Het zeggen van 'insha Allaah' na een dou3a

Deen_Al_Islaam

Junior Member
Salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

Omdat het vaak voorkomt dat mensen na een Doe3a: ''InshaAllaah, Ameen'' zeggen, wil ik deze kennis met jullie delen InshaAllaah:

Hoofdstuk 53
Het zeggen van: ''O Allaah, vergeef mij als u wil.''

Het is overgeleverd in As-Sahih (AlBukhari) van Abu Hurayra (Radia Allahu Anhu) dat Allah's boodschapper (Salalahu Aleihi Wassalam) heeft gezegd:

Niemand van jullie hoort te zeggen: ''O Allah, vergeef mij als u wil, O Allah, wees genadig voor mij als u wil; maar hij (de dienaar) behoort altijd smeekbede te doen naar Allah (Tabaraka wa Ta'ala) met vastberadenheid, want niemand kan Allah ('Aza Wa Jaal) dwingen iets te doen tegen Zijn wil. ''

Muslim heeft overgeleverd:: ''Een persoon behoort smeekbede te doen tot Allah (Subhanahu Wa Ta'ala) met vast vastberadenheid, want niks is teveel voor Allah.''

Wanneer men dus zegt: ''InshaAllaah'' wat betekend: ''Als Allaah het wil'' doet men doe3a zonder vastberadenheid. Men vraagt Allaah iets en voegt eraan toe: ''Als U wil''. Terwijl wij ervan uit moeten gaan dat Allaah onze Doe3a verhoort, omdat Niets teveel is voor Allaah.

Verricht je smeekgebed dus met Vastberadenheid en zeg: ''Ya Rabbie, Ghfierlie, Ameen!!!'' Wat erop neerkomt: '' O Mijn Heer, Vergeef mij, Ameen (Verhoor mij)''

:tti_sister:

Salamu alaykoum wa rahmatullahi wa barakatoehoe
 
Top