vraag en antwoord

Umm Haroun

Junior Member
salaam aleikoum warahmatoullah broeders en zusters,

hier heb ik weer een hele reeks aan toegevoegd..
hoop dat er nog meer zullen bijkomen insha'Allah niet alleen van mij maar ook van jullie insha'Allah..
 

Umm Haroun

Junior Member
Salamu 3alaykoum wa rahmatoellah wa barakaatuhu
>
> Het Afkorten van de Salaams.
>
> door Shaych Wasie Allaah 'Abbaas (hafidhahoellaah)
> Arabische Bron: Een handgeschreven antwoord van de Shaych, file nr. AAWA004,
> gedateerd 24-6-1423
>
> Engelse bron: www.bakkah.net
> Vertaald door: Abdoellaah Aboe bakr
>
> Vraag:
> “Sommige mensen schrijven een afgekorte versie van de salaams wat
> overeenkomt met 'Sien-Raa'-Baa' in het Arabisch. Zij schrijven: ‘WS WR WB’
> in het Engels. Wat is de regelgeving betreffende dit”
>
> Antwoord:
> “Het is niet toegestaan om de salaams af te korten in iemands geschriften in
> het algemeen, net zoals het niet is toegestaan om de Salaah en Salaam aan de
> Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) af te korten. Het is tevens niet
> toegestaan om dit af te korten in iemand’s uitspraak.”
> door Het Permanente Comité voor Islaamitisch Onderzoek en Fataawa
> Arabische Bron: Fataawa al-Lajnah ad-Daa’imah lil-Buhoeth al-‘Ilmiyyah
> wal-Iftaa,
> Volume 12, Blz. 208, vraag 3, fatwa 5069
> Vertaald door: Amin Aboe Nouhad
>
> Vraag:
> “Is het toegestaan om de letter (S) [Saad] in de plaats van (salallaahoe
> 'alayhie was sallem) (te schrijven), en waarom?”
>
> Antwoord:
> “De Soennah is om de complete zin te schrijven (salallaahoe 'alayhie was
> sallem), omdat het een smeekgebed is. En de smeekgebed is (een vorm van)
> aanbidding, net zoals het uit te spreken (de zin), en de afkorting ervan tot
> de letter (S) [Saad] od (SAW) [Saad ‘Ayn Waaw] is geen (vervanging voor een)
> smeekgebed, noch is het (een vorm van) aanbidding, of het nu uitgesproken
> wordt of bij het schrijven. En deswege, is deze afkorting nooit gebruikt
> door de eerste drie generaties waarvan de Profeet heeft getuigd betreffende
> hun uitmuntendheid.
> En bij Allaah ligt al het succes en moge Allaah gebeden en begroetingen
> sturen over onze Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) en zijn familie
> en zijn metgezellen.”
>
> Stuur dit insha'allah door naar jullie broeders en zusters.
> Wa 'alaykoem salaam warahamatoe Allah wa barakatoehoe
 

Umm Haroun

Junior Member
Is het niet dragen van een hoofddoek een grote zonde?


Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Het vertonen van haar aantrekkelijkheden door de vrouw en het zich niet houden aan de correcte Islamitische kledingvoorschriften, waaronder het dragen van de hidjaab, staat voor ongehoorzaamheid aan de Bevelen van Allah, Die zegt (interpretatie van de betekenis):

"O Profeet, zeg tot jouw echtgenoten en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevingsgezind, Meest Barmhartig." (Soerat al-Ahzaab: 59)

"En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun Khimaar (een kledingstuk waarmee de vrouw haar hoofd, hals, nek en oren mee bedekt) over hun Djayb (opening van de kraag) dragen." (Soerat an-Noer: 31)

"En blijft in jullie huizen en vertoont jullie aantrekkelijkheden niet zoals in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan." (Soerat al-Ahzaab: 33)

Er bestaat geen twijfel over dat het niet dragen van de hidjaab behoort tot de grote zonden omdat de Profeet in de volgende overlevering waarschuwt voor een strenge bestraffing voor de vrouwen die hun aantrekkelijkheden openlijk tonen, hij zei: "Twee groepen inwoners van het Vuur heb ik (in mijn tijd nog) niet gezien: ,,Een volk met zwepen, als de staarten van de koeien, waarmee zij de mensen slaan. En vrouwen die gekleed doch naakt zijn. Heupwiegend en anderen hiertoe (ook) brengend. Hun hoofden zijn als de bulten van wiegende kamelen. Zij zullen het Paradijs niet binnentreden en zij zullen haar geur niet ruiken ook al is haar geur, waarlijk, van zo en zo een afstand te ruiken." (Moeslim)

En Allah weet het beter.
 

Umm Haroun

Junior Member
Mag een persoon bij ondraaglijke pijn zelfmoord plegen?



Antwoord:

Wij vragen Allah om de persoon in kwestie zo spoedig mogelijk te genezen en wij hopen dat al de pijn die hij doormaakt een boetedoening is voor al zijn voorgaande zonden en een aanleiding is om hem in rang bij Allah te verheffen.
Weet dat de pijn die deze persoon doormaakt niets anders is dan een beproeving van Allah. Toen de Profeet (vrede zij met hem) werd gevraagd over degenen die het meest beproefd worden zei hij: "Degenen die het meest beproefd worden zijn de profeten en daarna de rest van de mensen afhankelijk van hun goedheid. Een persoon wordt beproefd aan de hand van zijn geloof. Hoe sterker zijn geloof is, des te meer hij beproefd wordt. En hoe zwakker zijn geloof is, des te minder hij beproefd wordt. En het beproeven van een persoon duurt voort en laat hem niet los totdat hij rondloopt en niets van zijn zonden meer met zich meedraagt." (al-Boechari)

De moslim dient geduld te hebben en zich te richten tot Allah, opdat Hij deze pijn van hem zal wegnemen. Daarnaast is het aan hem om de nodige voorgeschreven geneesmiddelen te gebruiken om de pijn te verminderen. Maar wat betreft het zelfdoden, dit is in geen enkel geval toegestaan! Omdat dit één van de grootste zonden is na Shirk (veelgodenaanbidding). De ziel van de mens is immers een geschenk van Allah en niemand behalve Hij heeft het recht om dit geschenk te beëindigen. Daarom komt Allah met een strenge waarschuwing voor degenen die hunzelf doden. Aboe Hoerayrah overlevert dat de Boodschapper van Allah zei: "Wie zichzelf doodt met een ijzeren staaf, zal met deze ijzeren staaf zichzelf in het Hellevuur (keer op keer) in zijn buik neersteken en hij zal daarin eeuwig verblijven. En wie gif inneemt en zichzelf hiermee doodt, hij zal in het Hellevuur dit gif (keer op keer) langzaam opdrinken en hij zal daarin eeuwig verblijven. En wie zichzelf van een berg(top) naar beneden gooit en zichzelf hierdoor doodt, hij zal (keer op keer) in het hellevuur neerstorten en hij zal daarin eeuwig verblijven." (Moeslim)

Hier, beste moslim, gaan velen de fout in, wanneer zij zichzelf doden om daarmee de pijn die zij in deze wereld meemaken proberen te ontsnappen, terwijl zij daardoor juist een veel zwaardere straf tegemoet gaan in het Hiernamaals.

