord hebt, klopt zuster.
Anasheed waarin piano, gitaar enzzz gebruikt worden is NIET toegestaan, dus vele anasheed van sami yusuf zijn niet toegestaan.
Enkel anasheed waarin de doeff (een instrument) wordt gebruikt is toegestaan.
Ik ga inscha'Allah nu bewijs voor je opzoeken :)

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

Laten we eerst kijken wat het wetsoordeel over muziek is en waarnaar mogen vrouwen tijdens een bruiloft luisteren, want dansen gebeurt vaak onder begeleiding van gezang. Vele verzen uit de Koran en overleveringen van de Profeet Mohammed (vzmh) duiden op de verwerpelijkheid van muziekinstrumenten en waarschuwen daartegen.

De Koran leert ons dat het gebruik (bespelen of beluisteren) van deze instrumenten een middel is dat tot dwaling en het bespotten van de Tekenen van Allah leidt. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:
“En onder de mensen zijn er die Lahwoel-hadieth (ijdele praat) verkopen om (anderen) te doen dwalen van het pad van Allah zonder kennis en er (de Tekenen van Allah) spot mee te drijven. Zij zijn het voor wie een vernederende voltering zal zijn.” (Soerat Loeqmaan: 6)


De meeste geleerden hebben de term “lahwoel-hadieth” (ijdele praat) uit dit vers uitgelegd als zijn de gezang, muziekinstrumenten en elk ander geluid (gesproken of op andere wijze) dat van de waarheid afleidt.

Mudjaahid zei over het volgende vers (interpretatie van de betekenis):
“(Allah zei tegen shaytaan) En rui van hen op wie je maar kunt met je stem, en val hen aan met je paarden en je voetvolk, en deel met hen in bezittingen en kinderen en doe hen beloften. En de shaitan doet hen niets dan bedrieglijke beloften.” (Soerat Al-Israa’: 64)

Hier wordt gezang en (het geluid van) de fluit bedoeld.

Al-Hasan al-Basri zei: “Zijn stem (die van de shaytaan) is de tamboerijn.”
Ibn al-Qayyim heeft hierover gezegd: “Een ieder die praat over iets anders dan het gehoorzamen van Allah of een fluit, een panfluit of trommel bespeelt, al deze zaken zijn de stem van shaytaan”

Djaabir (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: “De Profeet nam 3Abd ar-Rahmaan bnoe 3Auwf bij de hand en vertrok met hem naar zijn zoon Ibrahiem. Hij (de Profeet) trof hem aan terwijl hij zijn laatste levensadem uitblies. De Profeet nam hem (zijn zoon Ibrahiem) op zijn schoot en huilde. 3Abd ar-Rahmaan zei: “Huilt u, terwijl u het huilen verbood? Hij zei: “Nee, wat ik verbood waren twee achterlijke verdorven geluiden; een geluid ten tijde van een rampspoed (waarbij sprake is van) het openkrabben van het gezicht, het openscheuren van de kleding en het geluid (ter vermaak) van de shaitaan.” (Sahih Soenan Tirmidhi)

Imaam an-Nawawi zei: “Wat hier (met het geluid van de shaytaan) bedoeld wordt, is gezang en muziekinstrumenten.”

De Profeet Mohammed (vzmh) zei: “In mijn Oemmah (gemeenschap) zullen er mensen zijn die zedenloosheid (hier wordt het openlijk plegen van overspel mee bedoeld) en zijde (voor de mannen) en wijn en Ma3aazif (letterlijk: muziekinstrumenten) zullen toestaan.” (Al-Boecharie).

Wij kunnen dus uit deze overlevering opmaken dat alle soorten muziekinstrumenten haraam zijn, dit aan de hand van de volgende zaken:

Het moge duidelijk zijn dat de mensen in de voorgenoemde overlevering de genoemde zaken (waaronder muziekinstrumenten) toestaan, terwijl deze verboden zijn in de Sharie3ah (Islamitische wetenscappen).

De Profeet Mohammed (vzmh) plaatste muziekinstrumenten naast zaken die bekend staan om het feit dat ze verboden zijn, namelijk overspel en alcohol. Muziek is dan ook haram en vooral het soort muziek dat we vandaag de dag kennen, waarin alles draait om obscene en verdorven teksten, die ondersteund worden door allerlei muziekinstrumenten zoals gitaren, drums, fluiten, blaasinstrumenten, violen, orgels, piano’s enzovoort.

Sheich Ibn Baaz zegt: “Ma3aazif verwijst naar zang en muziekinstrumenten. De Profeet (vrede zij met hem) heeft ons verteld dat er aan het einde der tijden mensen zullen zijn (binnen de moslimgemeenschap) die deze zaken zullen toestaan evenals dat ze alcohol, overspel en zijde zullen toestaan.”

Dit is ook nog eens een bewijs van zijn profeetschap, aangezien wij al deze zaken zien gebeuren. Deze overlevering leert ons dat gezang in combinatie met muziekinstrumenten haram is, net als alcohol en overspel.

Er zijn vele overleveringen en koranverzen die ons waarschuwen tegen zang en muziekinstrumenten. Een ieder die beweert dat Allah deze zaken toestaat, liegt en maakt zich schuldig aan een groot onrecht. Wij vragen Allah ons te behoeden tegen het volgen van onze eigen verlangens en de shaytaan.

Wat overigens wel toegestaan is, is het slaan op de Doeff tijdens bepaalde feestelijkheden. Dit is toegestaan voor de vrouwen om bijvoorbeeld bekendheid te geven aan het huwelijk. Er is niets op tegen dat vrouwen onderling zingen onder begeleiding van de doeff, zolang de teksten geen kwaad aanmoedigen, of mensen afleiden van hun plichten (tegenover Allah).

Ook geldt als voorwaarde dat dit gebeurt op een plaats waar zich alleen vrouwen bevinden. Verder dienen zij bij zulke gelegenheden rekening te houden met de buren en de omgeving. Het is voor vrouwen niet toegestaan om andere instrumenten dan de doeff te bespelen, of dit nou tijdens bruiloften is of bij een andere gelegenheid.

BRON: ‘www.Al-Yaqeen.com’

Als je nog vragen hebt, laat ze maar weten inscha'Allah ;)

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
 

MashaAllah

Islam is mijn macht
Salaam oealaikoem wa rahmatoelahoe wa barakatoe

Djazak allahoe gair oeghti.

MashaAllah, wat ben je snel in het zoeken van antw. :D

wAsalamu alaykum
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Salaam oealaikoem wa rahmatoelahoe wa barakatoe

Djazak allahoe gair oeghti.

MashaAllah, wat ben je snel in het zoeken van antw. :D

wAsalamu alaykum

walaykoum salaam wa rahmatullahi wa barakatoehoe wa maghfiratuh oughty

Wa iaka khair aljazaa

Hahah wel ik kom af en toe eens kijken op het forum, dusja dan probeer ik ook altijd onmiddelijk te reageren :p

wa salamu alaykoum wr wb
 

chaba

New Member
doef

Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

ik heb een vraag wat voor instrument is een doef wat ik zie hier dat dat wel toegestaan is ?

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe .
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

ik heb een vraag wat voor instrument is een doef wat ik zie hier dat dat wel toegestaan is ?

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe .

walaykoum salaam wa rahmatullahi wa barakatoehoe wa maghfiratuh

da is ook gekend als darbouka, heb even een foto voor je gezocht,

1286714574_small.jpg


wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
 

chaba

New Member
salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

baraka allahoe fik voor deze antwoord

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
 
Top