vergeef elkaar, is hij niet de meest vergevingsgezinde?!

moslimmm

'Abdel'aziz
Vergeef elkaar, is Hij niet de meest Vergevensgezinde?

--------------------------------------------------------------------------------

Tot de nobele gedragscode behoort vergeving. Wanneer Allaah in staat is om al onze zonden te vergeven, wanneer wij hier oprecht berouw voor tonen. Wie zijn wij, nietige wezens dan, om onze medemens niet te vergeven wanneer deze om onze vergeving smeekt? Onze hoogmoed leidt ons naar de Hel en barmhartigheid hebben we ingeruild voor tirannie en kwaadwilligheid.

De Profeet (sallAllaahu 'alayhi wa-Salaam) heeft gezegd: ''Allaah accepteert het berouw van een zondaar, totdat de zon uit het westen opkomt of totdat het dood gerochel begint.''

Allaah (Subhanahoe wa Ta'ala) zegt: "De gelovigen zijn slechts broeders, breng daarom verzoening tussen uw broeders tot stand" (Surah al-Fath: 10).

“Wat er ook aan jullie wordt gegeven, is slechts een voorziening van dit wereldse leven, en wat Allah heeft is beter en blijvender voor degenen die geloven en vertrouwen op hun Heer; en degenen die de grote zonden en onzedelijkheden uit de weg gaan en, altijd wanneer zij boos zijn, vergeven.” (Surah asj-Shoera: 36-37)

Verder zegt Allaah in een hadeeth Qudsi: “O Mijn dienaren, Ik heb Mijzelf verboden te onderdrukken en Ik heb het jullie verboden, onderdruk elkander niet. O Mijn dienaren, jullie dwalen allen behalve diegene die Ik geleid heb, zoek daarom Mijn leiding en Ik zal jullie leiden. O Mijn dienaren jullie hebben allen honger, behalve degene die Ik gevoed heb, zoek daarom Mijn voedsel en Ik zal jullie voeden. O Mijn dienaren, jullie zijn allen naakt behalve degene, die Ik gekleed heb, zoek daarom Mijn kleding en Ik zal jullie kleden. O Mijn dienaren, jullie zondigen bij nacht en bij dag, en Ik vergeef alle zonden, zoek daarom Mijn vergiffenis en Ik zal jullie vergeven.O Mijn dienaren, jullie kunnen Mij niet kwetsen, want Ik ben onkwetsbaar en jullie kunnen Mijn gunsten niet van Me afnemen, en jullie kunnen Mij niet begunstigen. O Mijn dienaren, als de eerste van jullie en de laatste van jullie, de mensen van jullie en de djinns van jullie, zo vroom waren als het vroomst hart van welke man van jullie dan ook, dan zou dit Mijn koninkrijk met niets vermeerderen. O Mijn dienaren, als de eerste van jullie en de laatste van jullie, de mensen van jullie en de djinns van jullie, zo verdorven waren als het meest verdorven hart van welke man van jullie dan ook, het zal Mijn koninkrijk met niets verminderen. O Mijn dienaren, als de eerste van jullie en de laatste van jullie, de mensen van jullie en de djinns van jullie, met elkaar zouden opstaan en Mij een verzoek zouden doen, en Ik iedereen zou geven waar hij om vroeg, dan zou dit niet verminderen wat Ik heb, niet meer dan een naald de zee verminderd als hij daar in wordt in gestoken. O Mijn dienaren, het zijn uw daden waarvoor Ik jullie verantwoordelijk stel en jullie vergoed, laat daarom degene, die het goede [50] vindt, Allah prijzen. En laat degene, die iets anders vindt, niemand anders dan zichzelf verwijten”. (Dit is overgeleverd door Muslim, ook door at-Tirmidhi en Ibn Maadjah).

Allaah zegt in een hadeeth Qudsi: “Waar zijn degenen, die elkaar liefhebben dankzij Mijn glorie? Vandaag zal Ik hen schaduw in Mijn schaduw geven, het zal een dag zijn waar geen schaduw dan Mijn schaduw is.” (Dit is overgeleverd door Al-Boechari)

''Zij, die in voorspoed en in tegenspoed wel doen en zij, die toorn onderdrukken en mensen vergeven; Allah heeft hen die goed doen, lief. En zij, die wanneer zij een slechte daad begaan of zichzelf onrecht aandoen Allah gedenken en om vergiffenis vragen voor hun zonden - wie kan deze zonden vergeven buiten Allah? - en niet volharden in hun (slechte) daden tegen beter weten in, Dezen zijn het, wier loon vergiffenis is van hun Heer; in tuinen waar doorheen rivieren stromen zullen zij vertoeven; hoe goed is het loon van degenen die werken.'' (Surah ali-'Imraan: 134-136)

Op gezag van Abu Hurayrah (radia Allaahoe 'anh) dat de Profeet (sallAllaahu 'alayhi wa-Salaam) heeft gezegd: “Een man had grote zonden tegen zichzelf begaan, en toen de dood naderde, beval hij zijn zoons: “Als ik overleden ben, verbrand mij, vermaal mij dan en strooi (mijn as) in de zee, want, bij Allaah, als mijn Heer mij te pakken krijgt, dan zal Hij mij op zo’n manier straffen als Hij niemand anders heeft gestraft.” Dit deden zij met hem. Toen zei Hij (Allaah) tegen de aarde: “Breng voort wat je hebt genomen – en daar was hij! En Hij (Allaah) zei tegen hem: “Wat heeft jou ingegeven om te doen wat je deed?” Hij zei: “Angst voor U, O mijn Heer (of hij zei: “Ik was bang voor U'') en om deze reden vergaf Hij hem. (Overgeleverd door onder andere al-Boecharie en Muslim)

Op gezag van Anas (radia Allaahoe 'anh), die zei:''Ik hoorde de Boodschapper van Allaah (sallAllaahu 'alayhi wa-Salaam) zeggen: “Allaah de Almachtige heeft gezegd: “O Zoon van Adam, zo lang je een beroep op Mij doet en Mij vraagt, zal Ik je vergeven voor wat je gedaan hebt, en Ik vind dat niet erg. O zoon van Adam, al reikten je zonden tot de wolken van de hemel, als je mij om vergeving vroeg, zou Ik je vergeven. O zoon van Adam, als je tot Mij kwam met zonden, die bijna zo groot als de aarde waren en als je Mij onder ogen zou komen, zonder Mij deelgenoten toe te schrijven, dan zou Ik je vergiffenis geven bijna zo groot als dat.” (Overgeleverd door at-Tirmidhie)

Allaah (Subhanahoe wa Ta'ala) zegt in een hadeeth Qudsi: "Mijn Barmhartigheid overtreft Mijn Toorn van woede.''

Zijn wij dan niet in staat elkaar te vergeven, om een klein geschil?

Subhanaka Ya Rabbie!

waselemoe3aleikoem wr wb
 
Top