Moge Allah ons bewaren van deze straf
 

Umm Haroun

Junior Member
Is het vieren van verjaardagen toegestaan?

Vraag:

Het vieren van een verjaardag is niet toegestaan. Nu beweren mensen dat sheich Fawaz gezegd heeft dat je wel met je familie samen mag komen om te eten en cadeautjes te geven. Zolang je maar niet ‘lang zal ze leven’ zingt en kaarsjes en andere toeters en bellen erbij betrekt. Klopt dit?



Antwoord:
Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Dit is een leugen die over mij verteld wordt. Ik heb dit nooit toegestaan en ik zal dit ook nooit toestaan. Omdat dit valt onder het imiteren van de ongelovigen en de Profeet heeft dit verboden. Hij zei: "Wie een volk imiteert behoort tot hen." (Aboe Daawoed en Ahmad)

En Allah weet het beter.
 

Umm Haroun

Junior Member
Zijn gevechtsporten haraam?


Antwoord:

Voor wat betreft boksen, dit is niet toegestaan omdat het haraam is om elkaar schade toe te brengen. Daarnaast is het in het bijzonder niet toegestaan om elkaar in het gezicht te slaan op welke wijze dan ook. Dit op basis van de overlevering van de Profeet : "Als iemand van jullie vecht, laat hem dan het gezicht vermijden." (al-Boechari)

Wat betreft andere gevechtssporten waarbij het gezicht wordt vermeden, deze zijn toegestaan voorzover geen schade wordt toegebracht aan één van de beide partijen.
 

Umm Haroun

Junior Member
Is het toegestaan om een dier in te laten slapen (euthanasie) wanneer dat dier oud is en pijn lijdt?



Antwoord:

Sheich Mohammed ibn Saalih al-cOethaymien is deze vraag gesteld en hij antwoordde hierop: "Als een dier, waarvan het vlees haraam is om te eten, ziek wordt, en er is geen hoop op genezing, dan is het geen zonde om het dier in te laten slapen. Want als je het dier in leven zou houden, dan wordt het een last voor je, wat verspilling is, omdat je veel aan haar zal moeten spenderen. Het laten leven totdat zij (zelf) sterft zonder haar eten en drinken te geven is haraam vanwege de uitspraak van de Profeet :

"Een vrouw is het vuur binnengetreden vanwege een kat die zij had opgesloten. Zij gaf haar geen eten toen zij haar opsloot, noch liet zij haar vrij zodat zij kon eten van het ongedierte van de aarde."
Als het een dier is wiens vlees daarentegen halal is om te eten, en het zover is gekomen dat zij op geen manier meer van nut kan zijn, en je haar ook niet kunt geven aan anderen waarvoor zij van nut kan zijn, dan geldt hetzelfde oordeel als voor een dier dat haraam is om te eten, namelijk: het is toegestaan om het dier te doden, door het te slachten of door middel van kogels. Doe wat het makkelijkst is voor het dier, dit vanwege de uitspraak van de Profeet :
"Als jullie doden, doodt dan op de beste wijze. En als jullie slachten, slacht dan op de beste wijze. Laat ieder van jullie zijn mes goed slijpen en laat hem het te slachten dier geruststellen." (Moeslim)

En Allah weet het beter.

Sheich Mohammed ibn Saalih al-cOethaymien
 

Umm Haroun

Junior Member
ik vastte niet en bad niet gedurende ... jaar. Nu ben ik getrouwd en ben ik beginnen bidden en vasten. Wat moet ik doen om dit recht te zetten, terwijl ik niet echt op de hoogte ben van het aantal dagen dat ik hiervoor moet inhalen?


antwoord:
Als jij dit liet over algemene lijn, en totaal niet bad noch vastte, dan zeggen wij: toon berouw voor wat jij gedaan hebt, en verricht veel goede daden. Het is mogelijk dat Allah jou dan vergeeft! Je moet dit echter niet inhalen, want een gebed inhalen zonder énige geldige reden is niet aanvaard binnen de Islam: ‘Wie een daad verricht waarover ons bevel niet uitgesproken werd, zijn daad zal niet aanvaard worden.' Men mag een aanbidding enkel en alleen inhalen wanneer hier een geldige reden voor is!

De Profeet heeft gezegd: ‘Wanneer iemand zich verslaapt en hierdoor niet bidt, of wanneer hij vergat te bidden dan moet hij onmiddellijk zijn gebed verrichten wanneer hij wakker wordt, of wanneer hij het zich herinnert.' Als je echter vastte, en bad, en dan weer niet, dan moet je dit inhalen. Omdat je begonnen was, behoor je tot degenen die dit moeten inhalen. En als je hierover twijfelt, dan moet je dit zo precies mogelijk trachten te berekenen.

bron: sheikh Al-‘Oethaymien
 

Umm Haroun

Junior Member
Soms neem ik het resterende geld uit de kleding van mijn vader zonder dat hij hiervan op de hoogte is. Toch weet ik dat hij hier niets op tegen zou hebben als ik hem dit zou zeggen. Is dit een zonde, en wat moet ik dan met het geld doen dat ik reeds weggenomen heb?


antwoord:
Het is niet toegestaan om het geld van zijn vader of van eender wie weg te nemen; uitgezonderd wanneer iemand arm is, en als zijn vader zijn verplichtingen niet nakomt, dan is het toegestaan om van zijn geld te nemen - zonder dat hij hiervan op de hoogte is. - en juist wat hij nodig heeft. Wat mij duidelijk wordt uit de vraag is dat deze jongen dit niet echt nodig heeft en dus mag hij niets van het geld van zijn vader wegnemen.

