Bidden richting Mekka?

MashaAllah

Islam is mijn macht
Salaam oealaikoem wa rahmatoelahoe wa barakatoeh.

ik heb gisteren een discussie gehad met iemand over het bidden.
We moeten toch richting kibla bidden? richting Mekka?

Die persoon zegt mij dat die gewoon zelf mag kiezen waar die moet bidden,
dat die gewoon dan voor ALLAH swt moet bidden.
ik zeg Tuurlijk moet je voor Allah swt bidden maar dan wel richting kibla.

Kan iemand me hier aub iets meer over vertellen?

Maar ik vind dat dit niet klopt?
is dit waar of niet?

w.salaam
 

Imad

Junior Member
Assalmoelaikoem warahmatullahi wbarakatuh,

Sorry voor de late reactie

In de koraan staat duidelijk vermeld dat wij voor het gebed ons richting de Ka'ba moeten richting. Ik weet niet wat de bedoeling is van deze persoon.

Allah zegt:

قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاء فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوِهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ

Soerat al baqara vers 144

Is een duidelijk bewijs en een openbaring tot onze profeet om de moslims de opdracht te geven om zich te richten tot de Moskee el Haraam. In het begin baden zij richting moskee el Aqsa en na de openbaring van dit vers werden de gelovigen opgedragen om richting de moskee el Haraam te bidden--> richting de Ka'aba.

De gehele islamitische Umma in de tijd van onze profeet bad vervolgens richting de kabaa nadat zij richting de moskee Aqsa baden. Hoe kan iemand hier nog over redetwisten?

Het kan zijn dat deze persoon met gebed "smeekbede=doea" bedoeld. Ja doea "smeekbede" kun je slapend, lopend doen zonder je specifiek te richten tot de kabaa. Maar tijdens het gebed " Salaat" is het verplicht om je tot de kabaa te richten.

Als een persoon hier niet in geloofd waar wil hij dan wel in geloven?

Moge Allah ons behoeden van elke dwaling, amien. Moge Allah mij en jullie daarvoor behoeden.

Wassalamoelaikoem warahmatullahi wbarakatuh,

imad
 

MashaAllah

Islam is mijn macht
Salaam oealaikoem wa rahmatoelahoe wa barakatoeh

Djazak allahu gairn broeder.
hartelijk dank voor je antw. zal dit bewijs zeker tonen.

Amin voor je smeekbede.
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

BarakAllaahu fiek om dit te plaatsen broeder
en amien op je dou3a!

Ik vind het trouwens bizar dat een Moslim dit niet weet en erover tracht te discussieren..

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
 

moslimmm

'Abdel'aziz
wa3aleikoemselem wr wb

ik weet ook niet veel over deze kwestie maar wat ik wel weet is dat we niet zomaar mogen kiezen welke kant we op bidden,

ALLAHOE 3AZA WAJAL zegt namelijk in de quran in surat al ba9arah vers 144

waarlijk, wij hebben gezien hoe jij jou gezicht voortdurend tot de hemel wendde, daarom wenden wij jou (nu) naar de qiblah die jou welgevallig is, wend jouw gezicht in de richting van masjied al haram(de gewijde moskee in mekka). en waar jullie je ook bevinden ( en de salaat gaan verichten), wendt jullie gezichten in die richting. en voorwaar degenen aan wie de schrift is gegeven , weten zeker dat de waarheid van jullie heer is. en allah is niet onachtzaam omtrent wat zij doen.


allah zegt ook het volgende in (2:115):

en aan allah behoren het oosten en het westen. waarheen jullie je ook wenden, daar is het aangezicht van allah. voorwaar allah is alomvattend en alwetend.

en met betrekking op dit vers is gezegd dat als we niet weten waar de qiblah is dat we dan elke kant op mogen bidden die we willen , maar als je wel weet waar de qiblah is dan moet je die richting op bidden.

het is mij even ontgaan wie de bovengenoemde commentaar heeft over geleverd maar dat zal ik inch allah opzoeken.

wa allahoe3alem !!!


waselemoe3aleikoem wr wb,
 

MashaAllah

Islam is mijn macht
salaam oealaikoem wa rahmatoelahoe wa barakatoeh,

Djazakalahoem Khairan voor jullie antwoorden

w.salaam
 
Top