het theekopje ..

moslimmm

'Abdel'aziz
Het Theekopje

Op een dag zag een koppel een prachtig theekopje in een winkel staan.
Ze zeiden tegen de verkoopster: 'Mogen we die even zien? We hebben nog nooit zo'n mooi kopje gezien.' Toen de winkeljuffrouw hen het kopje overhandigde, begon het ineens te spreken.

'Jullie begrijpen het niet,' zei het kopje. 'Ik ben niet altijd een theekopje geweest. Ooit was ik rood en van klei. Mijn meester nam me op en rolde me heen en weer en klopte me keer op keer en ik schreeuwde het uit 'Laat me met rust', maar hij lachte alleen maar en zei, 'Nog niet.'

'Toen werd ik op een draaischijf geplaatst,' zei het theekopje, 'en ineens werd ik rond en rond gedraaid. 'Stop! Ik word duizelig', schreeuwde ik. Maar de meester knikte alleen en zei, 'Nog niet.''
Daarna plaatste hij me in de oven. Ik had nog nooit zulke hitte gevoeld. Ik vroeg me af waarom hij me wilde verbranden en ik schreeuwde en klopte op de deur. Ik kon hem zien door de opening en ik kon zijn lippen lezen terwijl hij zijn hoofd schudde, 'Nog niet.''

Eindelijk ging de deur open, hij zette me op de plank en ik begon af te koelen. 'Zo, dat is beter', zei ik. Hij borstelde me en verfde me helemaal onder. De lucht was verschrikkelijk. Ik dacht dat ik zou stikken. 'Stop, stop daarmee!' gilde ik. Hij knikte alleen, 'Nog niet'.

Toen plaatste hij me ineens terug in de oven, niet zoals de eerste keer, deze keer was het 2 keer zo heet. Ik smeekte, ik bedelde, ik schreeuwde, ik huilde. Al die tijd kon ik hem zien door de opening, zijn hoofd schuddend, 'Nog niet'.

Ik stond op het punt om het op te geven. Maar de deur ging open en hij nam me eruit en plaatste me op de plank. Een uur later gaf hij me een spiegel en ik kon niet geloven dat ik dat was. 'Het is prachtig, Ik ben mooi'.

'Ik wil dat je dit onthoud,' zei hij, 'Ik weet dat het pijn doet om op en neer gerold en geklopt te worden, maar als ik je met rust had gelaten, was je opgedroogd.
Ik weet dat je duizelig werd van het ronddraaien op de schijf maar als ik gestopt was, was je afgebrokkeld.
Ik weet dat het pijn deed en dat het heet en onuitstaanbaar was in de oven, maar als ik je er niet in had gestopt, zou je gebarsten zijn.
Ik weet dat de lucht slecht was toen ik je in de verf zette, maar als ik dat niet gedaan had, zou je nooit hard geworden zijn; je zou geen kleur in je leven hebben gehad.
En als ik je niet voor een tweede keer in de oven had gezet, zou je het niet lang uitgehouden hebben want de hardheid zou niet gebleven zijn. Nu ben je een afgewerkt product. Je bent sterk genoeg om alles te weerstaan; je bent precies geworden wat ik in gedachte had toen ik aan je begon.'

Aan Allah is het grootste voorbeeld.
'Wonderlijk is het geval van de gelovige, want er zit iets goeds in al zijn omstandigheden en dat is bij niemand anders het geval dan bij de gelovige; als hem iets vreugdevols overkomt, is hij Allah dankbaar dus daar zit iets goeds voor hem in, en als hij in moeilijkheden komt, ondergaat hij die geduldig, en daar zit iets goeds voor hem in!'
 

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Assalamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

Vind het echt masha Allaah.

Wil graag inscha'Allaah nog iets kleins toevoegen;

“Maar geef boeshra (goede tijdingen) aan As-Sabirin (de geduldigen), die wanneer zij geraakt zijn door een beproeving zeggen: ‘Inna lilahi wa inna ilehi radja’oen’ (Waarlijk! Aan Allah behoren wij en waarlijk, tot Hem zullen wij terugkeren). Dit zijn degenen op wie As-Salawat (de zegeningen etc. D.w.z. degenen die gezegend en vergeven zullen worden) van hun rabb en (dit zijn degenen die) Zijn Genade zullen ontvangen en zij zijn degenen die geleid zijn.” (Soerat Al-Baqarah ayaat 155-157).

“Wees je bewust van Allah, dan zal je Hem voor je vinden; zorg dat je Allah kent als het je goed gaat; dan zal Hij je kennen bij tegenspoed. Weet dat wat aan jou is voorbijgegaan, jou ook niet moest overkomen en dat wat er met jou is gebeurd, niet aan jou voorbij kon gaan. En weet dat de overwinning met geduld samengaat, vreugde met droefenis en verlichting met moeilijkheden”. (Sahih Ahmad).

de Profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: “Als een moslim, man of vrouw, ellende overkomt en het in zijn of haar gedachte houdt, zelfs als het lang geleden gebeurd is en elke keer als het herinnerd wordt zegt ‘Inna lillahi wa inna ilehi radja’oen’, dan zal Allah elke keer wanneer het onheil herdacht wordt, hem of haar een nieuwe beloning geven, gelijk aan wat hem of haar beloning was toen het gebeurde”. (hadith Sahih Ahmad, overgeleverd door Al-Hoessein Ibn ‘Ali)

Jullie zuster in de Dien, Deen_Al_Islaam

wa salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
 
Top