Hij moet dit bijleggen met zijn vader, en hem vragen om hem te vergeven. En als hij weet dat zijn vader een goed iemand is, en dat hij niet boos zal worden wanneer hij het hem vertelt dan moet hij dit doen als dit niets slecht met zich meebrengt. Als hij echter angst heeft dat zijn vader hem kwaad zal berokkenen wanneer hij het vertelt, dan kan hij dit goedmaken door het geld dat hij weggenomen heeft terug in de zak van zijn vader te stoppen, of in zijn portefeuille, enz.
 

Umm Haroun

Junior Member
Mag een vrouw haar haren (kort) knippen? De helft zegt dat het niet mag en de helft zegt van wel?!


Antwoord:

Als een vrouw haar haren knipt, zonder dat zij de intentie heeft om het kapsel van mannen of sommige verdorven vrouwen te imiteren, dan is dit toegestaan. Moeslim overlevert dat de vrouwen van de Profeet (vrede zij met hem) hun haren knipten tot aan de oorlellen. Gebaseerd op een fatwa van Sheich al-Albaani
 

Umm Haroun

Junior Member
Is het toegestaan om als moslima zelfstandig te wonen? Ik ken namelijk zo iemand en vraag mezelf af of dat wel mag, niet getrouwd het huis uit.



Antwoord:

Alle lof zij Allah en zegeningen en vrede zij met de Boodschapper van Allah.

Waar het hier om gaat is de vrouw behoeden tegen het gevaar dat zij het verkeerde pad opgaat en daarom is het beter voor de moslima om met haar familie te wonen, als zij deze heeft of anders bij een van haar Mahaarim-mannen. In een overlevering zegt de Profeet (vrede zij met hem): "De wolf eet (van de schapen) slechts die ene die zich heeft afgezonderd." (Aboe Daawoed)
 

Umm Haroun

Junior Member
Moet een moslimvrouw met sokken bidden? Ik heb namelijk verschillende fatwa’s gehoord, maar toch blijf ik met een groot vraagteken.


Antwoord:
Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Mohammed.

De moslimvrouw is verplicht om haar gehele lichaam te bedekken, behalve haar handen en haar gezicht. Hieronder vallen dus ook haar voeten. De voeten kunnen zowel bedekt worden door de Djilbaab (lang gewaad) als door het dragen van sokken. De Foeqahaa’ (fiqh-geleerden) verschillen echter van mening over de geldigheid van het gebed van degene die haar voeten ontbloot tijdens het gebed. Het veiligste is dat de moslimvrouw haar voeten bedekt tijdens het gebed door middel van haar djilbaab of het dragen van sokken.

En Allah weet het beter.
 

Umm Haroun

Junior Member
Spieken tijdens examens

Vraag:

Ik ben een student op een faculteit en ik zie dat een aantal studenten spieken tijdens tentamens. Voornamelijk bij bepaalde vakken, zoals Engels. En als ik hen hierop aanspreek dan zeggen zij dat spieken tijdens het vak Engels niet haraam (verboden) is. Dit scheen, volgens hen, een aantal geleerden gezegd te hebben. Wat is uw uitspraak hierover?

Antwoord:

Er is overgeleverd dat de Profeet heeft gezegd: "Wie ons bedriegt, behoort niet tot ons." (Moeslim)

Deze uitspraak beperkt zich niet slechts tot bedrog met betrekking tot omgangsvormen, maar heeft ook betrekking op toetsen, tentamens, examens en dergelijke. En dus ook het Engelse vak.
Gezien de algemene aard van deze overlevering is het niet toegestaan voor de studenten om te spieken tijdens welk vak dan ook.

En het is Allah Die leidt naar succes.
 

Umm Haroun

Junior Member
Waarom is het verboden om op je buik te slapen?

Vraag:
Waarom is het verboden om op je buik te slapen? Geldt dit voor zowel mannen als vrouwen?


Antwoord:
Alle lof zij Allah.

De reden hiervoor is dat de Profeet het verboden heeft. Er is niets goeds, of hij heeft ons de weg er naar toe gewezen. En er is niets slechts, of hij heeft ons er voor gewaarschuwd.

Yaciesh ibnoe Thihfah Al-Ghiefaari overleverde dat zijn vader zei: "Ik verbleef als gast bij de Boodschapper van Allah onder de andere behoeftigen waar hij gastheer van was. De Boodschapper van Allah kwam in de nacht zijn gasten bezoeken, en hij zag mij op mijn buik liggen. Waarna hij mij schopte met zijn voet en zei: ,,Lig niet op deze manier, want dit is een ligging die Allah verafschuwt."
Volgens een andere overlevering raakte de Profeet hem aan met zijn voet en maakte hem wakker, waarna hij zei: "Lig niet op deze manier, want zo liggen de mensen van de Hel." (overgeleverd door Ahmad, at-Tirmidhi en al-Albaani)

En dit is een algemeen verbod dat zowel voor de mannen als voor de vrouwen geldt, omdat de basisregel is dat een wet voor beide geslachten geldt, tenzij er een bewijs is waarbij het verschil aangetoond wordt.

En Allah weet het beste.
 

Umm Haroun

Junior Member
Vraag en antwoord met sheikh Al-‘Oethaymien
(1) Is het toegestaan om een half uur voor zonsondergang twee raka'aat (soennah van woedhoe) te bidden?


Ja, dit is toegestaan, want het zijn twee raka'aat die men voor een reden verricht, en elk gebed waarvoor een reden is mag op om het even welk moment verricht worden. De gebeden die niet op de verboden momenten verricht mogen worden - die welgekend zijn - zijn de gebeden die men niet omwille van een bepaalde reden verricht. Bijgevolg, wanneer iemand de moskee na ‘asr binnenkomt, dan kan hij twee raka'aat, van de groet van de moskee verrichten, en zo kan hij ook de twee raka'aat na de tawaaf verrichten. Als hij woedhoe verricht, dan kan hij de twee raka'aat van woedhoe verrichten. En wanneer hij iets wil ondernemen en geen tijd heeft om dit uit te stellen, dan is het toegestaan om twee raka'aat van istichaarah te verrichten. Als hij dit echter kan uitstellen, dan is dit beter.


(2) Ik vastte niet en bad niet gedurende ... jaar. Nu ben ik getrouwd en ben ik beginnen bidden en vasten. Wat moet ik doen om dit recht te zetten, terwijl ik niet echt op de hoogte ben van het aantal dagen dat ik hiervoor moet inhalen?


