Dieren

BintShishaan

AmatuLlaah
As salaamu 'alaykum wa rahmatu llaahi wa barakaatuh.
Ik heb eerst gekeken of er hier zo'n thema al bestond, maar ik vond er geen.
Dus mijn excuses als zo'n thema al bestaat.Ik heb een paar vragen i.v.m. de dieren enz..

-Een broeder vertelde mij dat dieren niet zullen worden opgewekt op Dag Des Oordeels. Is dat wel zo?Heeft er iemand daar wat meer info over?

-Is het verboden om een spin of een ander insect te doden als je er bang voor bent?

- Zijn dieren ook met een doel geschapen?

:shymuslima1:
Barak Allaahu feekum.
was salaamu 'alaykum wa rahmatu llaahi wa barakaatuh.
 

Imad

Junior Member
Assalamoelaikoem warahmatullahi wbarakatuh,

Op de eerste vraag zeg ik het volgende:

De dieren op de dag des Oordeels worden opgewekt. Na de opwekking en rechtvaardige beoordeling (elk dier zal zijn recht halen), zullen de dieren tot zand worden gemaakt. Wanneer de ongelovige persoon ziet dat de dieren tot zand zijn gemaakt, dan zal hij hopen dat hij ook tot zand werd gemaakt.

{ ويقول الكافر ياليتني كنت ترابا }

Er zijn overleveringen die vermelden dat bepaalde dieren zelfs hun eigen recht halen van andere dieren. Als een bepaalde dier een ander dier op onrechtvaardig basis in deze wereld pijn heeft gedaan, dan zal het dier dat pijn is gedaan zijn recht halen.

Wat betreft de derde vraag. Ongetwijveld zijn de dieren met een doel geschapen. Allah heeft alles met een doel geschapen. De dieren zijn onder andere geschapen omwille van de dienaren van Allah. Met dienaren bedoel ik de mens. Allah zegt in de koraan:

{والانعام خلقها لكم فيها دفىء ومنافع ومنها تاكلون}

Het is duidelijk dat wij gebruikmaken van diverse diersoorten. Paarden om bepaalde afstanden mee af te leggen, vlees van diverse dieren die wij mogen eten.... Dit is allemaal genoemd in de koran, lees maar Soerat An-nahl vers 5 tot en met vers 8

Wat betreft de tweede vraag over het doden van insecten, Allah weet het beste. Ik weet daar geen antwoord op.

Wassalamoelaikoem warahmatullahi wbarakatuh
 

BintShishaan

AmatuLlaah
Assalamoelaikoem warahmatullahi wbarakatuh,

Op de eerste vraag zeg ik het volgende:

De dieren op de dag des Oordeels worden opgewekt. Na de opwekking en rechtvaardige beoordeling (elk dier zal zijn recht halen), zullen de dieren tot zand worden gemaakt. Wanneer de ongelovige persoon ziet dat de dieren tot zand zijn gemaakt, dan zal hij hopen dat hij ook tot zand werd gemaakt.

{ ويقول الكافر ياليتني كنت ترابا }

Er zijn overleveringen die vermelden dat bepaalde dieren zelfs hun eigen recht halen van andere dieren. Als een bepaalde dier een ander dier op onrechtvaardig basis in deze wereld pijn heeft gedaan, dan zal het dier dat pijn is gedaan zijn recht halen.

Wat betreft de derde vraag. Ongetwijveld zijn de dieren met een doel geschapen. Allah heeft alles met een doel geschapen. De dieren zijn onder andere geschapen omwille van de dienaren van Allah. Met dienaren bedoel ik de mens. Allah zegt in de koraan:

{والانعام خلقها لكم فيها دفىء ومنافع ومنها تاكلون}

Het is duidelijk dat wij gebruikmaken van diverse diersoorten. Paarden om bepaalde afstanden mee af te leggen, vlees van diverse dieren die wij mogen eten.... Dit is allemaal genoemd in de koran, lees maar Soerat An-nahl vers 5 tot en met vers 8

Wat betreft de tweede vraag over het doden van insecten, Allah weet het beste. Ik weet daar geen antwoord op.

Wassalamoelaikoem warahmatullahi wbarakatuh

Wa 'alaykum as salaam wa rahmatu llaahi wa barakaatuh,
Moge Allaah je belonen!!!

"Op de eerste vraag zeg ik het volgende:

De dieren op de dag des Oordeels worden opgewekt. Na de opwekking en rechtvaardige beoordeling (elk dier zal zijn recht halen), zullen de dieren tot zand worden gemaakt. Wanneer de ongelovige persoon ziet dat de dieren tot zand zijn gemaakt, dan zal hij hopen dat hij ook tot zand werd gemaakt."

Heb je toevallig geen dalil daarvoor?Ik zou je heel erg dankbaar zijn.
 

Shishani

moderator
Staff member
Wa 'aleykoem assalaam warahmatoellaahi wabarakaatoeh.

Wat de broeder zei, klopt. Er zijn ahaadieth van Rasoeloellaah waarin hij vermeldt dat zelfs de schapen hun recht zullen krijgen.
Zo is er een hadieth:

Het is overgeleverd van Aboe Dharr dat de Boodschapper van Allaah (sallallaahoe 'aleyhi wa sallam) [ergens] aan het zitten was en twee schapen elkaar 'bevochten' totdat één van hen de andere had overwonnen. De Boodschapper van Allaah glimlachte en iemand vroeg hem, "Waarom glimlach je, o Boodschapper van Allaah?" Hij zei, "Het is verbazend. Bij Degene in Wiens Hand mijn ziel is, hun rekening zal worden gevestigd on de Dag van Opstanding."
"O Aboe Dharr, weet jij waarover zij vechten?" Hij zei, "Nee." Hij zei, "Maar Allaah weet en Hij zal tussen hen oordelen."

Er zijn ook commentaren van grote Imaams zoals an-Nawawie op dergelijke ahaadieth. Ze zullen opgewekt worden, en daarna zullen zij in stof veranderd worden, en de kaafir zal wensen om ook in stof veranderd te worden net als zij.
http://islamqa.com/en/ref/21679/
http://islamqa.com/en/ref/10673/


Wat betreft het doden van insecten:

Er zijn fataawaa van al-Ladjnah ad-Daaimah (het Permanente Comité), shaych Muhammad al-'Oethaymien en anderen. Het is toegestaan om de insecten te doden met elektrische schokken, dus met bepaald middelen, maar niet met vuur, omdat Rasoeloellaah het heeft verboden.

Dus als er insecten zijn zoals muggen e.d. die storen, dan is er geen probleem om hen te doden.
http://islamqa.com/en/ref/105190/

En Allaah weet het beste.
 
Top