Als jij dit liet over algemene lijn, en totaal niet bad noch vastte, dan zeggen wij: toon berouw voor wat jij gedaan hebt, en verricht veel goede daden. Het is mogelijk dat Allah jou dan vergeeft! Je moet dit echter niet inhalen, want een gebed inhalen zonder énige geldige reden is niet aanvaard binnen de Islam: ‘Wie een daad verricht waarover ons bevel niet uitgesproken werd, zijn daad zal niet aanvaard worden.' Men mag een aanbidding enkel en alleen inhalen wanneer hier een geldige reden voor is! De Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - heeft gezegd: ‘Wanneer iemand zich verslaapt en hierdoor niet bidt, of wanneer hij vergat te bidden dan moet hij onmiddellijk zijn gebed verrichten wanneer hij wakker wordt, of wanneer hij het zich herinnert.' Als je echter vastte, en bad, en dan weer niet, dan moet je dit inhalen. Omdat je begonnen was, behoor je tot degenen die dit moeten inhalen. En als je hierover twijfelt, dan moet je dit zo precies mogelijk trachten te berekenen.


(3) Ik was ziek en zei: Als Allah mij geneest, dan zal ik een reis naar de Ka'bah ondernemen. Daarna heeft Allah mij genezen maar toch heb ik de mogelijkheid nog niet gevonden om naar de Ka'bah te reizen. Wat moet ik nu doen?


Dit valt onder zweren, en wanneer men zweert als belofte tegenover Allah, dan moet men dit nakomen. En nu je ziet dat Allah jou genezen heeft, moet je jouw belofte tegenover Allah nakomen. Je moet dus naar Mekkah gaan en twee raka'aat bidden bij de Ka'bah, want de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - heeft gezegd: ‘Wanneer iemand Allah iets belooft, dan moet hij Hem hierin gehoorzamen!' Men moet dit dus nakomen, en kan men dit niet, dan kan het zijn dat Allah hypocrisie in zijn hart zal plaatsen - mag Allah ons hiertegen beschermen. Allah zegt in de Koran:



‘En sommigen onder hen leggen de belofte af bij Allah dat wanneer Hij mij van Zijn gunst zal geven, dan zal ik aalmoezen geven en tot de vromen behoren. En toen Hij hen van Zijn gunsten voorzag, werden zij gierig met de gunst waarmee Hij hen voorzien had, en keerden zij zich in blindheid weg, waarop Hij als gevolg hiervan hypocrisie in hun harten plaatste, tot de dag dat zij Hem zullen tegenkomen, en dit omdat zij hun belofte die zij aan Allah gegeven hadden niet nakwamen.'



En binnen de Islam is het trouwens niet goed om Allah te beloven en hierbij te zweren. De Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - heeft hierover gezegd:


‘Bij Allah al belovend zweren brengt niets goeds met zich mee; het zorgt er enkel voor dat de gierige datgene wat hij bezit uitgeeft!"


Daarom waarschuw ik mijn broeders en geef ik hen de raad om dit niet te doen, om het even of dit ter genezing is, of om een kind of echtgeno(o)t(e) te krijgen, of om kennis te vergaren. Want het kan zijn dat je de mogelijkheid niet zal krijgen om dit te verwezenlijken. Want kijk naar het gevaar (zoals in het vorige vers). En als Allah iets wil, zal dit plaatsvinden, of iemand nu belovend zweert of niet. Als Allah wil dat jij geneest, zal jij genezen, of jij nu wel of niet gezworen hebt, en als Allah wil dat iets gebeurt dan zal dit gebeuren, of jij zweert of niet.


(4) Soms neem ik het resterende geld uit de kleding van mijn vader zonder dat hij hiervan op de hoogte is. Toch weet ik dat hij hier niets op tegen zou hebben als ik hem dit zou zeggen. Is dit een zonde, en wat moet ik dan met het geld doen dat ik reeds weggenomen heb?


Het is niet toegestaan om het geld van zijn vader of van eender wie weg te nemen; uitgezonderd wanneer iemand arm is, en als zijn vader zijn verplichtingen niet nakomt, dan is het toegestaan om van zijn geld te nemen - zonder dat hij hiervan op de hoogte is. - en juist wat hij nodig heeft. Wat mij duidelijk wordt uit de vraag is dat deze jongen dit niet echt nodig heeft en dus mag hij niets van het geld van zijn vader wegnemen. Hij moet dit bijleggen met zijn vader, en hem vragen om hem te vergeven. En als hij weet dat zijn vader een goed iemand is, en dat hij niet boos zal worden wanneer hij het hem vertelt dan moet hij dit doen als dit niets slecht met zich meebrengt. Als hij echter angst heeft dat zijn vader hem kwaad zal berokkenen wanneer hij het vertelt, dan kan hij dit goedmaken door het geld dat hij weggenomen heeft terug in de zak van zijn vader te stoppen, of in zijn portefeuille, enz.


(5) Ik ben een jonge vrouw, en ik ben al twaalf jaar getrouwd maar heb nooit een kind gekregen. Nu wil mijn man - die mij héél goed verzorgt - hertrouwen (zonder mij te scheiden), en ik ga niet akkoord. Bega ik een zonde wanneer ik niet toesta dat hij met een andere vrouw trouwt, en is het een zonde als ik hem vraag om mij te scheiden wanneer hij toch met een andere vrouw zou trouwen?


Jouw man mag trouwen wanneer hij dit wil. Allah zegt in de Koran:



‘En trouw van de vrouwen het aantal dat jullie belieft, twee, drie of vier. Als jullie echter angst hebben niet rechtvaardig te zijn, trouw er dan maar één!'
 

Umm Haroun

Junior Member
Wat moet ik doen als er aan de deur gebeld wordt...
> >>
> >>
> >>Vraag & antwoord
> >>
> >>
> >>
> >>Vraag:
> >>
> >>Wat moet ik doen als er aan de deur gebeld wordt, terwijl ik het gebed aan
> >>het verrichten ben en er niemand anders thuis is.
> >>
> >>Vraag ontvangen op 11 februari 2007
> >>
> >>Antwoord:
> >>
> >>Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.
> >>
> >>Als het hier een optioneel gebed betreft, dan bestaat de mogelijkheid om
> >>het gebed te onderbreken om te achterhalen wie er aan de deur belt. In het
> >>geval van de verplichte gebeden is het daarentegen niet de bedoeling zich
> >>te haasten, behalve wanneer men iets belangrijks dreigt mis te lopen. Een
> >>optie in dit geval voor de man zou zijn om middels het opzeggen van
> >>SoebhaanAllah kenbaar te maken aan degene die voor de deur staat dat hij
> >>met het gebed bezig is. De vrouw kan in dit geval volstaan met geklap. Dit
> >>op basis van de volgende uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem):
> >>“Geklap is slechts bedoeld voor de vrouwen. Wie iets opmerkt tijdens het
> >>gebed, laat hem dan SoebhaanAllah (Allah zij verheven) zeggen.”
> >>
> >> (al-Boechaari en Moeslim)
> >>
> >>Al met al, als de afstand tot de deur groot is en de boodschap daardoor
> >>niet overkomt, dan is er niets op tegen om het gebed te onderbreken als
> >>men dit nodig acht. Voornamelijk in het geval van een optioneel gebed. Wat
> >>betreft de verplichte gebeden, als men denkt dat het een belangrijke zaak
> >>betreft, dan kan ook hij zijn gebed onderbreken om dit later opnieuw te
> >>verrichten.
> >>
> >>En Allah weet het beter.
> >>
> >>Sheich cAbd ul-cAziez Ibnoe Baaz
> >>Mawsoecaat ul-Fataawaa il-Islaamiyyah, blz. 154
 

Umm Haroun

Junior Member
Vraag: Wat is de regelgeving van het geven van de Salam door te zwaaien met de hand?

Vraag: Wat is de regelgeving van het geven van de Salam door te zwaaien met de hand?

Antwoord: Het is niet toegestaan de Salam te geven door te zwaaien; de Sunnah is door te spreken bij het geven en bij het beantwoorden van de groet van vrede. Zwaaien daarentegen is niet toegestaan omdat het gelijkt op (wat) de ongelovigen (doen) en het is tegengesteld aan wat Allah heeft verordent.

In het geval van dat een persoon ver weg is en niet in staat is de andere persoon zijn groet te laten horen, dan kan de Moslim op een manier zwaaien wat duidt op zijn begroeting; daar zit geen kwaad in aangezien er overleveringen zijn die het ondersteunen. Evenzo, wanneer men bidt, kan hij een groet beantwoorden door met zijn hand te gebaren, zoals authentiek is overgeleverd in de Sunnah van de Profeet salAllahu 'alayhi wa sallam.


Shaykh 'Abdul-'Azeez bin 'Abdillaah bin Baaz 1909-1999 | 1330H-1420H rahimahoellaah
 

THE-MOMIN

New Member
Antwoord:

Het duidelijke bewijs vanuit de Qor'aan en de Soennah - en dit is
overeengekomen door consensus (idjmaa`) van de vroegere generaties van de
Moslim gemeenschap - toont aan dat er slechts twee feesten in Islaam zijn:
`Ied al-Fitr (na het vasten in de maand Ramadhaan) en `Ied al-Adhaa (na het
staan bij `arafah voor de pelgrimstocht).

Elke andere "`ied" - of het nou gaat om een persoon, groep, incident of
welke gelegenheid dan ook - is een geïnnoveerde `ied. Het is niet toegestaan
voor de moslim mensen om erin deel te nemen, het goed te keuren, enige vorm
van vreugde te tonen op deze gelegenheid, of het assisteren op welke manier
dan ook - want het is het overtreden van de grenzen van Allaah:

En wie de grenzen van Allaah overtreedt, heeft zichzelf onrecht aangedaan.
[Soerah at-Talaq (65): 1]


EN HOE ZIT HET MET MILAAD UN NABI = VIERING VAN DE GEBOORTE DAG VAN DE PROFEET? DAT IS ALLERGROOTSTE IED DIE ER BESTAAT! DUS DAT MAG NIET GEVIERD WORDEN? BEN JE HELEMAAL GEK GEWORDEN SOMS? ZIT GEEN LOGICA IN. ZELFS ALLAH SUBHANA TALLAH IS OOK BLIJ GEWEEST MET DE GEBOORTE VAN ZIJN GELIEFDE PROFEET DER PROFETEN EN ZIJN GEBOORTE HEBBEN DE ENGELTJES OOK GEVIERD!
NIET MISLEIDEN DOOR [Soerah at-Talaq (65): 1] ER BIJ TE ZETTEN
 

Umm Haroun

Junior Member
salaam aleikoum warahamtoullahi wabarakatouh,
het vieren van verjaardagen is verboden zowel van de Profeet salallahoe alayhie wa sallem als van anderen!hieronder vind u de uitspraak van Abdoel-Aziez bin Baaz geen onbekende .
ik weet wel dat bepaalde groeperingen de viering van de Profeet
salallahoe alayhie wa sallem zijn geboorte toestaan bij de soefiah en andere!aghie laat op elke bidha leid naar dwaling en elke dwaling leid naar het vuur!!
graag zou ik ook weten uit welke bronnen dat jij het haalt waar het wel is toegestaan...


De regelgeving betreffende de viering van de Profetische geboortedag
Geschreven door Shaych `Abdoel -`Aziez bin Baaz
Monday 16 July 2007
Alle lof is voor Allaah, en vrede en zegeningen aan de Boodschapper van Allaah, en aan zijn familie en zijn metgezellen, en al degenen die leiding vinden met zijn Leiding.


En wat volgt:


De vraag rond de regelgeving betreffende, de viering van de geboortedag van de profeet (salallaahoe `alayhie was sallem), het opstaan voor hem tijdens deze viering, het geven van salaam aan hem en andere zaken die men verricht tijdens deze geboortedag is reeds door velen gesteld.



Het antwoord, is te zeggen: “HET IS NIET TOEGESTAAN OM DE GEBOORTEDAG VAN DE BOODSCAPPER (salallaahoe `alayhie was sallem) tTE VIEREN, noch de verjaardag van iemand anders, aangezien dit handelingen van bid`ah (innovaties) zijn, die nieuw in de religie zijn toegevoegd.[1]


De Profeet (sallalaahoe `alayhie was sallem), noch de Rechtgeleide Khaliefen, noch de Metgezellen (moge Allaah met hen allen Tevreden zijn), noch iemand van hun volgers van de eerste drie beste eeuwen, hebben de verjaardag van de Profeet gevierd, en zij waren degenen die de meeste kennis hadden van de soennah (de profetische leiding), en zij zijn het die de meeste liefde hadden voor Allaah`s Boodschapper (sallalaahoe `alayhie was sallem) en zij waren de eerste in het volgen van zijn Sharie`ah (Voorgeschreven Wetten).


Het is authentiek overgeleverd dat de Profeet (sallalaahoe `alayhie was sallem) heeft gezegd:


“Wie aan deze zaak van ons (de islaam) iets toevoegt, wat er niet bij hoort, zal (van hem) deze toevoeging niet van worden geaccepteerd.” [2]


En in een andere authentieke overlevering, heeft hij (sallalaahoe `alayhie was sallem) gezegd:


“Houd je vast aan mijn Soennah (leiding) en de weg van de Rechtgeleide Khaliefen na mij, houd je er stevig aan vast. En kijk uit voor nieuwe toegevoegde zaken, want elke nieuwe toegevoegde zaak is een innovatie, en elke innovatie is dwaling.” [3]


Deze twee overleveringen bevatten sterke waarschuwingen tegen innovaties in de religie, en ernaar te handelen. Dit is de reden dat Allaah -Heilig is Hij- in Zijn Duidelijke Boek zegt:


“En wat de Boodschapper jullie geeft, neem het. En wat hij jullie verbied, onthoud je daarvan.” [Soerah al-Hadied 59:7]


Allaah -de Machtige en Majesteitelijke- zegt:


“Laat diegenen die zijn bevel (de Profeet) tegengaan oppassen, dat hen geen beproeving en rampspoeden treft, of dat zij worden gekweld met een pijnlijke bestraffing.” [Soerah an-Noer 24:63]


En Allaah de Heilige zegt:


"Voorzeker, er is voor jullie een goed voorbeeld in de Boodschapper van Allaah, voor wie op Allaah en het Hiernamaals hoopt en Allaah veelvuldig gedenkt." [Soerah al-Ahzaab 33: 21.]


Allaah -de Verhevenste- zegt:


“De Allereerste (Moslims, de Sahaabah) van de Moehaadjirien (emigranten vanuit mekkah) en de Ansaar (bewoners van Medienah) en degenen die hen volgen in oprechtheid (met woorden); Allaah is Tevreden met hen en zij zijn tevreden met Hem. Hij heeft voor hen Tuinen van Paradijs voorbereid, waaronder rivieren stromen, om daarin voor altijd te leven. Dat is de hoogste overwinning.” [Soerah at-Tawbah 9:100]


En Allaah -de Verhevenste- zegt:


“Vandaag heb Ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en Mijn Gunst voor jullie volledig gemaakt en de Islaam voor jullie als godsdienst gekozen.” [Soerah al-Maa`idah 5:3]


De verzen met deze betekenissen zijn vele.


Dus het accepteren van dit soort geboortevieringen, implementeert dat Allaah -de Meest Perfecte- de religie niet heeft geperfectioneerd en vervolmaakt voor zijn Oemmah, en dat de Boodschapper (sallalaahoe `alayhie was sallem) niet in zijn geheel de Oemmah heeft ingelicht betreffende hun plichten, totdat diegenen die later kwamen en in de religie van Allaah innoveerde, (hetgeen) waarvoor ze geen toestemming hadden, daarbij claimend dat zij dichterbij Allaah wilde komen met deze soort innovaties. En dit is zonder twijfel een geweldig groot gevaar en is het bekritiseren van Allaah -de Meest Perfecte- en Zijn Boodschapper (sallalaahoe `alayhie was sellem). Want Allaah -Degene die vrij is van mankementen- heeft zeer zeker deze religie geperfectioneerd voor Zijn dienaren, en Zijn Gunst op hen volledig gemaakt.


En de Boodschapper (sallalaahoe `alayhie was sellem) heeft duidelijk de boodschap verkondigd, en geen weg achtergelaten dat naar het Paradijs leidt, noch een weg dat een persoon van het Hellevuur verwijdert, behalve dat hij het heeft verduidelijkt aan zijn Oemmah. Dit is vastgesteld in een authentieke overlevering, van `Abdoellaah ibn`Amr (radiallaahoe `anhoe), waarin de Allaah`s Boodschapper (sallalaahoe `alayhie was sellem) heeft gezegd:


“Allaah zond geen Profeet behalve dat het zijn verplichting was om zijn Oemmah in te lichten met het goede dat hij kende, en het te waarschuwen over de kwade zaken die hij kende.” [4]


Het is bekend dat onze Profeet (sallalaahoe `alayhie was sallem) de beste van alle Profeten is en de laatste van hen en de meest voortreffelijke van hen betreffende het verkondigen van de Boodschap en het adviseren van mensen. Dus als het vieren van zijn milaad (verjaardag) een deel was van de religie die Allaah -de Meest Perfecte- heeft gekozen, dan zou de Boodschapper (sallalaahoe `alayhie was sallem) zijn Oemmah daar zeer zeker over hebben ingelicht, of hij zou het zelf gevierd hebben, of zijn nobele metgezellen (radiallaahoe `anhoem) zouden het gevierd hebben. Echter, omdat niets van dit is gebeurd, weten we dat het vieren van de viering van milaad (verjaardag) niets met de Islaam te maken heeft. Beter gezegd, het is een van de innovaties waar de Boodschapper (sallalaahoe `alayhie was sallem) zijn Oemmah voor waarschuwde, zoals bekend is gemaakt in de bovenstaande overleveringen.


Er zijn nog een andere authentieke overleveringen in dezelfde betekenis als de twee bovenstaande overleveringen, zoals zijn (sallalaahoe `alayhie was sallem's) uitspraak in zijn Djoemoe`ah Khoetbah (Vrijdag`s ceremonie):


“Voorzeker de beste Woorden zijn de Woorden van Allaah. En de beste leiding is de leiding van Mohammed (sallalaahoe `alayhie was sallem). En de slechtste zaken (in de godsdienst) zijn de toevoegingen, want elke toevoeging is een innovatie, en elke innovatie is een dwaling.”[5]


En de Verzen en Hadieth betreffende dit hoofdstuk (de Bid'ah) zijn vele.


Vanwege dit, hebben een groep van de Geleerden deze handeling van de milaad (verjaardag) verworpen en er tegen gewaarschuwd, daarop handelend op de voorheen genoemde bewijzen. Echter, sommige van de latere Geleerden zijn deze uitspraak tegen gegaan en hebben deze handeling toegestaan, op voorwaarde dat het geen zondige en kwade zaken bevat zoals het overdrijven in het aanprijzen van Allaah`s Boodschapper (salallaahoe `alayhie was sallem), of het vrij mixen tussen mannen en vrouwen, of het gebruikmaken van musicale instrumenten, en andere soort zaken die worden verworpen door de pure Sharie`ah (Voorgeschreven Wet), denkende deze handeling een bid`ah hasanah (een goede innovatie in de religie) is.


Echter luidt de Sharie`ah-stelregel als volgt: Elke onenigheid die onstaat tussen de mensen, moet mee terugkeerd worden naar het Boek van Allaah en de Soennah van Zijn Boodschapper Mohammed (sallalaahoe `alayhie was sallem).


Allaah -de Machtigste en Majesteitelijke- zegt:


“O jullie die geloven gehoorzaam Allaah en gehoorzaam de Boodschapper en degenen onder jullie die het gezag in handen hebben. En als jullie over iets van mening verschillen (of onenigheid hebben over een Islaamitische aangelegenheid) verwijs (verwijs, kom terug op) dan naar Allaah (Zijn Woord – de Qor`aan) en de Boodschapper (de authentieke Soennah), indien jullie in Allaah en de Laatste Dag geloven.” [Soerah an-Nisaa 4:59]


En Allaah -de Verhevenste- zegt::


“En waar jullie ook over verschillen, het oordeel is bij Allaah.” [Soerah ash-Shoeraa 42:10]


En wij hebben deze zaak (de viering van de verjaardag) terug verwezen naar het Boek van Allaah -de Heilige-, en hebben bemerkt dat het Boek (i.e. de Qor`aan) ons opdraagt om de Boodschapper (sallalaahoe `alayhie was sallem) te volgen in hetgeen hij ons heeft gebracht, en het waarschuwt ons tegen hetgeen dat verboden is. Ook informeert het ons dat Allaah -de Meest Perfecte- de religie Islaam heeft geperfectioneerd voor zijn Oemmah. Dus, vanuit dit oogpunt, is er niets waarmee de Boodschapper (sallalaahoe `alayhie was sallem) is gekomen betreffende deze viering, en daarvoor kan het niet een gedeelte van de Religie zijn die Allaah voor ons heeft geperfectioneerd en ons mee heeft opgedragen om daarin de Boodschapper te volgen.


En we hebben deze zaak ook terug verwezen naar de Soennah van de Boodschapper (sallalaahoe `alayhie was sallem) maar we kunnen nergens terug vinden dat hij zijn eigen verjaardag vierde, noch heeft opgedragen tot het vieren hiervan, noch kunnen we vinden dat iemand van de Metgezellen (radiallaahoe `anhoem) het heeft gevierd! En daarom kunnen we hieruit opmaken dat dit niet van het geloof is! Beter gezegd, het is een toegevoegde Bid'ah en één van de zaken waarmee men Ahloel-Kitaab -de Joden en de Christenen- mee is gaan nabootsen in het vieren van hun feesten.


Daarvoor, zal het absoluut duidelijk zijn voor een ieder die ook maar een beetje inzicht heeft en verlangt naar de waarheid en rechtvaardig wenst te zoeken hiernaar, dat de handeling van het vieren van de verjaardag van de Profeet (sallalaahoe `alayhie was sallem) niet van de Islaamitische religie is, echter is het een bid`ah (innovatie) waarvoor we door Allaah en Zijn Boodschapper (salallaahoe `alayhie was sallem) opgedragen zijn om gewaarschuwd voor te zijn en te verwerpen. Daarom, moet een verstandig persoon niet worden misleid door het groot aantal mensen, van de verschillende landen die deze handeling verrichten, aangezien de waarheid niet wordt gekend aan het aantal, maar de waarheid wordt gekend aan de Sharie`ah bewijzen.


Zoals Allaah -de Verhevenste- zegt betreffende de Joden en de Christenen:


“En zij zeggen: Niemand zal het Paradijs binnentreden, tenzij hij een Jood of Christen is! Dit zijn hun eigen lusten en begeerten. Zeg tegen hen: Breng jullie bewijzen als jullie waarachtig zijn ” [Soerah al-Baqarah 2:111]


En Allaah- de Verhevenste- zegt:


“En zou jij de meeste van hen op aarde gehoorzamen, dan zouden zij jou misleiden van het pad van Allaah.” [Soerah al-An'aam 6:116]


Vervolgens gaan de meeste van deze milaad (verjaardag) vieringen, naast dat het een innovatie is, ook gepaard met andere type kwaadheden; zoals het vrij mixen tussen mannen en vrouwen, zingen en het spelen van muziek (instrumenten), en het roken en drinken van bedwelmende dranken en gebruikmaking van drugs. In deze vieringen kan ook iets wat veel erger is dan dit allemaal zitten, en dat is de grote vorm van shirk (partners toeschrijven in de aanbidding naast Allaah). Door te overdrijven over de Boodschapper van Allaah (sallalaahoe `alayhie was sallem) of andere dode awliya (zogenoemde vrome dienaren van Allaah), door hem (hen) te smeken, om hulp en steun te vragen, te geloven dat hij kennis bezit van het onwaarneembare, en ander soort zaken van koefr (ongeloof) die de mensen gewoon zijn om te doen terwijl zij de geboortedag van de profeet (salallaahoe `alayhie was sallem) of anderen -degenen die zij Awliya noemen- vieren. Terwijl het authentiek is overleverd dat Allaah`s Boodschapper (sallalaahoe `alayhie was sallem) heeft gezegd:


“Pas op voor overdrijving (ghoeloe) in de religie. Want voorwaar diegene die voor jullie kwamen zijn vernietigd vanwege hun overdrijving in de religie.”[6]


En hij sallalaahoe `alayhie was sallem) heeft gezegd:


“Verhef mij niet zoals de Christenen Jezus hebben verheft, Zoon van Maria, ik ben echter maar een dienaar van Allaah. Dus noem me de dienaar van Allaah en Zijn Boodschapper.” [7]


Het is vreemd en verbazingwekkend dat een groot aantal mensen henzelf inzetten en actief mee doen om aanwezig te zijn op deze geïnnoveerde viering, en dat zij het hardnekkig verdedigen, terwijl zij zich niet bezig houden met het vervullen van die zaken die Allaah hen verplicht heeft gesteld, zoals het aanwezig zijn bij vrijdagsmiddag preken en de vijf dagelijkse gezamenlijke gebeden. En dit interesseert de meeste van hen niet eens noch zien ze dat zij een geweldig grote zonde plegen! Er is geen twijfel over mogelijk dat dit komt door een zwakke iemaan (geloof) en weinig kennis (inzicht) en het feit dat de harten bedekt zijn met de viezigheid van zonden en ongehoorzaamheid. Wij vragen om bescherming bij Allaah voor ons en alle Moslims.


Een van de andere vreemde en verbazingwekkende zaken is dat sommigen geloven dat Allaah`s Boodschapper (sallalaahoe `alayhie was sallem) in werkelijkheid (in eigen persoon) verschijnt bij hun viering van de verjaardag, dus daarom staan de deelnemers voor hem (de Profeet) op om hem te groeten en verwelkomen. Dit is van de grootste valsheid en de ergste vorm van onwetendheid, want de Boodschapper (sallalaahoe `alayhie was sallem) zal niet voor de Dag des Oordeels uit zijn graf komen, noch zal hij met iemand voor die tijd contact opnemen, noch hun bijeenkomsten bijwonen. Inwerkelijkheid zal hij in zijn graf verblijven tot de Dag des Oordeels, terwijl zijn ziel (roeh) in de hoogste plaats bij zijn Heer is, in de verblijfplaats van Gunsten, zoals Allaah -de Verhevenste- zegt in Soerah al-Moeminoen:


“Dan zullen jullie daarna zeer zeker sterven, vervolgens zullen jullie weer worden opgerezen op de Dag des Oordeels.”[8]


En de Profeet (sallalaahoe `alayhie was sallem) heeft gezegd:


“…Ik zal de eerste zijn waarvoor het graf zich zal opensplitsen op de Dag der Opstanding, en ik zal de eerste zijn die zal bemiddelen, en ik zal de eerste zijn die toestemming krijgt om te bemiddelen.”[9] Moge zijn Heer hem de beste zegeningen en vredeswensen doen toekomen.


Dus deze nobele Ayah (Vers) en deze nobele Hadieth, en die verzen en ahadieth met een soortgelijke betekenis, bewijzen dat de Profeet (sallalaahoe `alayhie was sallem) en andere die zijn gestorven, alleen uit hun graf zullen komen op de Dag des Oordeels. En dit is een zaak waarbij er een (idjmaa`h) overeenkomst is tussen de Moslim Geleerden, en er is geen verschil tussen hen. Dus is het een verplichting voor elke moslim, om deze zaken voorzichtig te overpeinzen en uit te kijken voor de innovaties en bijgeloven (verzinsels) die zijn toegevoegd door de onwetenden en hun gelijken, waarvoor Allaah geen autoriteit voor heeft neder gezonden. Het is Allaah`s hulp dat wordt gezocht, en op Hem alleen vertrouwen we, en er is geen macht, nog kracht buiten Allaah.


Wat betreft het zenden van zegeningen en smeekbeden op Allaah`s Boodschapper (sallalaahoe `alayhie was sallem), dan is dit een van de beste manieren om dichter bij Allaah te komen en van die handelingen die rechtgeschapen zijn. Zoals Allaah -de Verhevenste- zegt:


“Voorwaar Allaah zend Zijn salaah op zijn Profeet (i.e. Allaah prijst de Profeet aan bij de engelen), en zo ook de engelen (door het smeken van vergiffenis voor hem) O jullie die Geloven! Zend jullie salaah op hem en smeek voor de beste salaam (zegeningen van vrede) voor hem.” [Soerah al-Ahzaab 33:56]


De Profeet (sallalaahoe `alayhie was sallem) heeft gezegd:


“Diegene die een zegening op mij zendt, Allaah zal tien zegeningen op hem zenden.”[10]


En dit is ten allen tijden voorgeschreven, in het specifiek na elk gebed. Het is zelfs zo dat een groep van de mensen van Kennis het als verplicht zien in de laatste zitting van elk gebed, en zien het aanbevelingswaardig op andere plekken zoals na de Adhaan (oproep tot gebed), en na het noemen van de Profeet (sallalaahoe `alayhie was sallem) zijn naam, en ook op de dag en nacht van de Djoemoe`ah (Vrijdag), zoals daar verschillende authentieke overleveringen.


Wij vragen Allaah om ons en alle Moslims te helpen om het juiste begrip van de religie te verkrijgen en hier standvastig op te laten blijven, en dat Hij ons allen begunstigt met het vasthouden aan de Soennah en ons op te laten passen voor de bid`ah (innovaties in de religie). Voorwaar Hij is de Meest Genereuze, de Meest Vrijgevige.


En moge de salaah en de salaam (Allaah`s zegeningen en smeekbeden) zijn op onze Profeet Mohammed en op zijn Familie en zijn Metgezellen.


















Bron: Rasaa`il fie hoekam al-Ihtifaal bil-mauwlid an-Nabawie. Samengesteld door: Het voorzitterschap van het comité voor Islaamitisch wetenschappelijk onderzoek en consultatie, eerste druk 1419/1998 deel 1 blz. 57.



[1] Ash-Shaatibie zegt in al-'ltisaam (1/50 al-Hilaalie), over de taalkundige definitie van het woord bid`ah (innovatie): “Een nieuwe verzonnen weg in de Religie, die ogenschijnlijk sprekend op de Sharie`ah lijkt, waar het doel van is: het overdrijven in het zoeken van nabijheid tot Allaah Soebhaanahoe wa Ta'ala.”
[2] Overgeleverd door al-Boechaarie (2/166) en Moeslim (5/133), door 'Aishah radiallaahoe 'anhaa.
[3] Sahieh: Overgeleverd door Ahmed (4/126) en Aboe Dawoed (nm.4607), door al-`Irbaad ibn Saariyah (radiallaahoe `anhoe). Het is authentiek verklaard door al-Haafidh ibn Hadjr in Takhriedj Ahaadieth Moechtasar –Ibnoel-Haadjib (1/137).
[4] Overgeleverd door Moeslim in zijn Sahieh (nm.1844)
[5] Overgeleverd door Moeslim (6/153), van Djaabir ibn `Abdoellaah (radiallaahoe `anhoe)
[6] Sahieh: Overgeleverd door Ahmad (1/215) en Ibn Maadjah (nm.3064), door Ibn 'Abbaas (radiallaahoe 'anhoe). Het is geverifieerd door al-Haafidh Ibn Taymiyyah in Majmoo'oel-Fataawaa (3/383).
[7] Overgeleverd door al-Boechaarie (nm.3445) en Moeslim (nm.1691), door 'Omar (radiallaahoe 'anhoe).
[8] Soerah al-Moe'minoen 23:15-16.
[9] Overgeleverd door Moeslim (7/59), door Aboe Hoerayrah (radiallaahoe 'anhoe).
[10] Overgeleverd door Moeslim (nm .408), Ahmed, Aboe Dawoed, at-Tirmidhie, en Ibn Maadjah op gezag van Aboe Hoerayrah (radiallaahoe 'anhoe).
 
Top